Perhoskirjoahven

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

ZamY
Senior Member
Senior Member
Viestit: 881
Liittynyt: 10:26, 24.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Perhoskirjoahven

Viesti Kirjoittaja ZamY »

Niin, mulla on ongelma tollasen perhoskirjoahvenen kanssa. Se on nyt karanteenissa eikä liiku paljoakaan, karanteenari on vajaa 30 litranen ja siellä oli ennen omppuja jotka on nyt toisessa altaassa. Suodatus toimii fluval ykkösellä ja valaistus toimii loisteputkilla ja yhellä toisella lampulla. Kaupassa tämä yskilö koreili väreillään ja kauppias totesi sen naaraaksi evän koon perusteella, mutta nyt tullessaan sen värit olivat hiukka haalistuneet, kuuluuko asiaan vai olisiko syytä olla huolestunut? Perhoskirjo olisi tulossa tollaseen 91(?) litraseen altaaseen, ja sen kavereita tulisivat olemaan:
-5 Viisiraitabarbia
-6 kuparitetraa
-7 kuparimonnista
-3 partamonnia
Onko se ok populaatio? Partiksista turha sitten sanoakkaan mitään, Markku Varjon kirjan mukaan 126 litraa, tiedän. Kauppiaalta kysyin kaksi kysymystä: kuinka reviiritietoinen kyseinen kala on, ja pystyykö se elämään erakkona. Kauppias vastasi että kyseessä ei ole kovinkaan reviiritietoinen kala verrattuna vaikka avainkirjoahveneen tai muihin ahveniin, erakko kysymykseen kauppias vastasi että; se kyllä pystyy elämään yksinkin, mutta kyllä suositellaan että niitä pidetään pariskuntana.
Ja taas(vaihteeksi kysymys) Huijasiko kauppias minua? Onko kala todellisuudessa raju erakko joka antaa kaikille turpaan?
Toivottavasti ei... Jos tää nyt onnistuu niin viikon parin päästä olisi tulossa toinen :D .
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Perhos kirjoahven

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Onko siellä karanteenialtaassa millaiset typpiarvot? Perhonen on herkkä kala altaisiin, jotka eivät vielä ole kypsiä. Itse "tapoin" monta, kun toin liian vastaperustettuihin altaisiin niitä. Nykyinen pariskuntani on pulikoinut altaassani pian 1,5 vuotta ja mitään ongelmaa ei ole enää ollut. Vanhuuteen voivat pian mennä. Snif!
ZamY
Senior Member
Senior Member
Viestit: 881
Liittynyt: 10:26, 24.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Perhoskirjoahven

Viesti Kirjoittaja ZamY »

Monta vuotiaaksi ne siis elävät? 2-3v? Nyt kirjari on ollut karanteenissä yön yli, pikkusen punertavat kiduskannet, kuuluuko asiaan vai onko kuolema lähellä? Muuten ok, värit alkavat palautua eviin ja kylkeen. Nyt en ole ruokaa antanut, koska oon kuullut että karanteenaukseen ei kuulu kalan ruokinta ollenkaan, onko totta? Ulkoisesti ei siis ole muuta kuin nuo kiduskannet, voisiko tämän jo millon päästää altaaseen muitten kalojen kanssa?

Ps: Olen aloittelija karanteenaamisessa, aiemmin en ole yhtäkän kalaa karanteenanut, siksi siis kysymykset.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Perhoskirjoahven

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Yksin elellessään perhoskirjoahven on oikeen kiltti, kutua vahtiessaan ärhäkämpi. Yksin ei tietenkään ole kiva olla, joten pariskunnan hankkiminen on fiksumpaa. Tosin olen epäonnistunut yhen parisakunnankin kanssa, kun herra ei tykänny rouvastaja ajoi sitä aina takaa ja kiusasi. Vähän arpapeliä näiden romanssitkin! Kolmen kanssa tulee taas herkästi kolmiodraamaa ja yksi ajetaan läkähdyksiin.

