Helsingin akvaariokaupat

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja hx »

tpraut kirjoitti: -Liikkeessä paljon altaita, mutta käytäville on turha yrittää kahden ihmisen mennä samaan aikaan.
Mielenkiinnosta haluaisin kysyä, että mitä ihmeessä tarkoitat?

Olen ollut akvaarioiden välisillä käytävillä varmuudella neljän ihmisen kanssa samaan aikaan (kaksi myyjää ja kaksi muuta pokaa) eikä kenellekään osallistujista käynyt mitään ikävää...
-Gone fishing-
tpraut
Senior Member
Senior Member
Viestit: 812
Liittynyt: 00:00, 05.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja tpraut »

hx kirjoitti:
tpraut kirjoitti: -Liikkeessä paljon altaita, mutta käytäville on turha yrittää kahden ihmisen mennä samaan aikaan.
Mielenkiinnosta haluaisin kysyä, että mitä ihmeessä tarkoitat?

Olen ollut akvaarioiden välisillä käytävillä varmuudella neljän ihmisen kanssa samaan aikaan (kaksi myyjää ja kaksi muuta pokaa) eikä kenellekään osallistujista käynyt mitään ikävää...
Sitä tarkoitan että verrattuna muihin kauppoihin niin ahdasta on. Muistikuvaani kyllä vanhvistaa se että ollut vauva turvakaukalon kanssa kainalossa ja koko aika miettinyt että ''tuosta ei nyt pääse, aijaa tämäkin reitti on tukossa, no kierretään pisimmän kautta tuohon parin metrin päähän''. Ja sieltä rauskualtaan ja sen merialtaan välistä on edes turha haaveilla menevänsä turvakaukalo kainalossa. Muutenkin jos on jonkinlainen pariskunta ihmettelemässä jotakin allasta niin siitä ei hirveän helposti ohi pääse ilman että ui liiveihin.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja hx »

Ohho.
Mä oon aina pärjänny tosi kivasti sanomalla joko korrektisti "anteeksi" tai lungimmin "sori" kohdatessani ihmisen. Ei o tarttenu kierrellä eikä luikkia, liiveihinuimisen aiheuttamista siveettömyyssyytteistä nyt puhumattakaan.

Mutta juu. Jokainen tyylillään.
-Gone fishing-
tpraut
Senior Member
Senior Member
Viestit: 812
Liittynyt: 00:00, 05.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja tpraut »

hx kirjoitti: Mutta juu. Jokainen tyylillään.
Juurikin näin. Hyvä että valkeni.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja hx »

tpraut kirjoitti:
hx kirjoitti: Mutta juu. Jokainen tyylillään.
Juurikin näin. Hyvä että valkeni.
Suorastaan kirkastui.
Toisille vaan toi nettikauppa on parempi vaihtoehto.
-Gone fishing-
tpraut
Senior Member
Senior Member
Viestit: 812
Liittynyt: 00:00, 05.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja tpraut »

Miten täällä voi aina tulla tällästä vääntöä pikku seikoista. No joittenkin on vaan pakko ruveta inisemään kaikesta. Ihme ettei muista kommenteista ruvettu sen enempää vääntämään.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja hx »

Sä kirjoitat sun mielipiteitä.
Sä toivot, että ne kiinnostaa ihmisiä.

Ne herättää keskustelua.
SÄ rupeat inisemään.

On se niin vaikeeta.
tpraut kirjoitti: Ihme ettei muista kommenteista ruvettu sen enempää vääntämään.
No kun nyt haastat, niin täytyy sanoa, että aika käsittämätön lause on myös:
tpraut kirjoitti: Nettisivuihin nähden liike on pieni.
?
-Gone fishing-
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Luettuani tätä palsta ja myös jotain omia kokemuksia pistänyt joukkoon niin täytyy sanoa etten oikein ymmärrä Akvaariokeskuksen jatkuva kehumista. Ok, palvelu saattaa olla "ystävällistä" ja asiantunteva MUTTA asiakkaalle ei huudeta että "mulle on ihan sama mitä luulet"! Näin siis kun epäilee heidän vesitestien luotettavuutta. (tässä oli vielä omistaja kyseessä). Lisäksi epäilyni osoittautuivat oikeaksi, heidän testitulokset eivät pitäneet paikkansa!
Taitava liikemies silti tämä omistaja, mutta näkee helposti läpi, haukkuu myös helposti muita kauppiaita tietämättä heistä mitään...ei tee oikein mieli asioida jatkossa...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

