Toimistoakvaario?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ToyPoodle
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Toimistoakvaario?

Viesti Kirjoittaja ToyPoodle »

Olen suunnittelemassa pienehköön toimistoon(12 henkeä) akvaariota. Seinustalla olisi juuri sopiva paikka akvaariolle ja sellainen loisi kivasti tunnelmaa ja pystyisi rentoutumaankin kaloja katsellessa. Millaisia kokemuksia on toimistoaltaista? Miten onnistuu ruokinnat ja vedenvaihdot tms. Joissain firmoissahan taitaa olla akvaarioita mutta kuka niitä hoitaa? Iltaisin tietenkään toimistolla ei ole ketään eikä yleensä viikonloppuisinkaan. Lisäksi töitä on välillä tosi paljon, joten voisiko ajastettu ruokinta-automaatti olla ruokinnan osalta toimiva? Sellaista loma-aikaa että toimistolla ei päivällä olisi ketään ei ole.

Suunnitteilla on 500-600l kokoinen purkki. Mitään kovin vaativia tai erikoisoloja vaativia kaloja en halua. Joku kiva, isohko parvi tai kaksi jotain pikkukaloja, jotain isompia(vaikka kirjoahvenia tms.) katseenvangitsijoiksi ja pohjalle monnisia/nuoliaisia ja ehkä joku pleko. Ehdotuksia lajien suhteen?
buke
Junior Member
Junior Member

Re: Toimistoakvaario?

Viesti Kirjoittaja buke »

Minulla ei ole ollut, mutta mitä kokemuksia olen kuullut, on sen hoitaminen tavallaan työlästä. Monesti on joutunut työajan jälkeen jäädä hoitamaan. Ajastimella muut hommat. Kuka pitää mitäkin vaivalloisena. :)
hyaSINTTI
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hyaSINTTI »

Päiväkodissa, jossa olin töissä, oli akvaario. Ruokinta-automaatti hoiteli viikonloput, joku asialle vihkiytynyt työntekijä pidemmät lomat. Vedenvaihdot tms. toimenpiteet puuhattiin siinä muiden hommien lomassa, joskus lastenkin kanssa, jos isompia ja motorisesti tarpeeksi taitavia oli tarjolla! Eipä tuosta mahdotonta vaivaa ollut, mutta jonkun asiaa tuntevan ja siitä innostuneen on otettava selkeä vetovastuu akvaarion hoidosta. Mielestäni idea on hyvä ja täysin mahdollinen!
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Meillä on töissä 560 litrainen allas parilla oskarilla, oikein kätevä katseenvangitsija. Suodattimena yksi 2028 ja tuntuu riittävän biologiselta puolelta. Valaisimet ajastimella ja ruokinta-automaatti, joten täysin itseään ylläpitävä järjestelmä normaalioloissa. Varsinaisen huollon hoitaa ulkopuolinen firma, muistaakseni Suomen Akvaariopalvelu, he tuovat uudet ruoat, vaihtavat veden ja putsaavat altaan ja suodattimen silloin tällöin.

Itse ottaisin kalastoon muutaman ison ja kiinnostavan kalan, esimerkiksi pariskunta Paholaistonkijoita. Isot kalat ovat paljon "fiksumpia" kuin pienet sintit ja siksi niitä on minusta mukavampi katsella. Varsinkin jos alkavat kutemaan. Itse jättäisin kalojen lukumäärän vähäiseksi, sillä se helpottaa huoltoa mukavasti. Pidemmät huoltovälit takaavat sen, että kalat eivät kuole nitraattimyrkytykseen jos ei nyt joka viikko muista vettä vaihtaa.
Eiköhän tämä ollut tässä..
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja malawi »

Helppohoitoinen olis vaikka sukarapu akvaario. Arc 35 litrainen ja sinne kirsikkasukarapuja.
ToyPoodle
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ToyPoodle »

^Kirjoitin kyllä että suunnitteilla on joku yli 500l akvaario...
Amos
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Amos »

Meillä on kapea 130 -litrainen. On vähän ahdas hoitaa, ja pieniä kalojahan siellä on: pikkusateenkaaria ja punapäätetroja , pikku-ottoja+ partamonni. Hitaasti kasvavat kasvit ovat mielestäni parempia ettei tarvi olla paljon karsimassa.

Ruokinta-automaatti on jatkuvasti pyörittämässä perusruokaa, niukalti olen yrittänyt säätää. Silloin tällöin herkumpaa extraa tiputtelen. Valot ovat myös ajastuksella. Vedenvaihto n. kerran viikossa puolet.

Isompi akvaario olisi kivempi ja tietty näyttävämpi, mutta sille ei nyt ole tilaa. Toisaalta ison altaan kasvien karsiminen ei kovin houkuttele. Edelleenkin pitäisin siksi vähän kasveja ja nekin hitaasti kasvavia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”