140l uusia kaloja

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mustamolly
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

140l uusia kaloja

Viesti Kirjoittaja Mustamolly »

Hei!
Minulla on 140l akvaario, johon olisin halukas vielä hankkimaan platyja.
Akvaariossa on tällä hetkellä kalastona:
*12 mustaneontetraa
*15 kardinaalitetraa
*1 taistelukala
*6 täplämonnista
* 1 partamonni
Suodattimena toimii Fluval 4+ ja kasvisto on aika runsasta.
Minua mietityttää vain, että platyt nyppisivät taistelukalan eviä, ja platyt ovat sikäli aika vilkkaita kaloja.
Eli kysynkin, että kannattaako minun suurentaa noita tetraparvia entisestään, vaiko hankkia jonkinverran platyja altaaseeni?
Jos suurentaisin tetraparvia, akvaariosta tulisi kivan rauhallinen tetralandia, ja tetrat eläisivät onnellisinä parvina keskenään, ja taistelukalalla olisi mukavan rauhaisaa seuraa.
Jos taas hankkisin platyjä, niin ne olisivat taistopojulle aika vilkasta seuraa, ja pelkään kovasti, että platyt kiinnostuisivat taiston evistä... Eli kannattaako minun siis suurentaa tetraparvia entisestään, vai hankkia platyja...?
Itse sikäli kannattaisin enemmän parvien suurennusta... Monellako tetralla kumpaakin parvea voisin suurentaa?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Kiellettyä on vain kiinnijääminen
tso
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Re: 140l uusia kaloja

Viesti Kirjoittaja tso »

Pyrstöjen määrään vaikuttaa todella paljon myös hoitorutiinit. Samassa vesimäärässä voi pitää enemmänkin kaloja, kunhan vedenvaihtovälit on pienemmät.

Mutta kysymykseesi Platyista (kivoja veijareita, on tullut kasvateltua). Olethan huomioinut nuo suositukset veden kovuudesta. Platyt ovat keskikovan/kovan veden kaloja ja ainakin kardinaalit pehmeän veden kaloja. Noita suosituksia ei tehdä ilman perusteita, joten suosittelen lukemaan nuo suositukset ennen kalojen hankintaa.

Väärät vesiarvothan stressaavat kaloja ja altistava kaikenlaisille sairauksille.
Akvaristi vuodesta -77.. välillä (puoli)pakollisia taukoja. Suolaista ja makeaa.
The confidence of amateurs is the envy of professionals.
Mustamolly
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mustamolly »

tso kirjoitti:Pyrstöjen määrään vaikuttaa todella paljon myös hoitorutiinit. Samassa vesimäärässä voi pitää enemmänkin kaloja, kunhan vedenvaihtovälit on pienemmät.

Mutta kysymykseesi Platyista (kivoja veijareita, on tullut kasvateltua). Olethan huomioinut nuo suositukset veden kovuudesta. Platyt ovat keskikovan/kovan veden kaloja ja ainakin kardinaalit pehmeän veden kaloja. Noita suosituksia ei tehdä ilman perusteita, joten suosittelen lukemaan nuo suositukset ennen kalojen hankintaa.

Väärät vesiarvothan stressaavat kaloja ja altistava kaikenlaisille sairauksille.
Joo sitäkin mietin, joten ajattelin varmaan mielummin suurentaa ehkä parvia.
Vaihdan vettä kerran viikossa n.40%
Kiellettyä on vain kiinnijääminen
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Jos haluat pintakerroksiin väriä, niin hanki parvi rusokiilakylkiä.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”