Akvaarion korjaaminen
Valvoja: Moderaattorit
Akvaarion korjaaminen
Kolmen vuoden ulkomaan komennuksen jälkeen olen ilmeisesti palaamassa Suomeen nyt keväällä. Suomessa odottaa tyhjillään 200x70x60 allas josta kalkkimato porautui silikonisauman läpi vähän lähtöni jälkeen aiheuttaen mukavasti sydämen tykytystä... Onneksi vuoto ei missään vaiheessa kasvanut mahdottomaksi ja saimme elikot evakkoon ex-kolleegalle, jossa ne ovat olleet hyvässä hoidossa siitä lähtien.
Nyt yritän selvittää miten altaani kanssa kannattaisi menetellä. Altaassa ei ole pohjalistoja ja mietin että pystyisiköhän sen korjaamaan silikoonaamalla pohjaan listat. Itse en oikein muuta keinoa korjaamiselle keksi, vanhoja silikoneja en uskalla lähteä poistamaan, koska en usko että saisin purkkia enää kasaan. Vai olisikohan ainoa järkevä vaihtoehto uuden purkin tuominen muuttokuormassa Saksasta... Toki jos joku tietää akvaarion korjaajan niin mielelläni kuulisin vinkkejä.
Nyt yritän selvittää miten altaani kanssa kannattaisi menetellä. Altaassa ei ole pohjalistoja ja mietin että pystyisiköhän sen korjaamaan silikoonaamalla pohjaan listat. Itse en oikein muuta keinoa korjaamiselle keksi, vanhoja silikoneja en uskalla lähteä poistamaan, koska en usko että saisin purkkia enää kasaan. Vai olisikohan ainoa järkevä vaihtoehto uuden purkin tuominen muuttokuormassa Saksasta... Toki jos joku tietää akvaarion korjaajan niin mielelläni kuulisin vinkkejä.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Akvaarion korjaaminen
tähän väliin kyssäri, mikä on kalkkimato? yleisiäkin?
1000 litraa vesivahinkoa
Joku "Protula bispiralis" tai "feather duster worm" tyyppinen oli. Noita mulla kasvoi satoja pohjahiekassa. P*skiainen porautui tosiaan silikonin läpi juurellaan...
Tarkennuksena siis että nyt taidetaan puhua suolavesipuolen elikoista, eli makeavesialtaissa ei tämmöisistä tarvine huolehtia?
Jep, suolapurkki oli kyseessä.
Paljolti vaikuttaa tuohon korjaamiseen, kuinka iso reikä on muodostunut pääsauman väliin. Onko se minkä kokoinen?
Reikä on todella todella pieni, ihan neulanpään kokoinen. Ei meinaa edes paljaalla silmällä huomata.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
No huh!!!Elena_ kirjoitti:Tarkennuksena siis että nyt taidetaan puhua suolavesipuolen elikoista, eli makeavesialtaissa ei tämmöisistä tarvine huolehtia?

1000 litraa vesivahinkoa
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Kyllä tuollaisen vian voisi korjata uudella sisäsaumalla. Lopputulos ei välttämättä ole kuitenkaan kovin kaunista kun ei ole sitä kehystä.
Itse olisin uuden altaan kannalla.
Itse olisin uuden altaan kannalla.
-
- Starting Member
Kannattahan se korjata jos se on vaan pieni reikä. tossa on korjaaja: www.hailla.fi
Noin pieni reikä kun on, riittää sisäsauman uusiminen. Siistin sauman saa kun käyttää teippiä rajaamassa. Vanha silikoni lähtee hyvin Handyn skraballa. http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/uusiminen.php
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Kymmenien altaisen rakennusta/uudelleensaumausta seuranneena (ukko hoitaa lihasvoimahommat
) en voisi tajuta, miksi allas pitäisi vaihtaa pienen saumarepeämän takia. Iso hommahan se on, kaikki silikonit sisäsaumoista pitää rapsuttaa putipuhtaiksi, saumat teipata maskiteipillä ja uudet silikonit pitää ruutata mikä voi olla sekä raskasta että tukahduttavaa. Ja koko ajan pitää tietää, mitä tekee. Mutta "puhjenneesta" altaasta saa käyttökelpoisen muutamalla hassulla kympillä. Uusi maksaa hieman enemmän...

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS
Jos allas on muuten hyvässä kunnossa niin korjaisin sauman ilman muuta. Kannattaa tietysti nyt miettiä josko vaihtais kaikki silikoonit(sisä) kun kerran on tyhjänä.
Btw: Vieläkö sulla on se tilapäis allas ,siellä krunikan kellarissa, jonka sulle 'lainasin' silloin?
Btw: Vieläkö sulla on se tilapäis allas ,siellä krunikan kellarissa, jonka sulle 'lainasin' silloin?
Kiitoksia kaikille vastauksista. Otetaan Haillaan yhteyttä ja kysellään josko haluaisi tulla allasta katsomaan. Huomattavasti helpompaahan tuo olisi korjauttaa kun on kerran jo paikallaan, mutta itse en uskalla korjausta tehdä. Altaassa kuitenkin pyörii melkein 1000l keskellä olohuonetta ja ollaan jo aiheutettu osamme talon vesivahingoista 
Jorg, siellä se pyörii ja yllättävän hyvin on pyörinytkin. Voit olla varma että maksan tavalla tai toisella takaisin nyt kun kotiudun...

Jorg, siellä se pyörii ja yllättävän hyvin on pyörinytkin. Voit olla varma että maksan tavalla tai toisella takaisin nyt kun kotiudun...
-
- Starting Member
Joo soittele niin tuun korjaan sen heti ja takuu on korjaukselle. mulla ei oo sun numeroa. Pasi Hailla 0400 532494