Olenko julma?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Puhuttiin tässä vaimon kanssa eettisestä ongelmasta. Eli meillä jos tetra tai seeprakala kuolee, niin meitä ei sureta. Se nyt vaan kuoli ja sillä selvä (olen jopa heittänyt sairaita yksilöitä pöntöstä alas elävinäkin).
Jos ahven kuolisi niin saattaisimme jopa tirauttaa kyyneleen. Eli mikä aiheuttaa sen, että mitä isompi kala sitä enemmän se aiheuttaa tunnekuohuntaa sairastuessaan tai kuollessaan? Kuten totesin niin tetran henki ei merkitse mitään verrattuna ahveneen.
Onko muilla yhtä julma lähestymistapa?
-QultaQala-
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 14:00, 31.08.2010
Paikkakunta: Oulu

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja -QultaQala- »

No tavallaan. En itse asiassa edes huomaa, että se on kuollut, mikäli olemme laskeskelleet niitä. Siinä voi varmaan olla sekin, että noita pikkukaloja on niin isoissa parvissa, ettei asiaa edes huomaa. Mutta ne isot "ei-parvimaisemmat" kalat, kuten rihmakalat, surettavat sitten tosi paljon. [;)] :|
128l ihan tyhjä purkki odottamassa käyttöönottoa :'3
kalahullu123
Member
Member
Viestit: 401
Liittynyt: 19:17, 02.03.2010
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja kalahullu123 »

Kyllä persoonallisia ahvenia tietenkin suree enemmän kuin pieniä parvikaloja, vaikka niidenkin menettäminen on surullista. Olen samaa mieltä. Minulla ei kyllä ole kokemusta, sillä minulla ei ole ollut muita kuin ahvenia (ja pari ripsaria), eikä yksikään ole kuollut. :D
240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

olen jopa heittänyt sairaita yksilöitä pöntöstä alas elävinäkin).
Tähän on pakko kommentoisda, että kyllä minusta on rääkkäystä vetästä sairas/puolikuollu kala vessanpöntöstä alas,
miltä itsestäsi tuntusi kitua hengiltä jossain likaviemärissä. Sen verran pitäsi mielestäni akvaariokalojaan kunnioittaa että lopettaa parantumattomasti sairaat
kalat tuskattomasti ilman turhaa kärsimystä, olipa kyseessä sitten mikä tahansa kala. :|

Ite en kyllä myöskään erityisemmin sure jos jonkun parvikalan joutuu listimään.
piraja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 13:58, 05.02.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja piraja »

Parvikalan kuolema ei tosiaan sureta noin paljon, mitä jos joku ahvenista tai plekoista sattuisi kuolemaan. En kuiteskaan pysty ketään huuhtomaan pöntöstä alas, saati elävänä. Pikku-pikkuisenkin olen pikaisella otteella kuollettanut, jos muuta mahdollisuutta ei enää ole. Ja sen jälkeen olen käärinyt sen paperiin ja tiputtanut roskiin :/ Hautausmaata sentään en ole perustanut.
-Robbary-
Member
Member
Viestit: 328
Liittynyt: 17:13, 15.12.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja -Robbary- »

piraja kirjoitti: Hautausmaata sentään en ole perustanut.
Ostin jonkin aikaa sitten vähän yli 300l altaan käytettynä. Mukana sitten tuli ruokaa ja kaiken näköistä lääkettä jne.
Mukana tuli myös tälläinen tapaus: Muovinen läpinäkyvä loota, jonka sisällä oli peltinen karkkirasia. Karkkirasian sisällä oli sitten pumpulia ja pumpulin päällä oli tulitikku rasia. Tulitikkurasian sisällä oli paperimöykky. Sisältä sitten paljastui kalan ruumis. Ei siinä mitään, jos kala oli rakas, että sen oisi tuollalailla halunnut haudata, mutta eikös se ollut aika turhaa antaa vielä meille akvaarion mukana 8O
Kala on kaveri, ei sapuska!
piraja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 13:58, 05.02.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja piraja »

