Miksi nitriitit ei nouse? Vai onko akva jo kenties kypsä?
Valvoja: Moderaattorit
oudot kypsytysarvot...
Nyt on varmaan jotain pielessä kun nitraatti oli aiemmin 50 luokkaa ja nitriitti yli 5 . Nyt molemmat ovat itsestään huomattavasti laskeneet. Nitriitti oli enään 0.5 ja nitraatti 20 kun tänään mittasin. Miten on mahdollista, että nitriitti noin nopeasti laskee ja sitten vielä nitraattiarvot romahtaa? Apua, pian
!
-
minnukkaliisa
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: Miksi nitriitit ei nouse? Vai onko akva jo kenties kypsä?
Oliskohan allas tosiaan jo kypsynyt? Sen voi testata siilä tavalla, että laitta akvaan muutamia milllilitroja ammoniakkia ja jos nitriitti ei 1vrk:n aikana lähde nousuun, vaan pysyy 0 ja on muuttunut nitraatiksi, niin akvaariosi on kypsä. 
Kalapäivä, jokapäivä. Akvaario ja 117l sekä rapula.
Etkö tiedä altaasi ammonium-pitoisuutta? Sekin antaisi hieman suuntaa tuohon kypsyysarvioon...Minulla taas on nyt meneillään nitriittipiikki varsin mallikelpoisesti, olikohan jo kuudetta tai seitsemättä päivää.. 
ymmärtäisin kyllä sen, että nitriitti laskee, mutta miksi nitraattikin laskee samalla? Ei kai sen pitäisi laskea kun altaassa ei ole edes kasveja
...
---------------------------------
Kirjoittaja Hinanaa » 19:18, 17.01.2010
Nyt tein nitriittitestin ja se näytti nollaa, nitraatti on siina 20 paikkeilla. Laitoin akvaan 2.5ml 20% ammoniakkia nyt katsoakseni kuinka nopeasti hajoaa nitraateiksi. Onko kellään tietoa kuinka nopeasti pitäisi ammoniumin hajota että tietää voiko kaloja lisätä?
---------------------------------
Kirjoittaja Hinanaa » 19:18, 17.01.2010
Nyt tein nitriittitestin ja se näytti nollaa, nitraatti on siina 20 paikkeilla. Laitoin akvaan 2.5ml 20% ammoniakkia nyt katsoakseni kuinka nopeasti hajoaa nitraateiksi. Onko kellään tietoa kuinka nopeasti pitäisi ammoniumin hajota että tietää voiko kaloja lisätä?
-
minnukkaliisa
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Yksi vrk odottelua, jos sen jälkeen nitriitti ei ole noussut, niin akva on kypsä ja kalat voi laittaa sinne. 
Kalapäivä, jokapäivä. Akvaario ja 117l sekä rapula.
Nitriitti nousi 1 pintaan joten ei ole kypsynyt tarpeeksi vielä. Ammoniakkilisäilyä siis ilmeisesti vielä kaivataan
...
Niin, olisi mielenkiintoista tietää mitä tuossa tilanteessa tehdä, aloittaako kypsytys uudelleen vai mitä...
Eli siis kun nitriittipiikki on muka ohi ja ammoniumkin pois ja sitten teet testin ammoniumilla (HSS) ja nitriittiä ilmestyykin jälleen.
-
Debugger
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Mies
HS suolalla ja jauhelihalla kaksi viikkoa niin kyllä alkaa tikut punottamaan. Tuo suodattimen saavissa porottaminen kuulostaa aika eksoottiselta, Kyllä se suodatin kypsyy altaassakin ja pohja hiekka on 100 kertaa suurempi bakteeri alusta kun suodatin. Sama jos formulan moottoria alettaisiin huudattamaan tallissa vuotta ennen kisaa kun talli rakentaa sen ympärille kuoria.
Safe startit ja muut kepulikonstit on enemmän tai vähemmän RPT osaston juttuja (rahat pois tyhmiltä) Akvaarion pito vaatii kärsivällisyyttä, ja sitä opetellaan ensin kypsyttämällä allas kunnolla.
Tsemppiä Paavo, kyllä se siitä...
