Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
zimicool
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: N/A

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja zimicool »

Saanen ilmoittautua joukkoon..

aloitin vuoden -11 alussa murtovesiakvan!
hei kaikille [;)]

mitä pitäis kertoa tai kiinnostaako edes ketään:) ,sori jos keskeytin tärkeän keskustelunne..
Angel86
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Angel86 »

Tervetuloa vain keskusteluun mukaan! :)
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Kerro zimicool kaikki sun murtovesialtaasta :)

Millon sulle Angel86 on tullut tulisukarapuja?
Angel86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Angel86 »

Täh, ei koskaan :D
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

No mä ihmettelinki.. luulin et Milskun kysymys oli sulle :D
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Teretulemast Zimicool munkin puolesta! Mua ainakin kiinnostaisi kuulla murtovesielämästä, että anna tulla vaan! Ei täällä niin täkeää keskustelua olekkaan, etteikö akvaansa, ja itseään, ken tahtoo, voisi esitellä välissä ja sitten mukaan vaan suunsoittoon.

Muutenkin hauska kuulla millaisia akvoja immeisiltä löytyy. Musta ihan ehdottomasti yksi tämän harrastuksen suola on kun näkee kuvia toisten akvoista ja ennen kaikkea nähdä niitä livenä. Kyllä on tullut nähtyä hienoja ja jokainen on omanlaisensa, erillainen. Siitä kiva harrastus, sama kun puutarhapuolella, ettei kukaan saa aikaan rumaa vaikka miten yrittäisi! No, joku voi päästä aika likelle, mutta kauneus on katsojan jne.... Ehken tykkää, jos akva on täynnänsä pinkki-neon-sini-muovisälää, mutta näitä ei juuri suomessa edes näe, jenkkisivustoilla joskus.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
zimicool
Junior Member
Junior Member

hmph.

Niin, tuossa alkuvuonna aloitin akvaharrastuksen uudestaan 20v breikin jälkeen..
mulla on tosiaan tollanen 300litrainen murtovesiakva, jossa on kahta eri sorttia kuukaloja, sit pari argusta ja mureena.
tarkotus olis pistää korallihiekkaa tässä lähiaikoina ja kauhoo noi isommat kivet veks :/ sit vähän päivitellä tota valaistustakin. suodatuksen hoitaa sisäsuodatin crystal4 ja fluvalin g6 ulkosuodatin.
tuolla on kuvatuksia asukeista : http://jlep.1g.fi/kuvat/Sekalaiset+kuvat/Akvaario/

kävin muuten tänään uudessa akvaariossa ..taas.. ostin jonkun kukan tuonne..piiloksi ja nitraatin syöjäksi...on muuten hyvä paikka!
pitää merihepossa käydä myös kunhan muuttaa eka uuteen paikkaansa..
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Onpas komiaa!

Kävin tossa puutorin akvaariossa eilen, ihan vaan kattelemassa että mitä löytyy. En muuten oo koskaan missään kaupassa nähny niin paljon kultakaloja. Huhhuh sentään. Mutta siellä näin ekaa kertaa kuukaloja. Mietin vaan, että kuinka moni niistä päätyy murtoveteen kun kuulin jutun että jokunen vuosi sitten niitä oli ainakin myyty makeavesialtaaseen lehtikalojen seuraksi. Tiedä sitten onko tornari :D

Uusi akvaario on kyllä hyvä. Yksi parhaista akvaariokaupoista mitä mä tiedän.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Hauskaa ja virkistävää nähdä kuvia erilaisesta akvasta! Kiitos kuvista, Zimicool!

