Paras levänsyöjä?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
Paras levänsyöjä?
Mikä pohjakala olisi paras levänsyöjä? Levä on vallannut kasvit, muualla akvaariossa ei juuri levää ole, mutta kasveissa kyllä...
-
- Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
Re: Paras levänsyöjä?
Katinkultamonni on kohtuullinen
-
- Senior Member
Mites levännuoliainen? Noi katinkullat on rumia ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Elite Member
MInkäs kokonen tuo siun akvaariosi on, levänuoliainen vaatii minimissään 160L akvaarion, mielellään vissiin aika lailla isommankii kun kasvaa jopa 25cm pitkäksi.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Partamonnin voittanutta ei ole vieläkään.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Elite Member
LIekkö nuo otot sitten suraavaksi parhaita levän mussuttajia. 

Partamonnit nuorena on ihanat... Aikusena joskus "kyllästyy" levätorjuntaan 

-
- Junior Member
Itsekkin fundeeraan ihan samaa että kuka olisi tekokkain leväntorjuja ja jolle levä maistuu sitten aikuisenakin. Otot ovat ainakin touhukkaita olleet kun olen eri liikkeissä niitä seuraillut mutta, mikä olikaan maximilämpö niille.. Pitänee lähteä tutkimaan:)
-
- Elite Member
Maksimilämpötila noille on 30 astetta tai joillekkii 28 astetta
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Akvaarion koko olisi hyvä tietää ja mitä levää. Kovin hennoista kasveista partis ei välttämättä suostu levää syömään, jos vain jostain löytyy helpompaa ravintoa.
Lajista riippuu, yleisesti myynnissä oleville maksimi 28-30 ja minimi 24-26. Ja raitanuolimonnin lämpöjä ei kannata tutkia, ei niitä oikeasti ole myynnissä.floora1 kirjoitti:Otot ovat ainakin touhukkaita olleet kun olen eri liikkeissä niitä seuraillut mutta, mikä olikaan maximilämpö niille
-
- Junior Member
>partis. Ja jos ko. turvalta loppuu tekeminen niin miekkalehdet ( ei mit. henk koht. kaunaa
)

300, 60, 80. Ja aina olen tyrkyttymässä miljoonakaloja
Ja vastaanotan/ostan täyskasvuisia leväbarbeja parven jatkoksi.

Jos on partalevää, niin leväbarbit ja sukaravut. Runsaasti levättyneet kasvit ja niiden osat on kuitenkin karsittava. Olen pitänyt pikkualtaassa Leviksiä pienenä, vaikka toiset kovasti vastustavatkin. Nythän on tuo akvaarion kokovaatimus-säännöstö tullut järkevämmäksi.
1000, 100 ja 10 litraa
-
- Junior Member
Kiitos tiedoista:)
Muistin ihan itse 24 maksimilämmöksi joten nyt sitten lämpö ei ole ongelma...
Pytty on 150*50*50 ja kalasto on suhta harvaa nyt ja tulevaisuudessakin maltillista. Montakohan ottoa voisin tai kannattaisi pyttyyn laittaa? Levää ei ole kuin vähän ja siellätäällä mattosuodattimissa/ kasvien lehdillä . Kasveja on reilusti muttei silti ihan tukossa:) Ruohomaisia kasveja eri pituisina ja anubias nanaa. Kiveä, kalliota ja kantoa.
Muistin ihan itse 24 maksimilämmöksi joten nyt sitten lämpö ei ole ongelma...
Pytty on 150*50*50 ja kalasto on suhta harvaa nyt ja tulevaisuudessakin maltillista. Montakohan ottoa voisin tai kannattaisi pyttyyn laittaa? Levää ei ole kuin vähän ja siellätäällä mattosuodattimissa/ kasvien lehdillä . Kasveja on reilusti muttei silti ihan tukossa:) Ruohomaisia kasveja eri pituisina ja anubias nanaa. Kiveä, kalliota ja kantoa.
-
- Senior Member
330lmiljoonakala84 kirjoitti:MInkäs kokonen tuo siun akvaariosi on, levänuoliainen vaatii minimissään 160L akvaarion, mielellään vissiin aika lailla isommankii kun kasvaa jopa 25cm pitkäksi.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Niitä siellä on 2, muttei näytä kasveista syövän.Deicide kirjoitti:Partamonnin voittanutta ei ole vieläkään.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Eiköhän ne kannata kasveista karsia muutenkin. Leväiset lehdet ainakin poissa. Kannattaa selvittää miksi levää tulee niinkin paljon, että kasveihinkin. Liikaa ruokaa? Liian vähän valoa?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Oman kokemukseni mukaan partamonnit syövät kasveista levää lähinnä pieninä poikasina. Aikuiset eivät juuri kasveissa kiipeileTankero kirjoitti:Niitä siellä on 2, muttei näytä kasveista syövän.Deicide kirjoitti:Partamonnin voittanutta ei ole vieläkään.
(paitsi joskus kyllä pistävät poskeensa itse kasvin

