Onko tämä hirviö pacu?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja hx »

Perspektiivi on vaikea asia.

Sitä voisi osoittaa esimerkiksi jättämällä kutsumatta "kidutukseksi" hyvinvoivan eläimen hoitoa. Vaikka se nyt sitten asuisi hiukan pienemmässä kulhossa kuin juuri kutsujan mielestä pitäisi.
Jotta jäisi joku termi sille ihan oikealle eläinrääkkäykselle ja tarpeettoman, jopa tahallisen tuskan tuottamiselle.

Ja kyllä se vaan sinunkin mielessäsi kala on eriarvoinen vaikkapa nisäkkäiden kanssa. Aivan varmasti koet erilaista mielipahaa nähdessäsi silakkatroolin nostoa ja kalojen dumppausta ruumaan tukehtumaan tai pakastumaan hengiltä ja toisaalta vaikka niiden susien ampumista lentokoneesta Alaskassa.
Se vaan menee niin.

Ja ruokakalan asettaminen eläinsuojelullisesti eri asemaan hoidokkikalan kanssa on paitsi itsestään selvää, myös perspektiivitöntä ja kaksinaismoralistista?
-Gone fishing-
pikku_kalaset
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 18:54, 21.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

hx kirjoitti:Sitä voisi osoittaa esimerkiksi jättämällä kutsumatta "kidutukseksi" hyvinvoivan eläimen hoitoa. Vaikka se nyt sitten asuisi hiukan pienemmässä kulhossa kuin juuri kutsujan mielestä pitäisi.
En kutsunut kidutukseksi sitä jos kala on liian pienessä akvaariossa. Itse asiassa koko edeltävässä viestissäni ei mainittu akvaarion koosta mitään.
hx kirjoitti:Jotta jäisi joku termi sille ihan oikealle eläinrääkkäykselle ja tarpeettoman, jopa tahallisen tuskan tuottamiselle.
Toki on olemassa julmempaa eläinrääkkäystä kuin kalan pitäminen esimerkiksi vain yhden litran liian pienessä akvaariossa. Kuitenkin kalan pitäminen akvaariossa, jossa sillä ei ole elämän edellytyksiä laisinkaan on mielestäni eläinrääkkäystä samalla tavalla kuin koiran tai kissan pitäminen huonoissa oloissa. Sitä paitsi en äsken edes puhunut kaloista liian pienessä akvaariossa.
hx kirjoitti:Ja kyllä se vaan sinunkin mielessäsi kala on eriarvoinen vaikkapa nisäkkäiden kanssa. Aivan varmasti koet erilaista mielipahaa nähdessäsi silakkatroolin nostoa ja kalojen dumppausta ruumaan tukehtumaan tai pakastumaan hengiltä ja toisaalta vaikka niiden susien ampumista lentokoneesta Alaskassa.
Sähän meedio olet kun tiedät paitsi MR.Brettin niin myös mun ajatukset! Jospa lopettaisit sen trollaamisen ja yrittäisit kuunnella vähän muitakin. Okei? Mun mielestä olevaista ei nimittäin voi laittaa arvojärjestykseen ja se miksi jotkut eläimet ovat "arvokkaampia" kuin toiset on ihmisen keksimä konstruktio eikä mikään todellisuudessa olemassa oleva asia. Koen mielipahaa myös kun kalat kituvat kuoliaiksi, sudet sentään saavat esimerkissäsi kuolla nopeasti jos ne ammutaan!
hx kirjoitti:Se vaan menee niin.
Ei kaikki ole samaa mieltä kuin sinä. Moni täällä arvostaa omia kalojaan aivan yhtä paljon kuin muitakin lemmikeitään eikä sanoisi esimerkiksi koiransa olevan kalojaan arvokkaamman.
hx kirjoitti:Ja ruokakalan asettaminen eläinsuojelullisesti eri asemaan hoidokkikalan kanssa on paitsi itsestään selvää, myös perspektiivitöntä ja kaksinaismoralistista?
Ne ovat sama olento, hiukan eri lajia vain. Jos suren omaa kalaani, jos se kärsii, miten voisin samalla kalastaa hauen ja antaa sen haukkoa itsensä hengiltä kalauttamatta sitä päähän ja katsoen sen kitumista? Kyllä, tämä olisi mielestäni kaksinaismoralistista. En tarkoita että niillä (luonnon kaloilla) tulisi olla lemmikin status vaan samanlainen status kuin muillakin luonnon eläimillä. Tälää hetkellä ne on "vain kaloja" josta seuraa juuri tuollaisia esimerkkejä kuin että koiran kidutuksesta saa tuomion, mutta kalan ei koska se on "vain kala". Mun mielestä ruoaksi tulevilla eläimillä tulee olla samat oikeudet kuin luonnossa elävillä eläimillä. Lemmikeillä tulee aina olemaan etuoikeutettu asema luonnossa eläviin eläimiin nähden, mutta mun mielestä luonnosta ruoaksi kalastetun hauenkaan ei tarvis turhaan kärsiä. En mä lemmikkien asemaa niille halua vaan sen että niiden itseisarvo nähtäisiin eikä aina ajateltaisi joidenkin olioiden olevan arvokkaampia kuin toisten. Luonnon ollessa kyseessä tällainen ajattelu on hyvin pinnallista koska se on kaunis ja arvokas kokonaisuudessaan.
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja hx »

