Piikkisilmäkö myrkyllinen?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hemppuli
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Piikkisilmäkö myrkyllinen?

Viesti Kirjoittaja hemppuli »

Akvaariossani uiskentelee nyt 3 piikkisilmää, ja lisää tulossa kunhan saan pohjalle vaihdettua hiekan, nyt siellä soraa. Tarkoitus ois siis kerätä kalat pois, tyhjentää akva ja laittaa uusi hiekka pohjalle.
Akvaristiystäväni sanoi että piikkisilmillä on ns.pistin, joilla ne tarvittaessa puolustautuvat, ja kirjasta luin että vastaa ampiaisen pistoa jos sattuu ihmistä "pistämään". Ongelmana on että olen allerginen hyönteisten puremille, jo sääsken pistoista tulee mahtavat paukamat, muutaman kerran sairaalassa käyty kun paarma-, ja toisella kerralla ampiainen pisti :( Uskallanko nyt siis mennä sorkkimaan akvaa, jos ne pistävät kun nostan kantoa tai kasvia/kiveä... Kellään kokemusta miten helposti ne puolustautuvat? Ja onko ketään koskaan pistänyt? Onko se edes mahdollista vai onko tuo ihan huhupuhe? Ei eläinkaupassa myyjä puhunut mitään tuosta kun ne ostin, ja eipä kyllä käynyt mielessä kysyäkään onko ne "myrkyllisiä" :D
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Piikkisilmäkö myrkyllinen?

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Piikkisilmät ovat nuoliaisia ja niillä on poskipiikit, mutta mitään viittausta myrkyllisyyteen en "Loaches - Natural History and Aquarium Care" -kirjasta löytänyt. Jos nyt kuitenkin piston saat, niin normaali puhdistus riittänee.
Aprikoosi
Member
Member
Akvaarioseurat: PAK

Viesti Kirjoittaja Aprikoosi »

hemppuli kirjoitti:Uskallanko nyt siis mennä sorkkimaan akvaa, jos ne pistävät kun nostan kantoa tai kasvia/kiveä... Kellään kokemusta miten helposti ne puolustautuvat? Ja onko ketään koskaan pistänyt? Onko se edes mahdollista vai onko tuo ihan huhupuhe?
No ei ne nyt minkään ampparin tavoin päälle tuu! Kuvittelisin, että siinä vaiheessa, kun haaviin joutuvat, voivat sen piikin kääntää esille, mutta eivät siis "pistä" siihen tyyliin, ku just jotkut ampparit yms.
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
villimilli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja villimilli »

Kokemukseni mukaan pakenee, ja yrittää paeta vielä silloinkin kun on loukussa. Ei tosiaankaan hyökkäile, en ole nähnyt hyökkäilevän edes toisia kaloja päin. Jos on kannon alla ja alat siirtämään sitä niin piikkisilmä poukkoaa nopaesti muualle piiloon. Aika arka kala.
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna :)
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Onhan muillakin nuoliaisilla piikit, kuten mm. tiikerinuoliaisella. Jostain joskus luin että luonnossa, missä tikrut asuvat, löytyy joskus kuolleita lintuja; ovat syöneet tikrun ja kala on ruokatorvessa leväyttänyt piikit auki ja lintu kuolee. Piikkisilmä toimii varmaan samoin, luulisin. Mutta ei tosiaan hyökkäile päälle, pakenee viimeiseen asti. Eikä ilmeisesti helpolla leväytä piikkejä, noita olen jonkun verran haavinut eikä ole koskaan jääneet kiinni, kun taas plekojen ja varsinkin partisten kanssa täytyy melkein olla käyttämättä haavia, ettei kala jää haaviin kiinni poskipiikeistään tai parrasta.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Pullahiiri kirjoitti:Onhan muillakin nuoliaisilla piikit, kuten mm. tiikerinuoliaisella. Jostain joskus luin että luonnossa, missä tikrut asuvat, löytyy joskus kuolleita lintuja; ovat syöneet tikrun ja kala on ruokatorvessa leväyttänyt piikit auki ja lintu kuolee. Piikkisilmä toimii varmaan samoin, luulisin. Mutta ei tosiaan hyökkäile päälle, pakenee viimeiseen asti. Eikä ilmeisesti helpolla leväytä piikkejä, noita olen jonkun verran haavinut eikä ole koskaan jääneet kiinni, kun taas plekojen ja varsinkin partisten kanssa täytyy melkein olla käyttämättä haavia, ettei kala jää haaviin kiinni poskipiikeistään tai parrasta.
Heh, ison harmaapiikkiplekon sain siirrettyä altaasta toiseen juuri siten, että se tarttui piikeistään haaviin (ei poski vaan ruumiin piikeistä) :D Pääsi iso huokaus, kun se oli siirretty. Pelkäsin nimittäin että jos sen käsin joutuu ottamaan, niin ne piikit menee läpi kaksista päällekäin olevista kumihanskoistakin :)

