Akvaarion kypsytys

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Olli_
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Akvaarion kypsytys

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Kokeilin myös hakua ja sieltä löytyi kyllä jonkinverran tietoa, mutta haluan vielä varmistaa asian kysymällä.

Aloitin 100-litraisen akvaarioni kypsytyksen reilu 2 viikkoa sitten lisäämällä JBL:n ympin ja vedenparannusaineen. Lisäsin samalla 1/3-1/2tl. hirvensarvisuolaa.

Kaikki näytti lähtevän hyvin käyntiin. Melko pian nitraattia alkoi muodostua ja nitriittipiikki oli käynnissä (n. 3-5 päivää käynnistyksen jälkeen). Nyt nitriitti on kuitenkin ollut todella korkealla jo reilusti yli viikon, eikä muutosta näy. Myös nitraattia on todella paljon.

Pitäisikö nyt suorittaa vedenvaihto ja jos pitäisi, niin kuinka paljon? Kertokaa ihmeessä vinkkejä, haluaisin kovasti saada ensimmäisen akvani vihdoin kuntoon ja kaloja sinne.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarion kypsytys

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Ootko laittanut nitriittipiikin aikan hirvensarvisuolaa?
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Olli_
Starting Member
Starting Member

Pullahiiri kirjoitti:Ootko laittanut nitriittipiikin aikan hirvensarvisuolaa?
Olen laittanut pari kertaa sen 1/3tl. Tasaisin väliajoin.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

No hmm. Mä en ole mikään kypsytyksen asiantuntija, mutta itse tekisin niin, että vaihtaisin vedestä noin puolet ainakin kertaalleen, mittaisin nitriitin ja nitraatin. Sitten laittaisin ylimäärän HSS:aa ja testaisin taas ja sitten taas esim. vuorokauden päästä, jos sitten on nitriitti nollassa niin allas on kypsä. (Itse käytän nykyään tota Prodibiota niin ei tartte näitä miettiä :D )
Olli_
Starting Member
Starting Member

Muutama tunti sitten vaihdoin n. 75% akvaarion vedestä ja nyt mittasin nitriitin. Arvo on edelleen yli JBL:n tippatestin asteikon. Nitraattia en mitannut.

Miten ihmeessä pääsen eroon tuosta nitriitistä, joka ei laske sitten millään? Alkaa olla nyt 2 vikkoa täynnä kun arvo on ollut yli asteikon.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Vaihda lisää vettä vaikka huomenna tai myöhemmin illalla. Rupesin miettimään tuota laittamaasi hss -määrää, eli kuinka usein olet laittanut? 1/3 teelusikallinen on aika paljon satalitraiseen mun mielestä, mä laitoin muistaakseni 317-litraiseen ihan jotain muutamia grammoja.
Olli_
Starting Member
Starting Member

Luulisin että olen laittanut 1/3tl. 3 kertaa 2 viikon aikana. Eli n. 5 päivän välein.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Oma kokemukseni kypsytyksestä on, että vedenvaihdolla homman saa menemään täysin sekaisin eli minun neuvoni on, että älä enää vaihda vettä. Se ensinnäkin hidastaa kypsymistä ja toisekseen, itselläni meni ainakin täysin sekaisin koko homma, kun menin vaihtamaan vettä kypsytyksen loppusuoralla (vaikka silloin kyllä tiesin, että se hidastaa kypsymistä, mutten arvannut että niin radikaalisti). Nitriitiä oli enää ehkä 0,05 kun vaihdoin ja sen jälkeen tuli uusi nitriittipiikki, joka ei meinannut millään laskea. Ja itse lisäsin joka päivä hss:aa 175-litraiseen hiukan reilun 1 mittalusikallisen, josta ammoniakkitestini mukaan tuli pitoisuudeksi se n. 1mg/litra. 1-2 mg/l on hyvä määrä lisätä päivittäin altaaseen. Eli tässä tapauksessa 1/2-2/3-mittalusikallista.

