Kalastoa 317-litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
dahlia
Starting Member
Starting Member

Kalastoa 317-litraiseen

Viesti Kirjoittaja dahlia »

Akvaario ollut jo jonkin aikaa aika tyhjillään, asukkeina tällä hetkellä:

- 1 isompi ja toinen todella pieni partis
- 2 leväbarbia (tulleet akvaarion mukana, uutta kotia pitäisi ruveta näille hakemaan..)
- 2 panssarimonnia
- mustaveitsikala (todella "mamman mussukka" luonteeltaan, jättänyt tähän mennessä kaikki akvaariossa olleet kalat rauhaan)
- 2 nuolimonnia, lajia en tiedä.. ovat vaaleanpunaisia
- 3 jotain levänuoliaista

Eli barbit poistuvat lisalta jossain vaiheessa. Veitsikalahan on myöskin siinä rajamailla että sopiiko tuon kokoiseen, mutta on vielä pieni, joten saa odottaa tuolla kunnes muutetaan rivarista pois ja saadaan isompi tankki kaverille :) Ja siis akvaariossa ollut ennen mm. kirjoahvenia, muutama lehtikala evakossa hetken aikaa ja äidin taistokin siellä eleli hetken aikaa ilman ongelmia.

Nyt haluaisin siis jotakin uutta, suunnitelmia olen pyöritellyt jo jonkin aikaa ja nyt mielessä ovat olleet seuraavat lajit:

- helmiseeprakala
- viirikirjokala
- perhoskirjoahven
- pantterikiipijä
- pikkulasimonni
- aavekala
- pusukala

Eli mitkä näistä sopisi parhaiten yhteen ja minkä kokoisina parvina?
Pantterikiipijä olisi hauska örkki, mutta meneekö se noiden pikkukalojen kanssa sitten laisinkaan..?
Pusukala vaatii isomman akvaarion, mutta kun ollaan tosiaan muuttamassa tässä puolen vuoden sisällä, niin menisikö nuori yksilö tuossa sen aikaa?

Mielipiteitä ja neuvoja siis kaivataan :D

--

jahas, meni sitten heti nuolimonnit ja nuoliaiset sekaisin.. eli nuolimonnit tiedossa mutta nuoliaiset niitä vaaleanpunaisia kirkkaanpunaisilla evillä!
900l: möröt
120l: sekameteli
20l: rapula
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kalastoa 317-litraiseen

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Tuo mustaveitsikala kasvaa semmoiseksi puolimetriseksi vonkaleeksi.. joten siitä hankkiutuisin eroon ja tulee varmasti herkuttelemaan jossain vaiheessa muilla kaloilla.
dahlia
Starting Member
Starting Member

tiedän, mutta kaipa se 700- litraiseen tulevaisuudessa mahtuu.. (eli akvaario on vaihtumassa tässä puolen vuoden sisällä).
Eikä tuolla nyt sellaisia ole mitä se söisi ja kysyinhän täällä neuvoja kalavalinnoissa..
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

700-litraiseen mahtuu kyllä veitsikala. Mulla oli sellainen joskus tuolla 200-litraisessa, kun en vielä itse tiennyt kaloista ja luotin myyjän suosituksiin 8O. Ainoatakaan muuta kalaa Lepakko ei koskaan syönyt, joten mä en omaani voinut edes pedoksi kutsua. Lepakko pääsi onneksi lopulta isompaan kotiin, missä on kuulemma kesyyntynyt syömään kädestä :).

Onko ne vaaleanpunaiset kenties albiinoja levänuoliaisia? Jos ovat, niin suosittelisin luopumaan niistä. Kuten olen tuolla jossain aiemmin kertonut, mulla on kyseisestä lajista vain huonoja kokemuksia ja joku akvaarioliikkeen myyjäkin sanoi, ettei enää edes ota levänuoliaisia myyntiin niiden äkäisen luonteen vuoksi. Mun levänuoliainen tappoi piikkisilmän ja söi kardinaalitetralta silmän, minkä jälkeen se sai häädön. Kardinaalitetra eli silmäpuolena vielä monta vuotta tämän jälkeen.

Ovatko panssarimonnit siis monnisia? Niitä ainakin paljon lisää, sillä viihtyvät todellakin isossa parvessa. Omani piristyivät silmin nähden määrän lisäännyttyä ja nyt ovat lisääntyneet tuolla ihan omia aikojaankin.

Pikkulasimonnejakin olen joskus kokeillut, mutta tappelivat toisensa hengiltä. Sittemmin olen kuullut, että niitä pitää olla vähintään kymmenen parvi, enempi parempi, jotta viihtyvät. Viisi oli aivan liian vähän. Hieno kala ja suosittelen kyllä niitä, kunhan hankkii sen ison parven.
dahlia
Starting Member
Starting Member

En tiedä noista nuoliaisista, kyllähän ne aika paljon noita barbeja tosin muistuttavat.. mutta kilttejä nekin ovat, eivät ole oikeastaan muihin kuin kasveihin kiinnostuneita- harvoin edes toisiinsa törmäävät..
Panssarimonnit ovat niitä isoja, luulisin että ne ovat pariskunta. Albiinoja vielä, niin ajattelin vähän näiden kannalta sitä uutta kalastoa (eli läpinäkyviä tai albiinoja).

Onko kellään tuosta aavekalasta kokemusta? Mitä nyt kuvista katselin, että sehän on kuin tuo veitsikala värittömänä muotona :D
Sellainen kööri olisikin hauska, että olisi iso parvi noita lasimonneja, yks aavekala (jos se vaikka ystävystyis ton veitsikalan kanssa?) ja väripisteeksi vaikka tuo pantterikiipijä. Vai mahtaakohan se laittaa nuo lasimonnit suuhunsa? Pusukala sopisi hyvin tähän "värikaartiin", mutten tiedä voiko sellaista yksinkään laittaa noin pieneen vielä :|
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja naatti »

Jos ajattelit vaihtaa saman kalaston kevään aikana siihen 700-litraiseen, suosittelisin muuttamaan kalastoa vasta silloin. Vältytään turhalta stressiltä.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

naatti kirjoitti:Jos ajattelit vaihtaa saman kalaston kevään aikana siihen 700-litraiseen, suosittelisin muuttamaan kalastoa vasta silloin. Vältytään turhalta stressiltä.
Paras idea tähän mennessä! ;)
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

naatin kanssa samaa mieltä. On tärkeää tietää mihin vesiarvoihin noinkin iso akvaario asettuu ja vasta niihin arvoihin suunnitella kalasto. Kun ei tarvitse keinotekoisesti, ainakaan paljon, muuttaa vesiarvoja, säästyy aikaa ja rahaa pitää akvaario kalojen vaatimassa kunnossa.
dahlia
Starting Member
Starting Member

tottahan tuo..
haluttais vaan niin kovasti tuonne hiukan jottain elämää :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”