Onko tämä hirviö pacu?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

hx kirjoitti:Niin, tuossa on juuri se ero. Koiran otat naapurilta pois. Kalaa et.
MrBrett kirjoitti: Kalakaan ei varmasti jää sätkimään kuivalle maalle vaan käyn sen heittämässä takaisin jorpakkoon.
Mites se lukutaidon kanssa?
hx kirjoitti: Olen vain sanomassa, että perspektiivin voi toki myös säilyttää.
Eli koska suurinosa ihmisistä pistää koiran kalan edelle, eivätkä kalojen oikeuksista puhuvat akvaristit tajua aloittaa ongelmien ratkomista akvaario-saitilla teollisen ja vapaa-ajan kalastuksen eettisistä ongelmista jotka ovat isompia, on uskottavuus mennyt ja akvaariokalojen holtiton ja epäeettinen myynti on niin pieni ongelma että kauppiaalla ei ole vastuuta myymästään kalasta. Vai? :twisted:
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja hx »

Mennäänkö vielä helpompaan verrantoon?

Turussa joku urpo roikutti koiraansa parvekkeelta ketjussa. Vähä niinku opetti sitä, kun se ei totellu.
Jos mun naapuri tekisi niin, vetäisin naapuria pataan, murtautuisin sen kämppään ja hilaisin koiran ylös ja takavarikoisin sen.

Mitä sä tekisit?

Jos mun naapuri roikuttais onkisiimassa elävää ahvenaa parvekkeella ongelta tultuaan, saattaisin kysyä, että sopisiko sille, että lopettaisin kalan pois kitumasta.

Mitä sä tekisit?
En ole kieltämässä eläinten suojelua, myöskään kalojen osalta. Älä ymmärrä tätä niin.
MrBrett kirjoitti:
Eli koska suurinosa ihmisistä pistää koiran kalan edelle, eivätkä kalojen oikeuksista puhuvat akvaristit tajua aloittaa ongelmien ratkomista akvaario-saitilla teollisen ja vapaa-ajan kalastuksen eettisistä ongelmista jotka ovat isompia, on uskottavuus mennyt ja akvaariokalojen holtiton ja epäeettinen myynti on niin pieni ongelma että kauppiaalla ei ole vastuuta myymästään kalasta. Vai? :twisted:
Itse asiassa kyllä, juuri niin. Paitsi että ei ihan noin mustavalkoisesti.
Kala hippasen liian skidissä altaassa ei ole kovinkaan kummoista eläinrääkkäystä. Akvaariokauppias, joka myy asiakkaalleen kalan siihen altaaseen, ei ole kovinkaan kummoinen eläinrääkkääjä.

Kalastaja, joka nostaa muutaman tonnin silakoita yhdellä troolilla ja antaa niiden kaikkien kuolla hitaasti kituen on eläinsuojelullisesti ajateltuna aikamoinen eläinrääkkääjä.

Kumman kimppuun on asiallista käydä tässä aiheessa, joka siis on kalojen eläinoikeus, kumman ei?

Sitä perspektiiviä tässä toivoisin jokaisen edelleen ajattelevan.
Ja edelleen, koko kommentointini alkoi siitä koirakissa-kalavertauksesta. Joka ei ole meille kenellekään kurantti.
-Gone fishing-
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

hx kirjoitti:Mennäänkö vielä helpompaan verrantoon?

Turussa joku urpo roikutti koiraansa parvekkeelta ketjussa. Vähä niinku opetti sitä, kun se ei totellu.
Jos mun naapuri tekisi niin, vetäisin naapuria pataan, murtautuisin sen kämppään ja hilaisin koiran ylös ja takavarikoisin sen.

Mitä sä tekisit?

Jos mun naapuri roikuttais onkisiimassa elävää ahvenaa parvekkeella ongelta tultuaan, saattaisin kysyä, että sopisiko sille, että lopettaisin kalan pois kitumasta.

Mitä sä tekisit?
Itseasiassa ei mennä, koska se ei liity tähän asiaan mitenkään, tuohon ensimmäiseenkin esikoululeikkiisi vastasin vaan piruutani.
hx kirjoitti: Kala hippasen liian skidissä altaassa ei ole kovinkaan kummoista eläinrääkkäystä. Akvaariokauppias, joka myy asiakkaalleen kalan siihen altaaseen, ei ole kovinkaan kummoinen eläinrääkkääjä.

Kalastaja, joka nostaa muutaman tonnin silakoita yhdellä troolilla ja antaa niiden kaikkien kuolla hitaasti kituen on eläinsuojelullisesti ajateltuna aikamoinen eläinrääkkääjä.