monniomistaja kirjoitti:Luettuani tätä palsta ja myös jotain omia kokemuksia pistänyt joukkoon niin täytyy sanoa etten oikein ymmärrä Akvaariokeskuksen jatkuva kehumista. Ok, palvelu saattaa olla "ystävällistä" ja asiantunteva MUTTA asiakkaalle ei huudeta että "mulle on ihan sama mitä luulet"! Näin siis kun epäilee heidän vesitestien luotettavuutta. (tässä oli vielä omistaja kyseessä). Lisäksi epäilyni osoittautuivat oikeaksi, heidän testitulokset eivät pitäneet paikkansa!
Taitava liikemies silti tämä omistaja, mutta näkee helposti läpi, haukkuu myös helposti muita kauppiaita tietämättä heistä mitään...ei tee oikein mieli asioida jatkossa...
En halua puolustella ketään tai edes tiedä kyseisen asian oikeaa laitaa, mutta jotkut vesiarvot muuttuvat, jos vesi on jonkun aikaa/kauan kuljetusastiassa. Ainakin ph, CO2 tai O2-arvo muuttuu. Testasin kaverini vesinäytettä, joka oli ollut jonkun aikaa purkissa ja ph/CO2- ja O2-arvot olivat melko omaperäisiä. Hänellä on itsellä myös ph-tippatestit ja mittaamani arvo oli aivan erilainen, jonka hän tavallisesti saa. Itse olen mitannut oman akvani arvot, ja uusintatestilläkin tulee sama tulos ja olen osaavinani tulkita tulokset ja luotan kyseisten testien riittävään tarkkuuteen.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Siitä tässä juuri olikin kyse: Oli ongelmia altaan kanssa ja olin tuonut vettä testattavaksi ja vielä seuraavana päivänä uudelleen heidän omasta pyynnöstä. Koska omat testit näyttivät ihan eri lukemia niin aloin epäillä että syy on kuljetuksessa ym.mutta omistajan mielestä kyse oli testeistä, omat testini kuulemma epäluotettavia (Jbl tippatestit). Tein sitten hieman lisää selvityksiä ja syy oli kuljetuksessa, aivan kuten epäilinkin. Erityisesti oli kyse juuri ph ja c02...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

monniomistaja kirjoitti:Siitä tässä juuri olikin kyse: Oli ongelmia altaan kanssa ja olin tuonut vettä testattavaksi ja vieä seuraavana päivänä uudelleen heidän omasta pyynnöstä. Koska omat testit näyttivät ihan eri lukemia niin aloin epäillä että syy on kuljetuksessa ym.mutta omistajan mielestä kyse oli testeistä, omat testini kuulemma epäluotettavia (Jbl tippatestit). Tein sitten hieman lisää selvityksiä ja syy oli kuljetuksessa, aivan kuten epäilinkin. Erityisesti oli kyse juuri ph ja c02...
Aivan:). Ja luonnollinen selitys voisi olla, että CO2 liukenee pois kuljetuksen aikana melko nopeasti, joka taas vaikuttaa ph:hon tehokkaasti. Sama homma lienee O2, että sekin liukenee nopeasti pois. Ph-arvo tulee nopeasti kuljetuksen ansiosta epäluotettavaksi.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Tämänkin olis voinut mainita eikä syytellä eri valmistajien testejä...mainittaakoon vielä että olin jo vähällä ostaa kalliin hiilidioksiidilaitteen kun minulle selitettiin että yksi syy miksi kalat voi huonosti on että altaassa on liian vähän hiilidioksiidiä...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