Sen jälkeen kun olen kierrellyt stadin seudun akvaliikkeitä, nostan hattua Turun (ja ympäristön) liikkeille. Ei huonommin! Kiva, kun niistä löytyy eri valikoimat kaloja ja kasveja, tosin joskus olisi mukava mennä tekemään kaikki ostoksensa yhteen liikkeeseen. Nyt vertailen valikoimia ja hintoja ja kun tulen turkuu, on tarkka suunnitelma mitä haetaan mistäkin. Lisäksi kiusaan liikkeitä soittelemalla etukäteen löytyykö etsimääni kalaa tai tuotetta varmasti. Harmittaa turha ajelu. Ensi viikolla pitäisi saapua neljä lippukirjoahventa tilattuna liikkeen toimesta. Toivottavasti, tähän astisista tilauksista on aina tullut vesiperä. Tällainen palvelu on tosi hyvä lisä!
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
zimicool
Junior Member
Junior Member

kiitos palautteesta :) saa tulla katsomaan mikäli kiinnostaa, tuo mureena on kyllä mun lempieläin :)
oletteko käyneet salossa, siellä on kuulemma jokin hyvä liike kahdessa eri kerroksessa? en tarkemmin nyt muista mikä, mutta onko ajamisen arvoinen? jos lähtisi lauantaina siellä pyörähtään ja katteleen paikkoja. kyytiin myös mahtuu jos kiinnostaa.
varmaan ihan totta tuo, että kuukaloja myyty makeaan veteen. heillä oli arvo lähes nolla kun mittailtiin joten sielläkin oli todeeellla pieni osa suolaa. 2g/l vaikka pitäisi olla sen 10g. niin ja minulle myytiin kaikki päin peetä. kirjoitinkin tuonne meri ja murtovesi alueelle siitä avunpyyntöä...taitaa tuo merihepo ja uusi akvaario olla ne liikkeet josta ostan kaikki tulevat tilpehöörit.

oletteko te muuten nimenneet kalojanne?
minun kaikilla kaloilla on nimet :)

ja ne ovat, Jakke, Japi, Sepi, Simo, Sami ja mureena on Oliver pusutin :mrgreen:
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Merihepo? Oon pihalla kun lintulauta.... Uusi liike? Missä?

Salon Petpoint on ihan ok liike. Kalasto on aika perushuttua, kasveja on välillä kivasti, välillä ei. Tarvikkeita ja tilpehööriä asiallinen, mutta pieni valikoima. Kalat on siellä alakerrassa ja siitäkin puolet on muistaakseni hevostarviketta. Affenia ei ole juuri muita kuin viirikirjoja ja joitain malaweja, muistaakseni sinihuulia, demasoneja ja jotain kolmatta (?), ei suolavettä lainkaan. Kannattaa käydä ihmeessä tutustumassa, mutta ei se musta niin kaksinen ole, että saisi musta vakkaria (jo matkankaan takia....). Vesitestien, liuskaa lukuunottamatta, puuttuminen ihmetytti mua. Kemikaaleja yms. oli muutenkin aika naftisti, perusjutut kuitenkin löytyy. Hintataso ei halpa-ei kallis.

Onkohan kaikissa liikkeissä normi, että kaikki kalat on vesijohtovedessä? Kuulin Petpointin myyjän puhelevan näin eräälle asiakkaalle takanani. Mietin vaan, että mitähän esim. kiekot tykkää siitä (mikäli nyt edes hanavedessä lilluivat, en kysynyt), niitäkin kun siellä oli myynnissä. Uskon kyllä, että kalat pysyy elossa, mutta voi olla aika pläjäys kaloille muuttaa hellään ja huolehtivaiseen kotiin, jossa vetet on läträtty niille just eikä melkein sopiviksi.... Ymmärrän toki, ettei jokaiselle lajille voi muutella vesiä, mutta ehkäpä asiakkaita voisi valistaa kalojen sopeuttamisesta uuteen kotiinsa. Salossa on aika kova vesi ja meillä lehtikset sitten tipautettiin melko pehmeään vetehen. Vaan hyvinpä nuo porskuttaa, ehkä-maailman-rumimmat-lehtikset (mutta luonteet on vekkulit!).
zimicool
Junior Member
Junior Member

http://www.merihepo.net/
muuttaa nyt uuteen osoitteeseen raisioon..
suolaiseen perehtynyt ainoana turun alueella.. mikäli sikäli nyt puutorin arpakuutiota ei lueta mukaan.
nianau
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nianau »