Apuva. Jos kala oli rakas, miksi sen ruumiin piti myydä pois ns. oheistuotteena.
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Meitä on kaikenlaisia. [;)]
Tarkentaisin vielä sen verran, että nuo pöntöstä alas menneet kalat ovat heränneet sätkimään vasta pöntössä. En ole viitsinyt niitä enää sieltä poimia.
-Robbary-
Member
Member
Viestit: 328
Liittynyt: 17:13, 15.12.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja -Robbary- »

piraja kirjoitti:Apuva. Jos kala oli rakas, miksi sen ruumiin piti myydä pois ns. oheistuotteena.
Jaa, no tähän on vaikee vastata [;)]
Kala on kaveri, ei sapuska!
Jykke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 22:21, 26.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Ei itseänikään pienen parvikalan kuoleminen hirveästi harmita, mutta jonkun isomman ja "persoonallisemman" kuten teräkalan kuolema oli todella surullinen asia.
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja They2 »

Minkään kalan luonnollinen kuolema esim. vanhuuteen ei harmita isosti, riippumatta siitä mikä kala on kyseessä. Eri asia olisi, jos kalat omaa tyhmyyttäni ovat kuolleet, siis minun takiani. Silloin tuntuu siltä, että olisi murhannut jonkun (kuitenkaan ei niin voimakkaasti), ja omatunto soi.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

No en minäkään pillitä parvikalojen perään, niitä kuitenkin tipahtelee väliin kun eri-ikäisiä ovat. Mutta muut kyllä surettavat, esim. taistelukalat, kun ovat niin mukavia mutta lyhytikäisiä. On tuonne kyllä kadonnutkin parvesta kaloja, ei ole löytynyt ei, enkä sitten ole sen kummemmin etsiskellytkään, joskus laskiessa niitä on enempi kuin olen sinne niitä laittanut ja joskus vähempi.
piraja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 13:58, 05.02.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja piraja »

They2 kirjoitti:Minkään kalan luonnollinen kuolema esim. vanhuuteen ei harmita isosti, riippumatta siitä mikä kala on kyseessä. Eri asia olisi, jos kalat omaa tyhmyyttäni ovat kuolleet, siis minun takiani. Silloin tuntuu siltä, että olisi murhannut jonkun (kuitenkaan ei niin voimakkaasti), ja omatunto soi.
Se on totta. Jos oman virheen takia joku kala kuolee (pieni tai iso, ei välii), niin se kyllä harmittaa kovasti ja omatunto kolkuttaa. Onneks näitä virheitä sattuu harvoin. Kerran sattui isompi katastroofi kun olin jättänyt Easy Carbo pullon liian helppoon paikkaan. Lapset saivat sen käteensä ja ajattelivat auttaa mua akvaarion kanssa (ovat nähneet kun mä joka päivä laitan pikkasen Easy Carboa altaaseen).. ja niinpä päättivät hekin laittaa. Tosin koko pullollisen kerrallaan, eli vajaat puoli litraa 600 litraa akvaariota kohti. Melkein kaikki kalat kuolivat ja se itketti vielä pitkään.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Ei kai sillä ole mitään tekemistä julmuuden kanssa, sureeko kaloja tai ei. Julmuudesta kertoo se, miten niitä kaloja kohtelee niiden eläessä.

Itse surin tänään vanhan piikkisilmäni takia, lähinnä sen vuoksi että se joutui kärsimään ja lopetettiin. En sen takia että se kuoli (se kun on väistämätöntä meille kaikille).

Olen täällä kerran aikaisemminkin riehunut tuosta kuolleen (ei elävän!!!) kalan vessanpönttöön heittämisestä, mutta sanonpa taas. Se WC-pönttö ei ole mikään disintegrointipaikka, johon voi dumpata kaiken kuolleista kaloista, terveyssiteistä ja kinkunrasvoista lähtien. Viimeistään jäävät kiipeliin laitoksen puhdistamolla ja joku ne joutuu sieltä siivoamaan. Kaikki eloperäinen jäte kuuluu biojätteeseen (tai no, varmaan nämä vessanpönttöön heittäjät eivät kierrätä muutenkaan).
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Pullahiiri kirjoitti:... Se WC-pönttö ei ole mikään disintegrointipaikka, johon voi dumpata kaiken kuolleista kaloista, terveyssiteistä ja kinkunrasvoista lähtien. Viimeistään jäävät kiipeliin laitoksen puhdistamolla ja joku ne joutuu sieltä siivoamaan. Kaikki eloperäinen jäte kuuluu biojätteeseen (tai no, varmaan nämä vessanpönttöön heittäjät eivät kierrätä muutenkaan).
Mitä ihmeen tekemistä kuolleilla kaloilla on terveyssiteiden ja kinkunrasvojen kanssa? Rinnastus on yhtä epärelevantti kuin sanoisi vaikka että sekajätteisiin ei saa heittää jäteöljyjä, televisioita eikä karkkipapereita. Kaksi näistä on oikein: jäteöljyjä ja televisioita ei todellakaan saa heittää sekajätteisiin. Sen sijaan karkkipapereita kyllä saa.