pikku_kalaset kirjoitti:
hx kirjoitti:Sitä voisi osoittaa esimerkiksi jättämällä kutsumatta "kidutukseksi" hyvinvoivan eläimen hoitoa. Vaikka se nyt sitten asuisi hiukan pienemmässä kulhossa kuin juuri kutsujan mielestä pitäisi.
En kutsunut kidutukseksi sitä jos kala on liian pienessä akvaariossa. Itse asiassa koko edeltävässä viestissäni ei mainittu akvaarion koosta mitään.
Enkä minä sanonut sinun niin sanoneen.
Perustelen kantaani vastaukseksi kysymykseesi ja yritän selittää, mitä tarkoitan sanoilla, joita et ymmärrä. Tässä keskustelussa, joka koskee siis jo paljon muutakin kuin vain sitä yhtä pacua.


pikku_kalaset kirjoitti:
hx kirjoitti:Ja kyllä se vaan sinunkin mielessäsi kala on eriarvoinen vaikkapa nisäkkäiden kanssa. Aivan varmasti koet erilaista mielipahaa nähdessäsi silakkatroolin nostoa ja kalojen dumppausta ruumaan tukehtumaan tai pakastumaan hengiltä ja toisaalta vaikka niiden susien ampumista lentokoneesta Alaskassa.
Sähän meedio olet kun tiedät paitsi MR.Brettin niin myös mun ajatukset! Jospa lopettaisit sen trollaamisen ja yrittäisit kuunnella vähän muitakin. Okei? Mun mielestä olevaista ei nimittäin voi laittaa arvojärjestykseen ja se miksi jotkut eläimet ovat "arvokkaampia" kuin toiset on ihmisen keksimä konstruktio eikä mikään todellisuudessa olemassa oleva asia. Koen mielipahaa myös kun kalat kituvat kuoliaiksi, sudet sentään saavat esimerkissäsi kuolla nopeasti jos ne ammutaan!
Niin. Kyllähän me kaikki voidaan ajatella, että ne ovat samanarvoisia. Mutta kun suhtaudumme asiaan todellisuudessa kuitenkin toisin.
Etkä sinäkään kiellä, etten olisi oikeassa. Mielipahasi tosiaankin on erilaista erilaisten eläinten kohdalla. Tämän tietääkseen ei tarvitse olla meedio.

Ihan huomautukusena tuohon susien kuolemiseen: aika harvoin kuolevat kovin nopeasti. Lentokoneesta ampuminen ei ole kovin tarkkaa puuhaa? Osumat ovat huonoja.

pikku_kalaset kirjoitti:Ei kaikki ole samaa mieltä kuin sinä.
Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa? Kuka täällä luulee kenenkään olevan samaa mieltä kenenkään kanssa?
Jos olen eri mieltä kanssasi, olenko trulli?
-Gone fishing-
kultura
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 18:04, 09.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: salo

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja kultura »

Tämä onkin poikinut mielenkiintoisen keskustelun..
Käytiin eilen särkänniemessä myös ja siellä tosiaan samaisia kaloja ui useampikin. Pidin hyvin valistavan puheen perheelleni perustuen tähän keskusteluun ja kokemukseen täällä, varmasti sen valistuksen kuuli moni muukin siellä. Hyvä vain jos kuulivat ja saivat ajattelemisen aihetta, kuulinpa nimittäin jonkun nuoren suusta arowanan ja muiden isojen kalojen kohdalla "tällänen olis niin hieno kotona.." 8O
Itse jäin siellä oikeastaan kiinni siihen sukarapu altaan kohdalle, vitsi mikä rapupaljous siellä :mrgreen:
530l malawila
240l seurala
30l rapula, heposia,kissoja ym. karvakasoja :)
pikku_kalaset
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 18:54, 21.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

hx kirjoitti:[Enkä minä sanonut sinun niin sanoneen. Perustelen kantaani vastaukseksi kysymykseesi ja yritän selittää, mitä tarkoitan sanoilla, joita et ymmärrä. Tässä keskustelussa, joka koskee siis jo paljon muutakin kuin vain sitä yhtä pacua.
Ymmärrän vallan hyvin mitä tarkoitat. En vain ole samaa mieltä.


