Kuulumisia Teemun altaasta
Valvoja: Moderaattorit
Re: Kuulumisia Teemun altaasta
Valaisimen vika on selvinny. Valaisin siis on ok kunnossa, luojan kiitos.
Kävi ilmi, että molemmat loisteputket oli menny yhtäaikaa rikki (tyypillistä mun tuuria) joten sen takia valaisin ei toiminu. Nyt uudet putket ja homma pelittää.
Tosin väliaikaisvalaisimena ollut 2x54w t5 10 000K On aiheuttanu melkomoisen muutoksen altaaseen. Viherlevät on alkanu kasvaa (tätä ei siis ennen ollut) kuitulevät häviää nopeemmin ku salariaksen suihin ja ne muutama koralli ja vuokko voi ainakin mun silminnähden vallan mainiosti.
Mietin vaan, mitä tapahtuu, ku ne taas palaa sinne 2x24w loisteputkien alle? Joulupukilta olen kyllä toivonu toista samanlaista valaisinta, mutta saas nähdä, oonko ollu riittävän kiltti:)
Kävi ilmi, että molemmat loisteputket oli menny yhtäaikaa rikki (tyypillistä mun tuuria) joten sen takia valaisin ei toiminu. Nyt uudet putket ja homma pelittää.
Tosin väliaikaisvalaisimena ollut 2x54w t5 10 000K On aiheuttanu melkomoisen muutoksen altaaseen. Viherlevät on alkanu kasvaa (tätä ei siis ennen ollut) kuitulevät häviää nopeemmin ku salariaksen suihin ja ne muutama koralli ja vuokko voi ainakin mun silminnähden vallan mainiosti.
Mietin vaan, mitä tapahtuu, ku ne taas palaa sinne 2x24w loisteputkien alle? Joulupukilta olen kyllä toivonu toista samanlaista valaisinta, mutta saas nähdä, oonko ollu riittävän kiltti:)
Omat kokemukseni Vantaalta, Helsingistä ja Espoosta ro vedestä ja ei ro vedestä 8 vuoden ajalta ovat seuraavia: kyllä ro vedestä on hyötyä levänkasvu on vähäisempää. Mutta jos sietää levää niin ilman ro:takin pärjää. Aloitin juuri uuden altaan ja päädyin ro veteen, vaikka onkin lotraamista. Vanhassa altaassa en käyttänyt.
Uudet meriharrastajat haluavat kokeilla aina kaikkea kantapään kautta kuten minäkin aikoinaan ja ei siinä mitään kokeilkaa pois. Osa tätä harrastustahan on juuri kokeilut. Lopputuloksena sitä kuitenkin yleensä aiheuttaa itselleen vain harmaita hiuksia kun korallit sen verran kalliita ettei niitä tieten tahtoen halua tappaa. Siksihän sitä yleensä kyseenalaistetaan kaikki merivesiakvaarion peruasiat, koska niiden hankkiminen on suhteellisen kallista puuhaa. Mutta kallista on sitten myös jos kaikki elävä kuolee sekin kannattaa pitää mielessä.
Sanoisin, että jonkun sortin vaahdotin on meriakvaariossa välttämätön jos haluaa pitää veden riittävän puhtaana. Rinnalla voi olla tavallinenkin suodatin jos näin haluaa. Vaahdottaja kun poistaa merivedestä liat lopullisesti kun taas suodatin sen kuin pyörittää vettä aina vaan läpi samojen likojen jos ei suodatinta puhdista päivittäin. Korallit vaativat ihan eri asteen puhtautta vedestä kuin kalat siksi makeanveden akvaariota voi pitää menestyksekkäästi huonommallakin vedellä.
Valaistuksesta vielä sitä, että minimi meriakvaariolle on 150 W vaikka olisi alle 100 l:kin. Jos valoa on liian vähän ei auta mikään levä kasvaa taatusti ja korallit ei kasva mihinkään..
Tärkeimmät asiat merikavaariossa minusta ovat veden laatu, suolatasapaino, veden lämpötila, kalsiumin määrä, PH, valon määrä ja riittävä vedenkierto. Tärkeimät laitteet vaahdottaja, pumput ja valaisin. Näitä asioita on vaikea millään kiertää, vaikka kuinka haluaisi..
