Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Koss »

Paavo2006 kirjoitti:Onko sulla Koss niitä Tunzeja toimettomana ja pumpullisina niin monta, että voisit mulle halvalla kokeiluun yhden myydä? [;)]
Onnistuu toki, ellet sitten tuota Protozoonin ilmaista hanki. :P :mrgreen:
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Eli karkaako sulla Paavo2006 kuplia? Tämä keskustelu on vain mennyt niin sekavaksi ettei pysy perässä. Jos levitin toimii niin ei pitäisi karata. Tehokkaampi levitin ei asiaa helpota. Sen sijaan jos karkaa, niin ehdottomasti tehokkaampi levitin.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Koss »

Mä ainakin ymmärsin että tuo Paavo2006:n levitin on riittämätön ja sen vuoksi haluaa tehokkaamman mallin.
Viimeksi muokannut Koss, 01:21, 19.08.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Ok. On ollut niin paljon ongelmia noiden Paavo2006 laitteiden kanssa etten vaan enää saanut selvää. [;)]
Onnea toivotan. Ja suosittelen Resunin halpismallia. Kaikki toimii (ainakin vielä) viimeisen päälle.
Levittimiä minäkin Koss olen kommentoinut.

-------------------------

Protozoon:in kommenttiin

Ok, eli kuplatiheys saadaan mutta ei liukenemista ilman karkailua ja siksi ei laskettua pH:ta. No niin, nyt meni perille vaikka viittasinkin tähän samaan jo aikaisemmin (anteeksi vaan Koss). No, levittimiähän saa vaikka minkälaisia. Myykää (ehdottakaa) Paavo2006:lle tarpeeksi tehokas niin ongelma ratkeaa.
Viimeksi muokannut SPLASH, 01:24, 19.08.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Koss »

SPLASH kirjoitti:Myykää (ehdottakaa) Paavo2006:lle tarpeeksi tehokas niin ongelma ratkeaa.
Ehdotettu jo AquaMedic 1000 ja Sera 500.
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Ok, anteeksi Koss. Mietin vain, että eikö sen Seran systeemin mukana tulevan reaktorin pitäisi riittää.
Aaa... sehän on up to 400 litres. Paavo2006:lla han on 400-litrainen. Totta tosiaan.
Yritän olla sen enempää sekaantumatta. :|
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Koss »

Anteeksi vaan SPLASH (voit lopettaa piilov*ttuilun). [}:)] Aquamedicin 1000 reaktori 2000 litraan asti ja Seran 500 250-600l. Seran vanhempi malli oli tosiaan 400 litraan asti.
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Hei Koss! En todellakaan tarkoittanut. Yleensähän laitteet jotka on ilmoitettu tiettyä litramäärää varten eivät yllä siihen. Tätä tarkoitin. Eli ei millään pahalla. Olettaisin itsekin, että se Seran 500:nen on minimi.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Pojat pojat! :o Kaikki saavat sekaantua...siis tähän viestittelyyn tietenkin. [;)]

En ihan tarkkaan tiedä missä mättää mutta ongelma on siis ollut se, että Seran reaktorin vedenpinta tuppaa laskemaan liiaksi, jolloin kuplia alkaa karkaamaan ja mennä hukkaan. Silloin kun reaktorissa on vettä riittävästi, kuplia ei karkaa. Pumppu on täysillä ja säätöhana n. 45-asteen kulmassa eli vettä pääsee riittävästi reaktoriin. Jossain vaiheessa kuplatiheys oli itsekseen muuttunut omista säädöistä ja tällöin ongelman aiheutti se, että reaktoriin pääsi liikaa kaasua, joka laski liikaa tietenkin vedenpintaa. Tällöin tietenkin säädin uudelleen kuplatiheyden. Tällaisen ilmiön havaitsin vain kerran. Silti vaikka tarkistan kuplatiheyden ja totean sen olevan muuttumaton, vedenpinta vähenee liikaa ja joudun aina välillä nyppäämään töpselin irti (kerran-muutaman päivässä), jotta reaktori täyttyy vedellä eikä kuplia karkaisi ja pullo tyhjenisi liian nopeaan. Jos laitan kuplatiheyttä hitaammalle vähänkin, pH ei enää meinaa laskea. Kuplia tulee ehkä suunnilleen 4-5/sekunti, jos nyt osaan oikein arvioida mutta aika napsakkaa vauhtia. Tähän säätämiseen olen väsynyt. :(

Muuten laitteet toimivat kyllä mutta pullo tuppaa tyhjenemään about kolmessa viikossa. Huomautan, että se on kertaalleen riittänyt 7 viikkoa eli on se muulloin tyhjentynyt liian nopeasti.

