Partamonnien ruokinnasta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Partamonnien ruokinnasta
Olen useista kirjoituksista lukenut, että partikset pitävät mm. kesäkurpitsasta ja kurkusta. Kuinka nämä kyseiset herkut "tarjoillaan" ? Eikös ne jää pinnalle kellumaan?
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Partamonnien ruokinnasta
Yksinkertaista: halkaise kurkku/kesäkurpitsa, ja työnnä haarukka siihen kiinni. Haarukan paino pitää syötävän pohjalla. Toiset ovat sitä mieltä, että haarukka on "vaarallinen", mutta ei täällä ainakaan ole yksikään partamonni/muukaan kala siitä siipeensä ole ottanut. Toki voi käyttää myös lusikkaa painona, jos haluaa tehdä asiat hankalaksi.. kesäkurpitsa sotkee vteeä hieman enmmän kuin kurkku, eikä niitä muutenkaan kannata päiväkausiksi jättää lojumaan. Täällä ovat partamonnit syöneet em. lisäksi myös herneitä. Omenaa ja banaaniakin on kokeiltu, ei niin hyvällä menestyksellä. Banaani sotkee vettä tosi paljon.
"I´ve been in my mind, it´s such a fine line that keeps me searching for a heart of gold.." 720L+ 540L isoja ja pieniä kaloja...
-
- Starting Member
- Viesti:
Kiitos neuvosta
Kävin katsomassa kuviasi. Olen...sanaton. Aivan upeat altaat ja hyviä kuvia.

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Mä olen vaihtanut lusikat pitkiin metallisiin makkaratikkuihin. Ei tarvitse enää käsiään kastella lusikoita nostellessa. Tuohon on hyvä lyödä palanen kurpitsaa keskeltä läpi niin, että loput terästä uppoaa hiekkaan. Ei tarvitse puolitella kurpitsoja, sillä eivät voi jäädä pinteeseen.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Meillä kurpitsa renkaat tyrkätään kanssa metallisiin grillaustikkuihin. Toinen akvaarioon ja toinen lenkin kautta pitämään se paikallaan kannen reiästä. Helppo vaihtaa kun ei tartte pohjalta norkkia mitään.
Meillä puolestaan raaka kurkku ja kurpitsa eivät oikein tee kauppaansa, joten olen kiehauttanut niitä vähäsen. Hiukan pehmenneinä kelpaavat loistavasti ja uppoavatkin sitten pohjalle ilman painoja. Olen laskeskellut, ettei pikaisella kiehautuksella varmaan häviä ihan kaikki vitamiinit ruuasta, mutta ylikypsentämistä tietysti pitää kai sen takia välttää (?)... Sopivasti kun annostelee, niin kaikki ehditään syödäkin ennen pilaantumista (piikkikset ja kierteiset hoitavat meillä lopun), eikä tarvitse nähdä vaivaa tähteiden poimimiseksi. 
Alkuun meidän partis ei oikein ymmärtänyt vihreän päälle, mutta laskin sen akvaarioliikkeessä opetetun kuivamuonasta koostuneen ruokavalion syyksi. Vähän aikaa kun tarjoilin sitkeästi tuoretta vihreää, niin johan alkoi kelvata ja nykyään vastakeitetty kesäkurpitsa onkin hänen lempiherkkunsa!
-H

Alkuun meidän partis ei oikein ymmärtänyt vihreän päälle, mutta laskin sen akvaarioliikkeessä opetetun kuivamuonasta koostuneen ruokavalion syyksi. Vähän aikaa kun tarjoilin sitkeästi tuoretta vihreää, niin johan alkoi kelvata ja nykyään vastakeitetty kesäkurpitsa onkin hänen lempiherkkunsa!
-H
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Meillä kurkut ja kesäkurpitsat tarjoillaan sellaisenaan, ilman "ruokailuvälineitä". Partikset hakevat ne pinnalta syötäväkseen.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
Itse tökkään lusikkaan n. 8-senttisen siivun joko kesäkurpitsaa tai kurkkua, kunhan olen ensin tehnyt pitkittäisen viillon kuoreen (ettei kellekään tule kuristuspantaa). Täällä partikset ja plekot arvostavat kesäkurpitsan kuorta, kun taas kurkusta syödään sitä sisustaa enemmän. Myös sinileuka käy välillä kokeilemassa, tosin yhden kahden puraisun jälkeen lähtee pois kun ei vissiin maistukaan. 
Kesäkurpitsa alkaa hajoamaan n. 12 tunnin päästä, riippuen toki lämmöstä, eli alkaa sotkemaan. Tässä vaiheessa viimeistään otan sen pois, mun altaassa kun tuota ei ikinä syödä loppuun saakka (tai varmaan söisivät jos jättäisin lillumaan mutta ei oikein innosta). Kurkku pitää "kuosinsa" vähän pidempään mutta otan senkin n. 12 tunnin päästä pois ettei kuormita vettä liikaa.

