Levää Malawiin

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Zitadel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 23:33, 23.08.2009
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies

Levää Malawiin

Viesti Kirjoittaja Zitadel »

Tämä kysymys saattaa olla hieman erikoinen niille jotka tappelevat levän pitämiseksi pois altaistaan... Eli kuinka nopeasti teille on tullut levää malawi akvoihin? Minulla on nyt allas ollut toiminnassa pari kuukautta ja en pitäisi pientä levän kasvua pahana. Näyttäisi ehkä hieman luonnollisemmalta, jos vähän jotain vihreää olisi näkyvillä (mutta vain hyvin vähän :D). Voikohan levää jotenkin istuttaa, tarkoitan tietysti jotain sellaista parta/ turkki/ rihmalevän tyylistä? Vai olenkohan taas hätäinen eli tuleeko altaaseeni lopulta jotain levää jokatapauksessa? Allas on 240L jossa valaistuksena 2x39w T5 putket päällä noin 8 tuntii päivässä. Vettä vaihdan kerran viikossa 40% ja nitraatit maksimissaan 20. Altaassa on 20 ahventa, lajeina demasoni ja caeruleus.
240L Malawi
JaakkoL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 10:57, 08.05.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Levää Malawiin

Viesti Kirjoittaja JaakkoL »

Levää tulee ihan varmasti. Minulla se vei juuri noin pari kuukautta.

Kokeilin itse partapallolevää pari viikkoa sitten. Ikävä kyllä siinä kävi niin, että Malawit näykkivät niitä palloja, ja saivat niistä irti pätkiä, joita eivät kuitenkaan syöneet. Nuo irtopätkät tukkivat suodattimet niin pahasti, että oli pakko ottaa partapallot pois.

Kuvassa "hieman" levättyneitä saviluolia, onko tuo nyt sitten luonnollisen näköistä?

Kuva
Zitadel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 23:33, 23.08.2009
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies

Re: Levää Malawiin

Viesti Kirjoittaja Zitadel »

Tuohan näyttää erittäin hyvältä, eikä pelkästään levä vaan kokonaisuus myös. No minulla ei vielä ole merkkiäkään levänkasvusta. Tai en oikeastaan tiedä mitä merkkejä siitä voisi nähdä etukäteen. Kuinkapaljon sulle on muuten valoa ja litroja tuossa altaassa? Pidätkö valoja kauankin päällä?
240L Malawi
JaakkoL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 10:57, 08.05.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Levää Malawiin

Viesti Kirjoittaja JaakkoL »

Zitadel kirjoitti:Kuinkapaljon sulle on muuten valoa ja litroja tuossa altaassa? Pidätkö valoja kauankin päällä?
Litroja noin 350. Valona yksi 250 W monimetallilamppu. Pidän sitä päällä ammulla noin 1 tunnin ja illalla 2-3 tuntia. Levät lähtevät kyllä tiskiharjalla, kun ottaa saviesineet kylppäriin jynssättäviksi. Toisaalta kun nuo on putsannut ja haluaa ne uudelleen vihreiksi, niin se vie noin viikon, kun pitää valot päällä esim 10 h/päivä.
Hassu juttu on se, että hiekka ei juurikaan ala vihertää, jos levän antaa kasvaa kivissä ja savijutuissa. Kalat kaivelevat hiekkaa niin ahkerasti, että levä ei ehdi kasvaa siinä.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 15:35, 14.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Levää Malawiin

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Tarviiko niitä jynssätä tiskiharjalla, noihan on hienoja noinkin.
JaakkoL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 10:57, 08.05.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Levää Malawiin

Viesti Kirjoittaja JaakkoL »

Lapinakka kirjoitti:Tarviiko niitä jynssätä tiskiharjalla, noihan on hienoja noinkin.
Kiitos mielipiteestä :D
Mulla on nyt ollut tämä allas vuoden, ja olen pitkään miettinyt, että pitäisikö noita leviä oppia sietämään, tai jopa pitämään niitä hienoina, vai pitäisikö niistä yrittää kaikin keinoin päästä eroon?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Levää Malawiin

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Tuo vihertävä levä onkin kaunista, itselläni on malawaariossa riesana piilevä... Se on rumaa, kun kaikki on heti aina ihan ruskeana.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Zitadel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 23:33, 23.08.2009
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies

Re: Levää Malawiin

Viesti Kirjoittaja Zitadel »

