Miksei rusolehti viihdy?
Valvoja: Moderaattorit
Miksei rusolehti viihdy?
Ostin hyväkuntoisen rusolehden arviolta noin 1,5-2kk sitten. Kasvi on kyllä venähtänyt pituutta, mutta viimeisen viikon sisällä alkanut tiputtamaan rutkasti alimmaisia lehtiään. Lehti ikäänkuin tummuu pienen läntin verran jostain kohtaa, jonka jälkeen se irtoaa. Tämä tuntuu vain jatkuvan ja jatkuvan, lehdet tippuvat alimmasta ylimpää kohden ja kohta taitaa olla enää pelkät paljaat varret jäljellä. Mielestäni kasvi on niin nätti, joten haluaisin tietää missä vika? Kotiloita en ole havainnut.
Lämpötila 26C, gH 9, kH 3, pH 6.8-7.2. Vedenvaihdot n. 30% viikottain. Akvaario 63L. Lannoitan ProFitolla ja lisään päivittäin inan EasyCarboa. Pohjalla Tetran InitialSticksejä. Valaistuksena vain yksi 15W putki, johtuuko tiputtelu siitä? Sijoitettu kauimpaan (ja ehkä myös pimeimpään) nurkkaan suodattimesta, mutta heiluu silti virtauksesta. Ottaako kasvi nokkiinsa virtauksesta? Voisin siirtää sen toki keskellekin, jolloin valoa kohdistuisi enemmän - mutta virtaus olisi kovempaa. Kumpi parempi?
Lämpötila 26C, gH 9, kH 3, pH 6.8-7.2. Vedenvaihdot n. 30% viikottain. Akvaario 63L. Lannoitan ProFitolla ja lisään päivittäin inan EasyCarboa. Pohjalla Tetran InitialSticksejä. Valaistuksena vain yksi 15W putki, johtuuko tiputtelu siitä? Sijoitettu kauimpaan (ja ehkä myös pimeimpään) nurkkaan suodattimesta, mutta heiluu silti virtauksesta. Ottaako kasvi nokkiinsa virtauksesta? Voisin siirtää sen toki keskellekin, jolloin valoa kohdistuisi enemmän - mutta virtaus olisi kovempaa. Kumpi parempi?
-
urppis
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: Miksei rusolehti viihdy?
Mä en ole mikään asiantuntija kasveista, mutta mulla kävi samoin... rusolehti ei tykännyt oloistaan...
Tein juuri niinkuin mietit, siirsin kasvin valoisammalle paikalle, koska mulla ei ole mitkään parhaimmat valot..
Katkoin tuuheimmat latvustot ja istutin niiden jäljelle jääneiden "keppien" eteen, jotta eivät paistaisi silmiin sieltä. ja nyt on tosi hienoa kasvustoa! Ne rangat, jotka jäivät tuonne taakse, ovat haaroittuneet ja tehneet uutta kasvustoa.
Mulla on vain 7 kuulat miekkakasvien ja melalehtien juurilla ja PMMD ja tetran floralpride vuorotellen käytössä, vesi arvot näyttää samanlaisilta kuin sinulla, paitsi, että vesi on hieman pehmeämpää ja aavistuksen happamampaa..
Mulla oli sama harmistus kuin sinulla. Tykkään kasvista!
Katso myös, ettei rusolehti jää minkään miekkalehden tai muun varjostavan kasvin hämyyn....
Sit tää nyt saattaa olla heitto vaan, mutta muistan lukeneeni, että varsinkin miekkakasvit tulevat sellaiseksi ruskeaksi lehdiltään, jos lannoitetta (rautaa) on liikaa... en tiedä kuinka paikkaansa pitävää tuo tieto on, mutta voihan tuo olla muidenkin kasvien kanssa sama asia.
Meillä alettiin kaikin puolin viihtymään paremmin kun aloin vuorottelemaan floralpridea ja PMMD:tä. Pelkkä floralpride oli mun mielestä huonoa, juurikin tuli ruskeita läikkiä lehtiin ja pieni lehtiset pudottivat lehtiä, lähinnä rusolehti ja rusorotala...
Tein juuri niinkuin mietit, siirsin kasvin valoisammalle paikalle, koska mulla ei ole mitkään parhaimmat valot..
Katkoin tuuheimmat latvustot ja istutin niiden jäljelle jääneiden "keppien" eteen, jotta eivät paistaisi silmiin sieltä. ja nyt on tosi hienoa kasvustoa! Ne rangat, jotka jäivät tuonne taakse, ovat haaroittuneet ja tehneet uutta kasvustoa.
Mulla on vain 7 kuulat miekkakasvien ja melalehtien juurilla ja PMMD ja tetran floralpride vuorotellen käytössä, vesi arvot näyttää samanlaisilta kuin sinulla, paitsi, että vesi on hieman pehmeämpää ja aavistuksen happamampaa..
Mulla oli sama harmistus kuin sinulla. Tykkään kasvista!
Katso myös, ettei rusolehti jää minkään miekkalehden tai muun varjostavan kasvin hämyyn....
Sit tää nyt saattaa olla heitto vaan, mutta muistan lukeneeni, että varsinkin miekkakasvit tulevat sellaiseksi ruskeaksi lehdiltään, jos lannoitetta (rautaa) on liikaa... en tiedä kuinka paikkaansa pitävää tuo tieto on, mutta voihan tuo olla muidenkin kasvien kanssa sama asia.
Meillä alettiin kaikin puolin viihtymään paremmin kun aloin vuorottelemaan floralpridea ja PMMD:tä. Pelkkä floralpride oli mun mielestä huonoa, juurikin tuli ruskeita läikkiä lehtiin ja pieni lehtiset pudottivat lehtiä, lähinnä rusolehti ja rusorotala...
1000 litraa vesivahinkoa
-
Mari Kurki
- Elite Member