hx kirjoitti:Niin. Kyllähän me kaikki voidaan ajatella, että ne ovat samanarvoisia. Mutta kun suhtaudumme asiaan todellisuudessa kuitenkin toisin.
Etkä sinäkään kiellä, etten olisi oikeassa. Mielipahasi tosiaankin on erilaista erilaisten eläinten kohdalla. Tämän tietääkseen ei tarvitse olla meedio.
Minä en pelkästään ajattele niin vaan myös tunnen. Niin tuntevat monet muutkin kalojen omistajat. Täällä on varmasti monia kaltaisiani, jotka eivät laita eläimiään arvojärjestykseen. Kiellän että olet oikeassa. Mielipahani ei ole erilaista eri eläinten kohdalla. Et "tiedä" sitä, koska ihminen ei ole ainoa täällä. Vaikka kaikki maailman ihmiset olisivat samaa mieltä kuin sinä, kalat eivät siltikään "oikeasti" olisi alempiarvoisia kuin koirat tai sudet. Se on yhäkin mielestäni ihmisen keksintöä. Jos sanot tähän, että kaikki ihmiset kuitenkin laittavat olevan arvojärjestykseen, niin yksinkertaisesti kärjistät aika pahasti ja ajattelet tuntevasi muiden tunteet, koska on ihmisiä, jotka eivät näin tee. Kaiki eivät syö edes punaista väriä sisältäviä karamellejä, koska niissä on koppakuoriaisista saatavaa väriainetta. Useat vegaanitkin näkevät eläinten arvon eri tavalla kuin sinä. Miksi sinä siis olisit enemmän oikeassa kuin minä ja muutamat muut. Ei löydy kriteeriä ratkaista tätä ristiriitaa, joten eiköhän sovita että kyseessä on mielipide ero ja ero elämänkatsomuksissa ja jätetä tämä tähän. En nimittäin ole sitä tyyppiä, joka jaksaa pukea sanansa koko ajan eri asuun vain vakuuttaakseen toisen, koska tiedän, että niin ei tule tapahtumaan. Ihmiset pitävät kiinni mielipiteistään ja kaivavat niille perusteluja vaikka maailman tappiin asti, mutta mulla on muutakin tekemistä.
hx kirjoitti:Ihan huomautukusena tuohon susien kuolemiseen: aika harvoin kuolevat kovin nopeasti. Lentokoneesta ampuminen ei ole kovin tarkkaa puuhaa? Osumat ovat huonoja.
Se on toki surullista. Mutta eläinsuojelurikkomuksia on monia muitakin, kokonainen kirjo ja niin kauan kuin et saa mitään aikaan niitä parantaaksesi, kannattaisiko keskittyä niihin eläimiin, joita voit auttaa. Itse pelastan katukissoja pääkaupunkiseudulla.
hx kirjoitti:Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa? Kuka täällä luulee kenenkään olevan samaa mieltä kenenkään kanssa?
Jos olen eri mieltä kanssasi, olenko trulli?
Ei mua mikään vaivaa. Olen vain eri mieltä. En tarkoittanut että olet sen takia trolli, mutta muuten osoitat kyllä sekä mun kanssa keskustellessasi että Mr.Brettin kanssa sitä, ettet oikein pysty käsittämään, että on olemassa myös kanssasi eri mieltä olevia ihmisiä ja että pidät omaa kantaasi itsestään selvyytenä. Sinä vain "tiedät" asian olevan niin kuin väität. Millä perustelet sen kun kohtaat vastaväitteen? Mä perustelen omani sillä, että ihmisen näkökulma on vain yksi maailmassa. Ja maailmankaikkeuden kannalta täysin turha. Suuremman kokonaisuuden kannalta koko maailma on turha. Kalojen kannalta niiden oma hyvinvointi on tärkeämpi. Vaikka kalat eivät omaakaan samanlaista tietoisuutta omasta arvostaan kuin ihmiset se ei tarkoita, että ne olisivat arvottomia tai vähempiarvoisia. Kalat ovat mukavia otuksia. Samoin linnut, koirat ja kissat. Miksi väittäisin koiraa jotakin muuta arvokkaammaksi kun samasta seuraa, että ihmiset ovat eläimiä arvokkaampia? Jos nimittäin päättelen koiran "kehittyneisyydestä" tai sen tunteiden monimutkaisuudesta sen olevan tärkeämpi kuin kala joudun umpikujaan, sillä vertaan sitä itseeni. Kala on aivan yhtä sopeutunut ympäristöönsä kuin susikin. Susi vain on tunteissaan lähempänä ihmistä, joten oletan sen kivun olevan pahempi asia kuin kalan. Ymmärrän suden kivun paremmin. Tunteet ovat luultavasti jokin evoluution sopeuma, jota ei "alempiarvoisilla" elämänmuodoilla kuten kaloilla muka ole (niin väitetään) joko koska ne eivät niitä tarvitse (vaistot riittävät selviämiseen) tai koska ne eivät ole kyenneet kehittyä sinne asti. Itse pidän -evoluution ihmeellisyyden huomioon ottaen- todennäköisenä sitä että ne olisivat voineet kehittyä vaikka kuinka monimutkaisiksi, mutta se ei ollut välttämätöntä. Miksi hukata aikaa ja energiaa? Ne ovat siis hyvin kauniita juuri sellaisina kuin ovat. Siksi noudatan samaa tapaa kuin ihminen on noudattanut aikojen alusta alkaen. En tapa ellei se ole välttämätöntä ja syön vain sen minkä tarvitsen. Suomalaisten muinaisuskonto on tästä hyvä esimerkki. Metsää kiitettiin sen antimista aina hyvän saalisonnen jälkeen tai kun on poimittu sieltä yrtti, joka paransi jonkin sairauden. Kaiken elämän kunnioitus oli silloin korkeampana kuin nyt. Etenkin ruoan. Jos voit ostaa kaupasta kanannahka-naudanlihapullia 3.95 siitä on luonnon kunnioitus kaukana. Sitä ei vain tule ajatelleeksi että toinen elävä olento kuoli sen vuoksi että voin syödä joka päivä lihaa vaikka en edes tarvitse sitä. En kuitenkaan ole täysi kasvissyöjä -uskon vain ettei lihaa tarvitse joka päivä. Tämä siksi että luonnossa kaikki ottavat minkä tarvitsevat mutta eivät yhtään enempää. Ihminen on ainoa joka kykenee tiedostamaan ottavansa enemmän kuin tarvitsee ja silti jatkamaan toimintaansa. Se on myös ainoa joka kykenee tiedostamaan tekevänsä väärin, jos esim. tappaa eläimen nautintoaan tyydyttääkseen. Kissoilla on samankaltaista sadistista käytöstä, kun ne leikkivät ruoallaan, mutta kissa tekee sen vaistojensa vuoksi ja on tavallaan syyntakeeton siihen, koska ei kykene tajuamaan tehneensä väärin. Toisaalta joku voisi ajatella, että "väärin" tekeminenkin on vain ihmisen konstruktio eikä "todellisuutta", jota ei esiinny millään muulla eläimellä, joten eiköhän kaikki pistetä ranttaliksi ja tehdä mitä vain huvittaa. "Ei se väärin oo".