Uudet meriharrastajat haluavat kokeilla aina kaikkea kantapään kautta kuten minäkin aikoinaan ja ei siinä mitään kokeilkaa pois. Osa tätä harrastustahan on juuri kokeilut. Lopputuloksena sitä kuitenkin yleensä aiheuttaa itselleen vain harmaita hiuksia kun korallit sen verran kalliita ettei niitä tieten tahtoen halua tappaa. Siksihän sitä yleensä kyseenalaistetaan kaikki merivesiakvaarion peruasiat, koska niiden hankkiminen on suhteellisen kallista puuhaa. Mutta kallista on sitten myös jos kaikki elävä kuolee sekin kannattaa pitää mielessä.
Sanoisin, että jonkun sortin vaahdotin on meriakvaariossa välttämätön jos haluaa pitää veden riittävän puhtaana. Rinnalla voi olla tavallinenkin suodatin jos näin haluaa. Vaahdottaja kun poistaa merivedestä liat lopullisesti kun taas suodatin sen kuin pyörittää vettä aina vaan läpi samojen likojen jos ei suodatinta puhdista päivittäin. Korallit vaativat ihan eri asteen puhtautta vedestä kuin kalat siksi makeanveden akvaariota voi pitää menestyksekkäästi huonommallakin vedellä.
Valaistuksesta vielä sitä, että minimi meriakvaariolle on 150 W vaikka olisi alle 100 l:kin. Jos valoa on liian vähän ei auta mikään levä kasvaa taatusti ja korallit ei kasva mihinkään..
Tärkeimmät asiat merikavaariossa minusta ovat veden laatu, suolatasapaino, veden lämpötila, kalsiumin määrä, PH, valon määrä ja riittävä vedenkierto. Tärkeimät laitteet vaahdottaja, pumput ja valaisin. Näitä asioita on vaikea millään kiertää, vaikka kuinka haluaisi..
RO-laite maksaa edullisimmillaan yhden kivikorallin verran,ainakin Saksan suunnasta hommattuna.
Riina S. kirjoitti: Uudet meriharrastajat haluavat kokeilla aina kaikkea kantapään kautta.
Vuoden päivät tässä on kokeiltu ilman RO-vettä ja hyvin tuntuu elävä viihtyvän ja kasvavan. Eikä ole levää perustamisen jälkeen juuri näkynyt.Riina S. kirjoitti: Mutta jos sietää levää niin ilman ro:takin pärjää.
Riina S. kirjoitti: Jonkun sortin vaahdotin on meriakvaariossa välttämätön.
Myöskään vaahdotinta ei ole tullut hakittua; pelkästään ulkosuodatin. Suodattimen massat (aktiivihiili, fosfaatinpoistaja ja nitraatinpoistaja) vaihdan 1-2:n kuukauden välein ja hyvin tuntuu elävä viihtyvän ja kasvavan.
Riina S. kirjoitti: Valaistuksesta vielä sitä, että minimi meriakvaariolle on 150 W vaikka olisi alle 100 l:kin.
Akvaarion koko on 112 litraa ja valoa on 96w (4x24w T5) ja hyvin tuntuu elävä viihtyvän ja kasvavan.
Eihän se meriveden kanssa läträäminen halpaa ole, mutta näitä hankintoja tai hankkimatta jättämisiä ei ole tehty taloudellisin perustein.Riina S. kirjoitti: niiden hankkiminen on suhteellisen kallista puuhaa
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Rohkenen olla eri mieltä. Vaahdottaja ei ole mitenkään pakollinen jos kuormitus ei ole suurta (ts kaloja ja niiden ruokia on vähän) ja satsaa suuriin ja säännöllisiin vedenvaihtoihin. Taas tuo tavallisen suodattimen käyttö voi olla haitallista kun massoihin alkaa pesimään lietettä joka enemmin tuottaa nitraattia kuin poistaa ammoniayhdisteitä. Roskankerääjänä tilapäiskäytössä (puhutaan max muutamasta vuorokaudesta) tavissuodatin on varsin hyvä, mutta pitkiksi ajoiksi en jättäisi massoja/mattoa/vanuja muhimaan.Riina S. kirjoitti:Sanoisin, että jonkun sortin vaahdotin on meriakvaariossa välttämätön jos haluaa pitää veden riittävän puhtaana. Rinnalla voi olla tavallinenkin suodatin jos näin haluaa.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Asioista voidaan olla montaa mieltä ja näinhän se kuuluukin olla. Jokaisen allas on omanlaisensa.