Safe startit ja muut kepulikonstit on enemmän tai vähemmän RPT osaston juttuja (rahat pois tyhmiltä) Akvaarion pito vaatii kärsivällisyyttä, ja sitä opetellaan ensin kypsyttämällä allas kunnolla.
Tsemppiä Paavo, kyllä se siitä...
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Mutta missäs tallissa huudatat F1:stä jos ei ole tallia, sanoppa se? Eksoottisuus on ihan hienoa, varsinkin näillä pakkasilla mutta kun ei ole allasta niin ei ole, silloin ei suodatinta voi kypsyttää altaassa vaan se on kypsytettävä saavissa. Katso jjarven sivuilta jos ajatus tuntuu pöyristyttävältä. Jos suodatinta voi aloittaa kypsyttelemään ennen altaan tuloa ajan säästämiseksi niin miksei sitä kannattaisi tällöin tehdä? Nähdäkseni se nopeuttaa kalojen altaaseen saamista, jolloin karanteenialtaat vapautuvat uusien kalojen käyttöön nopeammin. Vai onko kärsivällisyyden opettelu sitä, että odottelet loputtomiin altaan kypsytyksen aloittamista eli lopulta et aloita sitä koskaan kun olet niin kärsivällinen? 
Minulla ei ole kypsytyksessä tällä hetkellä mitään ongelmaa, kypsytys etenee lähes samaan tahtiin kun jjarven omissa muitiinpanoissa hänen kypsytyksensä (sivuillaan olevissa teksteissä), nitriittipiikki menossa ja ulkosuodattimen lisäksi saavissa on 3 litraa hiekkaa. Iso allas saapuu perjantaina ja kun nitriittipiikki on ohi, siirtyy suodatin isoon altaaseen pörisemään ja kypsytyssaavissa olevat hiekat sinne myös, muun hiekan päälle. Sitten testataan kypsyyttä jjarven ohjeiden mukaan ja kalat ineen jos uutta nitriittipiikkiä ei tule. Mitä älytöntä tässä nyt on?
Ei nämä minun ekat altaat ole, joudun vaan palauttelemaan mieleen aikaisemmin opittua.
Minulla ei ole kypsytyksessä tällä hetkellä mitään ongelmaa, kypsytys etenee lähes samaan tahtiin kun jjarven omissa muitiinpanoissa hänen kypsytyksensä (sivuillaan olevissa teksteissä), nitriittipiikki menossa ja ulkosuodattimen lisäksi saavissa on 3 litraa hiekkaa. Iso allas saapuu perjantaina ja kun nitriittipiikki on ohi, siirtyy suodatin isoon altaaseen pörisemään ja kypsytyssaavissa olevat hiekat sinne myös, muun hiekan päälle. Sitten testataan kypsyyttä jjarven ohjeiden mukaan ja kalat ineen jos uutta nitriittipiikkiä ei tule. Mitä älytöntä tässä nyt on?
-
Debugger
- Katalysaattori

No en dissatakseni sitä sanonut, olen toki tuota käyttänyt itsekkin kypsän suodattimen elossa pitämiseen talteen otetussa akvaariovedessä. Silloin olen hoitanut sammioon myös hapetuksen, koska bakut tarvitsevat happeakin, varsinkin ne hyvät bakteerit.
Olen tutkinut noita neuvontasivuja ja harrastus aikaa on takana vuosikymmeniä vesikemian ja kalojen parissa. Itse olen raakaan suodattimeen käyttänyt edellisessä altaassa kypsytettyä biomassa ymppiä, pohjasoraa tms ainetta jossa on elävä bakteerikanta. Se valloittaa suodattimen nopeasti. Jokainen huolellinen akvaristi tietenkin välttää taudinaiheuttajat ja haittaeläimet yms.
Oikein ison altaan, sinullakin ilmeisesti tulee olemaan noin 300L, ei kunnon biologinen elämä ala vasta kun vuoden päästä täysillä. Jollakin hätäsellä sorkkijalla se ei ala kunnolla koskaan kun aina muutetaan jotain ja bioelämä häiriintyy jatkuvasti. Isossa altaassa kaikki kaikki tapahtuu hiljalleen, muutokset näkyvät pitkillä viiveillä joko hyvään tai huonoon suuntaan.
