Kalojen elinikä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
timo1976
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Kalojen elinikä?

Viesti Kirjoittaja timo1976 »

Olen koittanut kuumeisesti etsiä tietoa siitä kuinka pitkään kalat elävät akvaariossa, mutta en ole löytänyt kunnon vastausta kysymykseeni.
Erityisesti kiinnostaa omassa altaassa olevien lajien oletettu elinikä:

Pikkulehtikala
Safiiritetra
Kerritetra
Partamonni
Helmirihmakala

Kaikki kalat ovat nyt olleet noin 1,5v minulla altaassani ja aloinkin miettiä että jokohan noista osalla alkaa vanhuus painamaan vai ovatko ne vasta elämänsä alussa :)
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Re: Kalojen elinikä?

Viesti Kirjoittaja They2 »

Kyllä kalat yli 10 vuotiaiksikin voivat elää, lähinnä isot, kuten lehtikalasi ja partiksesi. Itse en sen tarkemmin ikiä osaa kertoa, mutta ainakin tetrat elävät lyhyemmin. Faunattaren sivuilta löytyy kalojen ikä, jokaisessa lajiesittelyssä erikseen: http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=218 [;)]
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kyllä ne tetratkii elää aika pitkää, muistelisin että kardinaalitetra elää lähemmäs 10v.
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja They2 »

Okei, tuota en muistanut.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Minulle tuli 6 vuotta sitten kuusi pikkulehtikalaa, olettaisin kalojen siis olevan noin 6,5-vuotiaita, olivat vielä hieman keskenkasvuisia tullessaan. Kuudesta kalasta on nyt kolme jäljellä, ja yksi näistäkin on alkanut olla vähän huonon näköinen: värit on haaleammat, kala on vähän luiseva eivätkä evätkään ole enää ihan priimakunnossa. Muuten kyllä on vielä ihan pirteä ja syö hyvin. Mutta näyttää siltä, ettei enää kovin kauaa elele. Edellinen kuoli muistaakseni kesäkuussa, oli ollut jo useampia kuukausia tuollainen kitsahtaneen näköinen vaikka söikin kunnolla.

En sano, että pikkulehtikalojen elinikä akvaariossani olisi mikään absoluuttinen totuus, mutta näyttää siltä, ettei noista omistani ainakaan 10-vuotiaita tule :( Jos ketjun aloittaja on pikkulehtikalansa hankkinut poikasina tai nuorina kaloina, on niillä kuitenkin vielä elinvuosia useampia edessään.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
papsy30
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja papsy30 »

Mun piikkisilmäni eli lähemmäs 15 vuotta. Oli ensin tuttavaperheellä ja sitten tuli meille. Samoin leväbarbi eli liki 10 vuotta. Oli se vähän haikea näistä luopua :(
200 l eteisen ja 110 l olohuoneen kalasoppa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”