Akvaariokasvit kasvatetaan kasvihuoneissa ilmassa, ei veden alla, jolloin niillä kestää hetken sopeutua siihen vedenalaiseen elämään. Tuo lehtien tiputtaminen on ihan normaalia, kasvi vain uusii lehtiään veden alla kasvamista varten. Katkaise latvat ja istuta ne uudelleen hiekkaan, siitä se lähtee pikkuhiljaa leviämään.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Ei muuta kuin puutarhoimaan
Jätänkö kasvin nykyiseen paikkaansa, vai olisiko sen parempi tuossa keskellä hieman kovemmassa virtauksessa mutta paremmassa valossa?
-
urppis
- Advanced Member

Hmmm... voisithan kokeilla jättääkin, jos siihen valoa riittää... mun mielesta virtaus ei ollut mitenkään pääosassa tuon kukkasen viihtyvyydessä. Mutta tosiaan, se haaroittuu ja tuuheentuu tosi paljon kun latvoja katkoo.
----------------------------
Mari: kerroppa onko tuossa liikaa rautaa väittämässä mitään perää? (Tuolla ylempänä mun vastauksessa) Mulla noihin isoihin miekkoihin tuli yhteen väliin sellaisia ruskeita länttejä, ja googlella löysin silloin jonninmoisen neuvon, että liikaa rautaa/rautalannoitetta... homma korjaantui, kun vaihdoin tuohon pmmd ja floralpride yhdistelmään. Nyt on tilanne tosi hyvä. Kasvit kasvaa ja rehevöityy, levät pysyy kurissa ja homma toimii! Oon tuota asiaa vain miettinyt ja vastaisuuden varalle kyselen...
----------------------------
Mari: kerroppa onko tuossa liikaa rautaa väittämässä mitään perää? (Tuolla ylempänä mun vastauksessa) Mulla noihin isoihin miekkoihin tuli yhteen väliin sellaisia ruskeita länttejä, ja googlella löysin silloin jonninmoisen neuvon, että liikaa rautaa/rautalannoitetta... homma korjaantui, kun vaihdoin tuohon pmmd ja floralpride yhdistelmään. Nyt on tilanne tosi hyvä. Kasvit kasvaa ja rehevöityy, levät pysyy kurissa ja homma toimii! Oon tuota asiaa vain miettinyt ja vastaisuuden varalle kyselen...
1000 litraa vesivahinkoa
-
Nniina+++
- Senior Member