Kesäkurpitsa alkaa hajoamaan n. 12 tunnin päästä, riippuen toki lämmöstä, eli alkaa sotkemaan. Tässä vaiheessa viimeistään otan sen pois, mun altaassa kun tuota ei ikinä syödä loppuun saakka (tai varmaan söisivät jos jättäisin lillumaan mutta ei oikein innosta). Kurkku pitää "kuosinsa" vähän pidempään mutta otan senkin n. 12 tunnin päästä pois ettei kuormita vettä liikaa.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Senior Member
Meillä tuo kesäkurpitsa on kyllä herkkua ainakin keltabarbeille, nuoliaisille ja tähti/helmipartamonnille. Siitä suorastaan tapellaan. Itse teen niin että keitän sitä suht kauan, että on selvästi pehmeää. Meillä kun eivät syö vaikka olisi vähän kiehautettukin. Jos on vähän kiehautettu, niin maistetaan vähän ja loppu jää. Mutta kun on keittänyt esim. max 10 minuuttia, niin sitten se menee kaikki. Ok, kuorta jää pieni nauha. Ja itse laitan sen lusikassa pohjalla niin ei sitten seilaa pohjalla missä sattuu (vaikka tuollaisen keittämisen jäljiltä luulisi ettei se liiku mihinkään!). Näin meillä. Myös kuoritut ja lämmitetyt pakasteherneet uppoavat edellä mainittuun porukkaan.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
-
- Junior Member
Minä laitoin tänään ensimmäistä kertaa kurkkua tarjolle erityisesti jaavansaniaista rei'itävää partamonnia ajatellen, mutta ainakaan vielä partamonni ei ole ryhtynyt kurkkua maistelemaan. Muiden kalojen keskuudessa kurkun pala on herättänyt enemmän kiinnostusta ja leväbarbille on kurkku ainakin näkynyt maistuvan. Täytyy kai laittaa vai useampana päivänä tarjolle, josko tuo partamonnikin kiinnostuisi maistelemaan. 

Aloitteleva akvaristi 110 litraisen seuralan kimpussa
Pakastevihannekset on hyviä. Esim maissi pysyy pohjalla ja tuntuu olevan suurinta herkkua. Muutkin laadut kelpaavat.
-
- Starting Member
Salaattiakin kuulemma suositellaan mutta ainakin meillä monni kiertää sen kaukaa! Kurkku sen sijaan maistuu, varsinkin sen pehmeä keskiosa, itse tökkään sen aina lusikanvarteen.
-
- Senior Member
Mitäs luulette, voiko kasviksia antaa joka päivä? Mun partamonni syö miekkakasveja vaikka saa joka päivä tuoreruokaa tai pakasteherneitä. Olen nyt ottanut kaikki miekkakasvit sieltä pois toiseen akvaarioon. Uskaltaako enää kokeilla vai tyydynkö muihin kasveihin?
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
-
- Advanced Member
Jos se partis on päässyt miekkakasvien makuun, niin ei siitä tavasta luovu. Meillä tuo prkl:een akka saattaa miekkakasvin lehdellä makoilla ja imutella, vaikka tuoreruokaa on vieressä.
meillä ainaki ne rakastaa herneitä

-
- Senior Member
No täytyy sitten vaan olla laittamatta sinne miekkakasveja.
Onneksi ainakin vallisneriat kasvaa siellä hyvin!
Muista kasveista on syöty vain levää jota tuli kun allas oli ihan tuore, siitä on nyt onneksi päästy!

