Mustamolli platyn mahan alusessa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
Mustamolli platyn mahan alusessa
Kiinni koko ajan, miksi? Molli siis koiras, platy naaras, tiedän ettei sekarotuisia kaloja ole, mutta mitä tää tarkottaa? 

-
- Junior Member
Re: Mustamolli platyn mahan alusessa
kylläpäs niitä sekarotusiakin on, tosin ei noiden risteytyksiä uskoakseni..
esim miekkapyrstö ja platy voivat risteytyä, aivan kuten miljoonakala ja molli.
Olen kuullut, että jos uroksella ei ole oman lajistaan naarasseuraa, se saattaa ruvera kosiskeleen muillekkin lajeille, (korjatkaa?)
Olen kuullut, että jos uroksella ei ole oman lajistaan naarasseuraa, se saattaa ruvera kosiskeleen muillekkin lajeille, (korjatkaa?)
60l kasviallas tulossa
Kissa ja kaksi koiraa, uusi Jyväskyläläinen opiskelija Pohjanmaalta
-
- Senior Member
Mutta sillä kyllä on mustamollinaaras ja 2 dalmatialaisnaarasta, joista se ei ole kiinnostunut yhtään, on vaan umpi rakastunut tuohon vanhaan platy rouvaan 

Siis voiko muka miljoonakala ja molli risteytyä keskenään
En ole koskaan ennen kuullut moista!

-
- Junior Member
eikse oo niin että paksut tädit kiinnostaa fisujaTankero kirjoitti:Mutta sillä kyllä on mustamollinaaras ja 2 dalmatialaisnaarasta, joista se ei ole kiinnostunut yhtään, on vaan umpi rakastunut tuohon vanhaan platy rouvaan
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Itellekki aika uusi tieto, en tiedä kuinka paljon tästä on todisteita, luultavasti kuitenkin tarpeeksi, koska täälläkin tuo on lukenut monessa paikassa. Katsoppas nuita latinankielisiä nimiä:tetra-76 kirjoitti:Siis voiko muka miljoonakala ja molli risteytyä keskenäänEn ole koskaan ennen kuullut moista!
miljoonakala: Poecilia reticulata
mustamolli: Poecilia sphenops
(huom. Poecilia molemmissa)
ihan vertailuks
Platy: Xiphophorus maculatus
Miekkapyrstö: Xiphophorus hellerii
(huom Xiphophorus molemmissa)
60l kasviallas tulossa
-
- Senior Member
Jos naaras synnyttää niin uros voi päivystää helppoa lounasta. Olen usein tavannut uroksia syömässä vastasyntyneitä.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
Valitettavasti molli ja miljoonakala voivat risteytyä keskenään ja tällaisia risteymiä on olemassa tälläkin hetkellä (en tiedä löytyykö Suomesta, mutta ulkomailta löytyy valitettavastitetra-76 kirjoitti:Siis voiko muka miljoonakala ja molli risteytyä keskenäänEn ole koskaan ennen kuullut moista!

-
- Senior Member
Tää kuulostais loogiselta vastaukselta, mutta ei kai se siellä pyllyssä viikko tolkulla päivystäcassie_86 kirjoitti:Jos naaras synnyttää niin uros voi päivystää helppoa lounasta. Olen usein tavannut uroksia syömässä vastasyntyneitä.

-
- Starting Member
Siis voiko mustamolli ja miljoonakala risteytyä keskenään? En ole kuullutkaan! Platyista ja miekkapyrtöistä ja ahvenista olen kyllä kuullut.jossula kirjoitti:kylläpäs niitä sekarotusiakin on, tosin ei noiden risteytyksiä uskoakseni..
Minulla on samassa altaassa (väliaikaisesti) miljoonakaloja ja mustamolleja. Pitääkin äkkiä laittaa noille molleille oma allas kuntoon.
Meillä yksi miljoonakala uros oli aivan rakastunut taistelukalaan ja liehitteli sitä. Taisto ei noteerannut innokasta seuralaistaan millään tavalla.