Suodattimen esikypsytyksen merkitys on kiistelty, enkä ihmettele yhtään. Jos suodatin pörisee sammion varsin suppeassa vesimassassa ja vakiintuu siihen, ei se ole sama kun sitä alkaa huuhdella altaan moninkertainen vesimassa jossa on ihan oma kemiallinen koostumuksensa. Olkoonkin että sammion vesi käytettäisiin siemenvetenä. Kyllä akvatouhuissa vielä toimii parhaiten se, että suodin kypsytetään siihen veteen mitä se suodattaa. Oikopolkua ei ole keksitty, vaikka markkinamiehet kovasti väittää.
Muok: Niin ja lisään vielä, etten kiusallani halua kirjoitta enkä varsinkaan kyseenalaistaa kenenkään kokemuksia. Kun tämä on "alkeet" säie ja aloittelijat helposti omaksuvat nopeita ratkaisuja haluan korostaa ettei ainakaan kannata mennä aina kemikaalitehtailijoiden retkuun. Siinä saa maksaa itsensä kipeäksi ja lopulta kalat ui kemikaaliliuoksessa eivätkä vedessä. Akvaarion saa kypsytettyä edelleen ihan siihen perinteiseen tapaan, eli odottelemalla että luonto hoitaa asiat. Kemikaalitehtailijat ovat huomanneet ihmisen kiireen ja vastanneet siihen, heti kaikki mulle nyt.
Akvaario on filosofinen kannanotto, se on elämäntapa.
Olen tutkinut noita neuvontasivuja ja harrastus aikaa on takana vuosikymmeniä vesikemian ja kalojen parissa. Itse olen raakaan suodattimeen käyttänyt edellisessä altaassa kypsytettyä biomassa ymppiä, pohjasoraa tms ainetta jossa on elävä bakteerikanta. Se valloittaa suodattimen nopeasti. Jokainen huolellinen akvaristi tietenkin välttää taudinaiheuttajat ja haittaeläimet yms.
Oikein ison altaan, sinullakin ilmeisesti tulee olemaan noin 300L, ei kunnon biologinen elämä ala vasta kun vuoden päästä täysillä. Jollakin hätäsellä sorkkijalla se ei ala kunnolla koskaan kun aina muutetaan jotain ja bioelämä häiriintyy jatkuvasti. Isossa altaassa kaikki kaikki tapahtuu hiljalleen, muutokset näkyvät pitkillä viiveillä joko hyvään tai huonoon suuntaan.
Suodattimen esikypsytyksen merkitys on kiistelty, enkä ihmettele yhtään. Jos suodatin pörisee sammion varsin suppeassa vesimassassa ja vakiintuu siihen, ei se ole sama kun sitä alkaa huuhdella altaan moninkertainen vesimassa jossa on ihan oma kemiallinen koostumuksensa. Olkoonkin että sammion vesi käytettäisiin siemenvetenä. Kyllä akvatouhuissa vielä toimii parhaiten se, että suodin kypsytetään siihen veteen mitä se suodattaa. Oikopolkua ei ole keksitty, vaikka markkinamiehet kovasti väittää.
Muok: Niin ja lisään vielä, etten kiusallani halua kirjoitta enkä varsinkaan kyseenalaistaa kenenkään kokemuksia. Kun tämä on "alkeet" säie ja aloittelijat helposti omaksuvat nopeita ratkaisuja haluan korostaa ettei ainakaan kannata mennä aina kemikaalitehtailijoiden retkuun. Siinä saa maksaa itsensä kipeäksi ja lopulta kalat ui kemikaaliliuoksessa eivätkä vedessä. Akvaarion saa kypsytettyä edelleen ihan siihen perinteiseen tapaan, eli odottelemalla että luonto hoitaa asiat. Kemikaalitehtailijat ovat huomanneet ihmisen kiireen ja vastanneet siihen, heti kaikki mulle nyt.
Akvaario on filosofinen kannanotto, se on elämäntapa.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
No minä en ottanut nokkiini, ihmettelin vaan, että miten voi olla kokeneen akvaristin (jjarvi) toimintamallit niin kyseenalaistettuja, ettei niitä voisi pitää hyvinä metodeina...
