Onko räjähdysvaaraa? (alusta asiaa)

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Mervi*
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Onko räjähdysvaaraa? (alusta asiaa)

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Huomasin tässä erään asian, joka alkoi vaivata kovasti mieltäni.

317 litraisen altaan alla on sille kuuluva alumiinijalusta. Jalustan päällä on altaan mukana tullut ohut vanerilevy ja altaan ja levyn välissä solumuovia.

Jalustan ja vanerin väliin ja rako ulkosivuilla, on kiinni jalustasta jalkojen kohdilta. Kun taas katsoo jalustan sisäpuolelta ei ole mitään rakoja. Mistä ihmeestä tuo rako voi ulkosivuille tulla? Onko jalusta vääntyntyt niin paljon vai mikä siinä on...

Lisäksi alla ollut solumuovi alkuun elävöitti allasta ja se on liikahtanut pari milliä toisesta päästä, haittaako tämä?

Aina tulee jotain vaikka kuinka altaan on suoraan laittanut ja tehnyt kaiken muka oikein :(

pitääkö tyhjätä koko pytty ja vaihtaa paksumpaa levyä ja vaihtaa solumuovi pois vai laitanko jalustan verhouksen takaisin paikoilleen ja olen kuin en olisi asiaa huomannutkaan?
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: Onko räjähdysvaaraa? (alusta asiaa)

Viesti Kirjoittaja Koss »

On aivan normaalia että altaan alla oleva vaneri ja jalusta taipuu. Se että vaneri nousee reunoiltaan ylös, jättäen tyhjän välin, johtuu materiaalin heppoisuudesta. Suosittelenkin vaihtamaan vanerin joko paksumpaan taikka kestävempään laatuun. Myös paksu solumuovi voi aiheuttaa tuollaista. Muutaman millin liikkumisella ei ole merkitystä kestävyyteen.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Eli särkymisen riski on olemassa? Harmi etten tajunnut vaihtaa vaneria. Ajattelin vaan, että kerta se ennenkin on tuolla kestänyt niin miksei nytkin :roll:

Eipä olut tuota paksumpi vaneri entisessäkään lecaharkkojalustassani, mutta silloin oli styrox alla, olisiko styrox parempi vaihtoehto?

Kestääköhän tuo minkään aikaa noin vai onko alettava välittömästi toimeen? On se nyt jo pari kuukautta ollut tuossa...
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Miten paksu vaneri on? Entä solumuovi?
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Olisko tuo 5mm paksua vaneria ja solumuovi oli rautakaupasta ja muistaakseni 9mm paksua, tuollaista harmaata.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Ei ihmekään jos taipuu kun vaneri on noin ohutta. Vaihtaisin sen vähintään 10mm:n paksuiseen.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Voi ei, mä alan itkemään :(

Kerrankin ajattelin etten ala hermoilemaan levyjen paksuudesta ja sitten käy näin.

Onkohan tuo allaskin jo pilalla jos se vuosia on tuon vanerin ja jalustan päällä ollut? Allas on muuten giantin jos sillä mitään väliä tässä tilanteessa on.

Kyllä harmittaa, juuri kun allas alkoi olla kivan näköinen, täytyy se tyhhjentää ja aloittaa alusta :(

Mieheni kovasti on sitä mieltä ettei tarvii vaihtaa levyä, mutta en minä saa mielenrauhaa jos tuo viritelmä ei ole lakien sallima.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Kun se levy on noin ohut ja taipuvainen, on sama asia kuin allas olisi epätasaisen jalustan päällä. Tuolloin pohjaan kohdistuva jännite voi vaihdella ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa altaan hajoamisen. Uskoisin että allas on ihan kunnossa, eikä ole vaurioitunut tuosta.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Ok. Eli mä en nuku ennen kuin saan paksumman levyn vaihdettua. Olispa tänään tajunnut ostaa vaan nyt menee muutama päivä ennen kuin rautakaupoille pääsee :/ Ja mun tuurilla tuo allas posahtaa siihen mennessä.
Celli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Celli »

