Sukarapujen joukkokuolema - onko ehdotuksia syytä?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukarapujen joukkokuolema - onko ehdotuksia syytä?

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Kisu74: Kauanko nämä rapulaiset ehtivät asustella altaassasi?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Kisu74 kirjoitti: Kuparitestiä ei ole, koska akvaarioiden pH on 6,8-6,9 ja ainoa testi minkä löysin markkinoilta tähän mennessä vaatisi vähintään 7,5 pH:n.
Onnistuisikohan tuo kuparin testaus niin, että ottaisit akvaariosta muutaman litran vettä, ja nostaisit sen pH:n tarvittamaan lukemaan ruokasoodalla, ja ottaisit tästä testiveden kuparitestiin? Tuli vaan mieleen, kun olen tässä pH-testin ja soodan kanssa leikkinyt... Mitään kunnon annostusohjetta en kyllä osaa soodalle antaa. [:I] Voisi ehkä koittaa ½tl pariin litraan vettä, ja mitata sitten pH ja tehdä tarvittessa uusi sekoitus eri suhteella.
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Anniquu_ kirjoitti:
Kisu74 kirjoitti: Kuparitestiä ei ole, koska akvaarioiden pH on 6,8-6,9 ja ainoa testi minkä löysin markkinoilta tähän mennessä vaatisi vähintään 7,5 pH:n.
Onnistuisikohan tuo kuparin testaus niin, että ottaisit akvaariosta muutaman litran vettä, ja nostaisit sen pH:n tarvittamaan lukemaan ruokasoodalla, ja ottaisit tästä testiveden kuparitestiin? Tuli vaan mieleen, kun olen tässä pH-testin ja soodan kanssa leikkinyt... Mitään kunnon annostusohjetta en kyllä osaa soodalle antaa. [:I] Voisi ehkä koittaa ½tl pariin litraan vettä, ja mitata sitten pH ja tehdä tarvittessa uusi sekoitus eri suhteella.
Taidan jättää väliin ja luopua rapulahaaveesta kokonaan. :( Tyhjentelen tässä vkl aikana pikkuakvan. Pitäis keksiä vaan jotain kivaa käyttöä noille jaavansammalille. En nimittäin tuota jaavansammaltaustaakaan enää tarvitse.. Kai nuo kasvit uskaltaa altaasta hyödyntää, koska altaasta on kuollut vain sukaravut ja siellä kuitenkin ne 10 neonia on ihan hyväkuntoisena elossa.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Mikä sulla on pohjamateriaalina?
RiSa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja RiSa »

Säästele sammalet omaa kirpputoria varten, suunnitelma on vielä hengissä!
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

RiSa kirjoitti:Säästele sammalet omaa kirpputoria varten, suunnitelma on vielä hengissä!
osa menee sinnekin.. :D Ja sinne tuntuu löytyvän suht reilusti muutakin kasvipuolta tuolta miun viidakoksi kasvaneeksi isosta altaasta.. :mrgreen:
puppe
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja puppe »

Omat rapuseni menetin rapulaariosta sillä että laitoin yden sadasosamillisen liikaa nestemäistä hiiltä ( jäljelle jäi 2 hengissä olevaa).
Ja toinen läheltä piti tilanne oli kun laitoin olettamaani moorapuuta altaaseen joka päästi sitten jotain veteen yön aikana, jonka johdosta rapuset olivat haukkomassa happea pinnalla.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Ostin 15 tulisukarapua yksityiseltä reilu viikko sitten. Ravut terveitä isoja ja pieniä, nuoria/vanhempia.
Allas n 100l ollut pystyssä jo jonkin aikaa. Hiekkapohja. Kasvit yms. konnanputkea, jaavansammalta, jotain melalehteä ja random miekkakasvi. Sekä rusolehteä. Niin ja pistiaa, joka ei peitä edes puolta pinta alasta.
On kiviä ja sellanen kivimukaelma luoda stydeemi. Pillopaikaksi rapuset ovat ottaneet luolan reunan johon rakensin suojan sammalta käyttäen.
Kalasto: miljoonakaloja, pandamonnisia ja intiaanin sulkia. Eivät hätyyttele rapuja.
Tekniikka: Fluval 2 plus, ja hätäpäissäni tungin sinne eilen ilmastimenkin.
Vettä vaihdan 20-30% kerran tai 2 viikossa. Vedenparannus aineena toimii seran aquatan.
Kasvilainnoitteita tai muita aineita en käytä.
Kalat syövät rapupellettiä, normi hiutaleruokaa ja pakaste toukkia.
arvot: Pysyneet samana koko ajan
no3 25
no2 0
Gh 10
Kh 3
ph 6,8