Tosiaan jos vaihtaa vettä 20% viikoittain allas varmasti selviää ilman vaahdotintakin. Minä henkilökohtaisesti en halua vaihtaa vettä näin usein. Voi olla, että ro:n merkitys kasvaa myös silloin kun vettä vaihdetaan harvemmin, mene ja tiedä. Minulla on kuitenkin ollut mainitsemani kokemukset asiasa.
Vähällä valolla pärjää jos osaa valita siihen sopivia koralleja jotka ei tarvitse paljoa valoa. Varman päälle vetää jos valoa on enemmän kuin liian vähän.
En minäkään pitäisi suodatin vanuja vaihtamatta viikoittain se on selvä ja mieluiten ei tavallista suodatinta ollenkaan koska sinne menee myös kaikki pieneliöt.
Mutta ei kun tsemppiä vaan kaikille juuri aloittelijoille ja kokeneille harrastajille. Yksi hyvä kirja mistä saa kuvan siitä kuinka eri tavoin voi innokas harrastaja pitää allasta on kirja Ultimate Marine Aquariums, Saltwater dream systems and how they are created, Michael S.Paletta.
Tarkoitin viestilläni vain sitä, että aloittelijan on helpompi saada hyvä allas mainitsemillani keinoilla kun taas kokenut voi saada hyvän altaan aikaiseksi vaikka kuinka kummallisilla tavoilla. Minä en luopuisi vaahdottajasta, HQI lampusta ja ro:sta.
Tosiaan jos vaihtaa vettä 20% viikoittain allas varmasti selviää ilman vaahdotintakin. Minä henkilökohtaisesti en halua vaihtaa vettä näin usein. Voi olla, että ro:n merkitys kasvaa myös silloin kun vettä vaihdetaan harvemmin, mene ja tiedä. Minulla on kuitenkin ollut mainitsemani kokemukset asiasa.
Vähällä valolla pärjää jos osaa valita siihen sopivia koralleja jotka ei tarvitse paljoa valoa. Varman päälle vetää jos valoa on enemmän kuin liian vähän.
En minäkään pitäisi suodatin vanuja vaihtamatta viikoittain se on selvä ja mieluiten ei tavallista suodatinta ollenkaan koska sinne menee myös kaikki pieneliöt.
Mutta ei kun tsemppiä vaan kaikille juuri aloittelijoille ja kokeneille harrastajille. Yksi hyvä kirja mistä saa kuvan siitä kuinka eri tavoin voi innokas harrastaja pitää allasta on kirja Ultimate Marine Aquariums, Saltwater dream systems and how they are created, Michael S.Paletta.
Tarkoitin viestilläni vain sitä, että aloittelijan on helpompi saada hyvä allas mainitsemillani keinoilla kun taas kokenut voi saada hyvän altaan aikaiseksi vaikka kuinka kummallisilla tavoilla. Minä en luopuisi vaahdottajasta, HQI lampusta ja ro:sta.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Ja minä vain halusin tarkentaa vaihtoehtoja, kuten sanoit; vaihtoehtoja on monenlaisia ja mikään ei ole "varma tapa"Riina S. kirjoitti:Asioista voidaan olla montaa mieltä ja näinhän se kuuluukin olla. Jokaisen allas on omanlaisensa.

Minun oma tavoitteeni on saada mahdollisimman itsekseen pyörivä allas jonka hoitaminen ei ole liian rankkaa laiskalle ihmiselle ja lomallekin voi joskus lähteä
Tämä taas vaatii jonkin verran sijoituksia laitteisiin, mutta en missään nimessä ole itse mikään high tech harrastaja vaan yritän saada homman kasaan niin halvalla kuin pystyn. Lyhyesti kai voi sanoa, että enemmällä käsityöllä voi pitää kevyemmät laitteet kun taas jos haluaa säästää omaa aikaansa niin silloin tarvitsee jo vähän tekniikkaakin lisää peliin.
Olen koklannut kanssa pelkkiä loisteputkia T5:ia. Hommahan hoituu niilläkin varsinkin kun lisää tarpeeksi monta, mutta en voi vastustaa HQI:n tuomaa valon välkettä joka puuttuu loisteputkista. Minusta se vastaa enemmän aitoa meritunnelmaa joskus mereen sukeltaneena. Nyt juuri aloitettuun uuteen laitoin sekä loisteputkia, että HQI:n. Saan siten aamu ja iltahämärät helpoiten aikaiseksi.