Meillä oli samantapainen ongelma vanhassa altaassa ja mä vähensin heti ainakin sen 20% vedestä. Että saa edes yöt nukuttua ilman että säikähtää joka kolahdusta.
650l Malawi
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja They2 »

Celli kirjoitti:Meillä oli samantapainen ongelma vanhassa altaassa ja mä vähensin heti ainakin sen 20% vedestä. Että saa edes yöt nukuttua ilman että säikähtää joka kolahdusta.
Joo toi varmaan kannattaa, koska silloin akvaarion massa pienenee jolloin myös pohjaan kohdistuva jännite pienenee.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Ottaisin puolet vedestä pois, jos mahdollista. Sisäsuodattimen sekä lämmittimen voi asentaa vaaka-asentoon ja ulkosuodattimen ulostulon kohdistaa lasiin.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Joo hyvä, mä otan vettä pois niin ei oo niin painava.

Kiitos teille! Nyt odotellaan tiistaita kuin kuuta nousevaa, saa asian kuntoon!
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Olisiko nyt siis styrox parempi kuin solumuovi? Jos ostaisin vaikka 2,5cm, kun se vanha 5cm paksuinen on tosi paksu, eikö se jo tee huteraksi tms? Ja levyn otan vähintään 2cm paksuna. Pääsen ehkä jo tänään hakemaan tarpeet ja huomenna tyhjäämään allasta. Toivottavasti kalat ei kuole stressiin, kun vasta reilu viikko sitten tulivat ja nyt joutuu heti evakkoon.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Viralliset alusmuovit ovat vain 4-6 mm paksuja:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... s&mpath2=0

En ole asiantuntija, mutta minä olen aina luullut, että alumiinijalustan ja akvaarion väliin ei tule mitään.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Yleensä styroksia käytetään paksumpi profiilisten kehysten kanssa, mutta soveltuu myös tavallisten kanssa. Joissakin akvaarioissa ei jalustan ja akvaarion väliin saanut laittaa mitään, esim. vanhemmissa Akvastabil altaissa. Vaneri ja solumuovia tai styroksia suositellaan käytettäväksi ainakin Jutan, Kalaxin ja Giantin kanssa. Mikäli on epäselvyyttä asiasta, kannattaa aina kysyä valmistajalta mitä hän suosittelee.
Mutatokko
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit ry

Viesti Kirjoittaja Mutatokko »

Minulla on 720lit.alu.kehikko jalustalla,ja välissä on 2 kpl.18mm.liimapuulevyä ja 30mm.finnfoam levy.tuleehan näistä korkeutta hieman lisää,mutta on mielestäni tukeva.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Mutatokko kirjoitti:Minulla on 720lit.alu.kehikko jalustalla,ja välissä on 2 kpl.18mm.liimapuulevyä ja 30mm.finnfoam levy.tuleehan näistä korkeutta hieman lisää,mutta on mielestäni tukeva.
Oletko käsitellyt liimalevyt jollain? Mies toi liimapuulevyä, koska saman paksuinen vaneri olisi maksanut yli sata euroa ja ei nyt sellaisia rahoja yhteen vaneriin laiteta, kun keskusteluja tutkittuani monet käyttää myös liimapuuta.
Mies toi myös tikkurilan lakkaa, joka kestää vettä. Minua hirvittää vaan tuollaisen myrkyn käyttö sisällä, koska siinä lukee, että roiskeet voi syttyä palamaan jne. Aika pelottavaa. Mietinkin, miksi ihmeessä se pitäisi käsitellä, kun jää akvaarion alle ja reunat voi peittää vaikka jeesusteipillä ja siihen tulee vielä päälle tuo laminaatista tehty verhoilu eli kovin iso mahdollisuus ei jää roiskeillekaan. Vaihdan vedetkin letkulla, että ei edes roisku niin kuin ehkä ämpärillä vaihtaessa.

Uskaltaako jättää ilman lakkaa? Itse en voi edes käsitellä koko lakkaa, kun siunatussa tilassa olen!

