Sukarapurupatus
Valvoja: Moderaattorit
-
Mauiwee
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: Sukarapurupatus
Nyt tosiaan vaihdoin viime vedenvaihdon yhteydessä vedenparannusaineen Seachem Primeen. Viikko sitten laitoin puolikkaan intianmantelipuunlehden tuonne jos auttaisi sekin. Tiedä sitten kuinka käy mut ottaa päähän kun tuntuu ettei suju.
Tulisuat on just niin herkkiä, kuin vallumaarit sanoi. Multakin on kuollut niitä kymmenittäin, ennen kuin omaksuin seuraavat hoitorutiinit:
- Viikottainen vedenvaihto 50%. Jos rapuja on altaassa paljon, niin sitten kahdesti viikossa 50%. Bakteerimäärät nousevat muuten liian korkeiksi (varsinkin kesällä). Uuden veden lämpötila ei saa poiketa paljoa altaan vedestä, ei myöskään pH.
- Suodattimen puhdistus viikottain, mutta ei liian puhtaaksi. Muutama (4-5) puristus vedenparannusaineella käsitellyssä vedessä/akvaariosta otetussa vedessä, niin että enimmät kakat lähtee.
- Niukahko ruokinta kerran päivässä, eikä yhtään ruokaa saa jäädä muutamaa tuntia pitemmäksi ajaksi altaan pohjalle. Ruokana mieluiten sukaravuille tarkoitettua ruokaa ja lisäksi pinaattia ja/tai hernettä. Kalanruokaa vain silloin tällöin, sillä liika proteiini haittaa kuorenvaihtoa. Viikottainen paastopäivä on hyvästä. Tulisuat ovat muuten aika kranttuja sen suhteen mitä kelpuuttavat ruoaksi.
- Lämpötila mielellään alle 25 astetta. Jos nousee tuosta korkeammaksi, niin hapenpuute uhkaa. Tällöin pitää laittaa ilmastin, mutta sitten taas pH nousee liikaa. Hiilidioksidilevitys on ihan hyvä juttu.
- PH mielellään vähän alle 7, pehmeä vesi. Toiset kasvattaa tulisukia menestyksellä yli 7:n pH:ssa (max.7,3), mutta tällöin on pieni ammoniakkimyrkytyksen riski aina olemassa. Ammoniakkia ei käsittääkseni muodostu, jos veden pH on alle 7.
- Nitriitin ehdoton välttäminen, eli pohja ei saa olla tukossa eikä suodatin saa olla likainen + ne vedenvaihdot.
- Uusien altaaseen tulevien rapujen hellävarainen kotiutus, eli vähintään puoli tuntia kestävä totutus uuteen veteen lisäämällä altaan vettä kuljetusastian veteen. Kuljetusastian vettä ei sitten laiteta altaaseen.
- Kannattaa kysyä minkälaisissa vesiarvoissa uudet ravut on kasvatettu. Jos ne ovat kasvaneet esim. pH 6,5:ssä ja pehmeässä vedessä, niin niiden voi olla vaikea sopeutua pitemmänkään ajan kuluessa kovaan ja emäksiseen veteen. Tällaisessa tapauksessa totutuksen pitäisi kuulemma kestää parikin viikkoa. Joka tapauksessa nuoret sukaravut sopeutuvat aina muutoksiin aikuisia paremmin.
Häntä pystyyn vaan KML ja Mauiwee!
Kyllä teidän sukikset alkaa vielä pysyä hengissä ja lisääntyä, kunhan vaan löydätte oikeat hoitorutiinit altaillenne. On ne niin hauskoja ja hellyttäviä otuksia, ettei kannata heti lannistua. Tsemppiä! ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Edit: Ja tärkein viimeiseksi: sukarapuja vain todella kypsään altaaseen!
- Viikottainen vedenvaihto 50%. Jos rapuja on altaassa paljon, niin sitten kahdesti viikossa 50%. Bakteerimäärät nousevat muuten liian korkeiksi (varsinkin kesällä). Uuden veden lämpötila ei saa poiketa paljoa altaan vedestä, ei myöskään pH.
- Suodattimen puhdistus viikottain, mutta ei liian puhtaaksi. Muutama (4-5) puristus vedenparannusaineella käsitellyssä vedessä/akvaariosta otetussa vedessä, niin että enimmät kakat lähtee.
