Kestääkö allas ehjänä jalustan päällä?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Kestääkö allas ehjänä jalustan päällä?
Altaani pohjamitat ovat 30 X 80 (n. 100 litraa), ja alumiinijalusta löytyisi, mutta se onkin mitoiltaan jo 40 X 80cm. Akvaarion molemmat reunat (pituussunnassa) siis eivät saisi tukea itse jalustasta koska alumiinijalustoissa on tuo "reikä" keskellä, joten väliin pitäisi laittaa jonkin sortin vaneri/puulevy. Mitä materiaalia kannattaa väliin laittaa, ja miten paksusti, kerta ainakin yksi akvaarion sivu joutuu olemaan "vain" levyn varassa? Olen vähän hermoheikko enkä tiedä näistä jutuista niin pakko varmistaa..
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kestääkö allas ehjänä jalustan päällä?
Kyllä se kestää, jos alusta ei ole kiero, koska akvaarion painohan jakaantuu laajemmalle kuin vain sille levyn varassa olevalle sivulle - itse tosin saattaisin sijoittaa akvaarion keskelle levyä. Alla on vielä itse jalusta painoa jakamassa. Suora ja tukeva (vesi)vaneri- tai puulevy on hyvä, jotain lastulevyhuttua en akvaarion alle laittaisi. Akvaarion ja levyn väliin voi vielä laittaa akvaarion kokoisen retkipatjan tai solumuovin palan (tästä on eri koulukuntia ja eroja on myös eri valmistajien akvaarioissa, haulla löytyy keskusteluja asiasta). Kannattaa myös tsekata vatupassilla, että kokonaisuus tulee suoraan.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: ---
- Viesti:
Jalustan kokoinen filmivaneri jalustan ja akvan väliin (tarpeeksi paksu).
-
- Senior Member
Tarpeeksi paksu vois olla vaikka 25 mm
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mulla on satalitrasen alla 20mm paksu filmivaneri.Ja tänään tulee 63 litrasen alle 12mm paksu filmivaneri.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Kiitoksia paljon vastauksista! 

-
- Junior Member
Itseäni kiinnostaisi vähän samantyylinen tapaus jalustan ja akvaarion kokoeroista.. jos allas on 120cm x 35cm ja alumiinijalusta 118cm x 40cm ja väliin tulisi (paksu)vaneri niin kestääkö paketti silloin? Periaatteessa kai joo mutta onko kenelläkään kokemuksia?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mulla oli 95x40 jalustan päällä 100x40 akvaario, jonka alla oli siis akvan kokoinen filmivaneri(paksuus 25mm),litroja altaassa oli 180.
-
- Junior Member
Aivan, altaan kokoinen vaneri tietty
..eli siis kestää.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)