Naamiomonninen.. vai onko ?
Valvoja: Moderaattorit
Naamiomonninen.. vai onko ?
Minulle on kulkeutunut neljä kappaletta naamiomonnisia. Aloin akvaarioon laitettua seurata niista kahta joilla oli pilkkuja selkäevän alaosassa ja naamion etupuolella (nokassa) ja muutenkin näillä näyttäisi olevan pienemmät pilkut kuin naamiomonnisilla (kyljet viitasi sihtimonniseen). Pyrstössäkin taitaa olla erittäin haaleaa pilkkua. Nämä kaksi ja naamiomonnien kutivat naamiomonniseksi havaitun naaraan kanssa.
Siis ovat muodoltaan naamiomonnisia mutta pilkuiltaan ei.
Eli mahtaako olla eri lajia vai oiskohan mahdollisesti risteytys?
Siis ovat muodoltaan naamiomonnisia mutta pilkuiltaan ei.
Eli mahtaako olla eri lajia vai oiskohan mahdollisesti risteytys?
Viimeksi muokannut jerrypa, 22:12, 01.05.2003. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
-Tetratar-
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: Naamiomonninen.. vai onko ?
Niin, sama asia se vaan askarruttaa edelleen, ainakin minua
.
Akvaariolaakson sivuille on ilmestynyt myyntiin naamiomonnisia.
Onkos kukaan tilannut kyseisiä monnisia akvaariolaaksolta?
Arvelin vaan että ovatkohan varmasti sitä lajia, mitä niiden kerrotaan olevan.
Kuinka arvokkaita ne noin keskimäärin ovat?
Olen monesti saanut tutuilta osakseni kauhistuneita katseita kun olen kertonut ostaneeni monnisia ja jotain muitakin kaloja, joiden hinta on ollut 10 euron kahta puolta.
No höh, hinta ei ole minua estänyt silloin jos minä todella haluan jonkin kalan altaaseeni ja varmasti moni ostaa paljon, paljon kalliimpiakin kaloja.
Mieheni on onneksi jo ymmärtänyt maanisuuteni akvaarioharrastukseen.
Onko kellään muuten viljelystä kokemusta?
Akvaariolaakson sivuille on ilmestynyt myyntiin naamiomonnisia.
Arvelin vaan että ovatkohan varmasti sitä lajia, mitä niiden kerrotaan olevan.
Kuinka arvokkaita ne noin keskimäärin ovat?
Olen monesti saanut tutuilta osakseni kauhistuneita katseita kun olen kertonut ostaneeni monnisia ja jotain muitakin kaloja, joiden hinta on ollut 10 euron kahta puolta.
No höh, hinta ei ole minua estänyt silloin jos minä todella haluan jonkin kalan altaaseeni ja varmasti moni ostaa paljon, paljon kalliimpiakin kaloja.
Mieheni on onneksi jo ymmärtänyt maanisuuteni akvaarioharrastukseen.
Onko kellään muuten viljelystä kokemusta?
-
Deicide
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Laaksolta ei tietääkseni voi tilata kuin liikkeet. Kysy tilaako kauppiaasi niitä sinulle? Lajitunnistukset on useasti ikävä kyllä pielessä. Sivuilla oleva kuva esittää kyllä C. atropersonatusta, mutten menisi takeisiin, mitä sieltä tulee!
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
aquamarina
- Advanced Member

Minä kuvittelin, että naamioitten kudetus olisi yhtä helppoa, kuin esim. kupareitten. Seassa tosin on yksi mysteerimonninen, mutta nyt kävi niin, että erittäin kutuvalmis naaras kuoli, kun ei ollut kaveria siihen hommaan. Ei silti eivät meillä ole kuteneetkaan koskaan, sitä oikeaa keinoa siihen en ole vielä löytänyt. Kuparimonniset ovat kuteneet kyllä, tosin niistäkin kuoli se kovin kutija naaras.
-
Deicide
- Elite Member

Kutevat aika viileässä.
-
aquamarina
- Advanced Member

Kiva tietää, olishan tuolla allas ollut, nyt ilman lämmitintäkin, eli olis voinut sinne heivata, kun ei siellä nyt ketään muitakaan ole kuin kierteisiä.
-
-Tetratar-
- Senior Member