En ole yleensä viitsinyt kommentoida mitään keskusteluja kun tiedän, että jostain syystä nämä meriasiat ovat aika henkilökohtaisia asioita. Varmaankin johtuu siitä, että jokainen pistää peliin paljon itseään ja näkee vaivaa saadakseen homman toimimaan haluamallaan tavalla ja omassa budjetissaan. On se sen arvoistakin minä ainakin olen sitä mieltä.
Pitää olla vain ylpeä omista ratkaisuistaan kun saa jotain toimimaan. Ja sitten kannattaa taas kokeilla jotain uutta
Kolmas allas juuri aloitettu katsotaan miten tässä taas käy.

Olen koklannut kanssa pelkkiä loisteputkia T5:ia. Hommahan hoituu niilläkin varsinkin kun lisää tarpeeksi monta, mutta en voi vastustaa HQI:n tuomaa valon välkettä joka puuttuu loisteputkista. Minusta se vastaa enemmän aitoa meritunnelmaa joskus mereen sukeltaneena. Nyt juuri aloitettuun uuteen laitoin sekä loisteputkia, että HQI:n. Saan siten aamu ja iltahämärät helpoiten aikaiseksi.
En ole yleensä viitsinyt kommentoida mitään keskusteluja kun tiedän, että jostain syystä nämä meriasiat ovat aika henkilökohtaisia asioita. Varmaankin johtuu siitä, että jokainen pistää peliin paljon itseään ja näkee vaivaa saadakseen homman toimimaan haluamallaan tavalla ja omassa budjetissaan. On se sen arvoistakin minä ainakin olen sitä mieltä.
Pitää olla vain ylpeä omista ratkaisuistaan kun saa jotain toimimaan. Ja sitten kannattaa taas kokeilla jotain uutta
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Keskustelua on ollut paljon koskien sekä omaa, että muidenkin allasta.Teemu Salonen kirjoitti:Tosin väliaikaisvalaisimena ollut 2x54w t5 10 000K On aiheuttanu melkomoisen muutoksen altaaseen. Viherlevät on alkanu kasvaa (tätä ei siis ennen ollut) kuitulevät häviää nopeemmin ku salariaksen suihin ja ne muutama koralli ja vuokko voi ainakin mun silminnähden vallan mainiosti.
Tähän omaan valaistusongelmaani en kuitenkaan ole saanut vastausta. Akvaario on nyt tosiaan ollut tuon reippaan viikon 2x54 T5 putkien alla ja muutos on ollut melkoinen. Samoin makeavesiallas, jonka päällä valaisin normaalisti on, on kokenut muutoksen, joten valaisin oli pakko siirtää takaisin sinne. Oman suola-altaani oma valaisin nyt siis toiminnassa. Valaistuksena 2x24w T5. Allas näyttää nyt selkeästi hämärämmältä. Capnella, sarco ja kuplavuokko reagoivat heti. Uskon kuitenkin että niiden kanssa ei ole muutamaa päivää kestävää kiukuttelua lukuunottamatta mitään ongelmaa.
Miten käy tuon reippaasti alkaneen viherlevän kasvun? Kuoleeko se nyt pois ja alkaa kuormittamaan vettä? Vai jatkaako kasvuaan, mutta hitaasti? Onko jollain kokemusta?
Onkos tässä menossa se mitä kuvittelen? Eli sarcon nahanluonti?
Täytynee sanoa, että näytti kuin kuolemaa tekisiTeemu Salonen kirjoitti:Onkos tässä menossa se mitä kuvittelen? Eli sarcon nahanluonti?

Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
J.R.R. Tolkien
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Sarcossa ei kyllä kuulu olla reikiä... Nahanluonti on tosiaan sellaista ohutta irtoavaa vaaleaa kelmua ennemmin.
Ok.
Jännityksellä siis seuraan, mitä tapahtuu. Se ei oo ollu mulla vielä kauaa ja vaikuttaa siltä, että ei ole vielä kotiutunu. Reunat sillä on repaleiset kun edellisellä omistajalla samassa kivessä asunu kuplavuokko on poltellu sitä.
Ihan kuollu se ei oo, koska reagoi selkeästi valon ja virtauksen muutoksiin.
Jännityksellä siis seuraan, mitä tapahtuu. Se ei oo ollu mulla vielä kauaa ja vaikuttaa siltä, että ei ole vielä kotiutunu. Reunat sillä on repaleiset kun edellisellä omistajalla samassa kivessä asunu kuplavuokko on poltellu sitä.