- Niukahko ruokinta kerran päivässä, eikä yhtään ruokaa saa jäädä muutamaa tuntia pitemmäksi ajaksi altaan pohjalle. Ruokana mieluiten sukaravuille tarkoitettua ruokaa ja lisäksi pinaattia ja/tai hernettä. Kalanruokaa vain silloin tällöin, sillä liika proteiini haittaa kuorenvaihtoa. Viikottainen paastopäivä on hyvästä. Tulisuat ovat muuten aika kranttuja sen suhteen mitä kelpuuttavat ruoaksi.
- Lämpötila mielellään alle 25 astetta. Jos nousee tuosta korkeammaksi, niin hapenpuute uhkaa. Tällöin pitää laittaa ilmastin, mutta sitten taas pH nousee liikaa. Hiilidioksidilevitys on ihan hyvä juttu.
- PH mielellään vähän alle 7, pehmeä vesi. Toiset kasvattaa tulisukia menestyksellä yli 7:n pH:ssa (max.7,3), mutta tällöin on pieni ammoniakkimyrkytyksen riski aina olemassa. Ammoniakkia ei käsittääkseni muodostu, jos veden pH on alle 7.
- Nitriitin ehdoton välttäminen, eli pohja ei saa olla tukossa eikä suodatin saa olla likainen + ne vedenvaihdot.
- Uusien altaaseen tulevien rapujen hellävarainen kotiutus, eli vähintään puoli tuntia kestävä totutus uuteen veteen lisäämällä altaan vettä kuljetusastian veteen. Kuljetusastian vettä ei sitten laiteta altaaseen.
- Kannattaa kysyä minkälaisissa vesiarvoissa uudet ravut on kasvatettu. Jos ne ovat kasvaneet esim. pH 6,5:ssä ja pehmeässä vedessä, niin niiden voi olla vaikea sopeutua pitemmänkään ajan kuluessa kovaan ja emäksiseen veteen. Tällaisessa tapauksessa totutuksen pitäisi kuulemma kestää parikin viikkoa. Joka tapauksessa nuoret sukaravut sopeutuvat aina muutoksiin aikuisia paremmin.
Häntä pystyyn vaan KML ja Mauiwee!
Edit: Ja tärkein viimeiseksi: sukarapuja vain todella kypsään altaaseen!
-
vallumaarit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
Ei hämää, itseasiassa värit ovat vielä kirkkaammat luonnossa, ja osalla on tosiaan tuo pinkki selkäraita, osa on tasaisia. Vauvatkin erottuu jo pohjahiekasta ihan punasina!KML kirjoitti:Aika hienoja nuo sakurat. Selän viiva on lähes pinkki..vai hämääkö kuva?
Toi Annan tulisukahoitoraportti on tosi kattava! Älkää silti pelästykö, monilla tavalliset tulisuat ( ei korkealuokkaiset ) menestyvät ihan tekemättä mitään, kala-akvaariossa kalojen jätteitä syöden ja lisääntyen. Mutta jos ongelmia on, niin kannattaa käyttää tuota tsekkauslistana!
BiotopolC:tä saa näköjään nyt akvaarioon.fi-nettikaupasta, on tosi hyvä sukaravuille tarkoitettu vedenparannusaine. Seachem primen ( muista vain 1 ml/40L) pitäisi myös olla ihan hyvä myös. Sitoo myös raskasmetalleja esim. kuparin.
^ Juu, ei se ainakaan heikompitasoisten tulisukien kanssa ihan niin tarkkaa ole, mutta joka tapauksessa vesi- ja suodatinhygieniasta kannattaa huolehtia. Terveitten ja hyvinvoivien sukarapujen kuuluisi sukia jatkuvasti ja liikuskella siinä samalla. Jos ne menevät hiljaisiksi ja suurin osa vain istuskelee paikoillaan, niin aina kannattaa ekana tsekata vesiarvot ja mitata nitriitti. Ja vaikka kaikki näyttäisi olevan kunnossa, niin silti puolet vedestä heti vaihtoon. Vedessä on aina vikaa, jos ravut eivät ole touhukkaita. Tokihan ne ottavat lyhyitä "torkkuja" silloin tällöin, mutta jos suurin osa menee hiljaisiksi, niin on syytä vaihtaa vettä.