Muoks: en voi sanoa itseäni kypsytyksen asiantuntijaksi, mutta aika paljon mokia tuli tehtyä ja sen myötä opittua aika paljon... :roll:
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

akvaristi kirjoitti:Oma kokemukseni kypsytyksestä on, että vedenvaihdolla homman saa menemään täysin sekaisin eli minun neuvoni on, että älä enää vaihda vettä. Se ensinnäkin hidastaa kypsymistä ja toisekseen, itselläni meni ainakin täysin sekaisin koko homma, kun menin vaihtamaan vettä kypsytyksen loppusuoralla. Nitriitiä oli enää ehkä 0,05 kun vaihdoin ja sen jälkeen tuli uusi nitriittipiikki, joka ei meinannut millään laskea. Ja itse lisäsin joka päivä hss:aa 175-litraiseen hiukan reilun 1 mittalusikallisen, josta ammoniakkitestini mukaan tuli pitoisuudeksi se n. 1mg/litra. 1-2 mg/l on hyvä määrä lisätä päivittäin altaaseen. Eli tässä tapauksessa 1/2-2/3-mittalusikallista.

Muoks: en voi sanoa itseäni kypsytyksen asiantuntijaksi, mutta aika paljon mokia tuli tehtyä ja sen myötä opittua aika paljon... :roll:
Mutta tässähän on eri asia, kun Ollilla nitriitti menee yli mitta-asteikon, eli pitoisuutta ei edes pysty mittaamaan.

Mäkin muistaakseni lisäsin päivittäin HSS:n ja tosiaan todella vähän, varmaan ihan max 1/10 teelusikallista jos sitäkään.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

No erilainen lähtökohta kyllä, mutta joka tapauksessa vedenvaihto hidastaa kypsytystä. Ja mitä täällä tuli aiheesta luettua, niin se nitriittipitoisuus meneekin yli mitta-asteikon (niin kävi myös minulla). Mutta toivotaan, että allas tuosta alkaa pikku hiljaa kypsymään ja nitriitti laskemaan :).
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Jos se on yli viikon ollut yli mitta-asteikon niin kyllä mä vaihtaisin vettä. Hitsi kun en muista ulkoa enkä löydä mun "akvaariovihkoa" mistä voisin luntata noita omia arvoja. Muistan vaan sen että kun nitriitti tuli alas niin tuli kyllä ryminällä.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Ilmeisesti se nitriittipiikki voi kestää yli viikonkin (sikäli mikäli olen oikein ymmärtänyt täällä olleita kirjoituksia asiasta). Mulla kyllä nitriitti laski hyvin hitaasti ja jouduin sitten lopulta ottamaan kalatkin niin, että altaassa oli nitriittiä vielä joku 0,05. Sen jälkeen meni monta viikkoa niin, että arvo pyöri 0,025:n ja 0,05:n rajalla. Nyt vasta alkaa olemaan se puoli kunnossa. Että sikäli aika erilaisia kokemuksia tuntuu tästä kypsytyksestäkin olevan 8-).
Mikke
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mikke »

akvaristi kirjoitti:Että sikäli aika erilaisia kokemuksia tuntuu tästä kypsytyksestäkin olevan 8-).
Oma kokemukseni on, että jokainen kypsytys toimii hieman eri tavalla vaikka vesi tulee samasta hanasta ja aikanaan samoja pohjakiviä käytin. Luulisin, että suodatin vaikuttaa kypsytyksen alkuvaiheessa, pohja "kypsyy" vasta selvästi myöhemmin, koska nuoren akvaarion kemia reagoi heti suodattimen poistoon, mutta vanha ei juuri mitenkään. Eli siltä pohjalta kysymys: Oletko tehnyt mitään suodattimelle, mikä suodatin ja mitä suodattimessa on sisällä?

muokkaus: heti=vuorokauden sisään
Akvaariot: n.200 l, 60 l ja kilpikonnien 160 l
V_K
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja V_K »

Ota 1ml akvaarion vettä ja ja 4ml hanavettä lasi kyvettiin ( mittalasi ) tee testi ja kerro tulos viidellä, saat todellisen No2 lukeman.
Ammonium testi pitäsi löytyä myös, kun kypsytys tehdään HSS:lla. Ammoniumia ja nitriittiä mittaamalla vasta tiedät missä mennään.
Nitraattipitoisuus antaa vasta paikkansa pitävän lukeman kun No2 pitoisuus on alle 0,5mg/l.
Ei missään nimessä vedenvaihtoa ennen kuin ammonium ja nitriitti hävinneet ja No3 lähtenyt nousuun.
Olli_
Starting Member
Starting Member

Eilen tosian vaihdoin n. 75% vedestä ja tänään otin uuden testin. NO2 oli vihdoin kartalla ja lukema kutakuinkin 0.8mg/L.

Mittasin myös nitraatin (NO3) ja sitä testi näytti olevan tuon hieman epäselvän JBL:n kartan mukaan n. 15-30mg/L.

