Eväruton alku kääpiörihmakalan poikasessa?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Elite Member
Eväruton alku kääpiörihmakalan poikasessa?
Elikkäs miula on tuolla 36L akvaariossa yksinäinen kääpiörihmakalan poikanen jonka jokaseen evään kärken on tullu vaalean harmaa juova.
Kattelin noita Jukka Järven netti sivuja ja luulen että tuolla miun kääpiörihmalla vois olla alkava evärutto, evät ei ole vielä syöpyny.
Mie olen huomenna lähdössä käymään Kuopiossa, pitäskö miun katella jotain lääkettä tuolle rihmalle vai mitä teen?
Kattelin noita Jukka Järven netti sivuja ja luulen että tuolla miun kääpiörihmalla vois olla alkava evärutto, evät ei ole vielä syöpyny.
Mie olen huomenna lähdössä käymään Kuopiossa, pitäskö miun katella jotain lääkettä tuolle rihmalle vai mitä teen?
-
- Starting Member
Re: Eväruton alku kääpiörihmakalan poikasessa?
Kannattaa ainakin ensin katsoa ne vasiarvot, että voiko johtua niistä. Vaihda myös vettä näin ensiapuun 30-50%, tietenkin huomioiden aijemmat vedenvaihdot.
Itse olen käyttänyt eväruttoon ja evien syöpymiseen Seran Baktopuria, mutta vasta viimeisenä vaihtoehtona.
Itse olen käyttänyt eväruttoon ja evien syöpymiseen Seran Baktopuria, mutta vasta viimeisenä vaihtoehtona.

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Mulla meni evärutto puhtaalla vedellä ja aquatanilla ohi. Kerkesi pikkasen rispata ne evien reunat, mutta kasvoivat nopeati takaisin. Kyseessä oli sinirihmakala.
Menin heti googlelle kylään ja mm. täältä aw:stä jostain ketjuista löysin ohjeita, että juuri puhdas vesi on ensimmäinen lääke tuolle taudille. Aquatan aqua safe jne.. sisältäää niitä ihoa suojaavia aineita, ja niissä ei tuo yliannostus vaara ole niin kouriintuntuvaaa, joten tuolla ohjeella menin ja tulos oli hyvä.
Joskus aiemmassa akvaarioelämässä käytin kyllä jotain lääkettäkin, mutta kun ei tuu mieleen nimeä.
Toivottavasti pikkukaveri paranee!!!
Menin heti googlelle kylään ja mm. täältä aw:stä jostain ketjuista löysin ohjeita, että juuri puhdas vesi on ensimmäinen lääke tuolle taudille. Aquatan aqua safe jne.. sisältäää niitä ihoa suojaavia aineita, ja niissä ei tuo yliannostus vaara ole niin kouriintuntuvaaa, joten tuolla ohjeella menin ja tulos oli hyvä.
Joskus aiemmassa akvaarioelämässä käytin kyllä jotain lääkettäkin, mutta kun ei tuu mieleen nimeä.
Toivottavasti pikkukaveri paranee!!!
1000 litraa vesivahinkoa
-
- Elite Member
NO eipä se parantunu vaan kun olin töissä niin oli kuollu ja omppukotilot on sitten syöny raadon. 

-
- Starting Member
No voi surkeus 
Pakko kuitenkin lisätä että 36 litrainen olisi liian pieni aikuiselle kääpiörihmalle, koska ovat äkäisiä, murisia tai hunajarihmat ovat kiltimpiä.

Pakko kuitenkin lisätä että 36 litrainen olisi liian pieni aikuiselle kääpiörihmalle, koska ovat äkäisiä, murisia tai hunajarihmat ovat kiltimpiä.

-
- Elite Member
Juu siis en missään nimessä aikonu pitää sitä aikuisena tuossa, vaan olisi päätyny akva kauppaan ja se oliskii jo ollu sen verran iso että sen olisi lähiaikoina voinu kauppaan viedäkkii.
Onneksi 20L ja 84L akvaariossa on 1 kääpiörihman poikanen kasvamassa ja nuo ovat onneksi terveitä.
Onneksi 20L ja 84L akvaariossa on 1 kääpiörihman poikanen kasvamassa ja nuo ovat onneksi terveitä.