Apua milliksille?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ridex
Starting Member
Starting Member

Apua milliksille?

Viesti Kirjoittaja ridex »

Olen suht vasta-alkaja akvaariohommissa ja tähän asti kaikki on mennyt ok. Nyt on ongelmaa ja tarvitsisin kokeneiden konkareiden apua!

Mulla on akvaariossa miljoonakaloja, hohtomilliksiä, platyja, muutama sukarapu ja partamonni. Akvan koko on 98 litraa. Olen käyttänyt veteen Start rightia joka vedenvaihdon yhteydessä ja laittanut veteen kipsiä ja ruokasoodaa. Mulla on vain Junglen Quick Dip 6 in 1-vesitestiliuskoja ja niiden mukaan vesiarvot on tällaiset: nitraatti 20, nitriitti 0, GH 150ppm, kloori 0, KH 120-180ppm, ph 7.8.

Annoin viime viikolla millispoikasia pois ja sain vaihdossa uusia kasveja ja sukarapuja, joita laitoin akvaarioon. Ostin myös 7 uutta miljoonakalaa. Nyt vanhat millit ja hohtomillit ovat alkaneet oireilla ja kolmena päivänä on löytynyt yksi kala kuolleena. Kalat oleilevat pinnan tuntumassa pyrstöt supussa ja uroksilla on värit haalistuneet. Tulevat paikalle, kun saavat ruokaa, mutta kaikki eivät syö. Kalat ovat kaikki tänä syksynä syntyneitä, vanhimmat ehkä 5kk. Isoin naaras synnytti viime yönä poikasia, mutta jurottaa tuolla muiden mukana pinnalla. Uudet millit (siis ne kaupasta ostetut) uiskentelevat ympäriinsä varsin hyvävointisina ja platyt on ok. Vaihdoin eilen vettä n. 1/3, ehkä vähän reilu.

Mitäs neuvoksi? Tuliko liikaa muutoksia kerralla ja stressi iski vai mikä on?
ridex
Starting Member
Starting Member

Re: Apua milliksille?!?

Viesti Kirjoittaja ridex »

Sen unohdin vielä mainita, että jotkut näistä vanhemmista milleistä uivat silleen epätavallisesti kiemurtamalla koko kroppaansa hitaasti, eikä niinkuin tavallisesti pyrstöä lepattamalla. Uudet kalat uivat tavallisesti.
hesalist
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Apua milliksille?!?

Viesti Kirjoittaja hesalist »

Jos uudet kalat ovat oireettomia ja vanhat oireilee, niin ilmeisesti uudet kalat ovat tuoneet jonkin pöpön jolle ovat itse vastustuskykyisiä ja tartuttaneet vanhat kalat, joilla ei ole tautiin vastustuskykyä. Mutta en ole mikään kalatautiasiantuntija, niin en lähde sen enempää arvelemaan mistä pöpöstä on varsinaisesti kysymys ja miten sitä hoitaisi. Toivottavasti joku viisaampi osaa auttaa siinä.
Isäni ilmaisi käydessään hyväksyntänsä akvaarioharrastukselleni: "No eihän tämä nyt ihan yhtä hullua touhua ole; telkkarista näin, ku jollain naisella oli 200 orankia".
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”