monniomistaja kirjoitti:Tämänkin olis voinut mainita eikä syytellä eri valmistajien testejä...mainittaakoon vielä että olin jo vähällä ostaa kalliin hiilidioksiidilaitteen kun minulle selitettiin että yksi syy miksi kalat voi huonosti on että altaassa on liian vähän hiilidioksiidiä...
Taitaa olla kyseisen liikkeen myyntituote no1 tuo hiilarilevitin. Luulisi ammattitaitoinen ammattiliikkeen omistaja tietävän tuon hiilarin liukenemisen kuljetuksessa.... No, ehkä halusi myydä hiilarilevittimen. Toisaalta itse ostin sen harkinnan jälkeen ja tyytyväinen olen. Koska valoa on paljon, hiilarista tulee helposti puute lopulta...Toiaalta liika hiilari on varmasti haitallisempi kaloille kuin liian matala. Kasvien kasvu tosin voimistuu, kun hiilaria paljon ja ne taas tuottavat happea.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Sand
Junior Member
Junior Member
Viestit: 135
Liittynyt: 16:34, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja Sand »

Hmh...Meninpä akvaariokauppaan tietämättä niistä mitään (lasilaatikko, jossa kaloja, kasveja hiekkaa ja tekniikkaa) [:I]
Helsingin akvaariokeskuksesta sain hyvää palvelua. 440 l akvaario tuotiin kotiin "avaimet käteen" periaatteella eli akvaario seisoi jalustalla kun akvaariokeskuksen kaverit lähtivät. Toimitus sisälsi kirjalliset ohjeet akvaarion perustamisesta niillä kamoilla, jotka olivat toimittaneet. Ensimmäisellä reissulla ostin myös Varjon kirjat (niistä on ollut paaljon hyötyä, kasvikirjan ilmestymistä odotan..).

Kaloja myivät vasta, kun vesiarvot olivat kohdallaan eli parisen viikkoa se vei.

Pikkufiboja toimituksessa oli kuten vääränpituiset varalamput valaisimeen, haavi ja varasuodattimet Eheimin ulkosuodattimeen unohtuivat. Nuo sain jälkitoimituksena hyvässä yhteisymmärryksessä. Myöskin valaisimessa on pikkusäätö vieläkin tekemättä. Ei sinänsä vaikuta akvaarion toimintaan, mutta...

Olen käyttänyt liikettä myöhemminkin ja saanut myös puhelimitse apuja aloittelijan "tyhmiin kysymyksiin" :D

Hämeenlinnassa Pekan akvaariossa löytyi asiantuntemusta (ihan tietävä myyjä) Faunatarta enemmän. 400 l akvaariota ei 2010 syyspuolella Hämeenlinnasta saanut edes toimitusmyyntinä. Kaloja, ruokaa ja kotiloita olen Pekan akvaariosta ostanut.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Fisutar10 kirjoitti:
monniomistaja kirjoitti:Tämänkin olis voinut mainita eikä syytellä eri valmistajien testejä...mainittaakoon vielä että olin jo vähällä ostaa kalliin hiilidioksiidilaitteen kun minulle selitettiin että yksi syy miksi kalat voi huonosti on että altaassa on liian vähän hiilidioksiidiä...
Taitaa olla kyseisen liikkeen myyntituote no1 tuo hiilarilevitin. Luulisi ammattitaitoinen ammattiliikkeen omistaja tietävän tuon hiilarin liukenemisen kuljetuksessa.... No, ehkä halusi myydä hiilarilevittimen. Toisaalta itse ostin sen harkinnan jälkeen ja tyytyväinen olen. Koska valoa on paljon, hiilarista tulee helposti puute lopulta...Toiaalta liika hiilari on varmasti haitallisempi kaloille kuin liian matala. Kasvien kasvu tosin voimistuu, kun hiilaria paljon ja ne taas tuottavat happea.
Ja vaikka aivan varmasti tiesi tämän niin oli silti kauppaamassa minulle hiilidioksiidilaitteen...
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

monniomistaja kirjoitti:minulle selitettiin että yksi syy miksi kalat voi huonosti on että altaassa on liian vähän hiilidioksiidiä...
Liian vähä hiilidioksidi ei kyllä varmasti vaikuta kalojen hyvinvointiin sitä eikä tätä. Liika hiilari kylläkin syrjäyttäessään hapen vedestä ja aiheuttaessaan happikadon. Ainoa syy lisätä hiilaria altaaseen on kasvien tarve hiilelle ja lisähiilaria tarvitaan vasta sitten kun valoa on riittävästi (ja muita ravinteita).
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Callef
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 13:26, 03.12.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki, Lauttasaari