No ei vaiskaan, mut siis... :mrgreen: Mä myönnän kyllä että on erilaisia mielipiteitä. Samoin myönnän erilaisten näkökantojen olemassaolon ja sen että se mihin tulokseen päätyy riippuu siitä, mistä kulmasta asiaa tarkastelee. Mielestäni mielipiteiden vaihto ei usein ole järkevää enää sen jälkeen, kun molemmat ovat kantansa esitelleet. On tietenkin mahdollista, että toisen maailmankuva muuttuu, mutta se on hyvin harvinaista ja kestää sitä paitsi kauan. Voisimme siis istua tässä vuosia selvittämättä asiaa, sillä sitä ei voi ratkaista. "Kala on alempiarvoinen kuin susi" "Kala ei ole alempiarvoinen kuin susi", kaksi väitettä joille voi keksiä molemmille valideja perusteluja, mutta ei siitä varsinaisesti hyötyä ole. Ilmeisesti haluat etsiä jonkinlaista "totuutta" siitä kumpi pitää paikkaansa. Olen sitä mieltä, ettei sitä voi oikein löytää, sillä totuus riippuu näkökulmasta (tämäkin on toki omaan elämänkatsomukseeni liittyvä väite). Jonkun muun mielestä on olemassa absoluuttinen totuus asiassa, mutta siinä on se oneglma, että vaikka se oliskin meillä ei ole keinoa löytää sitä, sillä kriteeriä ristiriidan ratkaisemiseksi ei ole.

Eettiset kysymykset ovat monimutkaisia asioita enkä sanoisi yhtä herkästi kuin sinä tietäväni niistä totuuden. Jos minun mielestäni oleva on tasa-arvoista eikä mikään muu todista ettei se olisi kuin se että ihminen tosi asiassa ajattelee ettei se ole (vaikka kaikki eivät edes ajattele) niin olen mielestäni oikeutettu mielipiteeseeni ja sille on olemassa perusteet, joita olen jo esitellyt väsymykseen asti. Nyt otan antibiootin, koska tänään mulla diagnosoitiin välikorvantulehdus, vaikka oireita ei ollut ollut. Niin! Se sama joka sattui niin p*rkeleesti lapsena! Imeisesti se on ollut mulla vuosia ilman että olen huomannut mitään. Ihmiskeho on ihmeellinen. Se on taitava unohtamaan kivun, jos se ei parane.
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Kaloja nämä kaikki on. Toiset vain uiskentelevat akvaarioissa, toiset päättyvät ns.ruokakaloiksi ja ne kaikista onnellisimmat jatkavat uimista omissa luonnonvesissä 8-)

