Monniset karanteenissa

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jake_101
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Monniset karanteenissa

Viesti Kirjoittaja Jake_101 »

Hei.

Oletteko laittaneet monnisille hiekattomaan karanteenitankkiin "hiekkalaatikon" tms. esimerkiksi siinä vaiheessa kun tuotte esikypsytetyn suodattimen? Vai riittävätkö vain suojaavat piilopaikat?
Home is the place where I keep my planted tanks.
srd
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Monniset karanteenissa

Viesti Kirjoittaja srd »

Piilot riittävät.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Mulla on kahdeksalla leoperdilla kolme keskikokoista ruukkua ja muovikasvi, eivät kuitenkaan juuri oleile piiloissaan vaan touhuavat sinne tänne edestakaisin. Mahtaa niillä olla tylsää tuolla kun ei voi hiekkaa tonkia mutta ovatpahan viikset pelastetut akvaariokaupan karkeasta sorapohjasta ja pääsevät lähipäivinä oman akvaarion hienolle hiekkapohjalle hommiin. 8-)
Verna
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Verna »

Minkä kokoisen karanteenialtaan monniset tarvitsevat? Lähinnä nyt siltä kantilta ajattelen, että nehän suositellaan kuljetettavaksi erillään muista, stressin ja siitä aiheutuvan "myrkyn" erittämisen takia. Eikä niiltä varmaankaan stressi lopu heti, kun ne haavii kuljetuspussista karanteeniin. Joten kuvittelisin, ettei ihan kovin pieni karanteenari käy.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Monnisille tärkeää on altaan suuri pohjapinta-ala. Esimerkiksi laakea 40 litrainen allas sopisi varmasti hyvin. Pienempiä altaita en suosittele, koska niissä vesiarvot tuppaavat heilumaan helposti, mikä ei ole hyvä tilanne kotiutettaessa uusia kaloja, jotka ovat kuljetuksen jäljiltä jo valmiiksi stressaantuneita.

Se monnisten erittämä myrkky ei muistaakseni vaikuta saman lajin yksilöihin, mutta oli altaassa muita kaloja tai ei, niin ainakin itse olen vaihtanut kolmasosan vedestä kolme tai neljä kertaa parin viikon karanteenauksen aikana.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Verna
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Verna »

Ok, kiitos. Minulla karanteenari vetää muistaakseni 38l. Neliskulmainen pohja, matalahko astia. Noita on tarvittaessa kaksikin kappaletta käytettävissä, eli esim. 8 kalan satsin voisi jakaa kahteen neljän kalan porukkaan.

Minulla on myös bakteerivalmistetta saatavilla ja nitriittitesti löytyy, joten eiköhän tästä ihan kunnialla sitten selviydytä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”