Ja sitten siihen ongelmaan. Ravut Näyttävät mun silmään reippailta, mutta kokematon kun olen voitte tehdä omat päätelmät. Putsaavat kyllä koko ajan ja liikuskelevat. Muuton jälkeinen värien haalistuminen lähti alle vuorokaudessa, ovat todella kauniin värisiä.
Mutta muutama päivä sitten alkoivat kuolla. Ensin 1 sit 2 jne jne. eilen meni 5. Kuolevat todella nopeasti yhden olen ehtiny nähdä oireilevan ja sekin kuoli 2h sen jälkeen. Eli oli kiivennyt n 5cm pinnan alapuolella kasvin lehdelle ja jökötti siellä. Sit se niinku tippui sieltä ja koitti uida, mut ei oikeen tuo suuntima pelannu je veti ympyrää, mutkaa yms kuvioita kunnes luovutti ja vajos pohjaan. Poimin sen sieltä haaviin turvaan, Josko olis piristynyt, mutta oli kuollu parin tunnin päästä =S Altaan tarkastin klo 15 ja klo 18 oli 2 kuollu ja 1 oireili eli todella nopeeta menevät.
Laitoin tosiaan eilen sinne ilmastimen hätäpäissäni kun näitä selailin ja sellasta ehdotettiin vaikka tuntuikin kaukaa haetulta. Kun tulin kotiin 2 kuollu. Aamulla kaikki oli vielä hyvin. Jotenkin ehkä yhdistäisin nuo kuorenvaihdot noihin kuolemiin. Aamulla oli 2 kuorta ilmestynyt, ja kun nyt oikein mietin muistelen että ekat kuolemat alkoi sen jälkeen kun ekat kuoret näin akvassa. Kuolleet ravut ihan normin näköisiä värit hieman haalistuneet.

Ideoita, tietoa, toivoa otetaan vastaan.
Nano Riutta <3
kiinnostunut
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut »

Mikä on veden lämpötila? Mistä sulle tulee vesi? Kuorenvaihto on ravuille riskialtteinta aikaa lähinnä sen kannalta, että ne ovat silloin helpointa saalista, kun uusi kuori on vielä pehmyt. Kalat voivat jättää ravut rauhaan kuoren vaihtojen välillä, mutta kun kuori on vaihtunut, niin heti sen jälkeen ne voivat kiinnostua ravuista. Mutta jos kalat ei rapujasi hätyytä tai ravuissa ei näy ulkoisia vammoja, niin joku siinä vedessä on pielessä. Itse käytän samaa vedenparannusainetta ja tulisukaravut voi hyvin, mitä niitä nyt reilu puolitoista kuukautta mulla on ollut. 2 naarasta kantaa jo poikasia. Voi olla, että jotain raskasmetallia vedessä on liikaa, mihin tuo aquatan ei syystä tai toisesta tepsi.
Milsku
Senior Member
Senior Member

Veden lämpötila on n 26 astetta, mikä on meillä huoneenlämpö. Öisin asteen pari viileämpi.
Vesi tulee ihan normi vesiverkosta.? Ei siis kaivoa tms.
Hmm oisko apua jos huomenna menisin ostamaan pienen purkin jotain muuta parannus ainetta..
Voishan sitä nyt sit tietty koittaa.
Kiitos vastauksesta.
Nano Riutta <3
kiinnostunut
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut »

Milia kirjoitti:Veden lämpötila on n 26 astetta, mikä on meillä huoneenlämpö. Öisin asteen pari viileämpi.
Vesi tulee ihan normi vesiverkosta.? Ei siis kaivoa tms.
Hmm oisko apua jos huomenna menisin ostamaan pienen purkin jotain muuta parannus ainetta..
Voishan sitä nyt sit tietty koittaa.
Kiitos vastauksesta.
JBL:llä on sellainen vedenparannusaine kuin JBL Biotopol C, mikä on erityisesti suunnattu ravuille. En tiedä miten se käytännössä eroaa normaalista vedenparannusaineesta. Saattaa olla pelkkä myyntikikka, mutta kannattaa ehkä kokeilla jos tuota jostain löydät!
Milsku
Senior Member
Senior Member