Olet siis oikeasti sitä mieltä, että koska kaupallinen kalastus on karmeaa teurastusta, on kaikki muu kalojen huonon kohteluun liittyvä, kuten akvaariokalojen myyminen täysin sopimattomiin oloihin niin vähäpätöistä ettei se ansaitse edes ajatusta?
hx kirjoitti: Kumman kimppuun on asiallista käydä tässä aiheessa, joka siis on kalojen eläinoikeus, kumman ei?
Akvaario-saitilla ehdottomasti akvaariokalojen oloihin ja oikeuksiin, koska täällä ihmisillä on tietoa juuri akvaarioista, ei niinkään kaupallisesta tehotroolauksesta. Se ei toki sulje pois etteivätkö halukkaaat voisi laajentaa kaskustelua koskemaan aihetta laajemminkin.


...kumman muuten itse valitsisit jos olisi pakko:

a) vapaana elämisen ja tukehtumiskuoleman
b) 20-vuotisen elämän parin neliön kopperossa ilman mahdollisuutta kääntyä kunnolla.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja hx »

MrBrett kirjoitti:
hx kirjoitti:Mennäänkö vielä helpompaan verrantoon?

Turussa joku urpo roikutti koiraansa parvekkeelta ketjussa. Vähä niinku opetti sitä, kun se ei totellu.
Jos mun naapuri tekisi niin, vetäisin naapuria pataan, murtautuisin sen kämppään ja hilaisin koiran ylös ja takavarikoisin sen.

Mitä sä tekisit?

Jos mun naapuri roikuttais onkisiimassa elävää ahvenaa parvekkeella ongelta tultuaan, saattaisin kysyä, että sopisiko sille, että lopettaisin kalan pois kitumasta.

Mitä sä tekisit?
Itseasiassa ei mennä, koska se ei liity tähän asiaan mitenkään, tuohon ensimmäiseenkin esikoululeikkiisi vastasin vaan piruutani.
hx kirjoitti: Kala hippasen liian skidissä altaassa ei ole kovinkaan kummoista eläinrääkkäystä. Akvaariokauppias, joka myy asiakkaalleen kalan siihen altaaseen, ei ole kovinkaan kummoinen eläinrääkkääjä.

Kalastaja, joka nostaa muutaman tonnin silakoita yhdellä troolilla ja antaa niiden kaikkien kuolla hitaasti kituen on eläinsuojelullisesti ajateltuna aikamoinen eläinrääkkääjä.

Olet siis oikeasti sitä mieltä, että koska kaupallinen kalastus on karmeaa teurastusta, on kaikki muu kalojen huonon kohteluun liittyvä, kuten akvaariokalojen myyminen täysin sopimattomiin oloihin niin vähäpätöistä ettei se ansaitse edes ajatusta?
hx kirjoitti: Kumman kimppuun on asiallista käydä tässä aiheessa, joka siis on kalojen eläinoikeus, kumman ei?
Akvaario-saitilla ehdottomasti akvaariokalojen oloihin ja oikeuksiin, koska täällä ihmisillä on tietoa juuri akvaarioista, ei niinkään kaupallisesta tehotroolauksesta. Se ei toki sulje pois etteivätkö halukkaaat voisi laajentaa kaskustelua koskemaan aihetta laajemminkin.


...kumman muuten itse valitsisit jos olisi pakko:

a) vapaana elämisen ja tukehtumiskuoleman
b) 20-vuotisen elämän parin neliön kopperossa ilman mahdollisuutta kääntyä kunnolla.
Aah, hienoa. "Esikoululeikkiisi".
"Lapsellinen"-kortti on tosi tuore argumentti.

Ota nyt sun oma sisälukutaitosi käyttöön ja totea, että en ole sanonut, etteikö kalojen eläinoikeuksien puolesta saa kuka tahansa kantaa ottaa.

Sun a) b)- kysymykseen haluaisin vastata kysymällä, että onko sulla akvaarioita ja pidätkö sä niissä kaloja?
Jos sulla on, niin sä annat niille sun kaloille ton b)-vaihtoehdon.

Itse en olisi kovin hereästi alkamassa vertaamaan kalojen vapaudentunteen ilmentymää ihmisen lähtökohdista. Antropomorfaaminen ei ole hedelmällinen lähtökohta eläinten ajattelun luotaamiseen.
-Gone fishing-
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Tätä keskustelua mielenkiinnolla seuranneena... Pakko heittää väliin... Onko kukaan koskaan todentanut sitä, miten kala tai parvi ei muka menestyisi 200 litraisessa, mutta 240 litraa on ihan ok. Millä perusteella nämä mitat todennetaan?
sanotaanko nyt näin, että ei ole varsinaista eläinrääkkäystä pitää kalaa hilppasen snadissa altaassa, jos kalalla on hyvät vesiarvot ja oikeanlainen ruoka ym... Minusta rääkkäystä on laittaa parvi kardinaalikaloja 30 asteiseen veteen, allas saa olla vaikka 1000 litrainen. Tilaa on, mutta elikoilla huono olla...
1000 litraa vesivahinkoa
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja hx »

