Petokotilo ei syö kehäkotiloita?
Valvoja: Moderaattorit
Petokotilo ei syö kehäkotiloita?
Tilasin täältä aqua-webistä 5 kpl petokotiloita, jotain kuukausi sitten. Olen nyt katsellut ja seuraillut petoja, mutta en ole kertaakaan nähnyt niiden syövän kehäkotiloita, kulkevat ohi tai päältä vain ja jättävät siihen. Ja ei ole kehäkotiloiden määräkään vähentynyt yhtään, ainakaan kun silmämääräisesti katsoo. Akvaario on 128 litrainen, joten luulisin, että tuo määrä riittäisi pitämään akvaarion puhtaana toisista kotiloista.. Mistä on kyse? 

-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Petokotilo ei syö kehäkotiloita?
Samaan tarkoitukseen minäkin petokotiloita aikoinaan hankin, mutteivät ne minullakaan näyttäneet kehäkotiloista kiinnostuvan ollenkaan eikä niiden määrä vähentynyt lainkaan. Ovatkohan sitten liian pieniä petojen "kärsille"? Sittemmin akvaani tuli myös kierteisiä ja ne kyllä kelpaavat, vaikkakin lisääntyvät tietysti nekin nopeammin kuin muutama petokotilo niitä ehtii suuhunsa pistelemään, joten vaativat muutakin harvennusta kurissa pysyäkseen.
Kehäkotiloillani näyttää onneksi tällä hetkellä sujuvan varsin heikosti - niitä ei näy kuin muutamia. Johtunee ainakin osittain siitä, että "joudun" karsimaan kasvejani aika reippaasti ja ilmeisesti poistuvat akvaariosta sitten niiden mukana. Tai sitten ovat joutuneet alakynteen noiden runsaiden kierteisten kanssa.
Kehäkotiloillani näyttää onneksi tällä hetkellä sujuvan varsin heikosti - niitä ei näy kuin muutamia. Johtunee ainakin osittain siitä, että "joudun" karsimaan kasvejani aika reippaasti ja ilmeisesti poistuvat akvaariosta sitten niiden mukana. Tai sitten ovat joutuneet alakynteen noiden runsaiden kierteisten kanssa.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Kehäkotilot eivät taida olla hiekassa oleskellä niin kuin petokotilot joten se taitaa olla hankalampi tehtävä heille, plus kehäkotilot ovat niin pienejä! Itse keräsin sormin kaikki kehäkotilot pois yli 400 litraisesta altaasta pois eikä niitä enään ole. Meni muutaman kuukautta mutta eipä niitä enään ole 

Minulla kyllä ovat petojen myötä hävinneet sekä kehä- että kierteiskotilot. Tosin kanta ei ollut kovin suuri.
Äh mulla ei kyllä kestä hermot mihinkään nyppimiseen, vaikka ei mikään iso akvaario olekaan. Olen muutaman kerran nyppinyt kaikki kehäkotilot jotka ovat olleet näkyvillä, mutta aamulla niitä tuntuu olevan kaksinverroin enemmän. Kysyin vielä petojen myyjältä, että syövätkö kehäkotiloita, niin hän sanoi että kyllä nekin kelpaavat hyvin. Höh
Tuolla on tuolla akvaariossa noita kehäkotiloita aivan järkyttävän paljon, laseilla, pohjalla, kannoilla, kivillä ja kasveilla.

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Sun peton ovat laiskoja!!
Sekä dieetillä

Joo niin voi olla, vaikka toivottavasti ei ole!! 

Kyllä mulla pedot syö kehäkotiloitakin. Mutta paljon laiskemmin kuin kierteisiä 

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Nainen
Pitäiskö niitä kehäkotiloita karsia yhteispelissä noiden petojen kanssa? Eli noukkii niitä kehäkotiloita mahdollisimman paljon itse ja jättää viimeistelyn pedoille. Itselläni on ainakin toiminut yhteispeli hyvin, kun olen muutaman kerran kasveissa onnistunut ylimääräisiä eläviä altaisiin siirtämään alunalillutuksesta huolimati. Luulisi noiden muiden kotiloiden olevan sen verran lihaisaa ja tukevaa ravintoa, että sulattelussakin menee aikansa.
Isäni ilmaisi käydessään hyväksyntänsä akvaarioharrastukselleni: "No eihän tämä nyt ihan yhtä hullua touhua ole; telkkarista näin, ku jollain naisella oli 200 orankia".
Kannattaa auttaa petokotiloita. Pienemmät pedot pystyvät syömään vastaavasti pienempiä muita kotiloita, myös kehäkotiloita. Miksikäs niitä kehäkotiloita noukkimaan pois. Laseissa ja kivillä yms olevat litistetään, hyvää ruokaa monille kaloille. Kannot nostellaan ylös ja harjataan. kasvien lehdiltä joutuu kyllä näkemään enemmän vaivaa, jos haluaa.
Joka päivä jokunen minuutti, niin parissa viikossa alkaa allas olla puhtaassa kunnossa. Näin on tapahtunut itselläni useammassa altaassa.
Joka päivä jokunen minuutti, niin parissa viikossa alkaa allas olla puhtaassa kunnossa. Näin on tapahtunut itselläni useammassa altaassa.
1000, 100 ja 10 litraa