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja Callef »

Mari kirjoitti:
monniomistaja kirjoitti:minulle selitettiin että yksi syy miksi kalat voi huonosti on että altaassa on liian vähän hiilidioksiidiä...
Liian vähä hiilidioksidi ei kyllä varmasti vaikuta kalojen hyvinvointiin sitä eikä tätä. Liika hiilari kylläkin syrjäyttäessään hapen vedestä ja aiheuttaessaan happikadon. Ainoa syy lisätä hiilaria altaaseen on kasvien tarve hiilelle ja lisähiilaria tarvitaan vasta sitten kun valoa on riittävästi (ja muita ravinteita).
Mutta eikös hiilarin lisäyksellä ole myös madaltava vaikutus pH -arvoon? Kaikkihan nämä ovat kytköksissä, hiilidioksidi, happamuus ja kovuus? Minulle on myyty hiilarivehkeet Akvaariokeskuksesta kahteen kertaan, enkä ole kokenut tulleeni huijatuksi - pikemminkin päinvastoin. Olen kyllä päätynyt siihen että varsinkin minun altaissani vesiarvot ovat olleet paremmat ja helpommin hallittavissa hiilarilisäyksien avulla, ja esim kasvit ovat näyttäneet voivan paremmin.

Muutenkin olen muuten Akvaariokeskuksen porukalta saanut aina äärimmäisen artikuloitua (=argumentoitua) ja hyvää palvelua, eikä mitään ole koskaan pakotettu ostamaan :)
Fisutar10 kirjoitti:
monniomistaja kirjoitti:Siitä tässä juuri olikin kyse: Oli ongelmia altaan kanssa ja olin tuonut vettä testattavaksi ja vieä seuraavana päivänä uudelleen heidän omasta pyynnöstä. Koska omat testit näyttivät ihan eri lukemia niin aloin epäillä että syy on kuljetuksessa ym.mutta omistajan mielestä kyse oli testeistä, omat testini kuulemma epäluotettavia (Jbl tippatestit). Tein sitten hieman lisää selvityksiä ja syy oli kuljetuksessa, aivan kuten epäilinkin. Erityisesti oli kyse juuri ph ja c02...
Aivan:). Ja luonnollinen selitys voisi olla, että CO2 liukenee pois kuljetuksen aikana melko nopeasti, joka taas vaikuttaa ph:hon tehokkaasti. Sama homma lienee O2, että sekin liukenee nopeasti pois. Ph-arvo tulee nopeasti kuljetuksen ansiosta epäluotettavaksi.
Minulla kävi samalla tavalla: Akvaariokeskuksessa tehty vesitesti näytti pH 8 kun kotona testasin Tetran tippatestilla niin tulos oli 7.1 - tätä yhdessä arvuuteltiin ja veikattiin stiplaksi kuljetusastia. Sekin voi vaikuttaa virheelliseen mittaustulokseen. Akvaariokeskuksen porukat muuten kehoittivat nimenomaan testaamaan vielä muutamaan otteeseen itse, mitään eivät olleet myymässä tai kehoittamassa tekemään ennenkuin mittaustulos olisi varmasti ok.

Ajoaika kotoani Akvaariokeskukseen on 5 minuuttia.

Luotan kyllä Akvaariokeskuksen tiimin osaamiseen ihan täysin, ja toisaalta sekä hyväksyn että ymmärrän että he ovat siellä sekä palvelemassa että myymässä. Kertaakaan eivät ole huijanneet.
180L
tpraut
Senior Member
Senior Member
Viestit: 812
Liittynyt: 00:00, 05.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja tpraut »

Akvaariokeskuksessa sitä kyllä ihmeteltiin että myivät kissanruokaa. Onko sitten niin monella akvaristilla kissoja että on kannattavaa myydä akvaariokaupassa kissoille muonaa ?
reiska70
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 11:17, 15.06.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja reiska70 »