Hear, hear!
-Gone fishing-
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja urppis »

hx kirjoitti:Hear, hear!
?
1000 litraa vesivahinkoa
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja hx »

"Just niin!"
"Olen samaa mieltä!"
-Gone fishing-
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja urppis »

ok! :D
1000 litraa vesivahinkoa
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

hx kirjoitti: Ota nyt sun oma sisälukutaitosi käyttöön ja totea, että en ole sanonut, etteikö kalojen eläinoikeuksien puolesta saa kuka tahansa kantaa ottaa.
hx kirjoitti:Niin että, ihan keskustelun vuoksi, ehkä olisi uskottavampaa eläinten oikeuksien puolustamista aloittaa se suojeleminen sieltä räikeämmästä päästä?
Et missään, sanoit että olisi uskottavampaa alkaa purkaa akvaariokalojen myymista epäsopiviin oloihin ratkaisemalla ensin teollisen kalastuksen ja vapaa-ajan kalastuksen ongelmat.
hx kirjoitti: Sun a) b)- kysymykseen haluaisin vastata kysymällä, että onko sulla akvaarioita ja pidätkö sä niissä kaloja?
Kyllä.
hx kirjoitti: Jos sulla on, niin sä annat niille sun kaloille ton b)-vaihtoehdon.
Perusteluita?
hx kirjoitti: Itse en olisi kovin hereästi alkamassa vertaamaan kalojen vapaudentunteen ilmentymää ihmisen lähtökohdista. Antropomorfaaminen ei ole hedelmällinen lähtökohta eläinten ajattelun luotaamiseen.
hx kirjoitti: Kala hippasen liian skidissä altaassa ei ole kovinkaan kummoista eläinrääkkäystä. Akvaariokauppias, joka myy asiakkaalleen kalan siihen altaaseen, ei ole kovinkaan kummoinen eläinrääkkääjä.
Ai et?
urpojaturbo kirjoitti:Tätä keskustelua mielenkiinnolla seuranneena... Pakko heittää väliin... Onko kukaan koskaan todentanut sitä, miten kala tai parvi ei muka menestyisi 200 litraisessa, mutta 240 litraa on ihan ok. Millä perusteella nämä mitat todennetaan?
sanotaanko nyt näin, että ei ole varsinaista eläinrääkkäystä pitää kalaa hilppasen snadissa altaassa, jos kalalla on hyvät vesiarvot ja oikeanlainen ruoka ym... Minusta rääkkäystä on laittaa parvi kardinaalikaloja 30 asteiseen veteen, allas saa olla vaikka 1000 litrainen. Tilaa on, mutta elikoilla huono olla...
Täysin samaa mieltä, se kokonaisuus ratkaisee ja pelkkiin litroihin tuijottamalla saa asiat helposti vääristymään.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja hx »

MrBrett kirjoitti:
hx kirjoitti: Ota nyt sun oma sisälukutaitosi käyttöön ja totea, että en ole sanonut, etteikö kalojen eläinoikeuksien puolesta saa kuka tahansa kantaa ottaa.
hx kirjoitti:Niin että, ihan keskustelun vuoksi, ehkä olisi uskottavampaa eläinten oikeuksien puolustamista aloittaa se suojeleminen sieltä räikeämmästä päästä?
Et missään, sanoit että olisi uskottavampaa alkaa purkaa akvaariokalojen myymista epäsopiviin oloihin ratkaisemalla ensin teollisen kalastuksen ja vapaa-ajan kalastuksen ongelmat.
Väärin. Ilmaisin, että ei ole uskottavaa itkeä akvaariossa elävän, ruokaa saavan ja elossa (erinomaisesti) pysyvän kalan oloista, jos ei nakkaa p*skaakaan samaan aikaan joka puolella tapahtuvaa hirmuista eläinrääkkäystä kohtaan.
MrBrett kirjoitti:
hx kirjoitti: Sun a) b)- kysymykseen haluaisin vastata kysymällä, että onko sulla akvaarioita ja pidätkö sä niissä kaloja?
Kyllä.
hx kirjoitti: Jos sulla on, niin sä annat niille sun kaloille ton b)-vaihtoehdon.
Perusteluita?
a)vapaana eläminen
b)kopperossa eläminen
MrBrett kirjoitti:
hx kirjoitti: Itse en olisi kovin hereästi alkamassa vertaamaan kalojen vapaudentunteen ilmentymää ihmisen lähtökohdista. Antropomorfaaminen ei ole hedelmällinen lähtökohta eläinten ajattelun luotaamiseen.
hx kirjoitti: Kala hippasen liian skidissä altaassa ei ole kovinkaan kummoista eläinrääkkäystä. Akvaariokauppias, joka myy asiakkaalleen kalan siihen altaaseen, ei ole kovinkaan kummoinen eläinrääkkääjä.
Ai et?
Tosta mä putosin.
Antropomorfaaminen on siis eläimen ajattelun inhimillistämistä. No.
Koira ei ajattele kuten ihminen. Kissa ei ajattele kuten ihminen.
Kala ei ajattele kuten ihminen.