Luulin aluksi, että pumppu on tehoton mutta tuskinpa on. Sekin käynyt mielessä, että josko letkut ovat itsekseen ruvenneet vuotamaan jostain. Emminätiedä. Siksi epätoivoissani haluaisin kokeilla toista levitintä, aion kyllä myös vaihtaa uudet letkut varmuuden vuoksi.v

Olen kiitollinen molempien Protozoon ja Koss tarjouksista liittyen tunzen levittimiin, minulle kelpaa kumpi vaan, kunhan on ehjä ja saan sen kiertsipumpun mukana. Laittakaa jompikumpi tilinumeroa tulemaan YV:nä niin maksan pumpun ja lähetyskulut. :D Ostaisin sen mieluusti jo nyt, että pääsen tosta hermoja raastavasta Serasta eroon, en jaksa koko ajan kytätä sitä vehjettä. Kissa kyttäisi muttei osaa tehdä sille mitään. [:I]

Olen yrittänyt Hki:n akvakeskuksesta kysyä siitä hemmetin Seran uudesta levittimestä mutta kun ei saa sitä tyyppiä kiinni ikinä eikä millään keinoin, joka siitä eniten tietäisi. Ajattelin sitten, että kokeilen Tunzea jos edullisesti saan ja jos se toimii niin ok.
Protozoon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 22:54, 14.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kajaani

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

Paavo2006 kirjoitti:Pojat pojat! :o Kaikki saavat sekaantua...siis tähän viestittelyyn tietenkin. [;)]

En ihan tarkkaan tiedä missä mättää mutta ongelma on siis ollut se, että Seran reaktorin vedenpinta tuppaa laskemaan liiaksi, jolloin kuplia alkaa karkaamaan ja mennä hukkaan. Silloin kun reaktorissa on vettä riittävästi, kuplia ei karkaa. Pumppu on täysillä ja säätöhana n. 45-asteen kulmassa eli vettä pääsee riittävästi reaktoriin. Jossain vaiheessa kuplatiheys oli itsekseen muuttunut omista säädöistä ja tällöin ongelman aiheutti se, että reaktoriin pääsi liikaa kaasua, joka laski liikaa tietenkin vedenpintaa. Tällöin tietenkin säädin uudelleen kuplatiheyden. Tällaisen ilmiön havaitsin vain kerran. Silti vaikka tarkistan kuplatiheyden ja totean sen olevan muuttumaton, vedenpinta vähenee liikaa ja joudun aina välillä nyppäämään töpselin irti (kerran-muutaman päivässä), jotta reaktori täyttyy vedellä eikä kuplia karkaisi ja pullo tyhjenisi liian nopeaan. Jos laitan kuplatiheyttä hitaammalle vähänkin, pH ei enää meinaa laskea. Kuplia tulee ehkä suunnilleen 4-5/sekunti, jos nyt osaan oikein arvioida mutta aika napsakkaa vauhtia. Tähän säätämiseen olen väsynyt. :(

Muuten laitteet toimivat kyllä mutta pullo tuppaa tyhjenemään about kolmessa viikossa. Huomautan, että se on kertaalleen riittänyt 7 viikkoa eli on se muulloin tyhjentynyt liian nopeasti.

Luulin aluksi, että pumppu on tehoton mutta tuskinpa on. Sekin käynyt mielessä, että josko letkut ovat itsekseen ruvenneet vuotamaan jostain. Emminätiedä. Siksi epätoivoissani haluaisin kokeilla toista levitintä, aion kyllä myös vaihtaa uudet letkut varmuuden vuoksi.v

Olen kiitollinen molempien Protozoon ja Koss tarjouksista liittyen tunzen levittimiin, minulle kelpaa kumpi vaan, kunhan on ehjä ja saan sen kiertsipumpun mukana. Laittakaa jompikumpi tilinumeroa tulemaan YV:nä niin maksan pumpun ja lähetyskulut. :D Ostaisin sen mieluusti jo nyt, että pääsen tosta hermoja raastavasta Serasta eroon, en jaksa koko ajan kytätä sitä vehjettä. Kissa kyttäisi muttei osaa tehdä sille mitään. [:I]