Terveyssiteet eivät hajoa jätevedenpuhdistamon prosessissa ja kinkunrasvatkin hajoavat huonosti. Lisäksi molemmat voivat tukkia putkiston. Olen joskus aikanaan puhdistanut kerrostalon viemäriä, jonka terveysside oli tukkinut.

Sen sijaan kuolleesta akvaariokalasta, jos kala on kooltaan sellainen, joka mukavasti menee alas WC-pöntöstä, ei ole mitään haittaa. Se hajoaa jätevedenpuhdistamossa siinä missä tuollainen vähän kiinteämpi kakkapökälekin.
Biscuit
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 12:42, 03.03.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja Biscuit »

Vähänkö akvaariopiireissä on välinpitämätöntä porukkaa. Miksi kaloja pitää ylipäätään laittaa vessanpönttöön, kuolleita tai eläviä? Mikään elävä ei ole mikään leikkikalu tai kertakäyttötavaraa. Kaikkea elävää pitää kunnioittaa ja kohdella hyvin. Ajatelkaa vähän ihmiset!
180 l akvaario, lapin porokoira, norjan harmaa hirvikoira
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja srd »

SPLASH kirjoitti:Se nyt vaan kuoli ja sillä selvä (olen jopa heittänyt sairaita yksilöitä pöntöstä alas elävinäkin).
Julma, ehkä. Tyhmä, ehdottomasti. Ei sairaita tai kuolleita kaloja vesiverkostoon kits. Eikä mielellään mitään muutakaan kuin sitä ihteään. Wc ei ole roskis. :roll:
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Ruma mies kirjoitti: Mitä ihmeen tekemistä kuolleilla kaloilla on terveyssiteiden ja kinkunrasvojen kanssa? Rinnastus on yhtä epärelevantti kuin sanoisi vaikka että sekajätteisiin ei saa heittää jäteöljyjä, televisioita eikä karkkipapereita. Kaksi näistä on oikein: jäteöljyjä ja televisioita ei todellakaan saa heittää sekajätteisiin. Sen sijaan karkkipapereita kyllä saa.

Terveyssiteet eivät hajoa jätevedenpuhdistamon prosessissa ja kinkunrasvatkin hajoavat huonosti. Lisäksi molemmat voivat tukkia putkiston. Olen joskus aikanaan puhdistanut kerrostalon viemäriä, jonka terveysside oli tukkinut.