Pitkästä aikaa tänne täyty tulla kirjottelemaan. Jännää kun avainkirjopariskunnan rouva on alkanut päivystämään yhden sopivan kiven luona, olinkin jo ihan varma et yön aikana ilmestyy munia mutta eipä siellä mitään näy. Samoin aamulla rouvaa ei enää kiinnostanut kiveä puolustaa tai sen lähellä päivystellä, voiko kalat olla valeraskaana 8-)

Olishan se todella hienoa jos noi sais poikasia aikaseks (että näin kauan tässä on sit kestäny Sisso). Pariskunta on pitänyt pöristelypeliä koko sen ajan mitä ovat meillä olleet, mutta nyt alkaa näyttää tai ainakin näytti et olisivat tosissaankin. Rouvan munanjohdin vai mikä onkaan on myös sen verran ulkona et sitä ei voi olla huomaamatta.

Hankin pari viikkoa sitten noita puna-aavetetroja ja ovat ihan mielettömän ihania kalasia. Tosi rohkeita ja rohkaisevat muitakin tetroja.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Milsku »

puuh. Sinirihmat kutee. Tosin ei Simpalla mitään kuplapesää ole! Tosimiehet kutee ricciaan näemmä... [:I]
Juuh bj:lle oli se rapu komentti. Tän siitä saa kun väsyneenä kirjoittelee. Hitsi mun tekis mieli ottaa noita sinien munia talteen.. mutkun ei niitä kuiteskaan saa myytyä. :cry:
Nano Riutta <3
Jykke
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Näin sitten elämäni ensimmäisen kalanpoikasen omassa akvaariossani, kun malawilaan on ilmestynyt pienen pieni oranssi kalanpoikanen.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Milsku kirjoitti:puuh. Sinirihmat kutee. Tosin ei Simpalla mitään kuplapesää ole! Tosimiehet kutee ricciaan näemmä... [:I]
Juuh bj:lle oli se rapu komentti. Tän siitä saa kun väsyneenä kirjoittelee. Hitsi mun tekis mieli ottaa noita sinien munia talteen.. mutkun ei niitä kuiteskaan saa myytyä. :cry:
Siis tarkoititko Milsku tuota kun tuo allas on myynnissä, huom. mäkin oon pihalla kuin lumiukko :D . Etenkin kun näin viideltä aamulla jo heräilee... Mut, mustavalkeat tulisuat porskuttelee täällä hyvissä voimissa eli ei ole niiden altaasta kyse.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Milsku
Senior Member
Senior Member

Ok. Huolestuin jo että oot ne mennyt niiden ihanan kodin myymään. :D
Nano Riutta <3
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

En sentään, siitä ei ole aikomustakaan luopua :mrgreen: . Ne on lisääntyneetkin kivasti nyt, pikkuruisia poikasia on tosi paljon näkyvillä. Mulla on toisessa altaassa ollut kirsikoita monnisten poikasten kanssa ja kun niitä ruokin useamman kuukauden kolmesti päivässä, ni kylläpä kirsikkakanta räjähti. Ne on lisääntyneet ihan älyttömästi. Nyt oon noita mustavalkeitakin ruokkinut enempi siinä toivossa että poikasia tulis. Tietty siinä silti tarvii pitää varansa, että ei ruoki liikaa, jotta ei vesi pilaannu.