Eikä se että kiinnittää huomioita esim.kalojen kohteluun ole muilta eläimiltä pois. On korkea aika saadaa ihmiset huomamaan että kalakin on elävä olento jonka pitää kohdella sen mukaisesti.
Viimeksi muokannut monniomistaja, 14:12, 03.06.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pikku_kalaset
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 18:54, 21.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

monniomistaja kirjoitti:Kaloja nämä kaikki on. Toiset vain uiskentelevat akvaarioissa, toiset päättyvät ns.ruokakaloiksi ja ne kaikista onnellisimmat jatkavat uimista omissa luonnonvesissä 8-)
Indeed!!!
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
Jebuzca
Member
Member
Viestit: 430
Liittynyt: 20:25, 13.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Tässä mietiskelen että olisiko mahdolista tehdä pieni kampanja kalojen hyväksi ihan vapaaehtois voimin.
Esim tarvittaisiin:
-Joku joka osaa tehdä nettisivut
-Sellainen joka osaisi ottaa hyviä kuvia tarvittavista asioista
-Joku jolla olisi taitoa kirjoittaa puhtaaksi ainakin tekstit
Eli itsellä paljon ideaa mutta toteutus hakusessa. Idoitahan aina riittää ja tosiaan siihen voisi liittää vähän kaiken laista eläin asiaa jotka on ainakin itselleni tullut ajankohtaiseksi. Helpointahan olisi jos porukka löytyisi samalta paikkakunnalta mutta ei kai se niin tärkeää ole.

Olisko tässä mitään ideaa?
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
MP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 15:45, 02.04.2008

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja MP »

Jebuzca kirjoitti:Tässä mietiskelen että olisiko mahdolista tehdä pieni kampanja kalojen hyväksi ihan vapaaehtois voimin.
Esim tarvittaisiin:
-Joku joka osaa tehdä nettisivut
-Sellainen joka osaisi ottaa hyviä kuvia tarvittavista asioista
-Joku jolla olisi taitoa kirjoittaa puhtaaksi ainakin tekstit
Eli itsellä paljon ideaa mutta toteutus hakusessa. Idoitahan aina riittää ja tosiaan siihen voisi liittää vähän kaiken laista eläin asiaa jotka on ainakin itselleni tullut ajankohtaiseksi. Helpointahan olisi jos porukka löytyisi samalta paikkakunnalta mutta ei kai se niin tärkeää ole.

Olisko tässä mitään ideaa?
Kyllä tuo kuulostaa ihan toteuttamiskelpoiselta ajatukselta. Netistä ei taida vielä löytyä suomeksi sivustoa jolla kerrottaisiin selkokielellä esim. ettei kultakalaa kannata pitää satalitraisessa akvaariossa.
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Jebuzca kirjoitti:Tässä mietiskelen että olisiko mahdolista tehdä pieni kampanja kalojen hyväksi ihan vapaaehtois voimin.
Esim tarvittaisiin:
-Joku joka osaa tehdä nettisivut
-Sellainen joka osaisi ottaa hyviä kuvia tarvittavista asioista
-Joku jolla olisi taitoa kirjoittaa puhtaaksi ainakin tekstit
Eli itsellä paljon ideaa mutta toteutus hakusessa. Idoitahan aina riittää ja tosiaan siihen voisi liittää vähän kaiken laista eläin asiaa jotka on ainakin itselleni tullut ajankohtaiseksi. Helpointahan olisi jos porukka löytyisi samalta paikkakunnalta mutta ei kai se niin tärkeää ole.

Olisko tässä mitään ideaa?
Hyvä idea. Voisi nostaa näkyvästi esille ainakin aluksi ne isoimmat "perusongelmat" kuten juuri Kultakala/Tikru/Lehtikala/Pleko-altaan koko, Partisten liika lisääntyminen ja synnyttävien hammaskarppien erilaiset vesivaatimukset. Tuosta sitten voisi lähteä kehittämään ideaa eteenpäin. Oon mukana jos homma lähtee rullaamaan. :)
viineri
Member
Member
Viestit: 311
Liittynyt: 09:45, 20.07.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvola

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja viineri »

Jebuzca kirjoitti:...
Tuohan on hyvä idea. Lyhyt tietopläjäys esim. noista kaloista, joita MrBrett jo luettelikin hauskasti, tiiviisti ja ymmärrettävästi kirjoitettuna. Jokuhan voisi vaikka suunnitella asiaan sopivan iskevän julisteen, mitä voitaisiin levittää esim. kouluihin yms.
112 l
Pytty sisältää: hunajarihmalauman, +10 kardinaalitetraa, kuparimonnisia, partamonnin ja muutaman nuolimonnin
Jebuzca
Member
Member
Viestit: 430
Liittynyt: 20:25, 13.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Mulla on ihan mieletön määrä ideoita mutta tosiaan josko pääsisi jopa tekemään. Eli josko alan suunnittelemaan sivuja noin suurinpiirtein. Sitten tarvittaisiin kuvaaja/kuvaajat jotka kuvaisivat tarvittavat kuvat mitä tarvitaan. Niin ja se henkilö joka taitaisi sivujen teon koska itse en osaa jne eli onko halukkaita?

