63-litraisen hoito
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
63-litraisen hoito
Kokemuksia ja vinkkejä ottaisin vastaan noin pienen akvaarion hoidosta. Kyseinen purkki on ollut enemmän tai vähemmän retuperällä. Kalastona on tulisukarapuja ja kirsikkasukarapuja, neontetroja, keltakäppänärouva, jonka mielellään antaisin isompaan tai siirrän 200 litraiseen ja ottoja.
Minulla ei ole ravut viityneet kovin hyvin, osasyynä varmaan tuo ahven ja hoidon puute.
Kannattaisiko vaihtaa vettä usemmin ja vähemmän kerralla? Tapanani on vaihtaa vettä n. kahden viikon välein puolet. Vinkkejä ja apuja otetaan vastaan. Haluaisin lukeutua niihin joilla on rapukanta "räjähtänyt". Eilen näin kyllä pienen pienen poikasen, ja munia kantavan naaraan.
Minulla ei ole ravut viityneet kovin hyvin, osasyynä varmaan tuo ahven ja hoidon puute.
Kannattaisiko vaihtaa vettä usemmin ja vähemmän kerralla? Tapanani on vaihtaa vettä n. kahden viikon välein puolet. Vinkkejä ja apuja otetaan vastaan. Haluaisin lukeutua niihin joilla on rapukanta "räjähtänyt". Eilen näin kyllä pienen pienen poikasen, ja munia kantavan naaraan.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
-
- Advanced Member
Uskon kanssa, että on keltakäppänä tainnut herkutella. Siirrän sen saman tien tuonne 200-litraiseen hätyyttelemästä noita rapuja. Ei siellä 200 litraisessakaan ole sille kyllä oman lajinsa seuraa. En usko, että nuo tetrat tai otot syö ravunpoikasia.
Unohdin aivan kertoa, että on hiekkapohja ja juuri nyt vähän niukasti kasveja, kun vähensin aika kovalla kädellä. Äkkiä nuo tuosta kasvavat.
Testasin äsken vesiarvot purkista ja tässä tulokset:
ph: 6,5 (Tetran tesi)
kh: 2 (Tetran testi)
gh: ? (varmaan vanhentunut testi)
no2: alin (Sera)
No3: 12,5 (toiseksi alin, Tetran testi)
Johtuukohan tuo nitraatin nousu nyt siitä, kun vaihdoin maanantaina vettä, ja mylläsin kaikki kasvit. Otin kaikki pois ja istutin osan takaisin. Vaihdoin myös suodattimeen patruunat.
Toivottavasti tuo nitraatti ei häiritse rapuja
Unohdin aivan kertoa, että on hiekkapohja ja juuri nyt vähän niukasti kasveja, kun vähensin aika kovalla kädellä. Äkkiä nuo tuosta kasvavat.
Testasin äsken vesiarvot purkista ja tässä tulokset:
ph: 6,5 (Tetran tesi)
kh: 2 (Tetran testi)
gh: ? (varmaan vanhentunut testi)
no2: alin (Sera)
No3: 12,5 (toiseksi alin, Tetran testi)
Johtuukohan tuo nitraatin nousu nyt siitä, kun vaihdoin maanantaina vettä, ja mylläsin kaikki kasvit. Otin kaikki pois ja istutin osan takaisin. Vaihdoin myös suodattimeen patruunat.
Toivottavasti tuo nitraatti ei häiritse rapuja