Käytän itsekin Seachem Primea ja laitan 6 tippaa täyteen ämpärilliseen vettä - siis vedenpinta on 4-5 senttiä ämpärin reunasta. Lisään myös turveuutetta veteen.
Käytän itsekin Seachem Primea ja laitan 6 tippaa täyteen ämpärilliseen vettä - siis vedenpinta on 4-5 senttiä ämpärin reunasta. Lisään myös turveuutetta veteen.
-
Mauiwee
- Senior Member

Kiitoksia kattavasta ohjeistuksesta AnnaS.
Aika pitkälti tuntuu olevan kunnossa tuo lista mun kohdalla, mutta vettä olen vaihtanut vaan sen 30% viikottain ja paastopäiväkin on jäänyt pitämättä.
Eli enempi vettä pois ensi kerralla ja viikottainen paasto kehiin niin eiköhän se tästä. Mun rapuset ei oo edes vaikeimmasta päästä kun ovat suurin osa c-luokkaa ja loput b-luokan kavereita. Mulla lähtis varmaan hiukset päästä jos mulla olis A-luokan sukiksia kun en kumminkaan sais niitä pysymään hengissä.
Aika pitkälti tuntuu olevan kunnossa tuo lista mun kohdalla, mutta vettä olen vaihtanut vaan sen 30% viikottain ja paastopäiväkin on jäänyt pitämättä.
Eli enempi vettä pois ensi kerralla ja viikottainen paasto kehiin niin eiköhän se tästä. Mun rapuset ei oo edes vaikeimmasta päästä kun ovat suurin osa c-luokkaa ja loput b-luokan kavereita. Mulla lähtis varmaan hiukset päästä jos mulla olis A-luokan sukiksia kun en kumminkaan sais niitä pysymään hengissä.
Mä en ole kyllä suodatinta puhdistanut kun kerran kesän jälkeen...käsitykseni on aina ollut, että liian usein tapahtuva puhdistus on haitallisempaa eli ronkkia jatkuvasti sitä kehittynyttä bakteerikantaa. Itse olen laskenut suoraan letkulla vettä altaaseen, ravuillekin. Teen tämän tosin aika hitaasti kuten kaloillekin ja letkun päässä on aina suodatinpatruuna rikkomassa vettä ja estämässä erilaisia kaasusysteemeitä. Vedenparannusaineen laitan tietenkin jo heti kättelyssä sekä olen turpeen sijasta käyttänyt Humolonin turvetabuja (niitä kun on kaapissa enkä muuhun käytä). Teettekö te kaikki muut aina veden valmiiksi ämpärissä?
Mulla on rapuja tuolla A:sta B:n ja C:n. Vielä ovat melkoisen aktiivista porukkaa ja ne vauvatkin on... 
-
vallumaarit
- Advanced Member

Tässä suodattimen putsauksessa on kahta mielipidettä. Toiset putsaa vasta kun virtaus selkeästi heikkenee ja toiset putsaa joka vedenvaihdon yhteydessä. Itse putsaan kevyesti puristellen joka vaihdossa, sekä kala-akvaarioissa, että rapuloissa.
Bakteeri elävät kyllä kaikilla mahdollisilla pinnoilla akvaariossa, eivät vain suodattimessa.
Bakteeri elävät kyllä kaikilla mahdollisilla pinnoilla akvaariossa, eivät vain suodattimessa.
joo tollasii kirsikkasukia tummanpunasia täälläkin on ollut jo... no vuosia, mut toi on jännä et osalla on tuo pitkittäsviiva ja osalla ei... harmi kun ei oo kunnon kameraa enkä tänne osais laittaakaan kuvia, mut on hienoja tulisukiakin muutamia...
-
vallumaarit
- Advanced Member

Kaippa ne viivalliset on jotain kantamuotoja monilla eri lajeilla, koskapa esim. sp. bluet teki vaaleansinisiä, harmaita, valkoisia, ruskeita ja sitten toisenlaisia ruskeita, joilla oli myös vaalea raita selässä.
Ja jossain olen kyllä nähnyt tuon kuvankin kirsikkasukaravun luonnonmuodosta...ootas ku etsin.
Ja jossain olen kyllä nähnyt tuon kuvankin kirsikkasukaravun luonnonmuodosta...ootas ku etsin.