Olen yrittänyt Hki:n akvakeskuksesta kysyä siitä hemmetin Seran uudesta levittimestä mutta kun ei saa sitä tyyppiä kiinni ikinä eikä millään keinoin, joka siitä eniten tietäisi. Ajattelin sitten, että kokeilen Tunzea jos edullisesti saan ja jos se toimii niin ok.
Joo ei siinä muuta tuon perusteella, kuin että kapasiteetti ei riitä, kun ei ehdi liueta, niin jää putkeen. Mulle lähtee tänään akvaariokeskuksesta postissa se uudempi. Voin lähettää sulle tuon tunzen heti kun se tulee, eli ma.
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Protozoon kirjoitti: Joo ei siinä muuta tuon perusteella, kuin että kapasiteetti ei riitä, kun ei ehdi liueta, niin jää putkeen. Mulle lähtee tänään akvaariokeskuksesta postissa se uudempi. Voin lähettää sulle tuon tunzen heti kun se tulee, eli ma.
Voi sun kanssas, miten ystävällistä. Sullako siis on se pumppukin? Tai ei kai sillä levittimellä mitään ilman pumppua tee. Laitan sulle yksäriä... :)
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Jee, sattumalta kysyin pikkupulloa (500g) täyttäessä sammutinhuollosta ilmoittaisivatko jos saisivat käsiinsä pari kiloisen hiilidioksidiputelin...Ja siellähän se oli jo odottamassa meille muuttoa! :D Tekivät mulle siihen pystyssä pysymistelineen jne. ja sain pullon (ostin [:I] ). Riittää sitten vähän pidempään tuo pullo tästä eteenpäin ja on pari pientä varapulloakin... :)
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Seran reaktori vaihdettu Tunzeen, vaikuttaa hyvältä. Kiitos erään. [;)] Hieman erilailla tulee tuo vesi tuonne reaktoriin ja tuntuu, ettei tuon kanssa käy niin, että vesi loppuisi putkesta kuten Seran levittimestä. Mene ja tiedä... :)

Muuten tuossa Tunzessa kun on tuo pumpun suuaukko, mistä vesi tulee reaktoriin...ja siellä on sellaiset pienet röörit niin parasta on varmaan pitää ne röörit täysin auki? :|
Protozoon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 22:54, 14.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kajaani

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

Paavo2006 kirjoitti:Seran reaktori vaihdettu Tunzeen, vaikuttaa hyvältä. Kiitos erään. [;)] Hieman erilailla tulee tuo vesi tuonne reaktoriin ja tuntuu, ettei tuon kanssa käy niin, että vesi loppuisi putkesta kuten Seran levittimestä. Mene ja tiedä... :)

Muuten tuossa Tunzessa kun on tuo pumpun suuaukko, mistä vesi tulee reaktoriin...ja siellä on sellaiset pienet röörit niin parasta on varmaan pitää ne röörit täysin auki? :|
Joo, mulla oli muistaakseni täysin auki. Jokin kompromissi siihen täytyy laittaa, jos putki alkaa liikaa täyttymään, tai kaasu "puhaltuu" ulos. Huomioinpa kerran, että Tunzesta tuleva kupla on isompi, kuin pelkästä letkusta... (onpa tänään hankala ilmaista itseään), eli yksi kupla oli useampi kupla Hydorin kuplalaskimessa.
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Protozoon kirjoitti: Joo, mulla oli muistaakseni täysin auki. Jokin kompromissi siihen täytyy laittaa, jos putki alkaa liikaa täyttymään, tai kaasu "puhaltuu" ulos. Huomioinpa kerran, että Tunzesta tuleva kupla on isompi, kuin pelkästä letkusta... (onpa tänään hankala ilmaista itseään), eli yksi kupla oli useampi kupla Hydorin kuplalaskimessa.
Joo, no niimpä onkin, isompi kupla, mäkin huomioin ton. Mä olin kyllä jonain kertana huomaavinani, että sieltä reaktorin alapäästä olis tullut hienon hienoja mikrokuplia ulos, liekö sitten tarve hieman sulkea niitä röörejä pienemmälle vai onko se hienoinen kuplasumu normaalia...? 8O Kun mä otin sen käyttöön, ne röörit oli osittain auki, ei täysin auki. Eli ilmeisesti sulla ei ihan täysin auki ollut, täytyy kai säätää vähän. Mutta kyllä se tämän pienen kokemuksen perusteella tuntuu ihan hyvältä kalulta. :)
Protozoon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 22:54, 14.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kajaani