Sitten vielä jos joku haluaa tehdä jotain taustatyötä jostain tarvittavasta asiasta ihan fakta tasolla saa ilmottautua :D eli vielä
-Kuvaajia
-Oikolukijoita/puhtaaksi kirjottajia
-Sivujen tekijä
-Tutkijoita tekemään joitain pieniä taustatöitä

Tehdään hommaa vaikka yhteispelillä.
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Jebuzca kirjoitti:a ilmottautua :D eli vielä
-Kuvaajia
-Oikolukijoita/puhtaaksi kirjottajia

Tehdään hommaa vaikka yhteispelillä.
Mä voisin ottaa kuvia (Helsingin alueella) ja tunnen akvaarioista ja eläinten hyvinvoinnista kiinnostuneen henkilön, joka varmasti voisi lähteä mukaan oikolukijaksi. :)
Jebuzca
Member
Member
Viestit: 430
Liittynyt: 20:25, 13.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Ei kun infoa sitten josko porukkaa saadaan kasaan. Lähden alustavasti ottamaan arskaa ja suunnitteleen asiaa :mrgreen: (ei mitenkään innokas [;)] )
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
Miirula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 22:02, 12.04.2003
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja Miirula »

Mä voin osallistua myös :D

Itse olen majoittanut liudan rescue-kaloja, mm. tiikerinuoliaisia, haibarbeja yms. isoa porukkaa ja näistä voisin kirjoitella vaikka ja kuinka.
Omia elikoita en saa kyllä kuvattua kun kalustoa ei ole, mutta kuvaamaankin saa tulla. Luulisin, että tiedän MrBrettin tarkoittaman oikolukijaehdokkaan ja sen verran lähellä asuu, että on näppärä pitää vaikka pitää akvaariotreffit :mrgreen:

Nimimerkillä: into korvaa järjen- eli mun kirjoitukset on hyvä oikolukea :roll:
Hullulla on halvat huvit...tällä asteella kaikki on ilmaista!
waldo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 15:17, 05.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: turku

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja waldo »

Jos tämä tietopläjäys saadan toimimaan niin myös joitakin " akvaariokauppiaita " voisi myös valaista näissä asioissa, sellaisia jotka myyvät mm.tiikerinuoliaisia juuri 60 l yms.[;)] viemällä esim. printattuja tietomonisteita kauppaan tai jotain tälläistä :)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

waldo kirjoitti:Jos tämä tietopläjäys saadan toimimaan niin myös joitakin " akvaariokauppiaita " voisi myös valaista näissä asioissa, sellaisia jotka myyvät mm.tiikerinuoliaisia juuri 60 l yms.[;)] viemällä esim. printattuja tietomonisteita kauppaan tai jotain tälläistä :)
Okei.. nyt on pakko heittää järjen ääntä kehiin. Ei suurinta osaa kauppiaista kiinnosta. Etenkään niitä ketkä myy sen tikrun sinne 60 litraiseen. Jos jättää myymättä, niin se asiakas marssii kilpailevaan liikkeeseen ja ostaa sieltä. Aina löytyy joku joka myy. Ikävä kyllä.
Tässä projektissa on kaunis ja kannatettava ajatus, mutta jotta siitä olisi hyötyä, täytyy ensin saada ne informatiiviset sivut kasaan ja sitten tieto niistä leviämään tarpeeksi myyvästi suuren tietämättömän yleisön keskuuteen. Koska tietämättömyyden rinnalla on valitettavasti vielä suurempi ongelma: Haluttomuus tietämiseen. Kun se tiikerinuoliainen syö ne kotilot sieltä 60 litraisesta ja näyttää nätiltäkin vielä, niin miksi sitä ei saisi ottaa sinne? Etenkin jos ei kerro kellekkään. Ja kun kauppias vielä saa rahaakin sen myymisestä, niin miksei myisi... Ja ei, eivät kaikki kauppiaat ole selkärangattomia, moraalittomia, eläimen hyvinvoinnista piittaamattomia, rahanahneita p*skiaisia. Osa on toki ihan tietämättömiä..ja sitten sitä tietoa ei edes haluta kun se tuo ikävän omantunnon ja haittaa sitä myymistä. Ja siinäkään ei ole kyse ahneudesta, vaan ihan puhtaasti toimeentulosta...jotain tarttee myydä. Ongelma on tosiaan laajempi kuin tieto kalojen oikeasta hoidosta. Niiden kauppiaiden tarttis tietää myös: Miten ne levät hävitetään sieltä asiakkaan akvasta ilman partista tai isopurjeplekoa, miten kotilot hävitetään ilman niitä tiikerinuoliaisia, miten altaaseen saadaan väriä ilman niitä kultakaloja (mitä muita persoonallisia kaloja on) ja sitten ihan tietoa mitä kaikkia kaloja on olemassa (etenkin niitä pienten akvaarioiden lajivaihtoehtoja). Toki kaikki tämä on saatavilla olevaa tietoa, mutta suurin osa kauppiaista tuskin on kiinnostunut hankkimaan tätä tietoa, ellei asiakaskunta vaadi sitä.
Eli se tieto täytyy saada sinne asiakaskunnan tietoisuuteen. Ydinongelma on, miten saada tieto niistä uusista nettisivuista ja muunkin tiedon tarpeellisuudesta, kuin sen kauppiaan antama, niiden akvaariota harkitsevien, tahikka niiden tietoisuuteen, joilla jo on se akva siellä olkkarinnurkassa. Kyse siis on markkinoinnista... Tarvitsette siis sen asianmukaisen tiedon kirjoittajan, oikolukijan, valokuvaajan ja.. markkinointivastaavan. Koska..let's face it: Internetissä on jo paljonkin tietoa kalojen oikeista akvaario-oloista (akvaarioseurojen sivut, Jukka Järven sivut, aqua-web, joidenkin liikkeiden sivut, yksityisten harrastajien sivut), mutta kun ne ihmiset eivät löydä niitä.
Toki kauppiaillekin on hyvä yrittää saada tietoa jaettua, mutta väitän että se onnistuu vasta sitten kun on luotu sitä tietoa vaativa asiakaskunta. Eli markkinointi!
Niin.. ja tässä on taas hyvä muistuttaa niiden oikeasti hyvien akvaarioliikkeiden tukemisesta taloudellisesti. Kantakaa roposenne sellaisiin liikkeisiin jotka toimivat vastuuntuntoisesti, tietävät mitä myyvät ja joilla tietotaito on muutenkin kohdallaan.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Valistuskamppanja pystyyn peruskouluissa ja lukioissa :mrgreen: Siellä se aloitus pitäisi olla, mutta menisi kyllä puhtaasti hyväntekeväisyytenä, eikä kaikkiin kouluihin edes varmaan pääsisi sisälle.