Mikä noissa mun ajatuskehitelmissä sun mielestä sotii itseään vastaan?
-Gone fishing-
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

hx kirjoitti:
hx kirjoitti:Niin että, ihan keskustelun vuoksi, ehkä olisi uskottavampaa eläinten oikeuksien puolustamista aloittaa se suojeleminen sieltä räikeämmästä päästä?
Väärin. Ilmaisin, että ei ole uskottavaa itkeä akvaariossa elävän, ruokaa saavan ja elossa (erinomaisesti) pysyvän kalan oloista, jos ei nakkaa p*skaakaan samaan aikaan joka puolella tapahtuvaa hirmuista eläinrääkkäystä kohtaan.
Et sinä noin tuossa aikaisemmassa sano. ja mistä ihmeestä nyt repäisit tuon, etteivän akvaariokalojen huonoista oloista välittävät "p*skaakaan nakkaa" muusta eläinrääkkäyksestä.
hx kirjoitti: Mikä noissa mun ajatuskehitelmissä sun mielestä sotii itseään vastaan?
se yleinen ajatusvirhe, ja väite ettei ongelmista voi olla huolissaan, tai niihin ainakin on typerää ja epäuskottavaa yrittää hakea ratkaisua ja haaskata aikaansa koska on olemassa isompiakin ongelmia.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja hx »

MrBrett kirjoitti:ja mistä ihmeestä nyt repäisit tuon, etteivän akvaariokalojen huonoista oloista välittävät "p*skaakaan nakkaa" muusta eläinrääkkäyksestä.
Missä olet ottanut kantaa siihen muuhun eläinrääkkäykseen?
Siitä.
MrBrett kirjoitti:
hx kirjoitti: Mikä noissa mun ajatuskehitelmissä sun mielestä sotii itseään vastaan?
se yleinen ajatusvirhe, ja väite ettei ongelmista voi olla huolissaan, tai niihin ainakin on typerää ja epäuskottavaa yrittää hakea ratkaisua ja haaskata aikaansa koska on olemassa isompiakin ongelmia.
Väärin.
Tottakai voi olla huolissaan eläinten hyvinvoinnista. Mutta peräänkuulutan sitä perspektiiviä.

Oletko sinä koskaan kolunnut aasialaisia ruokatoreja? No minä olen.

Olen antanut itselleni kertoa, että Kiinan lisäksi monissa muissa paikoissa ympäri Aasiaa ei ole olemassa eläinsuojelulainsäädäntöä. Sama koskee suurta osaa arabialaisesta maailmasta. Se näkyy kaikessa siinä, miten nuo kulttuurit kohtelevat eläimiään.

Olisi tosi helppoa mennä tarttumaan niitä koiria, lintuja, kaloja, sikoja, kilpikonnia tai lampaita ki-dut-ta-vi-a ihmisiä pillistä ja tolkuttaa niille, että "ei noin voi hei tehdä".
Mutta kun niin ei voi tehdä.
Kun sieltä tulee takaisin tänne länsimaisen "sivistyksen" pariin, on aika helpottunut siitä, että ei tartte päivittäisessä elämässä törmäillä niin tuskalliseen eläinrääkkäykseen.
Ja samaan aikaan kyselee itseltään, että hei: "puolet maailmasta on tuota mieltä. Minä olen tätä mieltä. Miksi minä nyt taas olinkaan se auktoriteetti, joka opettaa kaikkia muita...?"

Ja sit peilailee tässä näitä meikäläisiä kalakauppiaita niihin kokemuksiin.
Aika helvetin hyvällä mallilla on eläinkauppa meillä. Jämpti on niin.
-Gone fishing-
Jebuzca
Member
Member
Viestit: 430
Liittynyt: 20:25, 13.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Kerrotaanpa tähän väliin että itse käyn myös normaalisti kalassa. Ainut ero on että nykyään vetäsen puukolla kurkun poikku kalalta kuin kalalta ihan kalan ja oman mukavuuden vuoksi. Olen akva harrastaja mutta teen silti niin. Eli oma valinta antaako sen kalan kitua veneen pohjalla.
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

hx kirjoitti: Missä olet ottanut kantaa siihen muuhun eläinrääkkäykseen?
Siitä.[.
Siis missä minun olisi pitänyt, tai olisi edes ollut mahdollisuus ottaa kantaa muuhun eläinrääkkäykseen, nyt ollaan akvaariofoorumilla.
hx kirjoitti: Väärin.
Tottakai voi olla huolissaan eläinten hyvinvoinnista. Mutta peräänkuulutan sitä perspektiiviä.