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

Paavo2006 kirjoitti:
Protozoon kirjoitti: Joo, mulla oli muistaakseni täysin auki. Jokin kompromissi siihen täytyy laittaa, jos putki alkaa liikaa täyttymään, tai kaasu "puhaltuu" ulos. Huomioinpa kerran, että Tunzesta tuleva kupla on isompi, kuin pelkästä letkusta... (onpa tänään hankala ilmaista itseään), eli yksi kupla oli useampi kupla Hydorin kuplalaskimessa.
Joo, no niimpä onkin, isompi kupla, mäkin huomioin ton. Mä olin kyllä jonain kertana huomaavinani, että sieltä reaktorin alapäästä olis tullut hienon hienoja mikrokuplia ulos, liekö sitten tarve hieman sulkea niitä röörejä pienemmälle vai onko se hienoinen kuplasumu normaalia...? 8O Kun mä otin sen käyttöön, ne röörit oli osittain auki, ei täysin auki. Eli ilmeisesti sulla ei ihan täysin auki ollut, täytyy kai säätää vähän. Mutta kyllä se tämän pienen kokemuksen perusteella tuntuu ihan hyvältä kalulta. :)
Mikrokuplia tuli mullakin, se ei menoa haitannut.

Tämä Seran uusi 500:nen reaktori on muuten aivan huippupeli. En uskaltanut laittaa sitä ulkosuodattimen jatkoksi (tulisi lisää liikkuvia osia ja liitoksia altaan alle, ja lisäksi sen letkuliittimet on 16mm letkuille), vaan laitoin sen Juwelini sisäsuodattimen ulostuloon kiinni. Tämä reaktori vaatii vähintään 500l/h pumpun, tuosta Juwelista tulee varmaan 500-1000 välillä. Kuplia ei juuri ehdi nähdäkään, kun ne liukenee.

-----------------------------

Mietinpä niitä mikrokuplia vielä, kun tuntui Paavo2006 ne sinua vaivaavan.
Voipi olla, että ne eivät edes ole hiilidioksidia. Noissa kuplissa käsittääkseni tapahtuu muunkinlaista kaasujenvaihtoa veden ja kuplan välillä, kuin vain CO2:n liukeneminen veteen. Toisaalta teollisuushiilidioksidi on noin 99,7% hiilidioksidia, ja voi olla, että jämät eivät liukene vaan kuplittelevat niissä mikrokuplissa pois.
Tämä päätelmä toki aika mututuntumalla.
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Kysymyksessäni ei kyseessä ole seran välineistöä vaan hiilidioksidista on tässäkin kysymys joten jatkan perään.
Olen aikeissa ostaa Ferplastin co2 energy professional hiilidoksidi laitteet.
Magneettiventtiili tuntuisi jotenkin järkevältä ostokselta, kyseinen laite ferplastilta vaan maksaa n. 100e.
Akvaarioon.fi sivustoilta löysin agualight co2 magneettiventtiilin alle 60:n euron.
En vaan ole ikinä ollut kyseisten laitteiden kanssa missään tekemisissä, joten en tiedä voiko näitä yhdistellä keskenään ja jos niin mitkä sitten sopii yhteen?
Jos vaan tiedätte jonkin muunkin merkkisen magneettiventtiilin joka vaan on edullisempi kuin satasen ja käy ferplastin kanssa niin mainitkaa ihmeessä.
Altaani koosta ja kalastosta olenkin jo vastottain kertonut toisen kysymyksen yhteydessä ja hiilari laitteita olen hankkimassa toki kasvien hyödyksi, mutta myös ph:n laskemiseksi lähemmäksi kalojen kotivesien arvoja, joka meidän altaassa on 7,2 - 7,5.
Protozoon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 22:54, 14.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kajaani