Jos siihen oikea kala oikeaa veteen-juttuun yhdistäisi jotain yleistä vesienhuoltojuttua, niin sitten voisi jossain määrin onnistuakin. Tyyliin ei topsipuikkoja vessanpyttyyn, on suuri ympäristörikos (niinkuin onkin, mutta harvaa se tieta hetkauttaa).
Jebuzca
Member
Member
Viestit: 430
Liittynyt: 20:25, 13.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Siis parhainta on laittaa sivut kiertoon :D eli postia kavereille kiertokirjeenä. Jokainen lukee jos lukee, mutta tieto ainakin löytyy. Äkkiäkös se singahtaa läpi suomen kun loppujen lopuksi me jokainen tunnetaan se joku joka tuntee meidät molemmat [;)]

Helpoin tapa on siis levitys, varmasti se myös leviää kauppojen omistajillekkin. Tää juttu paisuu koko ajan ja vasta kuvaajat saatu :roll: eli taitaa jäädä vähän. No josko alotetaan pikku hiljaa kirjoittamaan artikkeleita ym niin selviää sekin josko sitten joku oikolukee ja sitten saadaan edes kuvia josko se sitten selviäisi. Jessus mikä urakka edessä 8O oikeasti jos joku haluaa osallistua nin viestiä kehiin.
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Maria hiukan kompaten kannattaa tosiaan miettiä myös niitä harmaasävyjä mustan ja valkoisen lisäksi, enkä tarkoita mitenkään olla kyyninen p*skiainen.

Kuka oikeasti lukee ainoatakaan kiertokirjettä? Saatikka lähettelee niitä eteenpäin? Mielestäni osana toimivaa kaveruus-/ystävyyssuhdetta on olla lähettämättä moisia eteenpäin.

Ajatus tiedon jakamisesta toki on ehdottoman kannatettava, mutta pitää muistaa "tien helvettiin olevan päällystetty hyvillä tarkoituksilla". ;)
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Jebuzca
Member
Member
Viestit: 430
Liittynyt: 20:25, 13.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Onhan se... lisäksi että juuri vähän aikaa sitten kun yritin etsiä tiettyä tietoa ei sitä löytynyt koska sitä ei netissä ole.
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Minusta parhaat mahdollisuudet saada idea liikkeelle on pitää homma selkeänä ja tarpeeksi pienimuotoisena, eli nettisivuina joita jokainen sitten parhaan kykynsä mukaan mainostaa eteenpäin.

Pistän tähän omia fiiliksiä sivujen luonteesta ja sisällöstä.

- Ei saarnaava, koska se ajaa tehokkasti ihmiset pois
- Vaihtoehtoja antava, eli jotain myös tilalle, ei pelkästään kielletä kaikkea.
- Kypsytyksen ja typenkierron voisi myös esitellä ERITTÄIN helppotajuisesti . Myös kutevien hammaskarppien erilaiset vesivaatimukset helppotajuisesti.
- Kalojen keskinäinen soveltuvuus, vesiarvojen, lämpötilan ja virtauksen suhteen.
- Voitaisiin rakentaa ihanteellinen esimerkkikalasto yleisimpiin allaskokoihin.

Ulkonäkö tietenkin houkuttelevan tyylikas ja sivuston yleisfiilis mahdollisimman epätieteellinen ja maanläheinen, mutta kuitenkin vakavastiotettavan jämäkkä. :)
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Esimerkkikalastot hyvä idea. Samoin perusrautalanka siitä, miksei vaikka lehtikalaa ja hehkurasboraa samaan altaaseen malawien kanssa.

Mutta muuten tuo tieto on kyllä pitkälti netissä, jos vain osaa etsiä.