Oletko sinä koskaan kolunnut aasialaisia ruokatoreja? No minä olen.

Olen antanut itselleni kertoa, että Kiinan lisäksi monissa muissa paikoissa ympäri Aasiaa ei ole olemassa eläinsuojelulainsäädäntöä. Sama koskee suurta osaa arabialaisesta maailmasta. Se näkyy kaikessa siinä, miten nuo kulttuurit kohtelevat eläimiään.

Olisi tosi helppoa mennä tarttumaan niitä koiria, lintuja, kaloja, sikoja, kilpikonnia tai lampaita ki-dut-ta-vi-a ihmisiä pillistä ja tolkuttaa niille, että "ei noin voi hei tehdä".
Mutta kun niin ei voi tehdä.
Kun sieltä tulee takaisin tänne länsimaisen "sivistyksen" pariin, on aika helpottunut siitä, että ei tartte päivittäisessä elämässä törmäillä niin tuskalliseen eläinrääkkäykseen.
Ja samaan aikaan kyselee itseltään, että hei: "puolet maailmasta on tuota mieltä. Minä olen tätä mieltä. Miksi minä nyt taas olinkaan se auktoriteetti, joka opettaa kaikkia muita...?"

Ja sit peilailee tässä näitä meikäläisiä kalakauppiaita niihin kokemuksiin.
Aika helvetin hyvällä mallilla on eläinkauppa meillä. Jämpti on niin.
Hienoa että sinä(kin) olet huolissasi eläinten oikeuksista maailmassa, mutta juuri tuo sinun peräänkuuluttamasi perspektiivi on se ajatusvirhe. Maailma on hirveä paikka lukemattomille eläimille, mutta ei se tarkoita sitä etteikö täällä voisi tai pitäisi puuttua niihin epäkohtiin joita täällä on, olkoonkin ne erilaisia ja ehkä lievempiä kun monet muut. Ei täällä huonosti elävän kalan, koiran tai kissan elämään vaikuta se mitä muualla tapahtuu, vaan se mitä me täällä sille asialle teemme!
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja hx »

MrBrett kirjoitti:
hx kirjoitti: Missä olet ottanut kantaa siihen muuhun eläinrääkkäykseen?
Siitä.[.
Siis missä minun olisi pitänyt, tai olisi edes ollut mahdollisuus ottaa kantaa muuhun eläinrääkkäykseen, nyt ollaan akvaariofoorumilla.
hx kirjoitti: Väärin.
Tottakai voi olla huolissaan eläinten hyvinvoinnista. Mutta peräänkuulutan sitä perspektiiviä.

Oletko sinä koskaan kolunnut aasialaisia ruokatoreja? No minä olen.

Olen antanut itselleni kertoa, että Kiinan lisäksi monissa muissa paikoissa ympäri Aasiaa ei ole olemassa eläinsuojelulainsäädäntöä. Sama koskee suurta osaa arabialaisesta maailmasta. Se näkyy kaikessa siinä, miten nuo kulttuurit kohtelevat eläimiään.

Olisi tosi helppoa mennä tarttumaan niitä koiria, lintuja, kaloja, sikoja, kilpikonnia tai lampaita ki-dut-ta-vi-a ihmisiä pillistä ja tolkuttaa niille, että "ei noin voi hei tehdä".
Mutta kun niin ei voi tehdä.
Kun sieltä tulee takaisin tänne länsimaisen "sivistyksen" pariin, on aika helpottunut siitä, että ei tartte päivittäisessä elämässä törmäillä niin tuskalliseen eläinrääkkäykseen.
Ja samaan aikaan kyselee itseltään, että hei: "puolet maailmasta on tuota mieltä. Minä olen tätä mieltä. Miksi minä nyt taas olinkaan se auktoriteetti, joka opettaa kaikkia muita...?"

Ja sit peilailee tässä näitä meikäläisiä kalakauppiaita niihin kokemuksiin.
Aika helvetin hyvällä mallilla on eläinkauppa meillä. Jämpti on niin.
Hienoa että sinä(kin) olet huolissasi eläinten oikeuksista maailmassa, mutta juuri tuo sinun peräänkuuluttamasi perspektiivi on se ajatusvirhe. Maailma on hirveä paikka lukemattomille eläimille, mutta ei se tarkoita sitä etteikö täällä voisi tai pitäisi puuttua niihin epäkohtiin joita täällä on, olkoonkin ne erilaisia ja ehkä lievempiä kun monet muut. Ei täällä huonosti elävän kalan, koiran tai kissan elämään vaikuta se mitä muualla tapahtuu, vaan se mitä me täällä sille asialle teemme!
Aa, hienoa.
Puolet maailmastahan on väärässä ja sinä olet oikeassa?