Miten rusolehden ja rotalan erottaa toisistaan? Kun mulla on punarotalana tullutta kasvia mutta on minusta ihan ton rusolehden näköistä. Googlen kuvatkin on ihan mitä sattuu.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
-
urppis
- Advanced Member

No tuo mun rusorotala on sellaista suippolehtistä ja rusolehti pyöreämpi lehtistä...Nniina+++ kirjoitti:Miten rusolehden ja rotalan erottaa toisistaan? Kun mulla on punarotalana tullutta kasvia mutta on minusta ihan ton rusolehden näköistä. Googlen kuvatkin on ihan mitä sattuu.
Elikkä tuo on huono ja vanha kuva, mutta siinä on rusolehti sen jälkeen, kun alkoi toipumaan lehtien pudottamisesta... Tuo sora on mennyt vaihtoon, nyt maxit, ja rusolehti tuntuu viihtyvän siinä pajon paremmin...
- Liitteet
-
- vanha kuva, mutta tuossa oikealla on rusolehteä juuri toipumassa olevana...
- DSC04151 (Large) (Custom).JPG (85.04 KiB) Katsottu 1582 kertaa
1000 litraa vesivahinkoa
-
Sisso
- Advanced Member

Kasvit voi toisaan älähtää muutoksista oikuttelemalla mitä moninaisimmin tavoin. Yleensä alimpien lehtien tiputtaminen on merkki siitä, etteivät ne saa valoa, mutta jos kasvi on vasta istuettu, se voi olla alkuoikutteluakin.
Mulla kasvaa rusolehti yllättävän hyvin niin vähässä valossa, että uskoin sen kuukahtavan alta aikayksikön, mutta sen ylimmät lehdet ovat oranssi-vihreät. Onko ominaista jollekin mille-lie-lajikkeelle vai onko sillä joku ongelma? Musta se on hienon näköinen ja kasvi vaikuttaisi olevan hyvässä kunnossa, mutta kysäisempä nyt kuitenkin. Meillä tulee tuohon akvaan laskennallisesti valoa vain 0,33w/l, mutta rusolehden istutin parhaimapaan valoon eli lamppujen alle. Toinen niistä on T5-valaisin (toinen T8), uskon sen valon tunkeutuvan riittävän syvälle, vaikka akvalla on korkeutta 70cm. Nestemäisillä olen nyt lannoittanut aika hintsusti kun akva on vasta perustettu ja levät yrittävät invaasiota (nyt jo helpottamassa, jiiiiihaaaaa). Tuosta alaosien valonsaannista (tai saamattomuudesta) mulla on tuossa korkeassa akvassa hyvin konkreettinen esimerkki: Cabomba on kasvanut sekin yllättävän hyvin, mutta yksi taimi jäi istutusvaiheessa hiukan juurakon alle. Tai siis sen tyviosa. Nyt sieltä on tippunut lehdet, vaikka kaikissa muissa taimissa on lehdet alhaalta asti. Lehdet alkavat tasan tarkkaan siitä kohtaa, kun ranka sukeltaa esiin juurakon alta.
Mulla kasvaa rusolehti yllättävän hyvin niin vähässä valossa, että uskoin sen kuukahtavan alta aikayksikön, mutta sen ylimmät lehdet ovat oranssi-vihreät. Onko ominaista jollekin mille-lie-lajikkeelle vai onko sillä joku ongelma? Musta se on hienon näköinen ja kasvi vaikuttaisi olevan hyvässä kunnossa, mutta kysäisempä nyt kuitenkin. Meillä tulee tuohon akvaan laskennallisesti valoa vain 0,33w/l, mutta rusolehden istutin parhaimapaan valoon eli lamppujen alle. Toinen niistä on T5-valaisin (toinen T8), uskon sen valon tunkeutuvan riittävän syvälle, vaikka akvalla on korkeutta 70cm. Nestemäisillä olen nyt lannoittanut aika hintsusti kun akva on vasta perustettu ja levät yrittävät invaasiota (nyt jo helpottamassa, jiiiiihaaaaa). Tuosta alaosien valonsaannista (tai saamattomuudesta) mulla on tuossa korkeassa akvassa hyvin konkreettinen esimerkki: Cabomba on kasvanut sekin yllättävän hyvin, mutta yksi taimi jäi istutusvaiheessa hiukan juurakon alle. Tai siis sen tyviosa. Nyt sieltä on tippunut lehdet, vaikka kaikissa muissa taimissa on lehdet alhaalta asti. Lehdet alkavat tasan tarkkaan siitä kohtaa, kun ranka sukeltaa esiin juurakon alta.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
Mari Kurki
- Elite Member