Jos tuosta haluaisi oikeasti toimivan, sieltä pitäisi löytyä kalat, ja sitten tarvisitte Markku Varjon mukaan porukkaan.

Toisekseen, tarvitte henkilön, joka ottaa vetovastuun, ja on valmis pysymään hommassa kymmenen vuotta, eikä kahta viikkoa. Aikuisten maailmassa muutoksia tapahtuu kun laitetaan tapahtumaan, mutta hitaasti. Eikä yksi valistusvuosikerta maailmaa pelasta, kymmenellä ja kahdellakymmenellä aloitetaan. 35 vuotta tästä eteenpäin, ja silloin vasta ollaan saatu suurella todennäköisyydellä kaikki tänä vuonna koulusta poistuvien "ensimmäisen sukupolven" lapset valistettua.

Jos siis kohderyhmä vaikka ysiluokkalaiset, 15 vee. Häipyvät tahoilleen tänä keväänä, lisääntyvät välillä 15-40 vuotta. Jos kohderyhmä edelleen se 15 vuotta, niin silloin vasta, 35 vuoden jälkeen tulee vielä ns ekan polven jälkeläisiä, joiden vanhemmilta tämä tieto puuttuu. Tämän takia sanotaan, että maailma muuttuu hitaasti, sukupolvi kerrallaan.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Riveriana kirjoitti:Jos tuosta haluaisi oikeasti toimivan, sieltä pitäisi löytyä kalat, ja sitten tarvisitte Markku Varjon mukaan porukkaan.
Pahoittelen etukäteen jo sarkastista äänensävyäni, mutta... Markku Varjon oma toimeentulo perustuu siihen että hän on jo koonnut kaiken tässä esitetyn tiedon kasaan ja kirjoittanut siitä kirjoja, joita myydään rahalla. Mitenkähän innokas hän mahtaisi olla jakamaan kaiken tekemänsä työn hedelmät ilmaiseksi internetissä?
Ja jälleen... miksi tehdä uudelleen harrastelijavoimin ja keskinkertaisesti työ, jonka joku on jo tehnyt ammattitaidolla ja hyvin? Mielestäni järkevä tapa toimia voisi olla valistaa kansaa vaikka näiden Markun erinomaisten kirjojen avulla. Siis että ottaisi niiden sisältämän tiedon pohjaksi ja pitäisi valistustilaisuuksia niiden myynnin lisäämisen pohjalta. Tällaiseen yhteistyöhön voisin kuvitella Markunkin olevan kiinnostunut ryhtymään ja mahdollisesti jopa siitä saisi se luennoitsija pienen provikkapalkan myytyjen kirjojen perusteella.
Periaatteessa peruskoulut ja lukiot ovat hyviä paikkoja valistukseen, mutta kannattaa miettiä tarkoin miten luennon saa suunniteltua kiinnostavaksi nuorten mielestä, joita ei kenties pätkääkään kiinnosta ne akvaariokalat. Suurinta osaa ei kiinnosta, kun kalat on ällöttäviä ja limaisia. Kanit on eri juttu, ne on pörröisiä ja söpöjä. Eli taas se markkinointipuoli. Hyvin suunniteltuna tällainen infotilaisuus houkuttelisi varmasti uusia harrastajia ja olisi siten myös akvaarioseurojen, ja joidenkin akvaarioliikkeiden intresseissä, joten yhteistyökumppanit kannattaa suunnitella myös huolella. Ja sitten lopuksi ne varoituksen sanat. Tämä on aivan valtaisa projekti, josta todennäköisesti saa kovin vähän kiitosta, mainetta tai kunniaa. Se nielee aikaa ja rahaa ja vaatii erittäin pitkäjänteistä sitoutumista. Jaksatteko? Oikeasti? Todella?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mari kirjoitti:3. Isojen, akvaarioihin mahtumattomien kalojen maahantuonti pitäisi kieltää. Isojen kalojen tuonti olisi sallittua erityisluvalla, joka pitäisi anoa joka kerta erikseen, kun olisi osoitettu että on olemassa paikka, tietämys ja muut asiat kohdallaan sen hoitamiseksi. Useita vuosia sitten tästä oli pientä projektiakin käynnissä (olin vetämässä), mutta ajanpuutteen vuoksi homma lahosi kasaan. Jatkajaa työlle, anyone?
En ole kovin innostunut tällaisista rajoituksista. Asia voisi alkaa ihan hyvin jos vetäjinä olisi neutraali taho kuten ministeriö, mutta hetken päästä joku hihhulijengi vaatisi rajoitusten laajentamista koskemaan esim. kaikkea luonnosta tapahtuvaa akvaariokalatuontia ja voisi onnistuakin siinä, jos rajoitukset olisivat keinona jo yleisesti hyväksytty. Minusta ei pidä tehdä mitään päänavausta minkäänlaisille akvaariokalojen maahantuontirajoituksille.

Markku Varjon kirjat pitäisi saada Suuren Suomalaisen Kirjakerhon levittämiksi, sillä se taviskansa saataisi valistettua. Olettaen että myös lukisivat tilaamansa kirjat. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”