-
narm
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: ---
- Viesti:
Mulla vipeltää altaassa 2kpl *värittömiä* sukarapuja? joilla on pisteitä ropassa ja oranssi? raita selässä,mitä ne mahtaa olla? ....kokoa näillä on ainakin 3cm.
^ Ne on luulavasti jotain risteymiä eli maatiaisia.
-
Jaana79
- Junior Member

Mietiskelin, että minkähän näköisiä on ne leväsukaravun toukat?
Äsken kun katselin rapulaan niin huomasin, että siellä kelluskelee virran mukana aikamoinen määrä sellaisia pienen nuijapään näköisiä otuksia.
Äsken kun katselin rapulaan niin huomasin, että siellä kelluskelee virran mukana aikamoinen määrä sellaisia pienen nuijapään näköisiä otuksia.
Hevonen,3 kissaa ja akvat 240L, 495L ja 63L, sekä 317L allas malawi
-
miljoonakala84
- Elite Member

Eivät varmaankaa ole ainakaan levasukaravun toukkia kun, leväsukarapu ei lisäänny makeassa vedessä.
-
Jaana79
- Junior Member

Eikös se kuitenkin lisäänny makeassa vedessä, mutta toukat tarviivat kehittyäkseen sitten murtovettä? Näin minä ainakin olen ymmärtänyt.
Äsken sitä naarasta seurasin ja kyllä ne minun mielestäni hänen pyrstönsä alta "syntyivät" jännä katsella.
Hami kun en osaa kasvattaa niitä aikuisiksi asti.
Äsken sitä naarasta seurasin ja kyllä ne minun mielestäni hänen pyrstönsä alta "syntyivät" jännä katsella.
Hevonen,3 kissaa ja akvat 240L, 495L ja 63L, sekä 317L allas malawi
-
Mauiwee
- Senior Member

Kun meidän leväsuat muutti meille, niin naaras pudotti pikkutoukat veteen. Siellä ne pienet nuijapään näköiset otuksen vähän aikaa räpisteli ja sitten lakkasivat liikkumasta ja menivät parempiin suihin.
Itse lappoan altaat kerran viikossa,suodattimet joka toinen viikkko. Lämpötila on molemmissa +26 ja PH about 7. Toisen altaan vettä olen kovettanut 8:n asteeseen millisten vuoksi. Siellähän ei rapuja ole ollutkaan aurinkorapujen kupsahdettua.Ennen kuin viimeviikolla saapui yksi mehiläinen.
Tulisuat menestyivät ja lisääntyivät toisessa altaassa loistavasti.En pahemmin ruokkinut niitä erikseen vaan söivät altaan muhjuja.Välillä tarjosin JBL:n Prawn pellettäjä,joista tykkäsivät ihan himona:)
Kesän helteet sitten tosiaan poissaollessani verottivat sukaset lähes olemattomiin.Jäljelle jäi vain kaksi. Uudet ostin kahdesta eri liikkeestä ja kotiutin erittäin varovasti.
Tuo Annan kertomus "laiskoista" rapusista sytytti lampun täällä. Olen nimittäin koko ajan ajatellut että kuvittelenko vain vai ovatko uudet paljon apaattisempia ja juuri tuo jalkojen viuhtominen niin paljon vähäisempää. Ilmeisesti siis eivät olleet kovin hyväkuntoisia saapuessaan(yksi kuoli jo matkalla). Olisipa taas pitänyt jo silloin herätä ja karanteenata ne erikseen..jälkiviisaus on sitä parasta
Kaipa niiden mukana joku pöpö tuli ja nyt altaassa touhuaa yksi ypä yksinäinen-joka kuvioinnista päätellen on "oma" poikanen.
Eli jos jollain sattuisi löytymään punaisia tulisukarapuja ja mehiläisiä niin olisin kovin kiinnostunut- samoin kuin Annan keltaisista kirsikoista![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tulisuat menestyivät ja lisääntyivät toisessa altaassa loistavasti.En pahemmin ruokkinut niitä erikseen vaan söivät altaan muhjuja.Välillä tarjosin JBL:n Prawn pellettäjä,joista tykkäsivät ihan himona:)
Kesän helteet sitten tosiaan poissaollessani verottivat sukaset lähes olemattomiin.Jäljelle jäi vain kaksi. Uudet ostin kahdesta eri liikkeestä ja kotiutin erittäin varovasti.