Tervehdys Kalojen Jalot Kaverit!
Kuulin tuossa päivä pari sitten että ennen Sellossa sijainnut Leppävaaran Eläinpuoti olisi nyt muuttanut viherlaakson ostarille ja jos oikein ymmärsin pitäisi ovien olla avoinna nyt lauantaina 26.2.2011. Kävin itse aiemmin asiakkaana tuolla ja nyt pääsin kurkistamaan uusiin tiloihin ja täytyy sanoa että kala valikoimaa riitti sekä makeaan että suolaiseen makuun. Vain malawit puuttuivat valikoimista. Edullistakin mielestäni on tarjonta ollut, lisäksi nämä myyvät lintuja ja muuta lemmikki tavaraa (lemmikki express). Aiemmin oli niin ahdasta sellossa että hyvä oli että löytyi isompi huoneisto. Sinne siis tsekkaamaan mitä näillä on tarjolla!
päivä kerrallaan, kaksi parhaana..
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja narm »

tpraut kirjoitti:Akvaariokeskuksessa sitä kyllä ihmeteltiin että myivät kissanruokaa. Onko sitten niin monella akvaristilla kissoja että on kannattavaa myydä akvaariokaupassa kissoille muonaa ?
Yleensä lemmikkieläinkaupoissa ison osan tuotosta tuovat juurikin koira ja kissatarvikkeet ja ruoat.Mikesei pelkät kalakaupatkin voisi moista kokeilla>tulee lisää uusia asiakkaita,jotka mahdollista houkutella myös akvaarioiden kiehtovaan maailmaan [;)]
tpraut
Senior Member
Senior Member
Viestit: 812
Liittynyt: 00:00, 05.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja tpraut »

No eipä siinä mitään. Oisin voinut itsekkin ostaa muutaman purkillisen kissoilleni. Tästähän saa avovaimolle hyvän verukkeen mennä kyseiseen kauppaan ''ostamaan kissanruokaa'' ja ehkä vähän muutakin. :) En kyllä älynnyt katsoa yhtään valikoimaa ja hintatasoa. :/
mc82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 19:23, 18.02.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja mc82 »

tpraut kirjoitti:Akvaariokeskuksessa sitä kyllä ihmeteltiin että myivät kissanruokaa. Onko sitten niin monella akvaristilla kissoja että on kannattavaa myydä akvaariokaupassa kissoille muonaa ?
Onko se laissa kiellettyä myydä akvaariokaupassa kissanruokaa? Kuitenkin kissanruokaa on Akvaariokeskuksessa siellä peränurkassa vain pari hassua merkkiä, eli tuskin vievät tilaa akvaariotarvikkeilta ;) Ehkä ajatus on siinä, että kun akvaarioharrastajat käyvät kala-/kasvi-/laite-/ruokaostoksilla, voivat samalla reissulla hommata murreille ja mirreille ruokaa :) Silmäilin, että ainakin kissanruoissa Akvaariokeskuksessa on niitä merkkejä, jotka ovat tunnettuja ja tekevät eniten (?) kauppansa. Kissanruokien hintataso on sama kuin esim. Faunattaressa. Aika monilla akvaarioharrastajilla on joku karvainen lemmikkikin tai useampi, nimim. täälläkin pyörii kahden altaan lisäksi kaksi lamppuharjaa (= pörröturkkista kissaa) jaloissa :D
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
tpraut
Senior Member
Senior Member
Viestit: 812
Liittynyt: 00:00, 05.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja tpraut »

Ei se kiellettyä ole. Lähinnä sitä mietin että onko se kovin kannattavaa, mutta vissiin sitten on kun kerran pitävät myynnissä...
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Callef kirjoitti:
Mari kirjoitti:
monniomistaja kirjoitti:minulle selitettiin että yksi syy miksi kalat voi huonosti on että altaassa on liian vähän hiilidioksiidiä...
Liian vähä hiilidioksidi ei kyllä varmasti vaikuta kalojen hyvinvointiin sitä eikä tätä. Liika hiilari kylläkin syrjäyttäessään hapen vedestä ja aiheuttaessaan happikadon. Ainoa syy lisätä hiilaria altaaseen on kasvien tarve hiilelle ja lisähiilaria tarvitaan vasta sitten kun valoa on riittävästi (ja muita ravinteita).
a eikös hiilarin lisäyksellä ole myös madaltava vaikutus pH -arvoon? Kaikkihan nämä ovat kytköksissä, hiilidioksidi, happamuus ja kovuus? Minulle on myyty hiilarivehkeet Akvaariokeskuksesta kahteen keMuttrtaan, enkä ole kokenut tulleeni huijatuksi - pikemminkin päinvastoin. Olen kyllä päätynyt siihen että varsinkin minun altaissani vesiarvot ovat olleet paremmat ja helpommin hallittavissa hiilarilisäyksien avulla, ja esim kasvit ovat näyttäneet voivan paremmin.