Sitä juuri on se perspektiivi.

Kun katsot luontodokkaria, jossa jellona tappaa erittäin graafisesti zeebran, mitä ajattelet?
Kun ajattelet maapalloa ja sen ekosysteemiä ihmisineen, mitä ajattelet?
Kun ajattelet luonnon lakeja, mitä ajattelet?
Kun yrität sijottaa ihmisen niihin luonnonlakeihin, mitä ajattelet?

Mitä sä ajattelet? Tää paletti ei ehkä toimi niinku Strömsössä?
-Gone fishing-
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

hx kirjoitti: Aa, hienoa.
Puolet maailmastahan on väärässä ja sinä olet oikeassa?
Entä se toinen puoli? ja kumpi puoli se on?
hx kirjoitti: Kun katsot luontodokkaria, jossa jellona tappaa erittäin graafisesti zeebran, mitä ajattelet?
Kun ajattelet maapalloa ja sen ekosysteemiä ihmisineen, mitä ajattelet?
Kun ajattelet luonnon lakeja, mitä ajattelet?
Kun yrität sijottaa ihmisen niihin luonnonlakeihin, mitä ajattelet?

Mitä sä ajattelet? Tää paletti ei ehkä toimi niinku Strömsössä?
Ja tämä littyy miten siihen, että koska maailmassa on niin paljon pahuutta, niin täällä olevista epäkohdista ei tarvitse sinun mukaasi välittää, koska se on muka sitä perspektiiviä?
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja malawi »

Tuollaisia kaloja ei pitäis edes ottaa luonnosta, ellei mene jonnekin sea lifeiin. Kukaan ei pysty järjestämään tollaselle kotia.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja hx »

MrBrett kirjoitti: epäkohdista
Lisää mainioita määreitä.

Sun "epäkohta" on oikeampi kuin mun/ton/sen/kenenkään erilainen epäkohta siksi, että?
-Gone fishing-
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Jos sinä elät tuo "perspektiivisi" mukaan, niin välitätkö sinä mistään mikä täällä on perseellään, koska muualla asiat ovat vielä huonommin?

Antaa nuorison mielenterveysongelmien olla kun maailma on täynnä katulapsia, perspektiiviä kato!
Annetaan vanhusten kuolla pa*kat vaipoissa sänkyihinsä kun muualla vanhukset joutuvat kerjäämään, perspektiiviä kato!
Pa*kat luonnonsuojelusta kun muualla tuhotaan pahemmin ja tehokkaammin, perspektiiviä kato!
Väliäkö katuväkivallasta kun muualla ammutaan ihmisiä, perspektiiviä kato!
hx kirjoitti:
MrBrett kirjoitti: epäkohdista
Lisää mainioita määreitä.

Sun "epäkohta" on oikeampi kuin mun/ton/sen/kenenkään erilainen epäkohta siksi, että?
Siksi että 70 senttinen kala metrin altaassa on Suomalaisessa akvaariokulttuurissa epäkohta. Mutta väliäkö sillä, jossain muualla on vielä isompi kala vielä pienemmässä altaassa, joten kaikki on hyvin, perspektiiviä, kato!
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja hx »

Oikeastaan mä ehkä osittain uskon, että tämä leikkimielinen väittelyhkö ei ole kovin hedelmällistä.

Sä uskot, että sun eettinen suhtautumisesi eläimiin on paitsi ainoa oikea, myös absoluuttisesti kaikkien muidenkin kulmasta vääjäämättömästi tosi.

Nnno. Mä toivon, että olet täydellinen vegaani, koska muussa tapauksessa suljet silmäsi kaikilta omien periaatteittesi vastaisesti kohdeltujen eläinten oikeuksilta.

Mä puolestani syön punaista lihaa, kalaa, fågelia ja myös muita joskus eläneitä vipstaakeja.
Aika hyvin tiedostan modernin ruokateillisuuden realiteetit. Elämä on.
Just lähden Normandiaan ja aion todellakin maistella erilaisia paikallisia äyriäisherkkuja. Huoleni äyräisten humaanista kohtelusta taidan hukuttaa paikalliseen calvadokseen.

Kukin tyylilään.
-Gone fishing-
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

hx kirjoitti: Sä uskot, että sun eettinen suhtautumisesi eläimiin on paitsi ainoa oikea, myös absoluuttisesti kaikkien muidenkin kulmasta vääjäämättömästi tosi.
Nämä sun tuulesta temmatut heittosi ilman mitään perusteluita ovat kyllä hyvää viihdettä, eivät kovin rakentavia mutta hauskoja.