Mistä se on sitten kiinni mitä levää altaassa alkaa kasvamaan? Eli voinko edesauttaa tuon vihreänlevän tuloa ja estää piilevän kasvu? Onko tämä nyt täysin tuurista kiinni mitä altaassa rupeaa kasvamaan?
240L Malawi
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 15:35, 14.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Levää Malawiin

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

nepis76 kirjoitti:Tuo vihertävä levä onkin kaunista, itselläni on malawaariossa riesana piilevä... Se on rumaa, kun kaikki on heti aina ihan ruskeana.
Kuinka tuore sun allas on?
Olenko vallan väärässä, jos sanon, että tuo kyseinen levä on suht tuoreen altaan levää, tai jos ravinnekuorma on johonkin suuntaan pielessä.
Mulla oli kerran tuore ja vieläpä vähäkalainen kasviallas, siinä oli jokapaikka täynnä tuota ruskeaa levää.
Lisäsin kalaa ja ajan myötä tuo levä kaikkosi.
En nyt osaa kuitenkaan kovin hyvin vekslata näitten kasvittomien altaiden kanssa, kun ei sellaista ole kuin tyhjillään odottelemassa päivää tulevaa, jotenkin kasvialtaiden kanssa on kovin helppoja nuo leväjutut. Sählätään vaan hiilarin, nitraatin ja valon kanssa.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Levää Malawiin

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

^Onhan tuo purkki ollut olkkarissa jo parisen vuotta, joten ihan tuoreesta altaasta ei ole kyse. Yritän pitää nitraattiarvot altaassa alle 25, joten kerran viikossa vaihdan vettä n. 50%. Joskus vaihdan pikkasen vähemmän kerrallaan (n. 40%), jos vaihdan vettä pari kertaa viikossa. Yleensä joudun tiuhentamaan väliä, jos joku muu on ruokkinut niitä kuin mä itse. Muiden mielestä noi malawit ovat liian vähällä ruokinnalla, koska niillä on aina nälkä. [;)] Vesiarvot eilettäin mitattuna NO2=0 NO3=12,5-20 välillä pH=7,8 KH 10 ja GH 5 (käytössä Tetran tippatestit).
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Janichka
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 19:06, 23.09.2009
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Levää Malawiin

Viesti Kirjoittaja Janichka »

nepis76 kirjoitti:Tuo vihertävä levä onkin kaunista, itselläni on malawaariossa riesana piilevä... Se on rumaa, kun kaikki on heti aina ihan ruskeana.
Minunkin altaaseen rupesi tulemaan piilevää, sain sen vähenemään kun sammutin toisen loisteputken. Eli nyt vain toinen putki päällä n.8 tuntia. Piilevä hävinnyt lähes täysin.
JaakkoL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 10:57, 08.05.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Levää Malawiin

Viesti Kirjoittaja JaakkoL »

Mulla taas on päinvastainen kokemus, saviluolien alapinnat, joilla on hyvin vähän valoa, muuttuvat pikkuhiljaa ruskeiksi, sen sijaan kirkkaasti valaistut yläpuolet ovat vihreitä.

Muutimme syyskuussa, muuton takia allas oli kolme viikkoa ilman valaisinta. Kaikki muuttui ruskeaksi. Sitten valaisin asennettiin paikalleen ja otetiin päivittäiseen käyttöön, ja kas, allas muuttui vihreäksi.

???
Janichka
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 19:06, 23.09.2009
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Levää Malawiin

Viesti Kirjoittaja Janichka »

JaakkoL kirjoitti:Mulla taas on päinvastainen kokemus, saviluolien alapinnat, joilla on hyvin vähän valoa, muuttuvat pikkuhiljaa ruskeiksi, sen sijaan kirkkaasti valaistut yläpuolet ovat vihreitä.

Muutimme syyskuussa, muuton takia allas oli kolme viikkoa ilman valaisinta. Kaikki muuttui ruskeaksi. Sitten valaisin asennettiin paikalleen ja otetiin päivittäiseen käyttöön, ja kas, allas muuttui vihreäksi.

???
Ei taida olla mitään logiikkaa näissä leväjutuissa... Joillakin ei tule levää millään ja jotkut eivät pääse siitä millään eroon vaikka mitä tekisivät....