Sen sijaan kuolleesta akvaariokalasta, jos kala on kooltaan sellainen, joka mukavasti menee alas WC-pöntöstä, ei ole mitään haittaa. Se hajoaa jätevedenpuhdistamossa siinä missä tuollainen vähän kiinteämpi kakkapökälekin.
Ihan se siinä oli pointtina, että noita ihmiset sinne pönttöön työntävät. Se on sitä ihmisestä tulevaa tavaraa varten se pönttö, eikä kuolleita kaloja varten. En ymmärrä miksi se pitää sinne pönttöön heittää, kai teillä on roskikset kotona..?
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Biscuit kirjoitti:Vähänkö akvaariopiireissä on välinpitämätöntä porukkaa. Miksi kaloja pitää ylipäätään laittaa vessanpönttöön, kuolleita tai eläviä? Mikään elävä ei ole mikään leikkikalu tai kertakäyttötavaraa. Kaikkea elävää pitää kunnioittaa ja kohdella hyvin. Ajatelkaa vähän ihmiset!
Niin, elävää kyllä kunnioitetaan, mutta kuolleista tässä nyt lähinnä puhutaan. Pikkukalat esim. tetrat menee kyllä helposti vessanpöntöstä alas, kun ovat kuolleet, menee sieltä ihmisten sisältä isompaakin tavaraa alas.
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Äsken postaamassani viestissä oli quotet ja unquotet sekaisin ja se oli vaikea lukea. Poistin ja yritän uudestaan.
srd kirjoitti:... Ei sairaita tai kuolleita kaloja vesiverkostoon kits. Eikä mielellään mitään muutakaan kuin sitä ihteään. Wc ei ole roskis.
Onko olemassa joku syy sille, että kuollutta kalaa ei voisi laittaa WC-pönttöön? Siis joku muukin syy kuin se, että yleisesti vallitsee sellainen mutu-tuntuma?
Pullahiiri kirjoitti:Se on sitä ihmisestä tulevaa tavaraa varten se pönttö, eikä kuolleita kaloja varten. En ymmärrä miksi se pitää sinne pönttöön heittää, kai teillä on roskikset kotona..?
Ei asia ole ollenkaan näin. WC-pönttöön heitetään esimerkiksi WC-paperit, jotka eivät ole ihmisestä tulevaa tavaraa. Samoin heitän pönttöön - ja luulen aika monen muunkin tekevän niin - lavuaarin siivouksen yhteydessä hiustupot, lattioiden pesun yhteydessä pesuveden, joka usein sisältää hiekkaa, pölyä, pesuaineita, roskia jne. Jopa eläviä eläimiä heitän WC-pönttöön, esimerkiksi koirieni turkista kaivetut hirvikärpäset ja punkit.

Minä puolestani en ymmärrä, miksi kuollut kala pitäisi heittää roskikseen, mutta en silti aio kieltää muita tekemästä niin.

Kaikkien näiden WC-pönttökieltojen jälkeen olisi mukava kuulla joku muukin kuin mutu-tuntumaan perustuva syy siihen, miksi kuollutta kalaa (niin pientä, että se ei aiheuta tukkeutumisvaaraa) ei pitäisi heittää pönttöön ja huuhdella viemäriin. Oma käsitykseni on, että siitä on sekä luonnolle että yhteiskunnalle pelkkää hyötyä. (Pystyn myös perustelemaan käsitykseni, jos kiinnostaa keskustella asiasta.)
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja srd »

Täällä siitä pöntön käytöstä. :)
Viimeksi muokannut srd, 13:38, 08.09.2010. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja millia »

Ruma mies kirjoitti:Siis joku muukin syy kuin se, että yleisesti vallitsee sellainen mutu-tuntuma?
Kannattaa kysellä vesilaitokselta, kun joillain saattaa olla erilaisia ohjeistuksia mitä viemäriin olisi suositeltavaa suoltaa.
http://www.hsy.fi/vesi/ohjeet_ja_esitte ... fault.aspx
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja srd »

^Saattaahan se toki joillekkin ihmisille tulla ihan uutena juttuna ettei pönttöön saa esim tyhjentää puurokattilan pohjia tai tunkea sukkahousuja. :mrgreen:
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Joo, on siis suotavaa ettei mitään ylimääräistä pönttöön laitettaisi, mutta pienet kalat menee helposti, eihän kaikki ruokakaan aina sula. Ymmärrän kyllä sen ettei sinne mitään mahdollisesti tukkivia jätteitä laiteta, mutta pikkutetrat tuskin tukkii mitään. Ja meillä on löytynyt vaikka mitä pöntöstä, kaukosäädin esimerkiksi (pojalla oli sellainen kausi), ei mennyt alas sentään.
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Keskustelun pointti oli eettinen ongelma. Eli miksi isoja kaloja surraan enemmän kuin pieniä. Johtuuko se kalojen luonteesta vai jostain muusta. Meillä esim. asuu myös killipariskunta jota tulen suremaan enemmän kuin saman kokoisia tetroja tai seeprakaloja. Killeillä kun on enemmän luonnetta ja ovat jatkuvan hymynsä ansiosta sympaattisen näköisiä.

Tuon pönttökeskustelun suhteen olen samaa mieltä Ruman miehen kanssa. Eli perustelut ontuvat.

Siitä, että olen heittänyt vahingossa kuolleen näköisiä tetroja pönttöön olen oppinut varmuuden vuoksi näyttämään niille sakseja ensin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”