Hunajarihmakalat poikivat, mitä ruuaksi?
Valvoja: Moderaattorit
Hunajarihmakalat poikivat, mitä ruuaksi?
Eilen laitoin hunajarihmakalapariskunnan n. 40l akvaarioon kutemaan ja olin paikalla, kun se tapahtui. Siirsin naaraan eri akvaarioon. Tänään huomasin kuplapesän alla pinnassa olevan noin millin mittaisia poikasia. Mitä ruuaksi, elävää ruokaa en varmaan saa. Olisiko jollain kokemusta ruokinnasta ja hoidosta?
Voiko sen banaanijutun tehdä myös talvella vai tarvitseeko aurinkoa?

Re: Hunajarihmakalat poikivat, mitä ruuaksi?
Kuva (jos onnistuu) :
Pesässä näkyvät mustat pisteet ovat poikasia.
Pesässä näkyvät mustat pisteet ovat poikasia.
- Liitteet
-
- DSC_0139 (600x398).jpg (204.69 KiB) Katsottu 1420 kertaa
Vastakuoriutunutta artemiaa tai sitten likoeläintä jota saa esim kuivatuista banaaninkuorista. Tsekkaas minun ketjuni tuosta alempaa - mulla juuri kahden kuukauden ikäiset hunajarihmakalapoikaset. Saanet allaolevasta ketjusta vinkkejä. Artemian kasvatuksesta on omia ketjujaan jo. Nyt en ehdi niitä tähän etsimään. Banaanista saat likoeläimiä ihan talvellakin, kuiva ja lämmin paikka kuivaamiseen riittää. Muistat vaan pestä hyvin kuoren kuumalla vedellä ja juuresharjalla että myrkyt lähtis hyvin pois...
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 8&t=178664
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 8&t=178664
Kiitos vinkistä. Minkä ikäisenä poikasille aloitetaan artemian antaminen?
Huomenna kauppaan, mitä ostan? Artemiaa? Sitä JBL fluid juttua?
Huomenna kauppaan, mitä ostan? Artemiaa? Sitä JBL fluid juttua?
JBL NobilFluid käy ruuasta, elävä artemia varmempi. Omat poikaseni kyllä söivät molempia.
JBL ei siis ole elävää ruokaa vaikka onkin artemiapitoista (tietääkseni).
Artemian kasvatukseen tarvittavat tarvikkeet:
- 2 mehukannua (mä ostin ihan omat tähän tarkoitukseen, koko 1 litra, pesu kuumalla vedellä)
- ilmapumppu
- hyvä pätkä letkua (ite otin 2 m, ainakin riittää - voi tarvita joskus muuhunkin)
- ilmaletkun T-kappale
- ilmastinkivet
- ilmapumppuun takaiskari
- artemiasuolaa jota saa akvaarioliikkeistä (ainakin yleensä)
- artemian lepovaiheen munia joita myös akvaarioliikkeet myy
Mä aloin antamaan artemiaa ja JBL:ää tokana päivänä kun en ollut ruskuaispusseista varma.
2 kannua siksi, että laitoin aina seuraavana päivänä uuden satsin tulemaan artemiaa. Ilmastus pitää olla kasvattaessa. Se miten artemian sitten sieltä poikasille antaa niin viisaammat voivat neuvoa lisää - itse valutin sukkahousun läpi mutta sotki vettä. Artemian kasvatuksesta on keskusteluja lisää, kannattaa öögata niitä tuon haun avulla.
Otin myös urosrihmakalan pois poikasaltaasta heti kun olivat kuoriutuneet. Pärjäävät ilman urosta kyllä.
(Muistathan suojata suodattimen sukkahousunpätkällä? Mulla oli suojattuna ensimmäisen kuukauden)
Nyt omat poikaseni ovat 2 kk ja syövät "kiinteämpää" ruokaa. En muista nimeä mutta hienontaa pitää vielä...
JBL ei siis ole elävää ruokaa vaikka onkin artemiapitoista (tietääkseni).

Artemian kasvatukseen tarvittavat tarvikkeet:
- 2 mehukannua (mä ostin ihan omat tähän tarkoitukseen, koko 1 litra, pesu kuumalla vedellä)
- ilmapumppu
- hyvä pätkä letkua (ite otin 2 m, ainakin riittää - voi tarvita joskus muuhunkin)
- ilmaletkun T-kappale
- ilmastinkivet
- ilmapumppuun takaiskari
- artemiasuolaa jota saa akvaarioliikkeistä (ainakin yleensä)
- artemian lepovaiheen munia joita myös akvaarioliikkeet myy
Mä aloin antamaan artemiaa ja JBL:ää tokana päivänä kun en ollut ruskuaispusseista varma.

2 kannua siksi, että laitoin aina seuraavana päivänä uuden satsin tulemaan artemiaa. Ilmastus pitää olla kasvattaessa. Se miten artemian sitten sieltä poikasille antaa niin viisaammat voivat neuvoa lisää - itse valutin sukkahousun läpi mutta sotki vettä. Artemian kasvatuksesta on keskusteluja lisää, kannattaa öögata niitä tuon haun avulla.
Otin myös urosrihmakalan pois poikasaltaasta heti kun olivat kuoriutuneet. Pärjäävät ilman urosta kyllä.

