Durson liplatusongelma - apuva pliis
Valvoja: Moderaattorit
-
vuorila
- Junior Member

- Sukupuoli: Mies
Durson liplatusongelma - apuva pliis
Yritin etsiä vanhoista threadeistä tähän vastausta mutta en onnistunut löytämään... Ollaan saatu allas pystyyn ja Dursokin toimii muuten paitsi vähän häiritsee tuo liplatus joka kuuluu siitä kun vedenpinta ylivuodossa on n. 1-2 senttiä kamman alareunan alapuolella. Eli itse Durson saa hiljaiseksi säätämällä ilmaventtiiliä ja ala-altaaseen menevän putken virtausta, mutta kun vedenpinta ylivuodossa asettuu tuohon Durson vaakaputken puolivälin tietämille (mihin sen kai käsittääkseni kuuluisikin asettua?) niin kamman yli valuva vesi tosiaan vähän lorisee. Eihän tuo paha ääni ole (ainakaan verrattuna Durson pörinään
) mutta olisi kiva tietää onko teillä keinoa miten siitäkin pääsisi eroon. Joka kerran kun yritetään nostaa vedenpintaa ylivuodossa hieman, se lähtee ennemmin tai myöhemmin "vaeltamaan" vähitellen ylöspäin - tuloksena se, että vesi lopulta valuu varaputken kautta kokonaan ja vedenpinta on lähes kamman hampaiden yläreunassa, mikä ei tietenkään toimi. Olisiko hyvää kikkaa,voiko tuohon kamman taakse vaikka kiinnittää kätevästi jotakin mikä vaimentaisi/rikkoisi tuon ylivaluvan veden? Pankaas kommenttia tuleen, pliis.
-
cmmd
- Senior Member

- Viesti:
Re: Durson liplatusongelma - apuva pliis
Semmonen alamäkiramppi kammasta ylivuotolaatikkoon.
-
Jorg
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS
Korvatulpat tai laita stereoita lujempaa.
Mattosuodattimesta voi myös tehdä sopivan kokoisen palan ja laittaa ylivuotoon sisälle.
Mattosuodattimesta voi myös tehdä sopivan kokoisen palan ja laittaa ylivuotoon sisälle.
Minulla myöskin toimi se, että laitoin mattosuodattimen palan ylivuotoon ja sain liplatusäänet poistumaan käytännössä kokonaan.
-
K.S
- Kim Söderberg

- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Viesti:
Moi 
Paljonko vettä virtaa alas, voisko sitä säätää pienemmäksi, ainakin lorina pienenee
Paljonko vettä virtaa alas, voisko sitä säätää pienemmäksi, ainakin lorina pienenee
-
vuorila
- Junior Member

Alasvirtausta on tosiaan jo säädetty eikä se ongelma kai siinä ole, ala-altaan päässä vesi tulee ihan siististi ilman lorinoita.
Gorkki ja Jorg, mites tuon mattosuodattimen palan sais kätevästi kiinni siihen kamman takaosaan? Vesi tulee kamman yli sen verran vauhdilla että jos suodatinmattoa siihen asettaa ilman kiinnitystä niin se tahtoo painua upoksiin... Onkohan veden tulo sitten liian voimakasta nostopuolella, siellä on kuitenkin vain Red Dragon 3500l/h? Ei kai tuo nyt voi olla liian paljon kun tankin tilavuus on 950 litraa? Onko tässä nyt jotakin ihan ilmeistä jota mä en vaan nyt tajua...?
Gorkki ja Jorg, mites tuon mattosuodattimen palan sais kätevästi kiinni siihen kamman takaosaan? Vesi tulee kamman yli sen verran vauhdilla että jos suodatinmattoa siihen asettaa ilman kiinnitystä niin se tahtoo painua upoksiin... Onkohan veden tulo sitten liian voimakasta nostopuolella, siellä on kuitenkin vain Red Dragon 3500l/h? Ei kai tuo nyt voi olla liian paljon kun tankin tilavuus on 950 litraa? Onko tässä nyt jotakin ihan ilmeistä jota mä en vaan nyt tajua...?
-
K.S
- Kim Söderberg

- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Viesti:
Nämähän liittyy suoraan toisiinsa ja sitä juuri tarkoitin että voisit säätää nostopuolta pienemmäksi jos se auttaisvuorila kirjoitti:Alasvirtausta on tosiaan jo säädetty eikä se ongelma kai siinä ole, ala-altaan päässä vesi tulee ihan siististi ilman lorinoita.
Onkohan veden tulo sitten liian voimakasta nostopuolella, siellä on kuitenkin vain Red Dragon 3500l/h? Ei kai tuo nyt voi olla liian paljon kun tankin tilavuus on 950 litraa? Onko tässä nyt jotakin ihan ilmeistä jota mä en vaan nyt tajua...?
Sori edellisen postauksen sekava vastaus
-
Jorg
- Advanced Member

Matto siis koko ylivuodon kokonen. Leikkaat sen maton 1cm suuremmaksi kuin ylivuotokulma on. Pysyy paikoillaan ihan itekseen.
-
vuorila
- Junior Member

Ok, tuohan kuulostaa hyvältä. kokeillaan...
-
Jorg
- Advanced Member

Mulla on 8000L/h pumppu eikä mulla lorise, ainakaan mun mielestä
Minkä kokoinen sun ylivuoto on? Onko kampaa? Jos se on kovin pieni niin voi olla että siellä on "putous" joka lorisee. Jos matto ei auta niin pienennä virtausta.
-
vuorila
- Junior Member

Itse asiassa se lorina on jonkin verran vaimentunut kun saatiin tuo ylivuodon vedenpinta säädettyä vähän ylemmäksi. Juuri tuollaisesta "putoksesta" on kyse. Kokeillaan mattoa tarvittaessa, ylivuoto on kolmion muotoinen, n. 45 x 45 x 50 cm ja kampa on koko etureunan mittainen, hampaiden väli ehkä 2-3 mm. En tiedä onko tuo pieni vai iso kun se on ainoa mitä olen koskaan oikeastaan nähnyt...
Oon nääs ihan vasta-alkaja ja Tammelan Jussi (Porin akvaariokeskus) joka tankin ja kaapiston teki laittoi kamman sinne jo valmiiksi.