Muutenkin olen muuten Akvaariokeskuksen porukalta saanut aina äärimmäisen artikuloitua (=argumentoitua) ja hyvää palvelua, eikä mitään ole koskaan pakotettu ostamaan :)
Fisutar10 kirjoitti:
monniomistaja kirjoitti:Siitä tässä juuri olikin kyse: Oli ongelmia altaan kanssa ja olin tuonut vettä testattavaksi ja vieä seuraavana päivänä uudelleen heidän omasta pyynnöstä. Koska omat testit näyttivät ihan eri lukemia niin aloin epäillä että syy on kuljetuksessa ym.mutta omistajan mielestä kyse oli testeistä, omat testini kuulemma epäluotettavia (Jbl tippatestit). Tein sitten hieman lisää selvityksiä ja syy oli kuljetuksessa, aivan kuten epäilinkin. Erityisesti oli kyse juuri ph ja c02...
Aivan:). Ja luonnollinen selitys voisi olla, että CO2 liukenee pois kuljetuksen aikana melko nopeasti, joka taas vaikuttaa ph:hon tehokkaasti. Sama homma lienee O2, että sekin liukenee nopeasti pois. Ph-arvo tulee nopeasti kuljetuksen ansiosta epäluotettavaksi.
Minulla kävi samalla tavalla: Akvaariokeskuksessa tehty vesitesti näytti pH 8 kun kotona testasin Tetran tippatestilla niin tulos oli 7.1 - tätä yhdessä arvuuteltiin ja veikattiin stiplaksi kuljetusastia. Sekin voi vaikuttaa virheelliseen mittaustulokseen. Akvaariokeskuksen porukat muuten kehoittivat nimenomaan testaamaan vielä muutamaan otteeseen itse, mitään eivät olleet myymässä tai kehoittamassa tekemään ennenkuin mittaustulos olisi varmasti ok.

Ajoaika kotoani Akvaariokeskukseen on 5 minuuttia.

Luotan kyllä Akvaariokeskuksen tiimin osaamiseen ihan täysin, ja toisaalta sekä hyväksyn että ymmärrän että he ovat siellä sekä palvelemassa että myymässä. Kertaakaan eivät ole huijanneet.
En tiedä koenko että olisin tullut huijatuksi, ensin lähinnä epäkohtelias käytös ihmetytti ja nyt miksi oli myymässä hiilidioksiidilaitteen "hiilidioksiidipuutokseen"vaikka varmasti tiesi että hiilidioksiidi katoaa kuljetuksessa. Eikä lainkaan suostuttu ottamaan kuljetuksen vaikutukset huomioon. Samoin ph oli akvaariokeskuksen tuloksilla 8 ja kotona mitattu n.7 kuten aina ennenkin. Helppo olis kyllä ajatella että yrittivät huijata tässä tapauksessa...Mutta lähinnä pistin kommentin tuodakseen esille että vaikka Akvaariokeskus varmaankin päällisinpuoliin on ihan ok liike niin siinäkin on puutteita jotka tässä tapauksessa olivat sitä luokkaa että miettii asioiko jatkossa ko.paikassa.
vms
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 20:27, 02.09.2002
Sukupuoli: Mies

Re: Helsingin akvaariokaupat

Viesti Kirjoittaja vms »

vms kirjoitti: Suotta katselet aikoja netistä. Ei se auki ole kuitenkaan.

Nimimerkillä, 32min jaksoin venttailla viime lauantaina avautumista...

V.
Annoin myös suoraan liikkeelle palautetta tästä ja sain vasteeksi asiallisen vasteen palautteeseeni ja lupauksen tilanteen korjaamisesta jatkossa. Eli pisteistä takaisin Leppävaariolle, toivottavasti liike on jatkossa auki luvattuina aikoina.

Nimimerkillä: 63km Leppävaarioon, ei huvita turhaan ajella.

Ville
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”