Minä käytin Tetran Safe Startia vaan ymppinä kypsytyksessä, muuten olen käyttänyt ammoniumia ja kalanruokaa ja odotellut...Tuskin monikaan allastaan vuotta seisottaa tai edes ½ vuotta kypsytysmielessä ennen kalojen hankintaa vaikka on ihan totta, että toiminta kehittyy ja vakiintuu vasta kuukausien kuluessa. Mutta mää sisustan altaan ja laitan suodattimen sinne kun kypsymisprosessi saavissa päättynee ja katson miten käy, minun ei onneksi tarvi kaloja sinne lykätä jos se on mahdotonta. Allas on 380l. En kuollaksenikaan muista miten olen toiminut edellisten 360l ja 500l:n altaideni kanssa ennen tätä 3,5v. taukoa, harmittaa kun ei muista vaikka yrittää...
Sama asia karanteenin kanssa, en muista miten toimin kun kiekkoja aikanani karanteenasin, käytin sitten vissiin pääaltaassa esikypsytettyä suodatinta...en muista. Mulla on nyt kypsymättömien sisäsuodattimien ja tehokkaiden ilmastimien kanssa kalat kahdessa eri karanteeni altaassa, joissa vaan muovikasvit ja pari saviruukkua piiloiksi. Oletettavastikin sinne muodostuu tuota ammoniumia väkisinkin vaikka vaihtaisi vettä kuinka. Vaihdan sitä päivittäin (no kalat olleet vasta kolme päivää siellä), eilen vaihdoin kaksi kertaa, toisella kerralla puolet, toisella käytännössä kaiken veden, jolla vasta sain alkaneen ammoniumin (0,5mg) pois kokonaan, silti sitä oli jälleen aamulla se sama 0,5mg. Tämähän ei Seran tippatestin mukaan ole vielä tällä pitoisuudella haitallista kaloille (kun pH pysyy alle 7,5) ja sehän ei pääse nousemaan kun vettä ahkerasti vaihtaa (kuten myös ammoniakin suhteen). MUTTA; pitäisikö vettä vaihtaa se pari-kolme kertaa päivässä, jotta ammonium pysyisi kokonaan poissa vai riittääkö veden vaihto siinä suhteessa, että ammoniumin määrän saa pysymään tuossa "ei haitallista"-tasolla? Koska kyllähän kalatkin stressantuvat jatkuvasta veden vaihdosta.
Miten saan karanteenin pH:n laskemaan 7,5:stä hieman alle seiskaan? Turveuutetta on noin 1l/50-60l vettä ja rikkihappoa olen lisännyt ohjeen mukaan ensin 1ml/10l mutta koska tulosta ei tullut, tuplasin eli laitoin 2ml/10l eikä tuottanut tulosta sekään.
Sama asia karanteenin kanssa, en muista miten toimin kun kiekkoja aikanani karanteenasin, käytin sitten vissiin pääaltaassa esikypsytettyä suodatinta...en muista. Mulla on nyt kypsymättömien sisäsuodattimien ja tehokkaiden ilmastimien kanssa kalat kahdessa eri karanteeni altaassa, joissa vaan muovikasvit ja pari saviruukkua piiloiksi. Oletettavastikin sinne muodostuu tuota ammoniumia väkisinkin vaikka vaihtaisi vettä kuinka. Vaihdan sitä päivittäin (no kalat olleet vasta kolme päivää siellä), eilen vaihdoin kaksi kertaa, toisella kerralla puolet, toisella käytännössä kaiken veden, jolla vasta sain alkaneen ammoniumin (0,5mg) pois kokonaan, silti sitä oli jälleen aamulla se sama 0,5mg. Tämähän ei Seran tippatestin mukaan ole vielä tällä pitoisuudella haitallista kaloille (kun pH pysyy alle 7,5) ja sehän ei pääse nousemaan kun vettä ahkerasti vaihtaa (kuten myös ammoniakin suhteen). MUTTA; pitäisikö vettä vaihtaa se pari-kolme kertaa päivässä, jotta ammonium pysyisi kokonaan poissa vai riittääkö veden vaihto siinä suhteessa, että ammoniumin määrän saa pysymään tuossa "ei haitallista"-tasolla? Koska kyllähän kalatkin stressantuvat jatkuvasta veden vaihdosta.