Ravinteiden suhteen kyse on tasapainosta, kuten muidenkin kasvutekijöiden suhteen. Paha sanoa onko altaassasi ollut liikaa rautaa, yleensä tilanne on enemmänkin se, että rautaa on liian vähän. Ja noiden lehtien ruskistumiseen voi olla useampiakin syitä. Yleisesti ottaen useimmat vesikasvit ovat melkoisia rautasyöppöjä. Ja mitä punaisempi kasvi, sen enemmän se yleensä sitä rautaa käyttää. Tietysti liika on liikaa, mutta itse käytän altaassa ravinnepohjan lisänä JBL:n seiskakuulia, Profitoa (2 - 3 kertaista annosta), hiilaria ja Easycarboa, sekä lisäksi vielä JBL:n hitaastiliukenevia rautatabletteja ja tällä setillä kasvit viihtyvät todella hyvin.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
urppis
- Advanced Member

En tiedä mistä se miekkojen ruskistuminen johtui, mutta nykyään on tosi hienoa kasvua, komeita lehtiä! Punaisia kasveja mulla on rusorotala, rusolehti, mini papukaijalehti (3 pottia) ja melalehtiä paria punertavaa lajia ainakin toinen on se wendtii... mikälie.. Sit on vita melaalehtee, joka punertaa ja ozelot vesimiekka. 180 litraa on tönö ja lisäksi löytyy paljon vihreää. Mulla on akvaario nyt todella täynnä. Lauantaina saan 240 litraa kotiin kannettuna, ja olen tuota silmällä pitäen noita kasveja kasvatellut... Riittää kaikkiin kolmeen altaaseen ainakin niin, ettei jää tyhjäksi...
Mun tekis mieli todella alkaa lannoittelemaan noita oikea oppisesti, mutta nyt toimii niin hyvin, että en mene vaihtamaan...
Meinasin ostaa rauta tippatestin, mutta jätin sit, kun ajattelin, että mitäs minä tuolla yksinään. Tarvitsisin monia muitakin ravinne testejä... Mut tuo pohjasoran vaihto hiekaksi oli kyl maailman paras juttu! Kasvit viihtyy paljon paremmin!
Mun tekis mieli todella alkaa lannoittelemaan noita oikea oppisesti, mutta nyt toimii niin hyvin, että en mene vaihtamaan...
Meinasin ostaa rauta tippatestin, mutta jätin sit, kun ajattelin, että mitäs minä tuolla yksinään. Tarvitsisin monia muitakin ravinne testejä... Mut tuo pohjasoran vaihto hiekaksi oli kyl maailman paras juttu! Kasvit viihtyy paljon paremmin!
1000 litraa vesivahinkoa
-
Mari Kurki
- Elite Member

Miekoissakin on se, että ne kasvatetaan kasvihuoneessa, ilmakasvatuksessa. Eli jos uudehko miekka ruskistaa lehtiään, on kyse jälleenkin siitä lehtien muuttamisesta eri kasvuympäristöön. Useimpien miekkojen lehdethän ovat sellaisia pitkän varren nenässä olevia jäykkiä, pyöreitä lehdyköitä tullessaan ja vedessä kasvaneet sitten tekevät sellaisia pitkälapaisia, rentoja lehtiä.