Ihan kuollu se ei oo, koska reagoi selkeästi valon ja virtauksen muutoksiin.
Sanoisin, että sarcosi on pikkuhiljaa kuolemasssa. Johtuuko sitten puutteellisesta valosta, veden laadusta, puutteellisesta virtauksesta, mutta veikkaan valoa. Minulla kuoli koralleja vastaavalla tavalla kuoriutuen kun HQI pamahti keväällä ja valoksi jäi vain 55 W lamppu vaikka olikin kyseeessä nano. Minusta sinun kannattasisi kiireesti saada akvaariosi päälle valoa yli 100 W. Alle sen on vaikea kuvitella monenkaan korallin viihtyvän pitkään.
Joulupukki on uhkaillu tuoda saman verran lisää valoa kun nyt on:) Katsotaan nyt, pitääkö uhkaus paikkansa.
Sarcon kuulumisia tänään:
Salosen poikahan tunnetusti tekee ensin ja kysyy sitten vasta... Nyt sitte päätin hurjana miehenä tökkästä sormen siihen mustaan massaan, mistä tuolla aikasemmin oli ainaki kuva jollei peräti videopätkää. Kävi ilmi, että siitä kohtaa sarco oli "läpimätä" eli otus itsessään oli pelkkää "huttua". "Siistin" sen mömmön pois (nyt se on vapaana altaassa... Taitaa olla typet korkeella huomenna...) Se mitä jäi jäljelle, on ihan sellasta ku sienen pitää ollakki. Eli sopivasti al dente.
Tässä vielä kuva:
Mitäs tässä nyt siis on meneillään? Onko tämä ötökkä kuollut/kuolemassa? Voiko tilanteelle vielä tehdä jotain?
Edit: Kyseessä ei siis ole perinteinen isopolyyppinen sarco. Käsittääkseni loistokunnossa ollessaan sen pitäisi muistuttaa tätä.
Salosen poikahan tunnetusti tekee ensin ja kysyy sitten vasta... Nyt sitte päätin hurjana miehenä tökkästä sormen siihen mustaan massaan, mistä tuolla aikasemmin oli ainaki kuva jollei peräti videopätkää. Kävi ilmi, että siitä kohtaa sarco oli "läpimätä" eli otus itsessään oli pelkkää "huttua". "Siistin" sen mömmön pois (nyt se on vapaana altaassa... Taitaa olla typet korkeella huomenna...) Se mitä jäi jäljelle, on ihan sellasta ku sienen pitää ollakki. Eli sopivasti al dente.
Tässä vielä kuva:

Mitäs tässä nyt siis on meneillään? Onko tämä ötökkä kuollut/kuolemassa? Voiko tilanteelle vielä tehdä jotain?
Edit: Kyseessä ei siis ole perinteinen isopolyyppinen sarco. Käsittääkseni loistokunnossa ollessaan sen pitäisi muistuttaa tätä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
- Sukupuoli: Nainen
Sama tilanne oli itellä jokunen päivä sit.
Tuossa pisteessä olevan Sarcon jätin paranemaan itsekseen, ja seuraavana päivänä oli kipeytynyt todella paljon.
Kylvetin puhtaassa suolavedessä ruskean liman pois ja niin vähän oli Sarcosta tervettä kudosta jäljellä, että päädyin amputoimaan sen. Eli jalasta poikki ja koko lakki pois.
Minulla tuon aiheutti Sarcon päälle päivän aikana pudonnut sps-koralli.
Nyt jään seurailemaan, että kuinka kauan Sarcolla kestää kasvattaa uusi lakki itselleen..
Tuossa pisteessä olevan Sarcon jätin paranemaan itsekseen, ja seuraavana päivänä oli kipeytynyt todella paljon.
Kylvetin puhtaassa suolavedessä ruskean liman pois ja niin vähän oli Sarcosta tervettä kudosta jäljellä, että päädyin amputoimaan sen. Eli jalasta poikki ja koko lakki pois.
Minulla tuon aiheutti Sarcon päälle päivän aikana pudonnut sps-koralli.
Nyt jään seurailemaan, että kuinka kauan Sarcolla kestää kasvattaa uusi lakki itselleen..
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Vaikuttaa joltain taudilta. Sarcopythonia voit fragittaa ihan helposti. Sen kun pistät palasiksi ja heität kuolleen osan roskiin.
Meidän perhe totes sitte eilen illalla, et telkkarin luontodokumentit on ihan syvältä.
