Juwel-varoitus
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
Juwel-varoitus
Just huomasin 1 1/2 v. vanhasta Juwelista pahan vian: alustan laminaattisaumat paikoitellen hieman vuotaneet & turvonneet... Siis akvaarion alusta (lastulevy? MDF?) ei ole vedenkestävä??? No, pitänee katsoa tarkemmin vedenvaihtojen yhteydessä, levitellä muoveja jne. Mutta hyvä huomioida & joskus vaikka tarkistaa.
-
- Starting Member
alumiinijalusta on paras
Itse suosin alumiinijalustaa, juuri sen takia että on huoleton veden suhteen. Ja vaneri on on puusta tehdyistä levyistä paras akvaarion alle. Se elää vähiten kostuessaan ja sen reunat voi halutessaan käsitellä sopivan värisiksi.
Kauneinhan se ei ole, mutta minulla käytännöllisyys ja turvallisuus ajaa ulkonäön edelle näissä akvaariohommissa.
Kauneinhan se ei ole, mutta minulla käytännöllisyys ja turvallisuus ajaa ulkonäön edelle näissä akvaariohommissa.
-
- Member
Alumiinijalusta on vedenkestävä.sani kirjoitti:Eivät ole vedenkestäviä, kaikki roiskeet pitää kuivata heti. No mutta mikä akvaariokaapisto olisi täysin vedenkestävä? Onko sellaisia?
Itsellänikin pari tuollaista isoa Juwelin allasta eikä mitään kosteusongelmia. Vaihdankin vedet letkuilla joten mitään roiskeita tai vedenvalumista ei pääse tapahtumaan. Huolellisuus siivotessa ennen kaikkea.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Mulla oli kans ensimmäisen akvan alla mdf-lipasto ja aian sitä vettä jonkin verran pakostakin roiskui ja tulos oli että alkoi levy turvota. Sen jälkeen olen suosinut alumiinijalustaa sekä täysmäntyisiä allaspöytiä jotka on joko petsattu tai lakattu, niissä en ainakaan ole huomannut muutoksia vaikka vettä olis roiskunutkin, nytkin on nanon alla sellainen.
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Re: Juwel-varoitus
Tähän väliin voisi kommentoida että "talvi yllätti suomalaiset"jokelamaniac kirjoitti:Siis akvaarion alusta (lastulevy? MDF?) ei ole vedenkestävä???

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Tuli tässä mieleen vaan kun lueskelin alumiinijalustoista, saako ne purettua ja kasattua uudestaan, vai miten ne on tehty? 

Tears will get you sympathy,
Sweat will get you results
-
- Starting Member
Itselläni useita ollut ja kirkas kontaktimuovi tason päälle reunojen yli niin eipä vesi haittaa.
Yhden altaan kohdalla kävi samoin.
Yhden altaan kohdalla kävi samoin.
Saa, mutta ei purkaminen niitä ainakaan tukevammiksi tee. Jos hyvän haluaisi, ne kulmapalat kannattaisi liimata purkamisen jälkeen.jvca kirjoitti:Tuli tässä mieleen vaan kun lueskelin alumiinijalustoista, saako ne purettua ja kasattua uudestaan, vai miten ne on tehty?
/jari
Hei sehän on hieno homma jos ne saa purettua, miten se tehdään? Sehän helpottaa muuttoa, kasattuna ne jalustat vie niin älyttömästi tilaa autossa.
Tears will get you sympathy,
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Edellinen Juwel jalusta meni ihan p*skaksi kun malawit heittivät vettä ulos akvaariosta jatkuvasti. Jos on pienia ja rauhallisia kaloja se jalusta ja vahva ja hyvä, mutta tosiaan turpoo kun saa kosteutta. En siltikään mene sanomaan ettei kanata sellaista hankkia. Niin kuin mitä puinen jalusta vaan, sen pitää pitää kuivana. Nyt on yli 5v. jalusta eikä yksikään virhe, on kuin uusi! Täytyy pitää huolta!
Sopiva yhdistelmä voimaa ja järjenkäyttöä niin kyllä sen paloiksi saa. Itse hakkasin muovipäisellä vasaralla lautaa vasten paloiksi. Kannattaa merkitä mikä putki on mistäkin, mulla ainakin oli alkuperäinen kasaaja siivonnut putkien jäysteet niin huonosti pois että kulmapalat olivat tosi väljiä "vääriin" putkiin.jvca kirjoitti:Hei sehän on hieno homma jos ne saa purettua, miten se tehdään? Sehän helpottaa muuttoa, kasattuna ne jalustat vie niin älyttömästi tilaa autossa.
Itse hajotin tuon madaltamista varten. Muuttoa varten en kyllä laittaisi palasiksi, ei jalusta siitä parane ja ne putket voi olla aika tiukassakin.
/jari
Alumiinitelineitä ei ole tehty purettaviksi. Ne kulmakappaleet on pirun tiukassa kiinni ja löystyy avauksesta.
-
- Elite Member
Itse asiassa en ehkä lähtisi purkamaan kauheasti mitään mikä tulee akvaarion alle. Alujalusta pysyy kyllä vielä kasassa purkamisen ja uudelleenkasauksen jälkeenkin (vaikka löystyykin, niinkuin joppe sanoi), mutta niitä melamiinikaapistoja ei missään nimessä pidä mennä purkamaan. Melamiinin sisuksena oleva lastulevy murenee somasti ruuvien tieltä ja liitokset löystyvät.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Niin ja niissä levyjalustoissa voi olla vielä liimatappeja ym. ihmeellistä mitkä hajoaa jos niitä ei lyödä auki juuri oikeasta suunnasta. Ja vaikka saisikin avattua noiden rojujen purkamiselle ei yleensä ole järkevää syytä. Muutoissa ne menee helpommin kokonaisena kuin palastelemalla.
Istelläni olisi ajankohtaista tuo alumiinijalustan madallus, mikä olisi helpoin keino?
Käsipelillä rautasahalla?
Käsipelillä rautasahalla?
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???