Väitän kuienkin että tällä foorumilla valtaosa pitää 70 senttisen kalan pitämistä metrisessä altaassa huonona juttuna.
hx kirjoitti:Nnno. Mä toivon, että olet täydellinen vegaani, koska muussa tapauksessa suljet silmäsi kaikilta omien periaatteittesi vastaisesti kohdeltujen eläinten oikeuksilta.
Ja kristallipallo jatkaa pyörimistään, kun tunnut tietävän kaikki periaatteeni ilman että olisin niitä sinulle kertonut.
hx kirjoitti: Mä puolestani syön punaista lihaa, kalaa, fågelia ja myös muita joskus eläneitä vipstaakeja.
Aika hyvin tiedostan modernin ruokateillisuuden realiteetit. Elämä on.
Eli tiedostat ruokatuotannon ongelmat, etkä välitä silti asiasta, mutta vänkkäät täällä koko illan siitä miten kauheeta on kun ihmiset haluaisivat vastuuntuntoisempaa akvaarioharrastusta ja miten perspektiivi on muilla kuin sinulla vinossa, koska olet käynyt ihan aasian kalatoreilla saakka.

No tosiaan, jokainen tyylillaan!
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja hx »

MrBrett kirjoitti:Jos sinä elät tuo "perspektiivisi" mukaan, niin välitätkö sinä mistään mikä täällä on perseellään, koska muualla asiat ovat vielä huonommin?

Antaa nuorison mielenterveysongelmien olla kun maailma on täynnä katulapsia, perspektiiviä kato!
Annetaan vanhusten kuolla pa*kat vaipoissa sänkyihinsä kun muualla vanhukset joutuvat kerjäämään, perspektiiviä kato!
Pa*kat luonnonsuojelusta kun muualla tuhotaan pahemmin ja tehokkaammin, perspektiiviä kato!
Väliäkö katuväkivallasta kun muualla ammutaan ihmisiä, perspektiiviä kato!
hx kirjoitti:
MrBrett kirjoitti: epäkohdista
Lisää mainioita määreitä.

Sun "epäkohta" on oikeampi kuin mun/ton/sen/kenenkään erilainen epäkohta siksi, että?
Siksi että 70 senttinen kala metrin altaassa on Suomalaisessa akvaariokulttuurissa epäkohta. Mutta väliäkö sillä, jossain muualla on vielä isompi kala vielä pienemmässä altaassa, joten kaikki on hyvin, perspektiiviä, kato!
Jos me nyt olis pysytty ensteks niissä kaloissa, joista sä lähdit turkiseläimiin, ja sit edes eläimissä, joista jouduit nuorison mielenterveyteen, niin olis joku järki keskustelussakin.

Joo, mun mielestä on kivaa, että täällä ei ammuta kööriä kadulla samalla tavalla kuin jossain Meksikossa. Ihan kivaa. Selitän asian muuten erittäin helposti populaatiobiologian ehdoilla. Niin tää menee.
Nuorilla Suomessa taitaa asiat olla aika kivasti? Aina voi alkaa itkee, että jaloista on kylmä ja käsistä on kuuma. Vaikka asiat olis kuinka hyvin?

70-senttinen kala, jonka elämässä toteutuu sellainen optimi, että se elää, syö, kasvaa, näyttää terveeltä (ei ulkoisia oireita kärsimyksestä) ja toimii. On se kivampi kuin elävältä suomustettava lajitoverinsa, anyday.
Sitä on se perspektiivi.

Aina kannattaa pyrkiä parempaan. Mutta eläinten antropomorfaaminen ei ole parempaa, vaan itsekusetusta.

Nuorison mielenterveyden ymppääminen tähän on Soinilaista populismia.
Ongelma ei sitäpaitsi ole nuoret, vaan niiden vanhemmat. Mutta ainahan kannattaa lääkitä oiretta, kun itse sairauden toteamiseen ei ole kykyjä?

En tiedä,miten sä nyt jo vanhuksetkin sait tähän aihepiiriin ympättyy, mutta joo. Parempi varmaan sit sun moraalikäsityksessä, että säilyvät olemassa hinnalla millä hyvänsä, suurissa huoneistoissa ja letkuissa. Vaikka kakssataa vuotta jokainen?

Ihmisarvo on kiva määre.
Ilman sarvia ja hampaita, toivon, että mun elämäni ei pääty p*skat housussa, vaan jo paljon ennen sitä. Siitäkö se ihmisarvo tulee, että joku vaihtaa byysat, kun mä niihin p*skannan? Esimerkiksi kymmenen vuotta, lasaretin bunkalla basilikan tasolla? No ei, kiitos.

