Vallisneriat suli yhdessä yössä!

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hetty
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Vallisneriat suli yhdessä yössä!

Viesti Kirjoittaja hetty »

Mulla on 320 l allas jossa on ollut paljon jättiläisvallua,noin puolet altaasta.
Tänään laitoin valot akvaarioon myöhässä päälle(noin klo 18.00)eli olivat yön ja päivän ilman valoa ja kauhistus sentään,kaikki vallut olivat "sulaneet tyngiksi!!
Raapaisin kaikki pois ja koko akva on nyt täynnä lehtimössöä,juuret olivat kuitenkin vielä täysin kunnossa.
Viime vedenvaihdossa,vähän vajaa kaksi viikkoa sitten,laitoin pohjaan lannoite puikon mutta ei kai se nyt tällaista saa aikaan?Juuret kun olivat kuitenkin kunnossa.
Pari päivää sitten tökkäsin "onnenbambuja pari kappaletta akvaan,olisiko ne voineet aiheuttaa noiden lehtien totaalisen sulamisen?
Kaikki muut kasvit voi ihan entiseen malliin eli voivat hienosti.
Eilen vallutkin olivat vielä kunnossa,outoa..
harmittaa vietävästi,säästin vallujen juuret ja niissä töröttävät lehden tyngät ja laitoin toiseen altaaseen kellumaan jos ne vielä vaikka eläytyisivät :cry:

muoks* ei kai toi ilman valoja päivän voi aiheuttaa tota?niin ja pahan onnen bambut sai kyllä aika kyydityksen pois akvaariosta! [}:)]
ReyaPeya
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Re: Vallisneriat suli yhdessä yössä!

Viesti Kirjoittaja ReyaPeya »

Tähän minäkin haluaisin saada vastauksen
180l
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Voi olla että onnenbambut ovat olleet rikkaruoho- ja/tai tuhohyönteismyrkytettyjä. Vaihda runsaasti vettä, jos suinkin viime päivien myrskyjen jälkimainingeissa voit.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Mikäli yhtään ymmärsin vallusta enkkusivuilla "Vallisneria melting" -jutusta, niin ph oleellinen, ettei heilu eli KH oltava riittävä. Arka PH-pomppimisille erityisesti matalassa ph:ssa. Minulla ainakin jättikokoinen amerikanvallu kasvaa kuin rikkaruoho. Ph on kyllä 6.8 hiilariakvoissa, muissa n. 7. Yritän pitää KH:n n. 3. Joskus hiven laskee siitä.

Luulen, että arka, kun juuri muutto vielä stressaa vallua. Itselläni vallu ollut jo 1 vuoden ja sama kanta.
http://www.wetwebmedia.com/plantedtkssu ... alfaqs.htm
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Puhuttiinkohan siellä sivuilla kuitenkaan juuri tällaisesta äkillisestä totaalisulamisesta vaiko siitä tavallisemmasta, lehti kerrallaan läpikuultavaksi muuttumisesta?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

maisu kirjoitti:Puhuttiinkohan siellä sivuilla kuitenkaan juuri tällaisesta äkillisestä totaalisulamisesta vaiko siitä tavallisemmasta, lehti kerrallaan läpikuultavaksi muuttumisesta?
Luulen, että hitaammasta. Yhdeltä toiselta sivulta olin lukevinani, että se on arka synteettiselle hiililisälle. Vaisikohan esim. Easy Carboa/Flourish Excel (Excel oli jopa mainittu) tämä termi?

Oho, tuollahan olikin havaintoja. Itse en käytä Easy Carboa tai vastaavia litkuja:).

Kalakaverit-huomioita :D

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?t=183414
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Onnenbambu ei oikeastaan ole edes bambu, vaan eräänlainen traakkipuu, se saadaan kiertymään silmuja poistamalla, silloin kasvi kasvaa kierteisesti.
Löysin lajinkin, ruokotraakkipuu (Dracaena sanderiana).
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Ne vallun juuret kannattaa kyllä istuttaa hiekkaan, ei viihdy kellumassa. Ehkä "bambusta" liukeni veteen jotain, se ei kuitenkaan ole uposkasviksi tarkoitettu. Vesiarvot kannattaa tarkistaa.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Fisutar10 kirjoitti: Luulen, että hitaammasta. Yhdeltä toiselta sivulta olin lukevinani, että se on arka synteettiselle hiililisälle. Vaisikohan esim. Easy Carboa/Flourish Excel (Excel oli jopa mainittu) tämä termi?

Oho, tuollahan olikin havaintoja. Itse en käytä Easy Carboa tai vastaavia litkuja:).

Kalakaverit-huomioita :D

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?t=183414
Olen käyttänyt nestehiiltä kuukasikaupalla aikanaan kahdessa vallu-akvassa. Ei tykkää, jos kippaa nesteen suoraan niskaan (lehdet syöpyi hitaasti), mutta kun siirsin annostelun toisen päähän kuin missä vallut majaili, ei mitään ongelmia. Annostukset "reippaita".
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”