Nyt en ole tehnyt mitään, vaan ajattelin odottaa joskus nitriitti muuttuisi nitraatiksi kokonaan.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

No niin, akvaariovihko löytyi (itseasiassa melko helposti, olen vaan niin huono etsimään :D ).

Jos mä nyt ymmärrän tämän oikein, olen 25.1.09 pystyttänyt altaan ja aloittanut kypsytyksen kalanruualla. Viikko tästä ostettu HSS, jota laitettu 4 grammaa päivittäin. Seuraava lause: "nitriitti yli mitta-asteikon noin kaksi viikkoa" (eli kaksi viikkoa HSS:sta vai 25. päivästä kaksi viikkoa? en tiedä). HSS vähennetty ilmeisesti sitten noin yhteen grammaan päivässä. 16.2. nitriitti lähtenyt laskuun, 17.2. nitriitti nollassa. 18.2. illalla lisätty n. 10 grammaa HSS, 19.2. klo 12 nitriitti nollassa.
Olli_
Starting Member
Starting Member

Nyt akvaario on ollut itsekseen taas muutaman päivän ja nitriitti on tällä hetkellä 0.1 mg/l (ppm). Pitäisikö sen laskemista odottaa vielä, että arvo olisi tasan nolla ennenkuin kalat hankkii?
Venksu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Venksu »

Eli en nyt itse rupea tekemään viestia joten kirjoitan tähän: Maanantaina tulee 20l rapula postissa suodattimena dophin kf 150. Mikä olisi paras tapa kypsyttää? Olen miettinyt Bio digestia, Safe Starttia ja kukkamultaa... Mitä pitää lisätä mihinkin?
Akvaariot <3

><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Venksu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Venksu »

Eli tuon ohjeen mukaan tarvitsen bio digestiä, hirvensarvisuolaa, vedenparannusainetta ja ruokasoodaa...?
Akvaariot <3

><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Kokemuksia ilman kemikaaleja tapahtuvasta kypsytyksestä. J.Järven sivulla toisen altaan ymppistä varoitetaan aiheesta, voi tulla tauteja etc. Mutta tässä tapauksessa ymppi tuli kokeneelta akvaristilta jolla on kokemusta melkein 50v. On Nimittäin iktynomi ja maisterismies aihealueenaan vesielämä ja kalat.

http://kotisivu.dnainternet.net/ep/extra/kypsytys.html

Ja vaikka ohjeen annankin, niin urputtajille samantien: Tämä on minun kokemukseni.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Huomasin keväällä allasta kypsyttäessäni että ruukkusalaatin mullasta sai hyvän ympin. En tarvinnut muita bakteerivalmisteita. Kotimaisissa on yleensä maininta ettei torjunta-aineita ole käytetty.
Kultakalat
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Luonnonmukaisella kypsytyksellä saa kyllä viettää pidemmän aikaa mutta se tulee tehtyä sitten kunnolla, onhan nykyisillä bakuvalmisteilla omat hyvätkin puolensa, mutta perinteinen on perinteinen. Itse pidän mielummin mahdollisimman pienellä kaikki kemikaalijutut ja niihin vasta sitten kun mikään muu ei auta.

Ruukkusalaatin multa on erittäin hyvä ymppi, se on ihmisravinnon kasvualusta eikä siihen sotketa ainakaan kotimaassa mitään. Ulkomaisesta ei ole kokemusta. Salaatin alustasta saa muutenkin hyvää humusta tarpeen vaatiessa kun siitä liottaa partikkelit mahdolllisimman vähiin, olen monneille pudottanut välillä salaatin kantoja paakkuineen naposteltavaksi eikä siitä paljon mitään jää jäljelle kun se on pari yötä altaassa.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Nuo "kemikaalijutut" sisältää ihan niitä samoja bakuja mitä löytyy begoniaruukusta, mutta tiivistetyssä muodossa. Ymmärrän, että joku tykkää tehdä kypsytyksen vaikka nyt pitkällä kaavalla, mutta se ei tarkoita että toista tapaa voisi jotenkin vihjailla ei-hyväksi. Molemmat on ihan ok ja puolensa kummassakin. Tottumiskysymys myöskin. Meillä on olosuhteiden pakosta startattu (tai tuettu alkua) kuusi akvaa bakutiivisteellä, koska usein kalat on pitänyt saada johonkin ja mahdollismman äkkiä mieluusti. Aina on sujunut hyvin BioDigestillä, mutta kyllä senkin käytössä joutuu aikansa tilannetta seurailemaan. En mä muulla tapa enää osaisi akvaa käynnistääkkään.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”