17 x L046+poikue, L124, 2 x L134, 2 x L165, L190, 2 x L191, L200, L201, L260, 5 x L262, Hypostomus sp., 1 tuntematon pleko, 1 tummalevä ja muutama Ancistrus sp.
Monniset: C. adolfoi, C. similis, C. sterbai, C. trilineatus
Monniset: C. adolfoi, C. similis, C. sterbai, C. trilineatus
juuri näin olen itsekin havainnutL191 kirjoitti: Oman kokemukseni mukaan partamonnit syövät kasveista levää lähinnä pieninä poikasina. Aikuiset eivät juuri kasveissa kiipeile
(paitsi joskus kyllä pistävät poskeensa itse kasvin).

-
- Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Menis käytännössä levänuoliainen
-
- Junior Member
Levää on niin vähän anubiaksien lehdillä etten ole vaivautunut niitä poistamaan. Nyt niitä lehdissä alkoi näkymään kun valaisin nousi metrin ylemmäs. Uusi valaisu on suunnitteilla jotta levät saisi kuriin ja ehkäpä juuri joitain ottoja kun ovat niin mukavia seurata ja vielä levänsyöntihyöty kaupantekiäisiksi:)
Minulla ei ole niinkään väliä että pitää olla joku tietty otto laji tai nimi vaan ihan lämpimemmässä 25-27menevä perus otto![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Minulla ei ole niinkään väliä että pitää olla joku tietty otto laji tai nimi vaan ihan lämpimemmässä 25-27menevä perus otto
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Starting Member
Kävin eilen eläinkaupassa meidän akvan leväongelman takia. Myyjän kanssa päädyttiin että siellä on liikaa ruokaa, liian tehoton suodatin eikä ketään levää syömässä. Tupsulevää siis meillä. Myyjä kertoi etteivät muut kalat kuin leväbarbi syö tupsulevää. Ostimme sellaisia n. 3cm pituisia 5kpl altaaseemmee. Altaamme on kuitenkin tulevaisuudessa liian pieni, mutta isompaa ollaan miettitty hankkia. Jos ei hankita niin myyjä lupasi ottaa takaisin kauppaan ja myydä isoon altaaseen. Meidän pytty siis 180l. Mitenhän isoiksi ne saavat kasvaa että kannattaa viedä takaisin kauppaan?
-
- Junior Member
mulla on altaassa levänuoliainen ottoja partiksia ja leväbarbeja..eikä juurikaan levää..
"I´ve been in my mind, it´s such a fine line that keeps me searching for a heart of gold.." 720L+ 540L isoja ja pieniä kaloja...
-
- Senior Member
Akvaariossa on sekä kasvilamppu että loistelamppu ja molemmat akvaarioon käyviä. Ruokakin häviää välittömästi parempiin suihin, eli ei jää lillumaan veteen.Deicide kirjoitti:Eiköhän ne kannata kasveista karsia muutenkin. Leväiset lehdet ainakin poissa. Kannattaa selvittää miksi levää tulee niinkin paljon, että kasveihinkin. Liikaa ruokaa? Liian vähän valoa?
Leväbarbi on hyvin nopeasti kasvava laji. Vuoden päästä nuo sintit ovat todennäköisesti yli kymmensenttisiä lihavia A-luokan nakkeja.tuuliaa kirjoitti: Tupsulevää siis meillä. Myyjä kertoi etteivät muut kalat kuin leväbarbi syö tupsulevää. Ostimme sellaisia n. 3cm pituisia 5kpl altaaseemmee. Altaamme on kuitenkin tulevaisuudessa liian pieni, mutta isompaa ollaan miettitty hankkia. Jos ei hankita niin myyjä lupasi ottaa takaisin kauppaan ja myydä isoon altaaseen. Meidän pytty siis 180l. Mitenhän isoiksi ne saavat kasvaa että kannattaa viedä takaisin kauppaan?
Mistähän mulle on jäänyt sellainen käsitys että levänuoliainen on kiinnostunut levästä lähinnä nuorena, ja vanhempana siirtyvät eläinperäisempään dieettiin? Plus että tulevat melkoisen territoriaalisiksi. Tiedä sitten pitääkö tuo paikkaansa?
Levänuoliaista myytiin 70-luvulla kaiken kokoisiin akvaarioihin. Minulla oli sellainen 64-litraisessa. Ei sen kukaan kertonut kasvavan 27-senttiseksi, eikä se kasvanutkaan, vaikka oli minulla ainakin viisi vuotta. Maksimipituus oli jotain kahdeksan senttiä. En muista sen kyllä olleen erityisen häijy luonteeltaan, mutta kestävä kala se kyllä oli kun eli pitkään noissa oloissa ja söi levää kaiken aikaa. Leväbarbi taas muuttuu laiskaksi levänsyöjäksi kasvettuaan isommaksi.