Voi apua... ammoniumtesti

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
missumi
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Voi apua... ammoniumtesti

Viesti Kirjoittaja missumi »

Olen tässä odottanut kaksi viikkoa, että jotain tapahtuisi uudessa akvaariossa... nitriitti ei nouse. (Safestarttia laitoin 2ploa alkuun siis) No päättelin sitten, että vian on pakko olla ammoniumin (hss) annostelussa. Sitten kun aloin lueskella uudelleen ja uudelleen ohjeita ja tarinoita, kammottava totuus valkeni. Aivan liikaa hirvensarvensuolaa. Olen niin ääliö...! [:I] Leuka pystyssä lähdin kauppaan ostamaan ammonium (NH4) -testiä. (JBL) Se näyttää tummanruskeaa. Melkein mustaa. Tarkoittanee yli asteikon, jossa vain vihreän eri sävyjä? 8O Vaihdoin vedestä yli puolet, ja olen siis jo henkisesti valmistautunut aloittamaan taas ihan alusta. Vedenvaihdon jälkeen testi näyttää samaa. Huokaus. Mielessä kävi myös, et onko testi ihan toimiva... Siinä ei ole päiväystä, ei ainakaan luettavaa. Osaako joku kertoa mitä on tapahtunut?
240l
Tex
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Re: Voi apua... ammoniumtesti

Viesti Kirjoittaja Tex »

Been there, done that. Hirvensarvisuolan kanssa minäkin aikoinaan mokailin akvani kypsytyksen. Testi näyttää todennäköisesti ihan oikein, sitä ammoniumia on vaan niin paljon että yhdellä vedenvaihdolla ei liuos laimene. Tee nyt useampi vedenvaihto peräkkäin niin, että vesi vaihtuu ihan kokonaan ja saat ammoniumin järkevälle tasolle. Aloita kypsytys sitten alusta. Voisit yrittää myös käyttää jotain muuta bakteeriymppiä safestartin tilalla tai sen lisäksi, vaikkapa Prodibion Bio Digestiä tai perinteistä kukkamultaymppiä.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Miksi alunperinkään dumppasit sinne safestarttia ja hirvensarvisuolaa? Safestart:han (toimiessaan) starttaa akvaarion sellaisenaan?
Kuten jo aikaisemmin mainittu, laimenna se vesi nyt sellaiseksi, että ammonium on nollilla. Unohda hirvensarvisuola, lisää joukkoon uusi annos safestarttia ohjeen mukaan (tai jos haluat varmasti toimivan tuloksen, prodibion startuppia). Se on sitte siinä.
missumi
Starting Member
Starting Member

http://aquahoito.info/suomi/kypsytys/kalaton.php
tämän mukaan YRITIN toimia... olen lukenut jo niin paljon erilaisia ohjeita, et enää en ole varma minkä mukaan toimia. jokainen "kalakauppias" ja nettisivu neuvoo omiaan. tosi outoa ettei ole mitään yhtä TOIMIVAA tapaa. ennen vanhaan laitettiin vesi altaaseen ja kalat perään ja hyvä tuli (tai sitten ei...)
eli sitten kun saan ammoniumtestin näyttämään nollaa, yritän jotain muuta. en ole tehnyt altaalle mitään pariin päivään, tuolla se nurkassa hurisee. kai se tästä sitten :? kiitos vastauksista!

-----

joopajoo. ammoniumtesti näyttää samaa tulosta edelleen ja vedestä taas 2/3 vaihdettu. minä pieni idiootti tajusin vasta nyt kokeilla samaa testiä omaan vesilasiini ja saman väristä tulosta pukkaa. tyhmästä päästä kärsii koko ihminen ja pari muutakin [}:)]
ei muuta kun kukkapurkista multaa kaivamaan...
240l
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ymmärsinkö oikein, että vesijohtovesi näyttää samaa lukemaa kuin akvaario?

Silloin on testissä vika. Typen kierron testit eivät ole ikuisia. Palauta testi kauppaan ja ota uusi tilalle. Varmista vaikka eränumerosta (joka on painettu pakkauksen pohjaan) että et saa vanhaa testiä uudestaan:)
missumi
Starting Member
Starting Member

Kyllä ja testiä lähden just vaihtamaan! Samalla haluan ilmoittaa, että ihme on tapahtunut! Eilen siis vaihdoin vedestä yli puolet ja laitoin sinne kukkamultaa lillumaan, 2 kapselia bactozymiä (ne nyt on jo ostettu niin ajattelin ne käyttää) ja vähän kalanruokaa perään. Nyt nitriitti on noussut!!! Lopultakin! Ja siis eilen ennen vedenvaihtoa testi näytti vielä samaa kuin jo yli kaksi viikkoa. Mä en ihan ole vielä ymmärtänyt tätä akvaarion sielunelämää, mutta tärkeintä on että jotain tapahtuu :D JES!
240l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”