Miten saan karanteenin pH:n laskemaan 7,5:stä hieman alle seiskaan? Turveuutetta on noin 1l/50-60l vettä ja rikkihappoa olen lisännyt ohjeen mukaan ensin 1ml/10l mutta koska tulosta ei tullut, tuplasin eli laitoin 2ml/10l eikä tuottanut tulosta sekään.
-
Mika Sandell
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Kun pH on 7,5 niin myrkyllistä ammoniakkia on noin 2,5 % ja vähemmän myrkyllistä ammoniumia loput, enkä usko että se on vaarallista lyhytkestoisena annoksena. Vinkkinä nopeakasvuiset pintakasvit ovat hyviä käyttämään ammoniumia ravinteena.
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... m#p6877431
Hyvähän se olisi saada pH 7 pintaan, jolloin prosentit pienenee entisestään. Muista kuitenkin että pH voi tippua nopeassa tahdissa, jos alkaliniteetti loppuu. Kovin suurta muutosta eivät kalat kestä kerralla. Itse olen käyttänyt tällaista:
http://www.tropical.com.pl/aquacid-ph-m ... ,0,en.html
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... m#p6877431
Hyvähän se olisi saada pH 7 pintaan, jolloin prosentit pienenee entisestään. Muista kuitenkin että pH voi tippua nopeassa tahdissa, jos alkaliniteetti loppuu. Kovin suurta muutosta eivät kalat kestä kerralla. Itse olen käyttänyt tällaista:
http://www.tropical.com.pl/aquacid-ph-m ... ,0,en.html
Nitriitit laskivat taas yön aikana nollaan ja nitraatti laski taas 20 tasolle. Mitä tehdä. Mistä tiedän onko akva jo kelvollinen minimalistiselle kalakannalle?
Ehkä se sitten on kypsä...voithan aina vaihdella vettä jos myrkkyjä meinaa ilmaantua...
Tuossa rikkihapolla pH:n laskemisessa on se huono, että jos se vaikka sen laskeekin niin se pH pomppaa aina takaisin ylemmäs, muistan tämän kiekkojen kanssa olleen joskus ongelma, muistaakseni ennen hiilidioksidin levitintä. Laitoin tänään sekä suodattimeen että altaaseen ampullit Prodibionin Bio DIgestiä ja Stop ammo:a, saas nähdä kuinka tuon ammoniumin käy...Vettä toki vaihdoin lähes kaiken sitä ennen ja ammoniumia olikin väliltä reilu 0-0,5. Joo, ja tosiaan pH on meillä hanavden pH eli 7,5 suunnilleen mutta annan tilanteen nyt rauhoittua pari päivää ja katson miten tilanne etenee, vähemmän paha korkeampi pH kun jatkuvasti edestakaisin sahaava...
Olen miettinyt niitä joitain mantelipuun...jotain...olisiko se hyvä kemikaaliton tapa laskea pH...
Piti vielä laittamani, että minun saavikypsytysulkosuodatinclassicin kypsytys etenee hyvin; nitriittipiikki menossa ja ammoniumin määrä laskusuunnassa HSS-lisäyksistä huolimatta kuten pitääkin...![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tuossa rikkihapolla pH:n laskemisessa on se huono, että jos se vaikka sen laskeekin niin se pH pomppaa aina takaisin ylemmäs, muistan tämän kiekkojen kanssa olleen joskus ongelma, muistaakseni ennen hiilidioksidin levitintä. Laitoin tänään sekä suodattimeen että altaaseen ampullit Prodibionin Bio DIgestiä ja Stop ammo:a, saas nähdä kuinka tuon ammoniumin käy...Vettä toki vaihdoin lähes kaiken sitä ennen ja ammoniumia olikin väliltä reilu 0-0,5. Joo, ja tosiaan pH on meillä hanavden pH eli 7,5 suunnilleen mutta annan tilanteen nyt rauhoittua pari päivää ja katson miten tilanne etenee, vähemmän paha korkeampi pH kun jatkuvasti edestakaisin sahaava...