Luonnon ja eläinten oikeuksien suojelu on täällä aika hyvällä mallilla. Paitsi, että ei ole. Mutta yhden akvaariokalan oikeuksien edelle saattaisin sit kuitenkin asettaa esimerkiksi sen, että erittäin uhanalaisia susia lahdataan menemään laittomasti koko ajan.
Mutta kukin asettaa omat painotuksensa niinkuin haluaa.
MrBrett kirjoitti:
hx kirjoitti:Nnno. Mä toivon, että olet täydellinen vegaani, koska muussa tapauksessa suljet silmäsi kaikilta omien periaatteittesi vastaisesti kohdeltujen eläinten oikeuksilta.
Ja kristallipallo jatkaa pyörimistään, kun tunnut tietävän kaikki periaatteeni ilman että olisin niitä sinulle kertonut.
hx kirjoitti: Mä puolestani syön punaista lihaa, kalaa, fågelia ja myös muita joskus eläneitä vipstaakeja.
Aika hyvin tiedostan modernin ruokateillisuuden realiteetit. Elämä on.
Eli tiedostat ruokatuotannon ongelmat, etkä välitä silti asiasta, mutta vänkkäät täällä koko illan siitä miten kauheeta on kun ihmiset haluaisivat vastuuntuntoisempaa akvaarioharrastusta ja miten perspektiivi on muilla kuin sinulla vinossa, koska olet käynyt ihan aasian kalatoreilla saakka.

No tosiaan, jokainen tyylillaan!
Itse asiassa mun kristallipallo ei pyöriny lainkaan, vaan sanoin niinku toivovani, että elät niinku opetat.
Tolla sun "etiikalla" on kai pakko olla eläinten henkilöön käymättömän ruokavalion edustaja?

Juu, tiedostan teollisen ruokatuotannon luonteen. Ja silti ostan ruokani kaupasta, joka sitä tuotantoa dilkkaa.
Sinäkö siis et niin tee?

Välitän asiasta sen verran, että teen rajallisia valintoja hankintojeni suhteen. Mutta en todellakaan ole mikään mallioppilas.
Ja juu, alkaa hiukan kyrsiä noi yltiöeettiset mielipiteet ja enkelinkasvoiset p*skanjauhannat siitä, kuinka se on sit niin hirveetä, että kun mun mielestä kultakala tarttee 600 litraa ja jollain on sellanen 250-litraisessa... venaa mä käyn nopee duunaa pari kalapuikkoo mikroon.
Nyt pitäisi enää ymmärtää, missä se sun väittämäsi ristiriita on.

Ja hei ne ei ole mitään kalatoreja. Tsitataan joku päivä alas, ni mä kerron, miltä tuntuu tsiigata sellasta doobermannin olosta koiraa nyljettävän elävältä. Haluatko tietää kuinka yksityiskohtaisesti, miten ne koirat oli sidottu kiinni, jotta se homma onnistui?

Perspektiivi. Sitä mä toivoisin.
-Gone fishing-
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Lukotus jo tälle?
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko tämä hirviö pacu?

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

hx kirjoitti: Jos me nyt olis pysytty ensteks niissä kaloissa, joista sä lähdit turkiseläimiin, ja sit edes eläimissä, joista jouduit nuorison mielenterveyteen, niin olis joku järki keskustelussakin.
Hyvinhän täällä oltaisiin pysytty suomalaisissa akvaariokaloissa, mutta sinä perspektiivitutkasi johdattamana lähdit kiertelemään Aasian kalatoreja ja halusit tuoda sen maailman moraalisäännöt suomalaiseen akvaarioharrastukseen, jottei vaan me impivaaralaiset populistit vahingossakaan harrastettaisi akvaarioita oman kulttuurimme moraalikäsitysten mukaisesti, vaan tajuaisimme ainoan oikean perspektiivin löytyvän Aasialaisen kalatorin ah niin brutaalin arkipäiväisestä suolikasasta.
hx kirjoitti:...venaa mä käyn nopee duunaa pari kalapuikkoo mikroon.
Nyt pitäisi enää ymmärtää, missä se sun väittämäsi ristiriita on.

Ja hei ne ei ole mitään kalatoreja. Tsitataan joku päivä alas, ni mä kerron, miltä tuntuu tsiigata sellasta doobermannin olosta koiraa nyljettävän elävältä. Haluatko tietää kuinka yksityiskohtaisesti, miten ne koirat oli sidottu kiinni, jotta se homma onnistui?
Tää teksi osoittaa hyvin että kyseessä on se sama tyhjä hahmo, johon oon törmännyt satoja kertoja vuosien varrella. Sitä voi perustella omaa vajavaisuuttaan ja heikkouttaan monilla asioilla kuten perspektiivi ja piiloutua pimeään kyynisyyteensa, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että ihmiset jotka eivät enää välitä mistään pelkäävät kuollakseen sitä että kaikki eivät ole samanlaisia. Välittäminen vaatii sydäntä, ei perspektiiviä!

Eiköhän tää ollut tässä, tämä ketju kertoo jo kaiken mitä kerrottavissa on tämän yhden Pacun tiimoilta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”