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

-Tetratar- kirjoitti:Kysymyksessäni ei kyseessä ole seran välineistöä vaan hiilidioksidista on tässäkin kysymys joten jatkan perään.
Olen aikeissa ostaa Ferplastin co2 energy professional hiilidoksidi laitteet.
Magneettiventtiili tuntuisi jotenkin järkevältä ostokselta, kyseinen laite ferplastilta vaan maksaa n. 100e.
Akvaarioon.fi sivustoilta löysin agualight co2 magneettiventtiilin alle 60:n euron.
En vaan ole ikinä ollut kyseisten laitteiden kanssa missään tekemisissä, joten en tiedä voiko näitä yhdistellä keskenään ja jos niin mitkä sitten sopii yhteen?
Jos vaan tiedätte jonkin muunkin merkkisen magneettiventtiilin joka vaan on edullisempi kuin satasen ja käy ferplastin kanssa niin mainitkaa ihmeessä.
Altaani koosta ja kalastosta olenkin jo vastottain kertonut toisen kysymyksen yhteydessä ja hiilari laitteita olen hankkimassa toki kasvien hyödyksi, mutta myös ph:n laskemiseksi lähemmäksi kalojen kotivesien arvoja, joka meidän altaassa on 7,2 - 7,5.
Voi yhdistellä. Paineenalentimen ja magneettiventtiilin väliin laitetaan yleensä letkunpätkä, jos ne eivät ruuvaudu suoraan toisiinsa kiinni (saman merkkiset). Itselläni on Seran paineenalennin ja Ferplastin magneettiventtiili, ja 5cm co2-letkunpätkä välissä. Mulla on ylimääräinen Seran magneettiventtiili, mutta en ole saanut aikaiseksi ruuvata sitä paineenalentimeen vielä (oletan, että se onnistuu).

Tuohon Ferplastin systeemiin kannattaa hommata se adapteri normaalikierteelle, niin saa vaikka 10kg hiilaripullon siihen kiinni. Jostain tosin muistaakseni luin, että nämä adapterit on jotenkin "omalla vastuulla" -juttuja.
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Voi mikä helpotus!
Saturainen kun tuntuu niin isolta rahalta varsinkin kun samaan tarkoitukseen, joskin erimerkkistä tuotetta myydään liki puolet halvemmalla.
No joo, just arvelinkin kysäistä vielä että mitenkäs niitä isompia pulloja saa liitettyä laitteestoon, vaan omalla vastuulla juttua en taida olla tarpeeksi rohkea kokeilemaan :P .
Kuinkas kauan noin keskimäärin riittää yksi puolenkilon puteli, siis nelisataisessa altaassa?
Kuten jo totesinkin en todellakaan ole tuttu kyseisten laitteiden kanssa, niin onkos asennus vaikeaa?
Minkälaisella annostuksella kannattaa aloittaa ja mitä muuta kannattaa tietää asioista ennen asennusta?
Protozoon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 22:54, 14.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kajaani

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

-Tetratar- kirjoitti:Voi mikä helpotus!
Saturainen kun tuntuu niin isolta rahalta varsinkin kun samaan tarkoitukseen, joskin erimerkkistä tuotetta myydään liki puolet halvemmalla.
No joo, just arvelinkin kysäistä vielä että mitenkäs niitä isompia pulloja saa liitettyä laitteestoon, vaan omalla vastuulla juttua en taida olla tarpeeksi rohkea kokeilemaan :P .
Kuinkas kauan noin keskimäärin riittää yksi puolenkilon puteli, siis nelisataisessa altaassa?
Kuten jo totesinkin en todellakaan ole tuttu kyseisten laitteiden kanssa, niin onkos asennus vaikeaa?
Minkälaisella annostuksella kannattaa aloittaa ja mitä muuta kannattaa tietää asioista ennen asennusta?
Tuo Ferplastin systeemi toimii omilla kertakäyttöisillä pulloilla. Siihen paineenalentimeen voi laittaa samassa kaupassa myytävän adapterin, jolla sen saa ns normaalikierteiseen täytettävään co2-pulloon kiinni. 2kg pullo sammutinhuollossa maksaa käsittääkseni noin 100€ ja sen täyttäminen on sitten edullista, 11€. Minulla 0,5kg:n pullo kestää 400l:ssä n.1kk ja 2kg:n 4-6kk. Riippuu toki paljonko hiilaria syöttää...

Ferplastista co2 energy professonalista tässä lisää: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 7&t=137322

EDIT: Oho, Ferplastin 500g vaihtopullo (ei-täytettävä!) maksaa melkein neljäkymppiä... Eli ostaisin tuohon 2kg täytettävän pullon ja sen adapterin... alkaa mennä niin kalliiksi että esim. Seran setti olisi jo saman hintainen.
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Laitanpa kysymykseni tänne.
Eli käytössä on Aqua Light CO2 järjestelmä
http://www.meerwasser-aquaristik.de/onl ... -8927.html (maksoi muutama viikko sitten 299 € [;)] )
Laite toimii moitteettomasti mutta KH ja pH tuottavat päänvaivaa.
KH on tällä hetkellä 2 ja pH pitäisi saada turvallisesti 7,5:stä 6,5 paikkeille. Pitäisikö KH:ta nostaa jollain, ja siinä tapauksessa millä (ruokasooda)? Vai uskaltaako tiputtaa pH:ta hitaasti. Ja mitä tapahtuu vedenvaihdon yhteydessä kun pH pomppaa ensin ylös ja sitten taas alas.
Protozoon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 22:54, 14.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kajaani

