63-litrainen projekti by aquaristo

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja
Sukupuoli: Mies

Re: 63-litrainen projekti by aquaristo

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

bj kirjoitti:Muuten, puna-aaveet on mun muistini mukaan aika kookkaita aikuisina, mut ovat kyllä tosi rauhallisia etteivät ne sen puoleen paljoa tilaa vaadi. Kauniita ne kyllä ovat.
Niin. 4 senttiä näyttäisi puna-aaveiden olevan koko.

Olisikohan jotain pienempää tetralajia tarjolla? Minua viehättävät nuo litteät, mutta korkeaprofiiliset tetralajit.

Jos sitten ei olisi niin uskollinen tuolle tietylle mannerteemalle, niin hehkurasbora (Boraras brigittae) tai jokin muu pieni särkikala voisi sopia tuohon.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Juu, pikkurasborat menee ilman muuta ja vielä aika isokin parvi.

Mun piti kanssa oikein tarkistaa tuo puna-aaveen koko, et oli se 4 senttiä, totta. Mä oisin voinut vaikka "vannoa" et mulla olleet olis ollut suurempia. Tai sitten juurikin se niiden vanttera kroppa vaan hämäs. Kardinaalien kooksi annetaan 5 senttiä, vähintään saman kokoisina oisin pitänyt puna-aaveita. En nyt sitten tiedä, oisko neljä senttinen liian suuri, on tosiaan paljon paikoillaan aikaa kuluttavia ainakin aikuisina sitten. Varjon Akvaariokalat -kirjan mukaan minimisuositus on juurikin 63 litraa, etten mä ny voi sanoa enää, ettei sovi :mrgreen: .

Mut, jos muita mietit, ni onko sulla tuota Varjon kirjaa? Siinä on hehkutetra, jonka koko on vain 2,5 cm, näyttää melko värikkäältäkin. Tätä mä voisin hankkia joskus itellenikin pikkualtaaseen. Kohtuu vanttera, vaikka ei niin korkea kuin puna-aave. Mut siitä mulla ei ole hajuakaan, kuinka yleisesti niitä löytyy kaupoista. Sinineontetra on kanssa kaunis, n kolmisen senttiä, mut se ei ole korkea kropaltaan vaan hyvinkin sukkula. Näitä aika hyvin on saaavillakin. Sitten olis ruusuaavetetra, koko 3,5 senttiä, altaan minimisuositus Varjon kirjan mukaan 54 litraa. Lämpö 23 - 27. Eivät kuvan mukaan taida olla ihan yhtä värikkäitä kuin puna-aaveet. Näidenkään saatavuudesta ei mulla tietoa.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja

bj kirjoitti:Siinä on hehkutetra, jonka koko on vain 2,5 cm, näyttää melko värikkäältäkin.
Sitten olis ruusuaavetetra, koko 3,5 senttiä, altaan minimisuositus Varjon kirjan mukaan 54 litraa. Lämpö 23 - 27. Eivät kuvan mukaan taida olla ihan yhtä värikkäitä kuin puna-aaveet. Näidenkään saatavuudesta ei mulla tietoa.
Sekä hehku- että ruusuaavetetra näyttävät varsin viehättäviltä, eteenkin jälkimmäinen. Saiskohan sitä täältä Helsingin alueelta? Pitääpä tutkailla...
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Jee, tarviikin itekin katella, että mitenkäs täälläpäin mahtaa kaupoissa olla tilanne noilla. Mä kanssa oon pohdiskellut pienehköä tetraa itelleni. Saattaapi hyvin olla että luonnossa ovat kaikki hyvinkin kauniita, kuvat ei aina kerro sitä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Amethyst
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Amethyst »

Hehkutetroja minulla on 63-litraisessani. Ovat kyllä oikein kauniin hehkuvan oransseja! Äskettäin kasvatin parvikokoa. Nämä pienet tulokkaat olivat aivan vaaleanpunaisia tullessaan muutama viikko sitten, mutta nyt jo oranssilyhtyinä loistavat nekin. Hehkutetroja on ollut ainakin Turussa Akvaariopisteessä ja toisinaan Uudessa Akvaariossakin hyvin saatavilla, viimeksi tosin ostin kaupan tyhjäksi.

Kirkkaanpunaisia hehkurasboroita samaisessa akvaariossa on myös. Kauniita nekin - hauskan näköisiä, kun evien päissäkin on punaiset pilkut.
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja

Nyt akvaariossani on seuraavanlainen kalasto:

10 puna-aavetetraa (Hyphessobrycon sweglesi)
7 pikkumonnista (Corydoras habrosus)
6 nuolimonnia (Otocinclus)

Noita puna-aaveita voisi olla hieman lisääkin, kun nämä kymmenen tuntuvat "häviävän" mm. kasvitiheikköihin. Mutta varsin viehättäviä tetroja ne ovat, kuten muistinkin.

Lisäksi on kotiloita; kierteisiä jonkinverran, sekä niillä herkutteleva yksi petokotilo.
Sukarapujakin oli, mutta joko ne ovat taitavasti piiloutuneita tai sitten puna-aavetetrat pistivät ne poskiinsa. Jälkimmäinen vaihtoehto oli tietysti, tetrojen kyseessä ollessa, aika odotettua. Näin yhden täysikasvuisen ravun tulevan esiin tässä eräänä päivänä ja se aiheuttikin välittömästi jonkinlaisen saalistusvietin heräämisen noissa puna-aaveissa ja koko parvi jahtasi sitä hetken aikaa. Sillä kertaa ilmeisesti kuitenkin sukarapu selvisi.

Kasvisto on hieman "rajojarikkovaa" eli varsinkin eripuolelta maailmaa kotoisin olevia yleisiä akvaariokasveja; mm. melalehdet sekä miekkakasvit kasvavat sulassa sovussa keskenään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”