Herkkä kalalaji on jokatapauksessa. Ovat hyvin tarkkoja vesiarvoista, puhdasta pitää aina olla, lämpöistä ja humusta veteen. Elävät vain n. 2 vuotiaiksi.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Perhoskirjoahven

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Mä olen tietysti vähän huono kommentoimaan karanteenausta, kun omilleni en sitä tee, mutta jotenkin mua hirvittää laittaa perhosta mihinkään altaaseen, joka ei ole ollut toiminnasta vähintään puolta vuotta. Jos se pikkuallas on justiin perustettu, siirtäisin kalan suosiolla muiden joukkoon, mutta tämä on ihan mun omaa mutua...
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Perhoskirjoahven

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Mä laitoin perhoset suoraan vasta 2 päivää aikaisemmin perustettuun altaaseen, jossa ei kyllä ollut muita kaloja ennestään, muuten olisin karanteenannut. Mutta, altaassa oli takuu varmasti kypsä suodatin, joka ollut pari kuukautta toiminnassa toisessa altaassa. Ne viihtyvät öisin kiuaskivistä tekemässäni luolassa, josta aina valojen syttyessä alkaa pilkistelemään pieniä sillejä yksi kerrallaan... :mrgreen:
floora1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 14:09, 02.06.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kouvola

Re: Perhoskirjoahven

Viesti Kirjoittaja floora1 »

Jatkan tähän samaan ketjuun kun on samoista kaloista kyse:)
Meillä asutelee 150*50*50 kokoisessa pytyssä perhoskirjoahven pariskunta ja ukko jahtaa välillä tosi äkäisesti naarasta ja välillä taas ollaan ihan sulassa sovussa. Ovat vielä aikas nuoria ja väriä alkaa nyt vasta tulemaan pintaa niin urokselle kuin naaraallekkin ja naaraan vatsassa on oikei komia punaisen laikun alku... Auttaisiko jos hankkisin 1-2 naarasta lisää jotta yksittäinen naaras saisi vähän rauhaa vai tuleeko akoilla sitten suukopua keskenään?
Muut kalat saa kyllä olla rauhassa mutta tuota naarasta välillä ajatetaan oikein urakalla himokkaan tai muutenvain äkäisen uroksen toimesta:/
Serketa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 18:32, 07.06.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Perhoskirjoahven

Viesti Kirjoittaja Serketa »

floora1, onko sinulla kasveja kuinka akvassa? Naaras voisi saada enemmän rauhaa myös runsaan kasvillisuuden seasta. Perhosia voi pitää pareittain tai parvessa, mutta pari naarasta lisää ei ehkä huonoa tekisi - sulla ainakin on tilaa litroissa mitä ilmeisemmin. :) Lisäile ensin pöheikköjä ja kantoja, seuraa saako naaras olla rauhassa. Sit voit lisätä muutaman naaraan jos ei tunnu auttavan. Jotkut urokset ovat aggressiivisempia kuin muut, kuten muissakin lajeissa. Itselläni parvi, sukupuolista en tiedä kuin että ainakin 1 naaras varmasti, mutta rauhallisia nuo ovat. Mitä nyt pientä nahistelua ja uhoamista. :roll: Kasveina anubiasta, jaavansaniaista, vallisneriaa metritolkulla ja jotain muita minkä nimiä en muista. :mrgreen: Omani lähinnä viettävät aikansa tonkien kasvien ja kantojen seassa tai kerjäten ruokaa lasilla kun lähelle menee...
floora1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 14:09, 02.06.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kouvola

Re: Perhoskirjoahven

Viesti Kirjoittaja floora1 »

Juu sen kerjäämisen nuo kyllä osaa:) Ja tulevat aina kädestä syömään jos liuotan tubifexkuutioita kädessä tai räckmixiä vedessä sulattelen.
Kasvipöheikköä löytyy kummastakin altaanpäästä ja keskellä matalampaa juurakossa kasvavaa kasvia.
Taidan kokeilla parin naaraan ostoa josko tuo nykyinen naaras saa vähän rauhaa välillä kun ukko liehittelee muita välillä:)
Meisi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 20:40, 05.01.2011

Re: Perhoskirjoahven

Viesti Kirjoittaja Meisi »

Osta color nimistä ruokaa se vahvistaa sen värit takaisin. Ei kauheammin tarvitse huolestua. Anna tätä ruokaa niin sen värit voimistuu.
:mrgreen:
Wolmari
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 21:07, 12.07.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Perhoskirjoahven

Viesti Kirjoittaja Wolmari »

Kokemuksia, että miten Perhoskirjoahvenet pärjää Rihmakalojen sekä Kääpiörihmojen kanssa?