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

SPLASH kirjoitti:Laitanpa kysymykseni tänne.
Eli käytössä on Aqua Light CO2 järjestelmä
http://www.meerwasser-aquaristik.de/onl ... -8927.html (maksoi muutama viikko sitten 299 € [;)] )
Laite toimii moitteettomasti mutta KH ja pH tuottavat päänvaivaa.
KH on tällä hetkellä 2 ja pH pitäisi saada turvallisesti 7,5:stä 6,5 paikkeille. Pitäisikö KH:ta nostaa jollain, ja siinä tapauksessa millä (ruokasooda)? Vai uskaltaako tiputtaa pH:ta hitaasti. Ja mitä tapahtuu vedenvaihdon yhteydessä kun pH pomppaa ensin ylös ja sitten taas alas.
Ruokasoodalla on halvin vaihtoehto. KH2 on aika vähän hiilidioksidin lisäykseen, voi tulla kohtalokkaita heilahteluja. Vähintään 3-4 olisi hyvä. Meillä vesi on hanassa 7.4, KH 2-3, ja nostan KH:n 4:ään ja pidän ph:n 6.75:ssä. Vaihdan vettä 120l viikossa (allas 400l) ja ph ei muutu sen kummemmin, vaikka lisäilen limupullosta 3 tl ruokasoodaa vedellä samalla. Onko tuo mainitsemasi pH 6,5 välttämätön? Käykö esim 6,7? KH 4:llä on tuossa pH 6,5:ssa aika lailla CO2:ta, ehkä kaloille jo liikaa (jos on kaloja), jos on uskominen näitä karttoja: http://www.thekrib.com/Plants/CO2/kh-ph-co2-chart.html. KH 3:lla vielä menisi.
Viisaammat korjatkoon. Itse olen päätynyt tällaisiin pohdinnoissani.
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
m1ksu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 09:08, 09.12.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kurikka

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja m1ksu »

Mä nostaisin kH:ta sinne 4-5 paikkeille niin on pH:n lasku hallitumpaa ja vakaampaa ja kH:ta voi nostaa ruokasoodalla tai ihan kH+:lla.
Kun laite on pudottanut pH:n säädettyyn arvoonsa voi hyvin pitää laitteen päällä jatkuvasti niin pysyy pH vakaana. Ja CO2 määrät sallituissa rajoissa.
Veden vaihtojen yhteydessä ei tarvitse välttämättä kiinnittää pH arvoon huomiota kun pH ei nouse merkittävästi ja CO2 laite pudottaa arvon melko nopeasti säädettyyn, (jos ei vettä vaihdeta isoja määriä) mutta voi toki käyttää hieman pH-:ta lisättävään veteen nopeuttamaan asiaa!

Itselläni Weipron CO2 laite huolehtii pH:sta 6,6-6,65 välissä ja kH on 5 ja hyvin pelittää!
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Kiitos vastauksista.
En muistanutkaan katsoa tuota karttaa (vastaavanlainen tuli tippatestien mukana). Optimaalinen tilanne olisi oikeastaan pH 6,6-6,8 / KH 4.
Muistaakseni täällä on jossain kirjoitettu, että ruokasoodalla KH:n nostaminen jos haluaa laskea pH:ta on hölmöläisten hommaa koska rukasooda myös nostaa pH:ta. Eli ensin nostetaan ja sitten lasketaan.
Mutta jos se teillä toimii niin ehdottomasti lähden kokeilemaan. Itselläni 350 litrainen. Minkälaisesta annostelusta kannattaa lähteä liikkeelle?
m1ksu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 09:08, 09.12.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kurikka

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja m1ksu »

Itse lähtisin liikkeelle 350L:n kanssa CO2 annostuksessa n.2 kuplaa/sekunti.
Seuraa sitten lähteekö miten pH laskemaan ja mittaa CO2 määrää altaassa ettei arvo nouse liian ylös, kun ilmeisesti sulla on tippatesti siihen!
Seralla on kätevä jatkuva näyttöinen CO2 testi mikä laitetaan altaaseen! [;)]
Säätää sitä annostusta sitten tarpeen mukaan lisää tai vähentää.
Kun pH on saavuttanut säädetyn arvon niin silloin voi annostus olla hieman reilumpi koska hiilaria menee altaaseen vain tarvittaessa!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”