Aloittelijan akvaario-ongelmia

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Eskimokettu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Aloittelijan akvaario-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Eskimokettu »

Minulla on taas akvaarioharrastus käynnistymässä kymmenen vuoden tauon jälkeen. Vähän kaipailisin apua, kun en oikein ymmärrä mitä tuolla lammikossani tapahtuu..

Eli kyseessä on reilu 300l vetävä lasipalatsi, jonka kävin hakemassa 3pv sitten. Hiekka ja suodatin on olleet käytössä ja toiminnassa hakupäivään asti, joten kaiken järjen mukaan bakteerikannan pitäisi olla elossa? Suodattimena on Fluval 301-ulkosuodatin. Altaan pH keikkuu nyt 7,2-7,5 välissä, Nitriittiä oli äsken <0,2mg/l ja kovuus 4 dGH. Nitraattitestiä minulla ei valitettavasti ole :( Kaloja ei ole, kasveja laittelin tänään. Muutama kierteinen näytti tulleen hiekan mukana :)

Mitenkähän jatkossa? Odottelenko kypsymistä arvoja seuraillen vai pitäisikö minun edistää bakteerien kasvua jotenkin? Olen kyllä lukenut noita kypsytysohjeita paikasta jos toisestakin, mutta en oikein hahmota missä kohdassa olen nyt altaani kanssa menossa..

Ja miten sitten "lisäaineiden" kanssa? Kasvilannoitetta lorautin tänään vähän sekaan, mutta missä vaiheessa lisätään esim. vedenparannussainetta? Mitä muuta tarvitaan?
mari00
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Aloittelijan akvaario-ongelmia...

Viesti Kirjoittaja mari00 »

Moi!

Itse ainakin lisäsin akvaarion kypsytyksen aikana Tetra SafeStartia. Se tekee akvasta biologisesti kypsän hajottamalla ammoniakkia ja nitriittiä. Ainakin näin pääsee nopeammin eteenpäin :)

Vedenparannusainetta voit laittaa juuri ennenkö kalat tulee ja lisätä aina vedenvaihdon yhteydessä.
Muiden aineiden laittaminen riippuu siitä, mitä kaloja aiot ottaa? Tarvitseeko kalat isomman tai pienemmän ph:n tai gh:n mitä akvassa on? Jos ei, niin et mielestäni tarvitse muita aineita. Jos siis kyseessä on makeanveden akvaaario.
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja They2 »

Kalat tarvitsevat yleensä n. 6-7 tuntumassa sen pHn. Siis jos kyseessä yleiset makenveden kalalajit kuten ahvenet ym. Vedenparannusainetta lisäät aina, kun akvaan lorautat vettä, joten nytkin, koska muuten akvan bakukanta voi kuolla veden mukana tulleisiin metalleihin, kuten kupariin ja kloorin.

Hanki nitraattitesti ja lisää akvaan ammoniakkia vaikka hirvensarvisuolan muodossa. Jos allas on kypsä, muuttuu ammonium nitriitiksi ja sen jälkeen heti nitraatiksi, eli nitriitti pitäisi olla nolla ja nitraatti mikä sitten onkaan. Ruoki bakuja, muuten ne kuolevat, esim hyppysellinen kalanruokaa päivässä on hyvä määrä. Hyvä bakuymppi on se ampulleissa myytävä bropidion biodigest, kirjoitin varmaan väärin. Vedenparannusaineeksi Tetra Aqua-Safe on hyvä.

Kasvit tarvitsevat hiiltä, jota saa Easy-Lifen Easy-Carbosta, joka on kyllä ristiriitainen tuote, mutta itse käytän ainakin. Peruslannoitteeksi Satekin PMDD tai Easy-Life Pro-Fito. Joa on punalehtisiä kasveja niin rautaakin tarvitaan, sitä saa Easy-Life Ferrosta. Hiilarilevitinkin saa olla. Valo on myös tärkeä, vähintään 0,4 wattia per litra.

Tässä näin alkuun, jos jotain kysyttävää tai lisättävää niin kysy ihmeessä.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Tervetuloa takaisin mukavan harrastuksen pariin.
Eskimokettu kirjoitti:Eli kyseessä on reilu 300l vetävä lasipalatsi, jonka kävin hakemassa 3pv sitten. Hiekka ja suodatin on olleet käytössä ja toiminnassa hakupäivään asti, joten kaiken järjen mukaan bakteerikannan pitäisi olla elossa?
Bakteerikanta sopeutuu kunkin hetkiseen kuormitukseen, joten kun kaloja ei ole ollut, ja jos et ole bakteereja ruokkinut, niiden määrä ei ole enää sama kuin kypsässä akvaariossa.

Eli nyt vedenparannusaine altaaseen ja baktereille ruokaa, sitten ostoslistaan nitraattitesti (ammonium/ammoniakki -testikin voi olla hyvä ostos, ainakin jos kypsytyksen kanssa tulee ongelmia), kalaostokset voit jättää vielä tekemättä.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”