Tuo Annan kertomus "laiskoista" rapusista sytytti lampun täällä. Olen nimittäin koko ajan ajatellut että kuvittelenko vain vai ovatko uudet paljon apaattisempia ja juuri tuo jalkojen viuhtominen niin paljon vähäisempää. Ilmeisesti siis eivät olleet kovin hyväkuntoisia saapuessaan(yksi kuoli jo matkalla). Olisipa taas pitänyt jo silloin herätä ja karanteenata ne erikseen..jälkiviisaus on sitä parasta
Kaipa niiden mukana joku pöpö tuli ja nyt altaassa touhuaa yksi ypä yksinäinen-joka kuvioinnista päätellen on "oma" poikanen.
Eli jos jollain sattuisi löytymään punaisia tulisukarapuja ja mehiläisiä niin olisin kovin kiinnostunut- samoin kuin Annan keltaisista kirsikoista
^ Multa saat KML sopuhintaan sekä punavalkoisia tulisukia että keltaisia sukarapuja. Molempia on tällä hetkellä vähän liikaa altaiden kokoon nähden. Keltaiset onkin oikeasti ihan keltaisia, vaikka luulin niitä aikaisemmin aika värittömiksi. Niiden väri tuli iloisena yllärinä mulle, kun siirsin ne toiseen altaaseen ja eri värisen valon alle. Aikuiset nimenomaan on kunnolla keltaisia, nuoriso on värittömämpää.
Se mainitsemasi sukisten laiskuus voi tosiaan olla oire joko veden huonosta tai väärästä laadusta tai sitten esim. bakteerisairaudesta, joka tarttuu ravusta toiseen. Ravut alkaa syödä kuollutta kaveriaan ja saavat tartunnan. Taudin etenemistä on tosi vaikea estää ilman lääkitystä. Onneksi on olemassa Furanol 2, joka usein auttaa. (Furanolia ei muuten saa enää syys- tai lokakuun jälkeen myydä Saksassa, kun se on antibioottilääke. Toivottavasti sama kielto ei tule Suomeen...) Karanteenaus on aina paikallaan.
Se mainitsemasi sukisten laiskuus voi tosiaan olla oire joko veden huonosta tai väärästä laadusta tai sitten esim. bakteerisairaudesta, joka tarttuu ravusta toiseen. Ravut alkaa syödä kuollutta kaveriaan ja saavat tartunnan. Taudin etenemistä on tosi vaikea estää ilman lääkitystä. Onneksi on olemassa Furanol 2, joka usein auttaa. (Furanolia ei muuten saa enää syys- tai lokakuun jälkeen myydä Saksassa, kun se on antibioottilääke. Toivottavasti sama kielto ei tule Suomeen...) Karanteenaus on aina paikallaan.
Yksäriä jo Annalle laitoinkin..
Tuli tässä mieleen että pitäisikö laittaa uudet sukaset karanteeniin jotta tuosta altaasta jossa kato kävi ehtis varmasti pöpöt hävitä..Tuota Furanolia varmaankin löytyy..vai voisikohan kokeilla niitä (manteli?)puun lehtiä josko niistä olisi apua.
Tuli tässä mieleen että pitäisikö laittaa uudet sukaset karanteeniin jotta tuosta altaasta jossa kato kävi ehtis varmasti pöpöt hävitä..Tuota Furanolia varmaankin löytyy..vai voisikohan kokeilla niitä (manteli?)puun lehtiä josko niistä olisi apua.
^ JOS sun ravuillasi on ollut bakteeritauti, niin sitten ei kannata seisottaa allasta tyhjänä. Ne bakut on sellaisia, että niitä löytyy joka ikisestä altaasta - ne kuuluu kalustoon. Ne iskee, jos rapujen immuniteetti jostain syystä heikkenee. Sitten kun yksi sairastuu, niin ketjureaktiota on aika vaikea - jos ei mahdotonta - pysäyttää ilman bakteerilääkettä. Eli allas ei ole vaarallinen vaan sairaat ravut. Jos se sun viimeinen tulisuka ei ole voinut saada muista ravuista enää reiluun viikkoon-pariin viikkoon tartuntaa, niin ei se enää uskoakseni voi levittääkään sitä. Se olisi muuten jo itsekin sairastunut näkyvin oirein. Oireet tulee yleensä jo muutamassa päivässä. En voi tietenkään olla satavarma tästä, mutta näin olen ymmärtänyt ulkomaisilta foorumeilta lukemastani ja valitettavasti ihan omakohtaisesta kokemuksesta.