Kiitos vinkistä.
Pitääkin mennä heti huomenna etsimään josko se auttaisi. :|
Nano Riutta <3
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Seachem Prime on myös sukiksille hyväksi todettu, varsinkin erittäin korkeatasoisille ja "hienohelmoille". Se kun tekee jotain, olikohan sitoo ammoniakin, jos sitä uhkaa muodostua, kun PH on 7 tai yli ja tekee kaikki muutkin myrkylliset yhdisteet vaarattomiksi tms...Jotain sellaista muistan kuulleeni, että ammoniakki on aika varma tulisukien tappaja. Alle 7 PH:ssa sitä ei kyllä pitäisi muodostua ollenkaan. (Järven aquanhoitosivustolta löytyy lisää tietoa aiheesta)
Tämä tieto tuli pari vuotta sitten kokeneelta kasvattajalta, joka myi täälläkin korkealuokkaisia tulisukia. Puhdas vesi on myös tärkeää, eli jos vaihdat vain 30% joka toinen viikko, niin kiristä tahtia. Itse vaihtaisin 50% viikottain.
Mulla kuoli silloin kanssa koko kanta siirron jälkeen ja yritettiin etsiä syytä siihen. Mulla oli tosin uusi allas, joskin hyvin kypsytetty silloinkin, mutta Ph saattoi heilahdella liikaa vielä.
Joskus siihen ei tunnu löytyvän mitään syytä vaikka kuinka kaivelis. Se voi olla niin pienestä kiinni.
Milsku
Senior Member
Senior Member

Juu siis vaihdan 20-30% kerran tai kaksi kertaa per viikko. :D
Katotaan josko jompaa kumpaa löytyy huomisella kierroksella.
Kiitos infosta
Nano Riutta <3
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Milia haki meiltä ravut. Tosi harmi juttu että niitä alkoi kuolla. Tosin mulla kävi ihan samalla lailla nämä hankittuani pikkuisina viime syksynä, vain muutamia jäi henkiin silloin.
Itse vaihdan n. 7-10 pvän välein vajaa puolet kerralla (allas vain 37 l). Vain kierteisiä on altaassa sukien lisäksi, ja ruokin varovaisesti. Hyvä suodatus ja paljon kasveja, nitraattikin pysyy aika alhaisena. pH 7,2, Gh 7, lämpötila alempi eli n.22 yöllä, päivällä lämpimämpi valaisimen toimesta. Vain kylmimpään aikaan lämppäri käytössä.
Vedenparannusaineina olen käyttänyt pitkään Easy Lifea ja Dennerlen Aqua Rico Averaa. Hyvin varovaisesti mitään nestemäistä kasvilannoitetta, en läheskään viikottain. Pro vitoa en ole käyttänyt. Se on tuota Dennerlen jotain vihreässä pumppupullossa olevaa.

Itselleni on tullut mieleen, että tulisukat olisivat todella herkkiä äkillisille veden muutoksille kuten muutossa. Ehkä myös tosi stressialttiita, jolloin menevät heikoksi, en tiedä. Arveluitani nämä. Meillä Milian kanssa lienee sama vesilaitoskin, Turussa asustellaan ?
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Milia kirjoitti:Vedenparannus aineena toimii seran aquatan.
Mimosa X kirjoitti:sama vesilaitoskin
Ravuista ei ole kokemusta, Turun vedestä kokemusta liiankin kanssa. Vesilaitos lisää kloramiinia veteen, ja siihen ei Aquatan tehoa. Itse käytän Tetran AquaSafea.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Voi hyvinkin tuo muuttostressi tappaa rapuja. Mullakin tuli joukkokuolema, kun vaihdoin pohjahiekan altaaseen. Sama homma kun muutin ravut eri altaaseen. Aina muutama sinnikäs on noista tapahtumista jäänyt henkiin.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Milsku
Senior Member
Senior Member