--

Ja vielä yksi kysymys. Onko huono idea jättää myös tuo vanha vaneri alle vai tuleeko siitä vaan harmia. Ajatteli vaan että lisäisi paksuutta?
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Levy on hyvä käsitellä joko lakalla tai vahalla. Ei sitten ole pelkona että levy menee mutkalle jos vettä päätyy sille. Toki jos teipillä suojaa reunat ja huolehtii ettei altaan alle pääse vettä riittää sekin. Mitä tulee varoituksiin lakassa, on se yleistä monissakin lakka- ja maalituotteissa. Ei ne oikeasti niin myrkkyjä ole, kun oikein käytetään. Lisäksi kun huolehtii riittävästä ilmanvaihdosta (avaa vaikka ikkunan), ei ongelmia tule.
Onko huono idea jättää myös tuo vanha vaneri alle vai tuleeko siitä vaan harmia. Ajatteli vaan että lisäisi paksuutta?
Vanha vaneri vain pois.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Kiitos paljon, kun olet jaksanut neuvoa :)
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Pakko ihmetellä vanerien hintaa siellä jossain. Itse kun tein tuon 540 litraisen jalustan meni koko hässäkän puuosiin n.100€ sisältäen useamman neliön 18 (3m2) ja 10mm (3,5m2) filmivaneria ja reilu neliö (1,6m2) 2-puolista 6mm kalustelevyä. Ja hinta kaikella puutavaralla sis mittoihin sahauksen ja oli muuten paljon eri kokoista palasta ja palikkaa.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Joo täällä on sikakallis rautakauppa, kun on kylän ainoa niin saa rauhassa kiskoa korkeaa hintaa. Eivätkä suostu myymään sopivaa palaa vaan olisi pitänyt ostaa koko iso pala, josta tulisi useammankin akvaarion alle.
Eiköhän tuokin levy pelitä, kun pidetään vesi akvaarion sisällä. Juuri sain altaan tyhjäksi ja vähän hengähdän ennen uutta rumbaa eli allas uudestaan täyteen.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Nyt on allas tukevammalla pohjalla. Yritimme saada jälleen jalustaa suoraan vaan ei se mene vaikka säätöjalatkin on. Taitaa olla jalusta itse kiero. Pari milliä heittoa on, mutta jospa tuo styroxi auttaa siihen. Vanha allas oli tuolla paikalla ilman säätöjlakoja ja se se vasta kierossa oli...
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja They2 »

Mervi* kirjoitti:Nyt on allas tukevammalla pohjalla. Yritimme saada jälleen jalustaa suoraan vaan ei se mene vaikka säätöjalatkin on. Taitaa olla jalusta itse kiero. Pari milliä heittoa on, mutta jospa tuo styroxi auttaa siihen. Vanha allas oli tuolla paikalla ilman säätöjlakoja ja se se vasta kierossa oli...
Pari milliä heitto ei vielä haittaa, mitä olen täällä AWssa lukenut. Mullakin heittää akvaario pari milliä, enkä voi kunnolla tehdä mitään, koska alusta massiivipuinen kaappi/hylly. Tietenkin alustan alle voisi laittaa jotain, mutta vaikeaa kun alustan alusta on tasainen levy, ei tollaisina jalkoina.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

They2 kirjoitti:
Mervi* kirjoitti:Nyt on allas tukevammalla pohjalla. Yritimme saada jälleen jalustaa suoraan vaan ei se mene vaikka säätöjalatkin on. Taitaa olla jalusta itse kiero. Pari milliä heittoa on, mutta jospa tuo styroxi auttaa siihen. Vanha allas oli tuolla paikalla ilman säätöjlakoja ja se se vasta kierossa oli...
Pari milliä heitto ei vielä haittaa, mitä olen täällä AWssa lukenut. Mullakin heittää akvaario pari milliä, enkä voi kunnolla tehdä mitään, koska alusta massiivipuinen kaappi/hylly. Tietenkin alustan alle voisi laittaa jotain, mutta vaikeaa kun alustan alusta on tasainen levy, ei tollaisina jalkoina.
Minäkin haaveilen puisella kaapilla uutta kulma-allasta, mutta mitenpä sen näille kieroille lattioille saa suoraan. Pitää varmaan ostaa tasoitetta ja tasoittaa se nurkka, minne allas joskus tulee :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”