Joo, ei voi Laaksolta tilata kuin alanliikkeet.Deicide kirjoitti:Onkos kukaan tilannut kyseisiä monnisia akvaariolaaksolta?
Laaksolta ei tietääkseni voi tilata kuin liikkeet. Kysy tilaako kauppiaasi niitä sinulle? Lajitunnistukset on useasti ikävä kyllä pielessä. Sivuilla oleva kuva esittää kyllä C. atropersonatusta, mutten menisi takeisiin, mitä sieltä tulee!Kudetuksen ei pitäisi olla konstikasta. Itse en ole kudettanut.
Safiirimonnisista olen tässä haaveillut ja olisihan naamiot ja sihditkin täplikkäitä kuten safiirit, siis edes hiukkasen samaa näköä.
Minkä pituiseksi kyseiset kalat kasvaa?
Safiirista olen lukenut että saattavat jäädä jopa alle 5cm, kuulostaa vähän hintelältä.
Meidän perheeseen paikkaa hakevalla monnisella saisi olla kokoa 5-6cm., rotevahko saa olla, kuten ainakin meidän mustaselkä- ja helmimonniset on ja saisi viihtyä lämpötilassa n.25c.
Viljelyn ja poikastenkasvatuksenkin soisi olevan mahdollista vähän tumpelommaltakin, joskaan mitään "kutukonetta" en nyt tässä hae.
Jos vaan jollain tulis naamio- sihtimonnisesta jotain kerrottavaa mieleen tai joku muu laji joka täyttää kriteerit niin kerrothan ihmeessä.
-
Mika Sandell
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Safiiri- ja naamiomonniset kasvavat aika tarkkaan samaan mittaan, että ei sen vuoksi kannata haaveita muuttaa. Pituus samaa luokkaa mustaselkämonnisen kanssa, tosin ei niin korkeaselkäinen.
-
-Tetratar-
- Senior Member

Ahaa, no sitten (jippii).
Kyllä meidän mustaselät on pituudeltaan just passeleita, jotenkin vaan se jostain sivustolta lukemani 4,5 cm. safiirimonnisten minimi kooksi kuulosti niin pieneltä.
Kyllä meidän mustaselät on pituudeltaan just passeleita, jotenkin vaan se jostain sivustolta lukemani 4,5 cm. safiirimonnisten minimi kooksi kuulosti niin pieneltä.
-
-Tetratar-
- Senior Member

Mihin mittaan muuten kasvaa sihtimonninen?
Niitäkin olen akvaariolaakson nettisivuilta joskus bongaillut.
Onkos näitä liikkeissä miten yleisesti saatavilla, tai jos haluaa "lähiakvaariokauppaansa" niitä esim. akvaariolaakson kautta tilata niin onko miten todennäköistä että saa sihtejä vai onko riskiä saada jotain muuta, jopa useaa toisiaan muistuttavaa lajia?
Onko kellään näiden viljelystä kokemusta, mätipalleroiden määrä, poikasten kasvuvauhti ja onko laji "kaupallinen", jos nyt niin voi sanoa. Yrittää sanoa, että kannattaisko näitä kasvattaa ihan myyntiin asti(siis jos ylipäänsä onnistuisi viljely yrityksessä
), en tarkoita rahallisesti vaan lähinnä oisko akvaarioliikkeissä kysyntää.
Jos kyseisiä monnisia omistat niin oletko- ja kuinka usein yllättänyt heidät kutupuuhista?
Niin ja missä hinnoissa liikkuu sihtimonninen, entäs naamiomonninen?
Niitäkin olen akvaariolaakson nettisivuilta joskus bongaillut.
Onkos näitä liikkeissä miten yleisesti saatavilla, tai jos haluaa "lähiakvaariokauppaansa" niitä esim. akvaariolaakson kautta tilata niin onko miten todennäköistä että saa sihtejä vai onko riskiä saada jotain muuta, jopa useaa toisiaan muistuttavaa lajia?
Onko kellään näiden viljelystä kokemusta, mätipalleroiden määrä, poikasten kasvuvauhti ja onko laji "kaupallinen", jos nyt niin voi sanoa. Yrittää sanoa, että kannattaisko näitä kasvattaa ihan myyntiin asti(siis jos ylipäänsä onnistuisi viljely yrityksessä
Jos kyseisiä monnisia omistat niin oletko- ja kuinka usein yllättänyt heidät kutupuuhista?
Niin ja missä hinnoissa liikkuu sihtimonninen, entäs naamiomonninen?
-
-Tetratar-
- Senior Member