-
- Advanced Member
Sitä kuinka paljon vettä kannattaa vaihtaa tuollaisesta pienestä altaasta riippuu siitä, mikä ero on altaan ja hanaveden välillä. Jos hanavesi on vaikka kovin emäksistä ja allasvesi hapanta, niin vesiarvot heilahtavat ehkä turhan paljon puolella vedenvaihdolla ja se ei ole hyvä juttu. Mitä tasaisempana arvot pysyvät, sen parempi. Mielestäni hyvä tapa olisi vaihtaa vaikka 30% n. 5-7 pvän välein. Tuo nitraattilukema ei ole mitenkään hälyyttävää vielä.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Tai vaihtoehtoisesti, kun on noinkin pienestä altaasta kyse, on mahdollista ottaa uusi vesi etukäteen sankoihin tai saaviin ja lisäillä turveuutetta, sitruuna- tai rikkihappoa tms, ja laskea sillä pH valmiiksi ihannelukemiin. Silloin ei tarvitsisi varoa kerralla vaihdettavan veden määrää.
Itse tein niin 40-litraisen rasbora-altaan kanssa, kunnes tajusin, että sen kohdalla on aivan sama mitä vaihtovedelle tekee: pH nousee takaisin altaassa. Edessä siis pohjamateriaalin vaihto, nykyisessä ilmeisesti on jotakin kalkkipitoista.
Jos nitraattitesti näyttää oikein, lukema on aivan kohdallaan. Tuo 12,5 mg/l on mainio kompromissi eläinten ja kasvien mieltymysten välille.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jos nitraattitesti näyttää oikein, lukema on aivan kohdallaan. Tuo 12,5 mg/l on mainio kompromissi eläinten ja kasvien mieltymysten välille.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
- Advanced Member
Re: 63-litraisen hoito
Jatkan nyt tähän vanhaan:
Edelleen sama pieni akvaario on kyseessä. Kannattaisiko tuohon hankkia 2-putkista valaisinta (2 x 15 wattia)? Vuosia olen kyllä pärjännyt yhdellä putkella, mutta josko kahdella putkella saisi kasveja kasvamaan vieläkin paremmin. Ehdotuksia, kokemuksia otetaan vastaan.
Edelleen sama pieni akvaario on kyseessä. Kannattaisiko tuohon hankkia 2-putkista valaisinta (2 x 15 wattia)? Vuosia olen kyllä pärjännyt yhdellä putkella, mutta josko kahdella putkella saisi kasveja kasvamaan vieläkin paremmin. Ehdotuksia, kokemuksia otetaan vastaan.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
Mulla on samankokoisessa kaksi yksiputkista 15 watin valaisinta, hyvin kasvaa kasvit. 

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
Ehdottomasti kaksiputkinen. Kun valoa on 30 vatin edestä, niin tekee se litroja kohden melkein 0.5 wattia per litra, joka on jo erittäin hyvä kasvien kannalta.Pullahiiri kirjoitti:Mulla on samankokoisessa kaksi yksiputkista 15 watin valaisinta, hyvin kasvaa kasvit.

-
- Katalysaattori
Kaksiputkista valaisinta tuohon mittaan on vaan vähän vaikea löytää ja sitten kun sen löytää niin hinta on aika suolainen.. Siksi mulla on kaksi yksiputkista kun ne tuohon mahtuu.
-
- Advanced Member
Olen kyllä löytänyt 2-putkisen valaisimen, mikä sopii mainiosti enkä pidä hintaa kovinkaan pahana. 2 eri valaisimen kanssa en ala temppuilla.
Täytyypi varmaan hankkia tuohon se 2-putkinen. Minkä putken laittaisin Philips 840:n kanssa? Tuo putki on minun silmääni todella hyvä. Ei kai se mitään haittaa jos on 2 samanväristä putkea.
Täytyypi varmaan hankkia tuohon se 2-putkinen. Minkä putken laittaisin Philips 840:n kanssa? Tuo putki on minun silmääni todella hyvä. Ei kai se mitään haittaa jos on 2 samanväristä putkea.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
Ei, jos kasvit tähänkin asti tyytyväisiä samaisella putkella.nallu80 kirjoitti: Ei kai se mitään haittaa jos on 2 samanväristä putkea.

-
- Katalysaattori
Ok, itse en löytänyt silloin kun mustana kaksiputkisen, jossa olis ollu muistaakseni toimitusaikaakin viikkoja. Joten päädyin kahteen yksiputkiseen ja vaaleaan.nallu80 kirjoitti:Olen kyllä löytänyt 2-putkisen valaisimen, mikä sopii mainiosti enkä pidä hintaa kovinkaan pahana. 2 eri valaisimen kanssa en ala temppuilla.

Ei niistä ole haittaa vaikka on samanväriset putket, jos vaan sävy omaa silmää miellyttää.