Allas on 317L, lämpötila +27,5C ja siellä on 1+3 rihmakalaa ja 1+1 kääpiörihmoja.
Sleepflower
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 14:25, 31.10.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Perhoskirjoahven

Viesti Kirjoittaja Sleepflower »

Ainakin helmirihmakalojen kanssa ovat menneet hyvin 180-litraisessa, tosin kumpikaan pari ei ole ollut kutupuuhissa yhteiselon (2 kk) aikana. Perhostyttö ajaa kyllä rihmakalat pois reviiriltään, mutta eivät rihmat näytä olevan tästä moksiskaan. Perhosen reviiri vaikuttaisi olevan n. 15x25cm. Pienemmistä rihmakaloista en osaa sanoa mitään. Altaasi vaikuttaa kyllä tarpeeksi isolle vielä perhosparille. Meillä perhoset pysyttelevät lähes koko ajan altaan alaosassa, rihmakalat sen sijaan liikkuvat koko altaan alueella. Jos keskivedessä on vielä muita kaloja, niille voi kyllä tulla ahtaat oltavat, jos kutupuuhat alkavat. (?)
Serketa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 18:32, 07.06.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Perhoskirjoahven

Viesti Kirjoittaja Serketa »

Samoin minulla perhoset tulevat hyvin toimeen hunajarihmojen kanssa. Hunajarihmauros tosin tekee jatkuvasti pesää joten kyytiä tulee vain jos lähelle menevät. Muuten meno on rauhallista. :roll:

Mitä värien palautumiseen tulee, ainakin minulla 4 perhosta olivat hyvin värittömiä karanteenissa ollessaan (reilu 1,5 viikkoa), mutta päästyään tuonne isompaan tankkiin saivat värinsä. Ruoka on koosta päätellen maistunut. Jonnekin on altaan ainoa sukarapukin hävinnyt... 8O
Meisi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 20:40, 05.01.2011

Re: Perhoskirjoahven

Viesti Kirjoittaja Meisi »

Mullakin on perhoskirjoahvenia ja miljoonakaloja samassa akvaariossa. Ne tulee hyvin toimeen kyllä. Myös mulla on siinä akvaariossa on albiinomonneja.

:P
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Perhoskirjoahven

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Meisi kirjoitti:Mullakin on perhoskirjoahvenia ja miljoonakaloja samassa akvaariossa. Ne tulee hyvin toimeen kyllä. Myös mulla on siinä akvaariossa on albiinomonneja.

:P
Luonteen puolesta perhoskirjoahvenet ja miljoonakalat varmaan tulevat hyvin toimeen, mutta vesioloja on vaikea sovittaa sellaisiksi, että ne sopivat molemmille. Miljoonakala pitävät kovasta ja hiukan emäksisestä vedestä. Perhoskirjoahven taas pitää täysin päinvastaisesta, siis pehmeästä ja lievästi happamasta vedestä.

Jos ne molemmat viihtyvät sinulla, akvaariovetesi on varmaan lähellä neutraalia. Se on molemmille siedettävää, mutta ei kovin miellyttävää. Arvelisin, että pitkäaikainen yhteiselo ei onnistu, koska muutos veden happamuudessa suuntaan tai toiseen voi tehdä olot jommalle kummalle hankaliksi.

Sinuna tarkastaisin paikallisen vesijohtoveden kovuuden. Jos se on pehmeää, luopuisin miljoonakaloista. Jos se on kovaa, luopuisin perhoskirjoahvenista.
Meisi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 20:40, 05.01.2011

Re: Perhoskirjoahven

Viesti Kirjoittaja Meisi »

Mun perhoskirjoahvenet sairastelee koko ajan. Mulla on vielä yksi perhoskirjoahven, mutta se on kanssa sairas, toinen silmä on sokea ja se kulkee tosi hitaasti. Vaik mä vaihdan veden kerran viikossa.
jartza
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 22:02, 16.05.2004
Akvaarioseurat: Porin akvaariokerho
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Perhoskirjoahven

Viesti Kirjoittaja jartza »

Hei meisi! :) Minkälaiset vesiarvot sinulla on altaassa, no3,no2,ph,kh ja gh? Tuossa kun luin että sinulla on noita miljoonakaloja, niin syy sairastelulle voi olla siinä veden kovuudessa ja emäksisyydessä, jos vesiarvot eivät ole sopivat kalalle --> sairastuu helpommin.
Akvaariot 300+140+100+63 litraa, vaimo ja 2 kissaa!
TaikaHuussi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 12:20, 17.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Kokemusta perhoskirjoahvenista?