(Muistathan suojata suodattimen sukkahousunpätkällä? Mulla oli suojattuna ensimmäisen kuukauden)
Nyt omat poikaseni ovat 2 kk ja syövät "kiinteämpää" ruokaa. En muista nimeä mutta hienontaa pitää vielä...
-
- Elite Member
Täällä kuoriutu viikon loppuna kääpiörihmakalojen poikasia ja niitä on ainakii 5 tuolla 35L akvassa,
voi kun sais kaikki kasvamaan myyntikokoon.
voi kun sais kaikki kasvamaan myyntikokoon.

Artemian munia ei ollut myynnissä akvaarioliikkeessä, otin pakasteartemiaa, mahtavatko syödä. Mukaan tarttui Wardley Small fry -nestemäinen poikasruoka. JBL:n fluid juttua ei kaupassa ollut. Tota nestettä meinasin ensiksi antaa, sitten pakasteartemiaa. Jos eivät syö, niin kuolkoot sitten. Ainakin luulisin pakasteartemian kelpaavan muille kaloille.. 
Suojasin sukkahousulla suodattimen.

Miksi uros pois? Mulla ainakin avustaa poikasia, jos joku tippuu. (välillä voi ottaa suuhunsa jopa 10 kerrallaan jos joku sattuu täräyttämään pöytää, jossa akvaario on) Onko haittaa, jos poikaset ovat pohjalla, kuolevatko sinne)Otin myös urosrihmakalan pois poikasaltaasta heti kun olivat kuoriutuneet. Pärjäävät ilman urosta kyllä.
Suojasin sukkahousulla suodattimen.
-
- Elite Member
Noita koirasrihmoja voi toki pitää poikasten seurassa niin pitkään kun poikaset on niin pieniä että elävät viellä ruskuaispussin varassa ja roikkuvat pesässä.
Mutta kun poikaset lähtee pesästä ruoan hakuun koiras lopettaa niitten vahtimisen ja rupeaa syömään niitä.
Mutta kun poikaset lähtee pesästä ruoan hakuun koiras lopettaa niitten vahtimisen ja rupeaa syömään niitä.
Eli ulos koiras? Alkavatko noi poikaset sitten syömään, kun lähtevät liikkeelle?
-
- Elite Member
Okei. Osa jo ui, mutta jotenkin kumman pyörivästi?
-
- Elite Member
Tuo pyörivä uinti on kyllä ihan normaalia, luulen että tuo johtuu sii,tä että poikasella on vielä iso ruskuaispussi.
Nuo poikaset kyllä uivat pikkusen myös sillon kun niillä on vielä siis se ruskuaispussi.
Nuo poikaset kyllä uivat pikkusen myös sillon kun niillä on vielä siis se ruskuaispussi.
Pyörivä liike on kyllä normaalia - samaa ne mullakin teki.. Anna vaan nestemäistä ruokaa. Artemian munia voit verkkokauppojen kauttakin tilata. Pakastesurviainen kyllä maistuu muille kaloille varmasti..
Uroksen poistaminen heti ei haittaa kovinkaa paljon, tosin mulla ne poikaset, ainakin suurin osa, pysy itsekseen pinnalla kun en keittiössä paljon touhunnut ja allas saa suurimman osan päivästä olla rauhassa ja koskemattomana.
Joka tapauksessa poikasista tulee osa kupsahtamaan ennen kahden kuukauden ikää. Melko kokenut saa olla että jokaisen saa aikuiseksi asti kasvamaan. Mullakin poikasten määrä väheni 3/4.. kymmenkunta hengissä 2 kk:n ikäisenä.
Uroksen poistaminen heti ei haittaa kovinkaa paljon, tosin mulla ne poikaset, ainakin suurin osa, pysy itsekseen pinnalla kun en keittiössä paljon touhunnut ja allas saa suurimman osan päivästä olla rauhassa ja koskemattomana.
Joka tapauksessa poikasista tulee osa kupsahtamaan ennen kahden kuukauden ikää. Melko kokenut saa olla että jokaisen saa aikuiseksi asti kasvamaan. Mullakin poikasten määrä väheni 3/4.. kymmenkunta hengissä 2 kk:n ikäisenä.
Osa on varmaan kuollut jo kun en nähnyt kun vaan joku 10. Miten vedenvaihdot ja suodattimen pesu yms? Voivat varmaan ainkin joutua lappoon nuo poikaset. Veden vaihdoin muistaakseni viime lauantaina (En ole nyt kotona, joten en asiaa voi tarkistaa kalenterista.)
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Laita lapon suuhun tiheä verkko (vaikka pala NiksiPirkka-sukkahoususta).
Jos et ruoki liikaa, voi olla että vedenvaihto ei ole lainkaan tarpeen. Poikasten ruokinnasta ja jätteistä tulee typpeä varsin vähän.
Minä en vaihtanut vettä kuukauteen hunajarihmakalan poikasten kuoriutumisen jälkeen.
Melkein sanoisin, että poikaset ovat arempia veden vaihdolle kuin sille vähäiselle eloperäiselle jätteelle, joka niistä ja niiden ruokinnasta syntyy.
Jos et ruoki liikaa, voi olla että vedenvaihto ei ole lainkaan tarpeen. Poikasten ruokinnasta ja jätteistä tulee typpeä varsin vähän.
Minä en vaihtanut vettä kuukauteen hunajarihmakalan poikasten kuoriutumisen jälkeen.
Melkein sanoisin, että poikaset ovat arempia veden vaihdolle kuin sille vähäiselle eloperäiselle jätteelle, joka niistä ja niiden ruokinnasta syntyy.