...ja kyllä partista voi haavilla siirrellä. Ei mitään ongelmaa. Pitää vaan toimia rauhallisesti, että JOS se jää piikeistään kiinni haaviin, niin pitää vaan haavia paikallaan ja antaa kalan itse irroittautua siitä. Ikinä tullut mitään vammoja kalalle.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
hemppuli
Junior Member
Junior Member

Jeps, enköhän mä uskalla sit mennä niitä piikkiksiä pyydystämään, jospa niihin ei tarvis koskea muuten ku haavilla :)

Partikset ja plekot voi myös "ajaa" mehukannuun tai muuhun purkkiin, paljon helpompi siirtää niin mitä haavilla. Mulla pleko ainakin jäi haaviin heti kiinni kun kerran jouduin sen sillä pyydystämään, ei ollut helppoa irrottaa sitä kun molemmilta puolilta suuta kiinni haavissa. Onneks ei käyny kalalle mitenkään vaikka melko kauan aikaa oli siinä. Haavi piti lopuksi leikata palasiksi, ei muuten irronnut.... :( Myös partiksen kans käynyt näin, piti sitte siirtää haaveineen päivineen pienempään purkkiin missä se itse pääsi haavista irti...
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

hemppuli kirjoitti:Jeps, enköhän mä uskalla sit mennä niitä piikkiksiä pyydystämään, jospa niihin ei tarvis koskea muuten ku haavilla :)

Partikset ja plekot voi myös "ajaa" mehukannuun tai muuhun purkkiin, paljon helpompi siirtää niin mitä haavilla. Mulla pleko ainakin jäi haaviin heti kiinni kun kerran jouduin sen sillä pyydystämään, ei ollut helppoa irrottaa sitä kun molemmilta puolilta suuta kiinni haavissa. Onneks ei käyny kalalle mitenkään vaikka melko kauan aikaa oli siinä. Haavi piti lopuksi leikata palasiksi, ei muuten irronnut.... :( Myös partiksen kans käynyt näin, piti sitte siirtää haaveineen päivineen pienempään purkkiin missä se itse pääsi haavista irti...
Tais jähmettyä. Ite olen reilusti toistasataa partamonnia siirrellyt haavilla ja aina ne on lähtenyt alle 10 sekunnin. Viimeistään kun haavin heilauttaa varovasti nurinpäin.

Huvittavin oli helmivampyyripleko kerran, kun se jähmettyi puolustusasentoon, josta tuuppasin sen kasvipihdeillä suoraan haaviin. :D Helpoin kalan siirto ikinä :)

Ei niitä tarvitse silkkihansikkain käsitellä, ne pistää toisiaan turpaan akvaariossa siinämäärin, että muutama haavikeikka ei ole mitään siinä rinnalla :)

Kun noita tummaleväplekoja otin kiinni, niin ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin käsin ja muutama kerta meni harjoitellessa, että kuinka lujaa uskaltaa ottaa kiinni, kunnes uskalsin ottaa riittävän lujan otteen, että se ote myös piti :)
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
hemppuli
Junior Member
Junior Member

Hui, mulla myös kyseessä tummaleväpleko, mut taisin itse pelätä kalaa enemmän mitä se mua, olihan se kumminki yli 40senttinen vonkale :D En uskaltanut siihen koskea, mut hyvin sitä sai mehukannulla siirrettyä. kai se luuli mehukannua luolaksi ja ui ihan ite sinne, sit vaan nosti kannun pois... Ja ei se kyllä ois haaviin mahtunutkaan.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

hemppuli kirjoitti:Hui, mulla myös kyseessä tummaleväpleko, mut taisin itse pelätä kalaa enemmän mitä se mua, olihan se kumminki yli 40senttinen vonkale :D En uskaltanut siihen koskea, mut hyvin sitä sai mehukannulla siirrettyä. kai se luuli mehukannua luolaksi ja ui ihan ite sinne, sit vaan nosti kannun pois... Ja ei se kyllä ois haaviin mahtunutkaan.
Mä yritin tuota "luolahämäys" juttua, mutta ne olivat siinä vaiheessa jo hoksanneet mistä on kysymys, ja eivät menneet lankaan enää. :)
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Yks hyvä konsti on myös se että pitää kaloja nälässä ainakin vuorokauden ja sitten laittaa ison haavin pohjalle (ja haavi asetellaan nätisti pohjaan) ruokanappulan ja ei ku odottelemaan. Käpälä kannattaa pitää haavissa kiinni, niin eivät säikähdä käden liikuttelua. Sitten ku on tarpeeksi porukkaa niin haavi ylös ja pienemmällä haavilla noukitaan halutut kalat. :)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”