Hei!
Mulla on tuolla altaassa platyn poikasia joista annoin osan siskolleni n. 2kk sitten. Silloin ne oli saman kokoisia. Nyt systerillä olevat poikaset on huomattavasti isompia kuin mun poikaset. Mitkä asiat vaikuttaa poikasten kasvuun ja mitkä olis ihanteelliset olot? Minkälainen ruokinta? Vettä olen koittanut saada kovemmaksi kipsin avulla kun niin täältä luin. Jatkossa tuleville poikasille kun olisi ostaja tiedossa mutta kun ne kasvaa niin hitaasti...
Allas 126l
Lämpö 26 astetta
Ph 7
kh 14
gh 10
Platyn poikasten hidas kasvu
Valvoja: Moderaattorit
Re: Platyn poikasten hidas kasvu
Poikasten kasvatus tulisi tapahtua kalojen ehdoilla, eikä nopea kasvu saisi olla itse tarkoitus. Monissa eri kalalajeissa eri yksilöt kasvavat hyvinkin eri nopeutta ja silti aikuisina niitä on vaikea enää erottaa toisistaan. Terve ja hyvinvoiva kala joka asuu oikeanlaisessa akvaariossa ja oikeissa vesiarvoissa pystyy jatkamaan normaalia kasvuaan katkoitta ja hidasteitta.
Kasvuvauhtiin vaikuttaa ainakin seuraavat tekijät:
A ja B(B1, B2, B6 ja B12)-vitamiinien puute hidastaa kalojen kasvua
- Lähteitä yllämainituille esim.: Pinaatti, porkkana, herne, paprika, maksa
Ruokinta usein, vähemmän kerralla (poikasille on olemassa ihan omia ruokiakin esim. Seran Mikropan) -> kasvu nopeampaa.
- Proteiinia usein ja riittävästi poikasille (ja synnyttäväisillään olevalle emolle myös) esim. elävää ravintoa
- ...kaikenkaikkiaan laadukkaita ruokia, ei Best Friend yms. "tavaratalolaatuista" moskaa
Veden lämpötila vaikuttaa akvaarion asukkaiden kasvua ajatellen suuntaa antavasti ja ehkä jopa hieman liioitellusti:
- Viileämmässä vedessä eläin elää pidemmän elämän, eikä ole niin aktiivinen kuin lämpöisemmässä
- Lämpöisemmässä vedessä eläin on vilkkaampi ja kasvaa nopeammin, mutta luvassa lyhyempi elämä
- ...ei kuitenkaan lajille täysin sopimattomia lämpötiloja ettei kala kärsi sairastu ja/tai kuole
Onko tuo KH-arvosi oikeasti noin korkea? Käytätkö tippatestejä, liuskoja vai jotain laitteita mittaamiseen?
Kasvuvauhtiin vaikuttaa ainakin seuraavat tekijät:
A ja B(B1, B2, B6 ja B12)-vitamiinien puute hidastaa kalojen kasvua
- Lähteitä yllämainituille esim.: Pinaatti, porkkana, herne, paprika, maksa
Ruokinta usein, vähemmän kerralla (poikasille on olemassa ihan omia ruokiakin esim. Seran Mikropan) -> kasvu nopeampaa.
- Proteiinia usein ja riittävästi poikasille (ja synnyttäväisillään olevalle emolle myös) esim. elävää ravintoa
- ...kaikenkaikkiaan laadukkaita ruokia, ei Best Friend yms. "tavaratalolaatuista" moskaa
Veden lämpötila vaikuttaa akvaarion asukkaiden kasvua ajatellen suuntaa antavasti ja ehkä jopa hieman liioitellusti:
- Viileämmässä vedessä eläin elää pidemmän elämän, eikä ole niin aktiivinen kuin lämpöisemmässä
- Lämpöisemmässä vedessä eläin on vilkkaampi ja kasvaa nopeammin, mutta luvassa lyhyempi elämä
- ...ei kuitenkaan lajille täysin sopimattomia lämpötiloja ettei kala kärsi sairastu ja/tai kuole
Onko tuo KH-arvosi oikeasti noin korkea? Käytätkö tippatestejä, liuskoja vai jotain laitteita mittaamiseen?