Huomasinpa juuri tänään, että altaassa on kaksi raidatonta puolen sentin vaaleaa poikasta, mitä ihm.. Mut sitten hokasin et jokunen aika sitten siirsin kannon anubioineen toisesta jossa kirsikoita. Ne on luultavasti tulleet salamatkustajina ihan, ihan pieninä siinä. Nyt tarvii yrittää kalastella ne pois, kun jos ovat sattumalta pariskunta, ni ne kohta täyttäis tuon purkin ja sinne kirsikoita en kyllä halua.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Milsku
Senior Member
Senior Member

Sulla käy uskomaton tuuri jos niitä on vaan 2kpl. Veikkaisin 20kpl [;)]
Sain äsken rapujen lajittelun tehtyä. Nyt altaassa pitäisi olla vain rapuja joilla on 2 selkeää valkoista viivaa selässä, tai parempilaatuisia. Tosin eipä noita saa ikinä kerralla lajiteltua ellei sitten myllää koko sisustusta. Huomenna ruokinnan aikaan siis uudestaan jos löytyy "huonompia" yksilöitä.
Punaiset kirsikat olen kohta saanut kaikki kiinni rapulasta. Ne muutti yhteen lohkoon tuonne poikasaltaaseen. Tosin eipä ne pienimmät siellä pysy jos eivät halua. Mut onko sen sit niin väliäkään. Ens yönä jännätään kuoriutuuko yhtään sinirihmaa! Oon varmaan koko yön taskulampulla siellä kyttäämässä. [:I]

--

Hah. Sinirihma ukko vaihto naarasta ja nyt ne kutee taas. Luulin et tilanne rauhoittuis jo.
Nano Riutta <3
Milsku
Senior Member
Senior Member

Kannatti valvoa ja kytätä eilistä kutua taskulampun valossa. Näin miten sinirihmat "kouriutui". Mun mielestä kylläkin siihen munaan vaan ilmestyi häntä. :P Aika huikeeta. Jos sitä kohta malttais mennä nukkumaan.
Nano Riutta <3
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Milsku kirjoitti:Sulla käy uskomaton tuuri jos niitä on vaan 2kpl. Veikkaisin 20kpl
Iik, älä pelottele... kirsikoistakin ihan tykkään edelleen, mutta kun niitä on jo kolmessa purkissa, tosin tuo 63 litrainen nyt tyhjenee. Ja kun kanta vielä vaalenee jos ei karsi. Ja kun ne on sellaisia, et johonkin altaaseen kun laittaa, ni ei niistä pääse eroon muuta kuin tyhjentämällä sen altaan. Ottaisi päähän jos ne valtaisi tuon mustavalkeiden altaan. Tarvii alkaa oikein todella kytätä ja haavia sitten sitten jos löytyy, ehtis ennen kuin ovat lisääntymisikäisiä. Jos vielä saisin ne pois sieltä.

Se onkin ihan kiintoisaa päästä livenä seuraamaan noita luonnon ihmeitä.
Tankero
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tankero »

Amerikankilpukkaa ois vieläkin, jos jollekkin kelpaa, puol ämpäriä laitoin jo roskiin...
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Ei kiitos tuota^, mutta pistiaa olen ajatellut. Löytyisikö keltään lahjoittaa tahi myydä alkuja?
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Minä täällä taas hei! Tarvitsisiko joku aivan järrrjettömän nopeakasvuista vesisaniaista? Istutin kolmisen viikkoa sitten kolme pientä puskaa ja nyt ne yrittää vallata koko akvaa. Ja mä kun murehdin, että pysyykö ne tolla valomäärällä edes elossa... Voisin tuoda tullessani reilun puskan seuraavaan kokoukseen. Kasvivaihtaria en tarvitse, mutta jos on tarvetta päästä eroon jostain monnisista tai kardinaalitetroista, niin vaihtokin ok.
zimicool
Junior Member
Junior Member

mikäli se kasvaa murtovedessä 10g/l suolaa, niin voin ottaa :)

mitenkä teidän "porukkaan" pääsee mukaan? siis näihin kokouksiin ja sun muihin kerhoihin?
tosin mun tieto taito on -3 näissä hommissa vielä :?
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”