meillä lusikkaan kiinni ja pohjalle kurkku ja kesäkurpitsa.. herneitä eivät saa koska kun ne heittää altaaseen, hotkaisee isoin kultis kerralla kaksikin hernettä.. olen joskus yrittänyt esim täyttää ohuen kangasverkon herneillä ja sen kiinni pohjalle mutta eivät syö.. ![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
-
- Starting Member
Mä olen laittanut kurkunpaloja ihan pinnalle kellumaan.
Partikset hakevat ne itse sieltä ja laskeutuvat kurkun kanssa
johonkin, missä saavat kurkun pysymän paikoillaan, esim. luolien
tai kasvien väliin. Onpa kurkunpala joskus viety luolaan sisällekin
"säilöön" ja mussutettu sitten siellä.
Meillä aikuinen naaras pilkkoi pari vedensuosikkia pieniksi murusiksi, vaikka
kurkkua oli lähes päivittäin tarjolla.
Ukot on paremmin antaneet kasvien olla rauhassa. Putsaavat kyllä lehtiä, mutteivät
hirveesti rei'itä.
Partikset hakevat ne itse sieltä ja laskeutuvat kurkun kanssa
johonkin, missä saavat kurkun pysymän paikoillaan, esim. luolien
tai kasvien väliin. Onpa kurkunpala joskus viety luolaan sisällekin
"säilöön" ja mussutettu sitten siellä.
Meillä aikuinen naaras pilkkoi pari vedensuosikkia pieniksi murusiksi, vaikka
kurkkua oli lähes päivittäin tarjolla.
Ukot on paremmin antaneet kasvien olla rauhassa. Putsaavat kyllä lehtiä, mutteivät
hirveesti rei'itä.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Lusikka tai teräksinen makkaratikku on kätevä, sillä saa kätevästi nostettua jämät pois. Eivätpähän jää pilaamaan vettä. 12h lämpimässä altaassa lillunut kurkku tuoksahtaa jo miehekkäästi.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Senior Member
- Viesti:
Eikös partisten "pitäisi" puollustaa omaa herkkukurkkuaan/muuta ruokaa? Meillä kaksi poika partista eilen illalla vierekkäin mussuteli kurkkua. Seppo hääti pari kertaa The PikkuJäbää, mutta kun toinen ei luovuttanut niin se siitä sitten, laitoin vielä varmuuden vuoksi kaksi kurkkua palaa, mutta yhtä ne vain yhdessä söivät.
Eivät kai ne kuuluu seksuaali vähemmistöön...
Vitsivitsi !

Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
-
- Elite Member
- Viesti:
Kuinka usein kesäkurpitsaa?
Kuinka usein annatte kesäkurpitsaa esim. partamonnille? Aluksi ajattelin, että kerran viikossa on sopivaa vaihtelua partikselle ruokavalioon, mutta nyttemmin olen tarjoillut kesäkurpitsaa todella usein ja yleensä tekee nopeasti kauppansa. Itse kesäkurpitsassa ei kovin paljon hiilareita ole, kuten ei myöskään kurkussa. Hiilaripitoisempia hedelmiä en halua tarjota, ettei kaloille tule sokerihumala ja pöhisty.
Eli onko epäterveellistä pitää kesäkurpitsaa/kurkkua lähes jatkuvasti saatavilla?
Eli onko epäterveellistä pitää kesäkurpitsaa/kurkkua lähes jatkuvasti saatavilla?
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Katalysaattori
Kyllä sitä voi antaa ihan huoletta joka päivä. 

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
-
- Elite Member
- Viesti:
Thanks:). Näyttää ainakin partis olevan pirteä:). Kiitos tiedosta:).Pullahiiri kirjoitti:Kyllä sitä voi antaa ihan huoletta joka päivä.
Toivottavasti partis, nuolimonnit ja omppukotilot eivät laiskistu ja lopeta levänpoistotyötä, kun annan liikaa kesäkurpitsaa:). Noo, pitäähän niidenkin joskus herkutella.

Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi