Uusi kypsytys edessä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
h79259
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 16:10, 01.01.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Uusi kypsytys edessä?

Viesti Kirjoittaja h79259 »

Ongelmaa pukkaa:

Kypsytin 220l altaani muutama kuukausi sitten, SafeStartia ymppinä käyttämällä. Ensin pelkän suodattimen (jarvij:n ohjeen mukainen itsetehty sisäsuodatin) pienessä muovilaatikossa ja sitten koko altaan kypsyneen suodattimen avulla. Ammoniumlähteenä käytin HSS:ää. Kypsytys onnistui ihan hyvin, joka oli todennettavissa ammonium/ammoniakki- ja nitriittitestillä, jotka molemmat näyttivät lopulta nollaa. Kasvit tulivat altaaseen tässä vaiheessa.

Koska päätin pitää akvaarion kalattomana siihen asti kunnes olen saanut kasvit istutettua ja juurtumaan kunnolla, lisäilin HSS:ää kokolailla päivittäin n. maustemitallisen ylläpitääkseni bakteerikantaa. Ammoniumlisäys per päivä on tällöin hieman päälle 2 mg/l. Viikottain vaihdoin vettä n. 40%. Tämä vaihe pitkittyi ja lopulta tuli lisäiltyä HSS:ää useamman viikon ajan ilman, että vesiarvoja olisi tullut mitattua. Kierteiset muuttivat altaaseen jossakin välissä prosessia. Kaikki näytti olevan ihan kunnossa kasvien kasvaessa vauhdilla ja kierteisten lisääntyessä (ilman mitään ulkoista ruokintaa).

Kun sitten lopulta mittasin vesiarvot, niin ammonium näytti n. 3-5mg/l ja nitriitti n. 0.5mg/l. Nitraatti n. 12.5mg/l (sama kuin hanavesi). Muutaman vuorokauden odottelun jälkeen arvot olivat edelleen samoissa. Nyt n. viikko myöhemmin ja kahden 50% vedenvaihdon jälkeen ammonium on edelleen 0.25mg/l, nitriittiä on vähän ja nitraatti edelleen 12.5mg/l. HSS:ää ei ole lisätty ensimmäisen mittauksen jälkeen lainkaan, mutta ammoniumia varmaankin jonkinverran syntyy reiluhkosta kierteispopulaatiosta ja hajoavista kasvinosista.

En oikein osaa päätellä olenko onnistunut tappamaan kaikki hajoittajabakteerit suodattimesta sekä hiekasta turhan reilulla HSS:n lisäyksellä. Toisaalta ammonium ei tunnu laskevan kuin vedenvaihtojen seurauksena, mutta nitraatti ei myöskään laske vaikka altaassa on melko paljon kasveja, jotka kasvavat hyvää vauhtia. En ole altaaseen lisännyt muuta kuin PMDD:tä päivittäin, jossa ei käsittääkseni nitraattia ole.

Mitäs seuraavaksi? HSS:ää tuonne kai pitäisi lisätä, jotta biologinen suodatus saataisiin jälleen riittävälle tasolle. Tulisikohan kokeilla ensin n. 1mg/l päivittäisillä lisäyksillä ja katsoa tapahtuuko mitään, ja myöhemmin vasta mahdollisesti lisätä kaupallisia bakteeriymppejä?

Osaako kukaan päätellä mitä tein väärin? Itselle tulee ainoastaan mieleen liian runsas HSS:n lisäily kypsymisen jälkeen. Kiitos jos jaksoit lukea kokonaan!
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Uusi kypsytys edessä?

Viesti Kirjoittaja R_R »

Kun lopetat HSS:n laiton ei ammoniuma enään tule. Ammonium on happoa, jota on yleisesti suoloissa. Kuten totesit, nitriitti muuttuu nitraatiksi, kasvit kasvaa ja laita vähän kalan ruokaa, jotta bakukanta kasvaa kalojen kuormitukselle sopivaksi.
kati1969
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 14:58, 11.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Uusi kypsytys edessä?

Viesti Kirjoittaja kati1969 »

Itseänikin kiinnostava kysymys, siksi vastaan, vaikka en osaa vastausta kysymykseesi antaakaan. Mutta mietitään, jospa löydetään yhdessä jonkinlainen ratkaisu seuraavaan askeleeseen.

Tuo kypsytysvaiheesi jäi vielä mietityttämään. Suodattimena sulla on yksi sisäsuodatin? Yhden sisäsuodattimen kypsyttäminen ei kuitenkaan riitä bakukannalle altaaseesi. Koko sisäsuodattimen toimiminen muuna kuin roskien kerääjänä on mielestäni kyseenalaista. Suodattimen pesussa saa tuhottua helposti koko bakteerikannan ja suodatinmateriaalista riippuen, on nitrifikaatiobakuille hyvin vähän pinta-alaa. Siispä altaasi bakteerikanta pitää asustaa hiekassa, seinämillä ja muilla pinnoilla. Mikä pohjamateriaali sulla on? Alkujaan kun lisäsit sisäsuodattimen altaaseen (=ymppi) lähtivätkö nitriitit reippaaseen nousuun, pudoten sitten nollille. Onko sulla tältä ajalta tarkempia lukemia?

Voi olla että alun kypsytys onnistuikin ihan hyvin, mutta pitkittämisellä sait nitriitti/nitraattibakujen tasapainon järkkymään. Nitraattihan kasveista huolimatta saisi nyt nousta, kasvit tuskin pystyvät nitraattia laskemaan vaikka hyödykseen sitä käyttäisivätkin. Nitraatin nousu olisi merkki siitä että nitriitit jää alakynteen. Useat vedenvaihdot ovat vähentäneet nitraatteja eikä ne saa niskaotetta nyt nitriiteistä. Näin asian mielessäni kuvittelen.

Jos sulla ei nyt ole siellä kaloja, niin en vaihtaisi vettä, vaan odottaisin että nitraatit nousee ja saa ylivallan altaassa. Jos saat nitraatit jonnekin 100 tietämille, sitten vedenvaihto, peukut ristiin ja siinä vaiheessa nitriitit saattaa lähteä laskusuuntaan. Mun mielestä sulla on siellä nyt puolikypsä allas. SafeStartista en itse saanut apuja altaan kypsäksi saamiseen, mutta ehkä siinä joitakin hyviäkin bakuja on. Tuskin haittaa ainakaan - paitsi lompakolle.
h79259
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 16:10, 01.01.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi kypsytys edessä?

Viesti Kirjoittaja h79259 »

Kiitos kommenteista.
Kun lopetat HSS:n laiton ei ammoniuma enään tule. Ammonium on happoa, jota on yleisesti suoloissa. Kuten totesit, nitriitti muuttuu nitraatiksi, kasvit kasvaa ja laita vähän kalan ruokaa, jotta bakukanta kasvaa kalojen kuormitukselle sopivaksi.
Eli lisää ammoniumia peliin. Eikö bakteerikannan kasvua kannattaisi suoraan ruokkia HSS:llä?
Tuo kypsytysvaiheesi jäi vielä mietityttämään. Suodattimena sulla on yksi sisäsuodatin? Yhden sisäsuodattimen kypsyttäminen ei kuitenkaan riitä bakukannalle altaaseesi.
Suodattimena tosiaan yksi mattosuodatinmateriaalista rakennettu biologinen "sisä"suodatin. Yhtenä vaihtoehtona mietin myös vikaa suodattimessa, mutta päätin ainakin toistaiseksi luopua ajatuksesta avattuani sen ja todettuani ettei se ollut tukossa. Suodattimen tehosta suhteessa altaan kokoon ei mielestäni voi missään nimessä olla kysymys, koska suodatus oli jo kerran akvaariossa toimivalla tasolla (n. 5mg/l ammoniumia nitraateiksi n. vuorokaudessa).

Nitriittipiikit syntyivät sekä "esikypsytyksessä" muovilaatikossa että "jälkikypsytyksessä" akvaariossa.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta nitraattien määrällä ei liene merkitystä nitriittien hapettumisen kanssa?
Mun mielestä sulla on siellä nyt puolikypsä allas.
Toivotaan, että allas on puolikypsä eikä kokonaan kuollut. Ainakaan se ei ole täysin kypsä, toisin kuin minä :D

Lisää ajatuksia?
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Uusi kypsytys edessä?

Viesti Kirjoittaja R_R »

"Toisaalta ammonium ei tunnu laskevan kuin vedenvaihtojen seurauksena" Vastasin tähä ajatukseen ja missä on ammoniakkia siellä on myös ammoniumia.
Totean myös ettei kypsytyksen aikana vaihdeta koskaan vettä. Kysyisin vielä, että millä perustelet toteamuksesi "mattosuodatinmateriaalista rakennettu biologinen"sisä"suodatin? Pelkkä mattosuodattimen maton palanen ei tee suodattimesta biologista.
h79259
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 16:10, 01.01.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi kypsytys edessä?

Viesti Kirjoittaja h79259 »

Ok. Käsittelen ammoniumia ja ammoniakkia tässä yhteydessä yhtenä ja samana asiana, vaikkei näin varmasti kemiallisesti olekkaan. Tetran tippastesti NH3/NH4 mittaa jokatapauksessa näitä molempia.

Vedenvaihtoja en ole tehnyt varsinaisen kypsytyksen aikana. Vasta sen jälkeen kun kypsyys oli testein todennettu.
Jostain olen lukenut, että kypsytyksenkään aikana nitraattia ei saisi päästää yli 100mg/l, mutta tällä nyt ei oikeastaan ole merkitystä tässävaiheessa.

Suodatin on tämän ohjeen http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sisasuod.php mukaisesti tehty. Varmaankin on olemassa mielipiteitä puolesta ja vastaan, onko kyseinen suodatin biologinen vai mekaaninen (mekaanisena suodattimena ainakin huono), mutta itsellä kyseinen suodatin tuntui kyllä toimivan, koska 220 litrainen allas kerran kypsyi.

Mielenkiintoista olisi tietysti kuulla jos jollakulla kyseinen suodatinmalli on toiminut ensimmäiset viikot hyvin, ja hetken päästä lakannut toimimasta niin, että bakteerikanta on ainakin osittain tuhoutunut.
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Uusi kypsytys edessä?

Viesti Kirjoittaja R_R »

Sain väärän kuvan suodatuksesta, kyllä mattosuodatin oikein rakennettuna on sekä biologinen että mekaninen suodatin.
Nitraatin noususta kypsytyksen aikana yli 100 mg/l ei mulla ole tietoa. Mutta veden vaihto hidastaa kypsytystä. Nitriitin saa pois ainoastaan bakut, mutta vain tilapäisesti ellei syytä nitriitin liialliseen syntyyn poisteta. Eli nitriittiä näkyy testissä, jos sitä syntyy enemmän kuin mitä bakut ehtii muuttaa nitraatiksi.
h79259
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 16:10, 01.01.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi kypsytys edessä?

Viesti Kirjoittaja h79259 »

Liiallinen vedenvaihto tosiaan varmaankin häiritsee prosessia kun arvot heilahtelevat laidasta laitaan.

Luulen, että kokeilen nyt niin, että otan alkuarvot kaikesta tarpeellisesta ja lisää hieman HSS:ää. Sitten katsellaan lähteekö nitriitti nousemaan, vai mitä tapahtuu.
Hieman huolestuttaa kasvien kestävyyden puolesta, mutta eipä kai tässä muu auta.

Toivottavasti jotain eloa tapahtuu, ettei tarvitse aloittaa kypsytystä bakteeriympin lisäyksestä uudelleen.
kati1969
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 14:58, 11.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Uusi kypsytys edessä?

Viesti Kirjoittaja kati1969 »

h79259 kirjoitti:Liiallinen vedenvaihto tosiaan varmaankin häiritsee prosessia kun arvot heilahtelevat laidasta laitaan.
Jep, tota mäkin oon tässä omassa jutussa pohtinut.

Äläkä kasveja sure, ne aika hyvin kestää ja lähtevät sitten uudelleen jos vähän kärsivätkin. Mut mieti jos sulla ois ollut tuolla kaloja jo. Mulla on se tilanne 150-litraisessa poikasaltaassa, jossa kasvaa puolitoistakuukautinen lehtikalapoikue. Täytyy sanoa, että noinkin pienet poikaset on yllättävät sitkeitä kun pysyttelevät hengissä nitriiteistä huolimatta. Tänään sain viimein ammoniakin nollille :) Vedenvaihtoja on ollut hieman pakko tehdä poikasten takia, mutta oon sitä mieltä että sen takia tuon kypsytys on vain pitkittynyt. Tänään menossa 16. päivä kypsyttelyprosessissa.
h79259
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 16:10, 01.01.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi kypsytys edessä?

Viesti Kirjoittaja h79259 »

Hei kypsytysekspertit!

Kannattaisiko tässä tilanteessa (pitkähkö selvitys yllä) lähteä lisäämään ammoniumia 5, 2.5, vai 1.25 mg/l annoksilla?
Onko tärkeämpää tasaiset lisäykset, vai ammoniumtason ylläpito tasaisena?
kati1969
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 14:58, 11.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Uusi kypsytys edessä?

Viesti Kirjoittaja kati1969 »

En oo ex-pertti, mut sanon sanottavani silti...

Heh, mä just luin yhtä vanhaa viestiä jossa keskusteltiin tosta ammoniakin lisäämisesti tasaisesti niin että arvo pysyy jatkuvasti 5 mg/L tasolla. Eipä siinä keskustelussakaan päästy ratkaisuun, kahta koulukuntaa on, vanhan tavan mukaan puolitetuilla annoksilla alaspäin kun nitriittiä ja nitrattia ilmenee tai sitten toi vaihtoehto pitää ammot koko ajan ylhäällä (jota perusteltiin niin että bakukanta tulee vahvemmaksi?). Mulla on parhaimmillaan 8 mg/L ammoniumia hävinnyt päivän aikana kypsytysvaiheessa. Sanosin et aika paljon kalaa saa altaassa olla jos noin paljon "ulostaisi" ammoja. Siinä vaiheessa kun ammonium menee yön aikana nolliin, alkaa nitriititkin vähentyä.

Itse päästän ammoniumin tahallaan nolliin, pidän nitriitit vähän aikaa "nälässä", jolloin nitraatit pääsee hävittämään nitriittiä ja siitäpä ei sitten mene enää kauaa kuin on allas valmis. Mä kuulun siis kaiketi tohon "vanhaan koulukuntaan". Tämmösiä mulla :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”