Onko naamiomonninen kuinka harvinainen?
Onko edes todennäköistä että lajia joskus jostain sattuisi saamaan?
Suomen akvaarioliiton viljelytaulukon mukaan naamiomonnisen viljelyssä onnistuminen on kultamerkin arvoinen suoritus.
Jos se merkkaa, kuten olen ajatellut, että lajin viljely olisi haastavampaa, niin eikös siltä kannalta asiaa ajattellen risteytymisen riski muiden lajien kanssa pitäisi olla ainakin pienempi kuin esim. lajeilla joiden viljely olisi hopean tai pronssin arvoinen?
Onko edes todennäköistä että lajia joskus jostain sattuisi saamaan?
Suomen akvaarioliiton viljelytaulukon mukaan naamiomonnisen viljelyssä onnistuminen on kultamerkin arvoinen suoritus.
Jos se merkkaa, kuten olen ajatellut, että lajin viljely olisi haastavampaa, niin eikös siltä kannalta asiaa ajattellen risteytymisen riski muiden lajien kanssa pitäisi olla ainakin pienempi kuin esim. lajeilla joiden viljely olisi hopean tai pronssin arvoinen?
-
Deicide
- Elite Member

Tuossa taulukossa olisi paljonkin päivitettävää.
-
-Tetratar-
- Senior Member

Tuleeko kelleekkään mieleen mitään estettä laittaa naamio-, mustaselkä- ja safiirimonnisia samaan altaaseen.
Vielä minulla ei näistä ole kuin mustaselkämonnisia, altaamme on kuitenkin pohja-alaltaan 150x50 cm. ja haluaisin sinne asuttaa 2-3 lajia.
Edelleen kiinnostaa, että paljonkohan naamiomonnisesta saa varautua pulittamaan per/pyrstö?
Onko lajia edes toisinaan tukkulistoilla/akvaarioliikeissä tarjolla?
Onko kellään kudusta kokemusta, kuinka paljon mätiä yksi naaras tuottaa ja onko kyseessä hyvinkin usein/helposti kuteva laji?
Onko naamiomonninen mitenkään erikoisen säikky tai arka laji ja millaisesta monnisesta ylipäänsä on kyse.
Vielä minulla ei näistä ole kuin mustaselkämonnisia, altaamme on kuitenkin pohja-alaltaan 150x50 cm. ja haluaisin sinne asuttaa 2-3 lajia.
Edelleen kiinnostaa, että paljonkohan naamiomonnisesta saa varautua pulittamaan per/pyrstö?
Onko lajia edes toisinaan tukkulistoilla/akvaarioliikeissä tarjolla?
Onko kellään kudusta kokemusta, kuinka paljon mätiä yksi naaras tuottaa ja onko kyseessä hyvinkin usein/helposti kuteva laji?
Onko naamiomonninen mitenkään erikoisen säikky tai arka laji ja millaisesta monnisesta ylipäänsä on kyse.
Itse ostin pari viikkoa sitten akvaarioliikkeestä 8 naamiomonnista ja pulitin niistä 9,80e pyrstö. Eivät ole ainakaan tähän mennessä olleet mitenkään arkoja vaan mennä touhuavat koko ajan altaassa.
-
-Tetratar-
- Senior Member

Onko naamiomonniset olleet kuinka tuttu näky siellä akvaariokaupassa, vai onko kuinka harvinaisesta saaliista kysymys?
En oikein osaa sanoa, kun sitä edellisistä kalakaupoista oli ehtinyt vierähtää jo tovi enkä ole myyntialtaita seurannut. Tuolta ne ostin http://www.porinakvaariokeskus.fi/akvaario/ ja mitä nyt olen tutkinut niin ihan on lajintunnistus oikein
. Ovat kyllä omaan silmään tosi nättejä ja mukavan vilkkaita (tosin ovat vielä nuoria).
-
-Tetratar-
- Senior Member

Minustakin näyttävät kuvissa tosi sieviltä. Toivottavasti saan niitä jossain vaiheessa altaaseeni hankittua.