Lehtikalojen ja rusotimanttiahvenien kutu

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aliisa
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Lehtikalojen ja rusotimanttiahvenien kutu

Viesti Kirjoittaja Aliisa »

Meillä on lehtikalapariskunta ja rusotimanttiahven pariskunta.. mielellään kutevat. Lehtikalat kutevat parin viikon välein.
Mutta kudut eivät onnistu kummallakaan :( Hoitavat kummatkin tosi hyvin, löyhyttelevät jatkuvasti. pidän yövaloa päällä jne.
Mutta parin päivän sisällä munat menevät yksitellen valkoisiksi ja lopulta kaikki.
Voiko tätä estää mitenkään? Onko se siis niin, että munat homehtuvat?Näin olen käsittänyt.
Mua jo niin säälittää, kun toiset yrittävät ja yrittävät eikä vauvoja tule.
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Re: Lehtikalojen ja rusotimanttiahvenien kutu

Viesti Kirjoittaja Substral »

Onko altaassa riittävästi ilmastusta ja pysyykö lämpötila vakaana? Muistan myös nähneeni jossain verkkokaupassa ainetta, jota suositellaan lisättäväksi veteen ehkäisemään kudun homehtumista. Taisi olla joku -sini se aine.. Toki jotkut kalat eivät vain osaa kutea oikein ja siksi epäonnistuvat. Onhan ne varmasti uros ja naaras? Onhan noita tyttöparien kutujakin nähty :)
Eiköhän tämä ollut tässä..
Aliisa
Starting Member
Starting Member

Joo ilmastusta on! Nyt olen lukenut akvaariokirjoista, että valo kannattaisi ottaa kokonaan pois, kun mäti on tehty. Jostain taas olen kuullut, että nimenomaan valot kannattaa pitää yölläkin päällä, että näkevät vahtia kutua.
Olen myös kerran kokeillut tuota --sini ainetta, tuloksetta. En tosin tiennyt paljon pitää laittaa jne.
Meillä on termari akvaariossa, joten veden pitäisi pysyä tasalämpöisenä...
Ja mä en kyllä enää tosiaan tiedä onko tuo oikeasti rusotimantti vai punatimantti.. Kun edellinen omistaja sanoi, että ruso.
Ja akvaarioliikkeessä sanottiin että puna. 8O
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Onnea matkaan niiden ahvenien kanssa, niitä on neljä lähes identtistä.
Hemichromis lifalili, H. guttatus, H. bimaculatus ja.. joku neljäs, jonka näin jenkkifoorumilla. Minulla on ilmeisesti kaksi lifaliliä ja yksi bimaculatus.. Yhdellä on pyrstön tyvessä täplä ja kylkitäplä näkyy koko ajan, kun taas kahdella muulla ei näitä kylki- ja pyrstötäpliä näy kuin harvoin. Jeps, mahdoton niitä on tunnistaa varmasti.
mainko
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mainko »

Kerrothan jos sait kudun onnistumaan! Minulla on sama ongelma, punakirjoahvenet ovat kuteneet nyt 3 kertaa (vain viikon välein!?!) mutta poikaset eivät kahdella aikaisemmalla kerralla ole kuoriutuneet. Kolmas kutu tapahtui tänään. Ja on varmasti uros ja naaras :) Olen vaihtanut vettä, mutta mitään muuta en ole vielä koittanut.
Aliisa
Starting Member
Starting Member

joo, toivotaan että taas kutevat uudestaan. Eräästä akvaarioliikkeestä sanottiin, että jotkut parit harjoittelevat parikymmentäkin kertaa, että onnistuvat.
Tai sitten joillain ei onnistu ollenkaan.
Menikö teillä munat valkoisiksi?
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Jahas, nyt siellä naaras levittelee kutua.. Kämmenen kokoinen alue puunrungosta peitetty pikkupalleroilla ja lisää tulee koko ajan. Raportoin tilanteen etenemisestä :)
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Ei hyvältä näytä, puolet kudusta syöty vanhempien toimesta. Saattaa olla että jää poikaset tästä erästä näkemättä.
Aliisa
Starting Member
Starting Member

no huh huh... Kävipä pikkanen ylläripylläri. Luulin tosissani, että kutu meni piloille..munat hävisi ja sillälailla.. Noh, aamulla huomasinkin kannolla PALJON pikkuisia vauvoja, aivan kauhia kuhina päällä. Nämä vanhemmat roudailevat niitä suussansa kuoppaan ja takaisin kannolle :D Onhan toi aika söpöä. vaikka mun piti alunperin päästä nuista eroon..hih..
nyt pitäsi vissiin hommata niitä artemian toukkia jos haluais pitää nuo hengissä, enpäs vaan tiedä kerkiääkö enää??
Aliisa
Starting Member
Starting Member

Nyt äiti ja isi siirsi vauvansa luultavasti syömään.. tuolla ne kasvien takana uiskentelee ja niitä on PALJON! sitten kun vauvat lähtevät kauemmas niin vanhemmat menevät nopeasti hekemaan vauvat suuhun ja takaisin muiden luo..
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Jaaha, vanha kutu syötiin ja vain 10 päivää myöhemmin uusi oli laitettuna.. Hieman eri paikkaan tällä kertaa.. Mutta sanokaapas, onko tuo punatimanttiahven, rusotimanttiahven vai joku muu pariskunta? :)

Linkki kuvaan, kun en halua pienentää sitä: http://koti.mbnet.fi/apezu/kuvia/akvaario/uusikutu.jpg
Kalan kyljessä ei sitten ole mitään vikaa, vaan lasi on likainen.. Anteeksi, oi anteeksi..
Aliisa
Starting Member
Starting Member

meillä on erinäköisiä nuo fisut.. eli muuten samiksia mutta meillä on toilla lisäksi semmonen täplä ja väri on hieman haaleampi..
mä en kans yhtään tajua kumpi on kumpi vai kampi ja mitä noi nyt on. Epäilisin että sun on punatimantti
Meillä on aivan kamala tilanne akvassa. Äiti ja isä roudailee vauvojansa pitkin laatikkoa ja kaikki muut kalat on sulloutuneena tonne toiseen päätyyn.
Mä en ihan aikuisten oikeasti tiedä mitä mä enää teen. En halua et lehtikalat kohta kuolee stressiin. :(
subi. jos haluut nähä mein kalat niin voin laittaa sulle esim.puhelimeen viestillä kuvan, kun mein bluutuutti on lainassa...yv

-------------------------------

Löysin googlen kautta tän kuvan, eli tämmösiä meillä onpi..siis tämä etummainen. Tosin ei oo noin epätasainen tuo väri ja siis sinisiä pilkkuja.

Kuva
Aliisa
Starting Member
Starting Member

Ne kuti taas 8O kaksi poikasta elossa edellisestä kudusta...
mitä mä teen, huoh. Meiän lähi lemmikkikaupassakin on näitä vaikka kuinka...

Yv:llä nämä ostot/myynnit/jne. -ylläpito
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”