-
- Junior Member
Kannattaa vähän seurata niiden puuhia, mutta ei heti säikähtää ja ruveta siirtelee kaloja. Meillä eivät ainakaan kosiskele toisiaan, tosin meillä pitäs olla purjemolleja, eikä taviksia. Ota sitten selvää:D Jos omaa lajia löytyy tarpeeksi niin eivät yhtä helposti rupea risteytymään.Siis voiko mustamolli ja miljoonakala risteytyä keskenään? En ole kuullutkaan! Platyista ja miekkapyrtöistä ja ahvenista olen kyllä kuullut.
Minulla on samassa altaassa (väliaikaisesti) miljoonakaloja ja mustamolleja. Pitääkin äkkiä laittaa noille molleille oma allas kuntoon.
Meillä yksi miljoonakala uros oli aivan rakastunut taistelukalaan ja liehitteli sitä. Taisto ei noteerannut innokasta seuralaistaan millään tavalla.
-
- Junior Member
Mitä mieltä porukka on, kannattaako samaan altaaseen ottaa platyja ja mustamolleja?
Mitä mieltä porukka muutenkin tällaisesta ajatuksesta, 100 litrainen allas, jossa nyt albiinomonnisia. Voisiko sekaan siis laittaa muutaman platyn ja/tai mustamollin? Risteytyvätkö keskenään helposti? Eli kannattaako pitäytyä vain yhdessä lajissa?
Entäs miekkapyrstö ja mustamolli?
Mitä mieltä porukka muutenkin tällaisesta ajatuksesta, 100 litrainen allas, jossa nyt albiinomonnisia. Voisiko sekaan siis laittaa muutaman platyn ja/tai mustamollin? Risteytyvätkö keskenään helposti? Eli kannattaako pitäytyä vain yhdessä lajissa?

-
- Junior Member
minzku kirjoitti:Mitä mieltä porukka on, kannattaako samaan altaaseen ottaa platyja ja mustamolleja?
Mitä mieltä porukka muutenkin tällaisesta ajatuksesta, 100 litrainen allas, jossa nyt albiinomonnisia. Voisiko sekaan siis laittaa muutaman platyn ja/tai mustamollin? Risteytyvätkö keskenään helposti? Eli kannattaako pitäytyä vain yhdessä lajissa?Entäs miekkapyrstö ja mustamolli?
Hei, mä autan sen minkä voin, joku saa kertoa paremmin.
Eli platyt ja mollit käy kyllä samassa, mutta mollit tarvitsee kovaa vettä, 20 GH tai yli, eli sillon albiinomonniset ei käy samaan. Täällä useat sanovat, että platytkin tarvitsis jotain 7GH vettä, mutta kyllä varsinkin jos ovat ulkomailta tuotuja murtoveden kasvatteja, niin GH 16 on lähempänä totuutta. Monessa paikassa suositus platyille on 20GH.
Mustamolleille ja Miekkpyrstöille taitaa 100 litrainen allas olla liian pieni, ovat kuitenkin suht isoja kaloja ja ylikansoitus tapahtuu hyvin nopeasti.
Suosittelen siis, että otat niitä platyja pelkästään, pidät GH:n jossain 14paikkeilla. Tai sitten otat joitain muita kaloja. Risteytymätkin ovat mahdollisia mutta eivät ainakaan ole meillä koskaan risteytyneet. Suurempi huoli on altaasi koko, nuo kaikki lajit tarvitsevat parven.
-
- Senior Member
Mun ymmärtääkseni platyt ja mollit eivät risteydy, platyt ja miekkapyrstöt voivat.
-
- Junior Member
Kiitos kommenteista
Taitaa tosiaan olla järkevin ottaa pelkkiä platyja, saa kunnon parven ja ei tarvitse albiinoitakaan hävittää 

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Nostampa vanhan aiheen ylemmäs, haluan huomauttaa, että platy (joka kuuluu Xiphophorus -sukuun kuten miekkapyrstökin) ei risteydy Poecilia -suvun mollien taikka miljoonakalojen kanssa
Eli vain platy-miekkis sekä millis-molli -risteymät ovat mahdollisia.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)