Viesti Kirjoittaja TaikaHuussi »

Kellään kokemuksia jaettavana perhoskirjoahvenista?
Itse olen kaavaillut paria 54l akvaan. Sopivatko platyt niiden seuraksi?
Millä hinnalla ostitte? Muuta tärkeää tästä lajista?
54l - partiksia ja milliksiä
96l - partiksia, kardinaalitetroja ja mustatetroja
Sekä 3 ihanaa kissaa ♥ ! OSTETAAN YLI 100l ALLAS ! yv
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemusta perhoskirjoahvenista?

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=376

Tuolta perustiedot, eli aika pieni on akvasi ja platyjen kanssa ei käy yhteen vesiarvojen takia.
Kaupoissa hinta 8-10 € kieppeillä.
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Kokemusta perhoskirjoahvenista?

Viesti Kirjoittaja catze »

Kaunis kala ! pariskunta kuti useasti. Äärimmäisen tarkka vesioloista ja sairastuttuaan lähes mahdoton parantaa. Elää valitettavasti vain pari vuotta. Pitää hapekkaasta vedestä.. Niin ja vesiarvot poikkeaa sen verran että pariskunta menisi mielestäni akvaarioosi ilman platyja.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
tanija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 00:03, 03.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kokemusta perhoskirjoahvenista?

Viesti Kirjoittaja tanija »

En laittaisi perhoskirjoahvenia noin pieneen altaaseen, vesiarvot kun helpommin heittelevät noin pienessä. Lisäksi perhoskirjoahven parin elämä ei välttämättä ole alkuunkaan sopuisaa tuon kokoisessa altaassa, vaan toinen saattaa menettää henkensä. 100-litraisessa olisi jo paremmin tilaa pariskunnalle. :) Platyt ja perhoset taas eivät mene yhteen minkäänlaisessa akvaariossa, koska vesiarvovaatimukset ovat niin erilaiset.

Joten miten olisi jos tuohon altaaseen harkitsisit esimerkiksi yhtä taistelukalaa ja parvea pieneksi jääviä parvikaloja, jotka myös pitävät lämpimästä vedestä?
Meisi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 20:40, 05.01.2011

Re: Perhoskirjoahven

Viesti Kirjoittaja Meisi »

Niin. Mun perhoskalat kuoli. Niillä oli jokin sairaus.
nipukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 10:25, 25.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Varkaus

Re: Perhoskirjoahven

Viesti Kirjoittaja nipukka »

Minkälaiset vesiarvot perhoskirjoahven tarvii elääkseen? Onko tuo humusuutteen käyttö ehdoton jos meinaa hengissä pitää?
Kotona pörisee 200 litranen merivesi allas, 30L Taistekala uros, 60L Taistelukala naaras allas, 250L tuleva aksolottien asumus. 30L nano tekeillä...
icewind
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 16:54, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Perhoskirjoahven

Viesti Kirjoittaja icewind »

Moi!

Sain tutulta perhoskirjoahvenen, kun häneltä loppui harrastus... Oli akvaarion viimeinen asukki(akvaario oli noin 250 litrainen)

Omassa aika tyhjillään olleessa akvaariossa asusteli vain partamonneja 2 kpl. Nyt haluaisin aktivoida kakkosaltaan ja lisätä muutaman kalan sinne. Eli kysymykseni onkin. Voinko ottaa toisen Perhoskirjoahvenen ? Saamanki yksilö on ilmeisesti uros.

Kuva

tässä kuva komistuksesta

Akvaarion mitat ovat: 61leveys x 41syvyys x 58korkeus, ph ~6, lämpö 27C, vedet vaihtuu viikottain. Suodattimena toimii Juwelin oma sisäsuodatin(akvaario siis Juwel Lido 120)

Riittääkö tila pariskunnalle? (jos hankkisi naaraan)

Tarkoitus olisi myös ottaa parven kardinaalitetroja ~15kpl + 4 monnista.

Akvaariossa on paljon piiloja ja kasvillisuutta.

Kiitos kommenteista :)
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Perhoskirjoahven

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Tottakai voit ottaa ja on jopa suotavaa, kuka sitä nyt yksin haluis olla..... :P
Katot liikkeestä sellaisen jolla maha punertaa, se on naaras sitten.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”