Laitanpa päivitystä tilanteeseen.
Aammulla kaikki oli ok.
Soittelin päivällä kaikki akvaarioliikkeet yms läpi mitä keksin ja kellään ei ollu noista kumpaakaan.
Yhdessä akvaarioihin erikoistuneessa liikkeessä myyjä ehdotti Junglen start right poretabletteja.
Poistaa Kloramiinin, raskasmetallit, kloorin yms yms.
Tulin kotiin niin 1 kuollu. :cry:
Katsotaan mitä viikonloppu tuo tullessaan. Toiveikkaina tietty.
Nano Riutta <3
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Milia kirjoitti:Laitanpa päivitystä tilanteeseen.
Aammulla kaikki oli ok.
Soittelin päivällä kaikki akvaarioliikkeet yms läpi mitä keksin ja kellään ei ollu noista kumpaakaan.
Yhdessä akvaarioihin erikoistuneessa liikkeessä myyjä ehdotti Junglen start right poretabletteja.
Poistaa Kloramiinin, raskasmetallit, kloorin yms yms.
Tulin kotiin niin 1 kuollu. :cry:
Katsotaan mitä viikonloppu tuo tullessaan. Toiveikkaina tietty.
Voi itku :cry:
Meillä taasen hyviä uutisia, tyttö löysi yhdeltä ravuista munat. Montaa rapua meille ei jäänytkään. Mielelläni antaisin tulevia poikasia sulle sitten, mutta kamala jos nekin kuolee heti...

Tosiaan mulla ainakin tuon Easy Lifen kanssa mennyt hyvin. Samoin Sen Dennerlen pumppupullon. Ensinmainittua saa ainakin Uudesta Akvaariosta, toista Puutorilta. Ainakin Easy Lifen kohdalla mainitaan että poistaa kloramiinia myös, dennerlen putelin ohjeesta muistelen lukeneeni samaa. Ensinmainittua kuitenkin käyttänyt melkein aina. Tetran Aqua safea myös. Siitäkin on markkinoilla "paranneltu koostumus", joka kai on se joka poistaa nimenomaan myös vain kloramiinin. Se vanha ei ?

Täs toi Easyl Lifen puteli :
http://www.tuchosoft.net/akv/tuotteet/tuote.php?id=479
Milsku
Senior Member
Senior Member

Juuh toi oli itseasiassa se toinen mitä se mulle suositteli, mut kun kysyin kumpaa hän käyttäisi kallistuttiin noiden poreiden puolelle.
Juu ei tonne altaaseen laiteta yhtään rapua ennenkuin tilanne varmasti kunnossa.
Nano Riutta <3
Milsku
Senior Member
Senior Member

Tänään 4 rapua menehtyi.
Olen pikkuhiljaa luopumassa toivosta rapuharrastukseni suhteen.
2 vielä näkyy olevan elossa ja hyvässä voinnissa.
Joko aine ei vaikuta, ravut ovat liian pahasti myrkyttyneet, tai ongelma on jokin muu.
Harmittaa kyllä kunnolla nyt. :cry:
Nano Riutta <3
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Kokeilepa tavallisia matiassukarapuja, vihreitä, ruskeita, sinertäviä, ne eivät ole niin herkkiä kuin tulisukaravut. Saattaa olla, että ei tule mitään ongelmaa ja voit nauttia sukaravuistasi.
Hommaat vaan ensin kunnon vedenparannusaineen ja aloitat alusta.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Hommaapa tuota Tetra Aquasafea, jos siitä olisi apua. Voi olla että nuo poreet eivät vain ole tarpeeksi tehokkaita eivätkä sido kaikkea haitallista.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Milsku
Senior Member
Senior Member

Miten mä n iitä tuonne uskaltaisin lisätä, tulee ihan teloittaja olo... :cry:
Ja en mä usko et ketään mulle ees raaskii enää myydä rapusiaan kun olen jo niin monta tappanut :(
Nano Riutta <3
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Milia kirjoitti:Miten mä n iitä tuonne uskaltaisin lisätä, tulee ihan teloittaja olo... :cry:
Ja en mä usko et ketään mulle ees raaskii enää myydä rapusiaan kun olen jo niin monta tappanut :(
Meille tulee noita lisää ja jos keksitään missä vika niin kokeillaan tässä kevään tullen uusiksi kun meille noita poikasia tulee. Saat ihan ilmatteks niitä sitten. Tosi harmi juttu. Kuinka kauan sulla muuten on ollut tuo allas toiminnassa ? Ja millainen pohja, mitä hiekkaa ? Aattelin vaan että jos on uusi niin voi vielä hakea tasapainoa ja jos jostain somisteesta/pohjasta liukeneekin jotain myrkyllistä veteen ?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”