Tuo kolme viikkoa ilman valaistusta on kyllä pitkä aika, saattaa silläkin olla joku vaikutus tuon piilevän tulemiseen... ehkä...
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Levää Malawiin

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Minä olen piilevän yhdistänyt korkeaan pH-arvoon. Aikaisemmin minulla oli 2 tanganjika-allasta, joissa piilevä viihtyi, malawissa se ei ole ongelmana. Toisen noista tanganjikoista vaihdoin seura-altaaksi siten, että vaihdoin veden ja lisäsin kasvit. kaikki laitteet ja kypsä pohjamateriaali siis jäivät. Piilevä katosi kuin taikaiskusta, eikä ole tullut takaisin (aikaa kulunut 3-4kk). Tuo pH:n muutos 9->6 oli kai liikaa piilevälle. Se toinen tanganjika painii edelleen piilevän kanssa, mutta viikottaisella etulasin puhdistuksella (hammasharjalla :mrgreen: ) homma pysyy hallussa. Kertyy piilevää muuallekin, mutta ei se häiritse niin pahasti.
Janichka
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 19:06, 23.09.2009
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Levää Malawiin

Viesti Kirjoittaja Janichka »

Muuton jälkeen akvaarion kivien pintaan alkanut kasvamaan vihreää levää ja piilevääkin hieman tullut normaalia enemmän. Johtuisiko vain akvaarion muutosta? Muutto samalle paikkakunnalle ja ainoastaan ulkosuodatin vaihtui uuteen. Ja ulkosuodattimessa 2/3 osaa vanhaa materiaalia....
JaakkoL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 10:57, 08.05.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Levää Malawiin

Viesti Kirjoittaja JaakkoL »

Vanhaan ketjuun jatkoa...

Vuosien myötä valkoinen hiekka levääntyy väistämättä, vaikka Malawit kaivelevat edelleen. Eilen keksin vihdoin, miten ryynihiekasta saa pestyä pinttyneen levän kohtuullisella vaivalla.

Sarjassa Niksipirkka: laitetaan hiekkaa altaasta ämpäriin, lisätään vettä ja sitten...
Hiekanpesuvaline2.jpg
Hiekanpesuvaline2.jpg (133.28 KiB) Katsottu 15496 kertaa
Huom! Turvallisuussyistä, kun kylpyhuoneessa läträtään, on porakoneen syytä olla akkukäyttöinen. Ei verkkovirtaa.

Käsittelyn jälkeen hiekka hohtaa taas kuin uutena.
hiekka.jpg
hiekka.jpg (186.15 KiB) Katsottu 15496 kertaa
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Levää Malawiin

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Miten olisi tämä leväratkaisu? Tämä viherlevätyyppi lienee myös näiden leväkivipallojen rakennusaine. Ledeillä teen hieman kokeilua hiilarisyötön kera. Tervetuloa leväostoksille. :P :mrgreen:

Tämä olisi sukaravuille aika kiva pöheikkö tai nanoakvaarioon.
Liitteet
IMG_3843_pieni.jpg
cladoshporaIMG_3839.jpg
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
JaakkoL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 10:57, 08.05.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Levää Malawiin

Viesti Kirjoittaja JaakkoL »

^Fisutar, komea puska!

Kokeilin joskus niitä leväpalloja omaan altaaseen. Malaweista niiden repiminen oli aivan erityisen hauskaa...

Levätalkoot jatkuivat. Nyt akkuporakone sai kärjekseen pyöreäpäisen tiskiharjan, josta on kahva sahattu poikki.
harja.jpg
harja.jpg (100 KiB) Katsottu 15082 kertaa
Kyllä rapa roiskui, mutta melkein kaikki levä lähti.
Käsittelyn jälkeen:
jälkeen.jpg
JaakkoL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 10:57, 08.05.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Levää Malawiin

Viesti Kirjoittaja JaakkoL »

Pari viikkoa eteenpäin. "Maastokuviointi" on taas täydessä vauhdissa...

Tässä vaiheessa on aina hauska seurata mikä väri pääsee voitolle. Vuosien varrella mulla on ollut eri sävyjä vihreää, ruskeaa, sinistä ja mustaa. Musta levä oli itse asiassa hyvän näköistä valkoista hiekkaa vasten. Ikävä kyllä ei ole aavistustakaan, mikä loppujen lopuksi määrää värin.
ikkuna.jpg
ikkuna.jpg (175.12 KiB) Katsottu 14751 kertaa
^ Ikkunasta on kiva seurata altaan ulkopuolista elämää.
Maasto_1.jpg
Maasto_1.jpg (160.94 KiB) Katsottu 14751 kertaa
Maasto_3.jpg
Maasto_3.jpg (169.74 KiB) Katsottu 14751 kertaa
JaakkoL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 10:57, 08.05.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Levää Malawiin

Viesti Kirjoittaja JaakkoL »

Luolat ovat taas levän peitossa...

https://youtu.be/Hl9-uO20VwU
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”