Jee!Sukiksia onkin elossa kaksi
Eilen illalla vetivät iltapalaa Anubiaksen lehdellä oikein touhukkaina. Oletteko muuten huomanneet että eri yksilöillä on omat lempipaikkansa? Vaikka paljon vipelletäänkin ja leijutaan ympäriinsä niin tavallisimmin jonkin yksilön bongaa tietystä kasvitiheiköstä,suodattimen takaa jne. Varsinkin vauva sukaset olen hyvin usein löytänyt samasta paikasta kuin edellispäivänä. Ihan kuin jokainen tenava ois vallannut itselleen oman tukon jaavansammalta ja asustelisi sen sisällä suurimman osan aikaa.
-
Mauiwee
- Senior Member

Nyt kun oon jo kaksi kertaa vaihtanut rapulasta enemmän vettä (eli 30% sijaan 50%), niin tulisukaset ovat paljon aktiivisempia.
Eilen siivoilin taas ja suodatinpatruunaa putsatessa katsoin ämpäriin, että onko sinne eksynyt vauvoja. Ja viisi parin millin mittaista kaveria pelastin takaisin altaaseen.
Aikuisia tulisukia suodattimessa (eheim pickup 2010) ei ole kertaakaan ollut ja yksi hehkurasbora eksyi sinne heti kotiutumisensa jälkeen. Nyt kuitenkin pitää mennä ostamaan sukkahousut suodattimen ympärille ettei se syö vauvoja enempää.
Eilen siivoilin taas ja suodatinpatruunaa putsatessa katsoin ämpäriin, että onko sinne eksynyt vauvoja. Ja viisi parin millin mittaista kaveria pelastin takaisin altaaseen.
Aikuisia tulisukia suodattimessa (eheim pickup 2010) ei ole kertaakaan ollut ja yksi hehkurasbora eksyi sinne heti kotiutumisensa jälkeen. Nyt kuitenkin pitää mennä ostamaan sukkahousut suodattimen ympärille ettei se syö vauvoja enempää.
Yksi nilkkasukka piisaa hyvin peittämään sisäsuodattimen 
Mulla lakkasi jostain syystä ravut menemästä sinne PickUppiin. Niitä meni ensin sinne muutaman vikon ajan, mutta sitten yhtäkkiä ei enää. Nyt mulla onkin Seran F-400 -suodatin, minne ravut ei voi päästä. Laitoin vielä siihen Seran ulostuloon tällaisen suunnattavan putken http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... 8l9NtDBk2z ja se sopi siihen heittämällä. Nyt saan veden ulostulon suunnattua sopivasti pintaa kierrättämään. Seran suodatintahan ei saa kiinnitettyä altaaseen kuin yhteen asentoon ja silloin se puhaltaa vaakatasossa.
-
Mauiwee
- Senior Member

Onko ton toinen pää sen muotonen et se menee pickupin suorakaiteenmalliseen ulostuloaukkoon? Oon ettiny sellasta et saisin suihkuputken tohon omaani.AnnaS kirjoitti:Laitoin vielä siihen Seran ulostuloon tällaisen suunnattavan putken http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... 8l9NtDBk2z ja se sopi siihen heittämällä.
-
Joulutonttu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY
Tämä kiinnostaisi itseänikin! Täältä löytyy rapulasta Fluval 3plus, jossa ulostuloaukko on suorakaiteen mallinen. Olisin iloinen jos vedentuloa saisi jotenkin suunnattua, kun tuossa sen mahdollisuus on pieni ja onnistuu vain poikittaissuunnassa.Mauiwee kirjoitti:Onko ton toinen pää sen muotonen et se menee pickupin suorakaiteenmalliseen ulostuloaukkoon? Oon ettiny sellasta et saisin suihkuputken tohon omaani.AnnaS kirjoitti:Laitoin vielä siihen Seran ulostuloon tällaisen suunnattavan putken http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... 8l9NtDBk2z ja se sopi siihen heittämällä.