Uudelleensisustus ja kalat?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kirsi-74
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Uudelleensisustus ja kalat?

Viesti Kirjoittaja Kirsi-74 »

Olipas vaikea keksiä kuvaavaa otsikkoa :? Kysymyskin taitaa olla tyhmemmistä tyhmin..

Eli siis, jos isompia sisustuksenmuutoshommia teette, niin siirrättekö kalat pois? Vai annatteko seurata muuttopuuhia :D
Tarkoitan nyt tosiaan sellaista uudelleensisustusta, että tyyliin kaikki kasvit vaihtaa paikkaa ja ehkä pohjamateriaali pysyy ennallaan.
Varmaan riippuu kalastostakin, miten suhtautuvat, mutta noin yleensä.
Mulla 200litrainen, johon houkuttais tehdä vähän isompia muutoksia.
Vedenvaihdossakin mulla tuhraantuu aikaa siihen kun teen kaiken niiiin hitaasti.
Inhottaa lattialle säikähdyksissään loikkivat kalat ihan yli kaiken ja se niiden pyydystäminen takaisin altaaseen. Näin ei ole tapahtunut nykyisen altaan kanssa, vaan joskus muksuna ja ilmeisesti traumatisoi mut pahasti :D
Muistan kuin eilisen päivän, kun vedenvaihdon yhteydessä lattialle loikkas mun hienoin miljoonakala- ukko. Oli ihan mahdottoman vaikeeta saada se kiinni ja pelkäsin, että se kuolee ennenkuin saan sen takaisin veteen. Onneks oli neuvokas kaveri mukana hommassa ja viksuina sitten laitettiin vähän vettä lattialle, ettei kala kuole :mrgreen:
Pohjakalat ja taisto tuskin on millänsäkään, tai vaikka olisivatkin niin ne ei loikkaa ulos. Lähinnä pelkään helmirihmisten ja ruusutetrojen loikkia ja säntäilyä.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Uudelleensisustus ja kalat??

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Juuri äsken sisustin uudelleen oman 200 litraisen akvaarion. Otin kaikki kasvit ja juurakot pois ja istutin ne uudelleen. Kalat saivat olla akvaariossa sen aikaa. Emmä niitä jaksanut tuolta haavia pois... [;)]
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Empä miekää kaloja haavi pois kun sisustan akvaariota uuden laiseksi, ei kyllä riittäs kärsivällisyys moiseen hommaan. :mrgreen:
catze
Member
Member

Viesti Kirjoittaja catze »

En ota kaloja pois jos uudistan sisustusta: juurakoita, kasveja tai kiviä mutta nyt vaan pitäisi vaihtaa pohjamateriaali niin pakko ne on ottaa siksi aikaa pois, pölyyttää liikaa :|
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
tappajarapu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tappajarapu »

Minäkään en ota kaloja pois, luulen että stressaantuisivat enemmän surkeiden pyydystys- ja haavimistaitojeni takia :roll:
Kirsi-74
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kirsi-74 »

Tätä mä vähän pelkäsinkin.. :?
No kertokaa ihmeessä miten te sen teette? Ilman että säikytätte kalat hengiltä/ulos akvaariosta.
On mullakin ongelmat :mrgreen: Tottakai mä olen ennenkin sisustusta muuttanut, isostikin. (En tässä nykyisestä kylläkään.) Mutta olen toteuttanut asteittain vedenvaihtojen yhteydessä ja nyt tahdon valmista heti.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Re: Uudelleensisustus ja kalat?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

No ite jos teen suuremman sisustuksen akvaariossa, niin nyppäsen vaan kaikki kasvit ja somisteet pois akvaariosta ja samalla lyhentelen liijan pitkät kasvit
ja hinkkaan liijat levät somisteista pois, sitten vaan somisteet/kasvit uusille paikoille. Kyllähän nuo kalat pikkasen paniikissa aina uiskentelee tuolla,
mutta rauhoittuvat kuitenkii nopeasti. :)
D_A_D
Member
Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Re: Uudelleensisustus ja kalat?

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Täällä järkyttyneet kalat mielummin möllöttää peränurkassa kun säntäilee. Pienet konjakit ennen akvaario projektia laukaisee jännitystä. Siis akvaristin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”