Olen miettinyt niitä joitain mantelipuun...jotain...olisiko se hyvä kemikaaliton tapa laskea pH...
Piti vielä laittamani, että minun saavikypsytysulkosuodatinclassicin kypsytys etenee hyvin; nitriittipiikki menossa ja ammoniumin määrä laskusuunnassa HSS-lisäyksistä huolimatta kuten pitääkin...
Ajattelin mennä huomenna eläinkauppaan ostamaan muutaman kalan ja pari kasvia, jospa se akvaario sitten on kypsä kun ei nitriittiä enää ole. En yksinkertaisesti jaksa enää lutrata sen ammoniakin kanssa. Ihmettelin suuresti kun aiemmin kasvien mukana oli tullut muutama kierteinenkin ja ne oli säilyneet yli nitriittipiikin
!
Kokeile sitä Hinanaa, seuraat vesiarvoja ja vaihdat sitten vettä, kyllä se tilanne korjaantuu.
Minä olen kyllä tyytyväinen tuohon omaan ulkosuodattimen kypsytysprosessiini. Olen tehnyt sen nimenomaan jjarven ohjeiden mukaan ja seurannut hänen taulukkoaan kypsytyksen etenemisestä ja minulla etenee tuo oma homma juuri kuten hänelläkin, ainoa ero on se, että minulla nitriitin kehitys alkoi vasta toisena vuorokautena, joten prosessi ilmeisesti minulla pitenee lähes kaksin kertaiseksi kun jjarven. Mutta etenee toivotusti, kyllä se siitä kypsyy. Kaloilla karanteenissa menee nyt aika hyvin, arvot on melko hyvät (laitoin molempiin sukkahousupusseissa 1 dl:n turvetta, josko se laskisi tuota pH:ta hiukkasen lähemmäs seiskaa...) ja pikkulehtikalatkaan ei ole niin piilosilla vaan hilluvat näkyvissä ja syövät, kaikki! Ruusutetrat nyt on olleet alusta saakka kun kotonaan ja syövät kuin hait.
Minä olen kyllä tyytyväinen tuohon omaan ulkosuodattimen kypsytysprosessiini. Olen tehnyt sen nimenomaan jjarven ohjeiden mukaan ja seurannut hänen taulukkoaan kypsytyksen etenemisestä ja minulla etenee tuo oma homma juuri kuten hänelläkin, ainoa ero on se, että minulla nitriitin kehitys alkoi vasta toisena vuorokautena, joten prosessi ilmeisesti minulla pitenee lähes kaksin kertaiseksi kun jjarven. Mutta etenee toivotusti, kyllä se siitä kypsyy. Kaloilla karanteenissa menee nyt aika hyvin, arvot on melko hyvät (laitoin molempiin sukkahousupusseissa 1 dl:n turvetta, josko se laskisi tuota pH:ta hiukkasen lähemmäs seiskaa...) ja pikkulehtikalatkaan ei ole niin piilosilla vaan hilluvat näkyvissä ja syövät, kaikki! Ruusutetrat nyt on olleet alusta saakka kun kotonaan ja syövät kuin hait.
Nyt on akvaariossa kolme uutta kasvia, kanto ja pääkallokoriste ja sitten 5 albiinotiikeribarbia. Rahat loppui kesken enkä voinut ostaa enempää kaloja, mutta kun tulee taas lisää varallisuutta ja jos vain vesiarvot antavat myöden niin sitten ostan lisää muutaman taas.
Hinanaa: arvaa vaan monta kertaa mulla on loppunut rahat kesken kun on kaiken ostanut alusta alkaen... 
Hyvin tikrut ovat sopeutuneet uuteen asuntoonsa ja nitriitit pysyneet nollissa. Ovat aika hienoja nuo albiinotikrut. 
Mulla kypsyi toi ulkosuodatin noin kolmessa viikossa, nyt se on ollut kohta viikon tuolla isossa altaassa, jossa on ollut lauantaista lähtien 7 kalaakin. Kypsytystä joudun pari päivää jatkamaan altaaseen laiton jälkeen (ennen kalojen tuloa) mutta sitten se oli ok, NO2 ja NH4/NH3 on pysyneet poissa. Ja lehtikset huseeraa...