Meidän perhe tuijotti about puol tuntii ku kuplavuokko lounasti puolikasta katkarapua. Ei ikinä uskois et sellanen limaölliäinen, joka ei vaikuta tietävän mistään mitään, pystyy pitämään siitä ravun palasesta lonkeroillaan niin tiukkaan kiinni, että kaksi vuokkokalaa ei millään ilveellä saa kiskottua sitä rapua itelleen.
Meidän perhe tuijotti about puol tuntii ku kuplavuokko lounasti puolikasta katkarapua. Ei ikinä uskois et sellanen limaölliäinen, joka ei vaikuta tietävän mistään mitään, pystyy pitämään siitä ravun palasesta lonkeroillaan niin tiukkaan kiinni, että kaksi vuokkokalaa ei millään ilveellä saa kiskottua sitä rapua itelleen.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS
- Sukupuoli: Mies
...ja meidän perhe katsoi altaassa kun Plerogyra imutti viilakalaa. Jouluateria...

Oliko snorkkelit vai kunnon sukellusvehkeet?Jorg kirjoitti:...ja meidän perhe katsoi altaassa
Anteeks oli pakko kuitata:D
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS
- Sukupuoli: Mies
Ei paha kuittiTeemu Salonen kirjoitti:Oliko snorkkelit vai kunnon sukellusvehkeet?Jorg kirjoitti:...ja meidän perhe katsoi altaassa
Anteeks oli pakko kuitata:D

Joulutiedote:
Sarco elää ja näyttää hyvältä, mitä sillä nyt on reikä keskellä lakkia, mutta muuten polyypit on auki ja väri nätti ja tasanen.
Sarco elää ja näyttää hyvältä, mitä sillä nyt on reikä keskellä lakkia, mutta muuten polyypit on auki ja väri nätti ja tasanen.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Kyseisien otuksen eilen nähneenä uskon kanssa että se selviytyy ainakin toistaiseksi
Samaa ei ehkä voi sanoa parista meidän kivikorallista, joille on yön aikana tapahtunut jotain ikävää... just ne samat jotka tähän mennessä on sinnitelly on ilmeisesti luovuttanu

Samaa ei ehkä voi sanoa parista meidän kivikorallista, joille on yön aikana tapahtunut jotain ikävää... just ne samat jotka tähän mennessä on sinnitelly on ilmeisesti luovuttanu

P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Nyt kun tota Sakke Sarcopythonia on seuraillut pidemmän aikaa, oon kiinnittäny huomiota siihen, että päivällä se on mallia pizza ja polyypit auki. Illemmalla siitä tulee mallia pizza calzone ja polyypit on (luultavasti) kiinni. Tämä kiinnimeneminen ei riipu millään tavalla akvaarion valaistukseen vaan se alkaa itekseen sulkeutumaan illalla. Muuten se tosiaan näyttää voivan oikein hyvin.
Akvaariosta on myös bongattu jo pariin otteeseen sellanen kymmenensenttinen erittäin nopealiikkeinen mato, lienee bristle? Siitä tuntuu olevan kahta mielipidettä joista toiset on puolesta ja toiset vastaan. Peto se käsittääkseni on, mutta mitä se syö ja kuinka haitallinen se on noinkin alkeellisessa "riutassa" ku mulla on?
Nimim. Pallokala bongasi jouluaatonaattona myös toisen "madon". Ölliäisen pituutta ei voi arvailla koska se kurottautui kivenkolosta ulos ehkä vajaat kymmenen senttiä. Sen suuaukossa(?) oli sukasia. Yleiseltä olemukseltaan se vaikutti iilimadolta. Mikähän ötökkä mahtaa olla kysymyksessä?
Akvaariosta on myös bongattu jo pariin otteeseen sellanen kymmenensenttinen erittäin nopealiikkeinen mato, lienee bristle? Siitä tuntuu olevan kahta mielipidettä joista toiset on puolesta ja toiset vastaan. Peto se käsittääkseni on, mutta mitä se syö ja kuinka haitallinen se on noinkin alkeellisessa "riutassa" ku mulla on?
Nimim. Pallokala bongasi jouluaatonaattona myös toisen "madon". Ölliäisen pituutta ei voi arvailla koska se kurottautui kivenkolosta ulos ehkä vajaat kymmenen senttiä. Sen suuaukossa(?) oli sukasia. Yleiseltä olemukseltaan se vaikutti iilimadolta. Mikähän ötökkä mahtaa olla kysymyksessä?