Kierteisten määrä
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Kierteisten määrä
Vaihdan akvaarion pohjamateriaalin sorasta hiekaksi ja nyt mietinkin, että paljonko kierteisiä tulisi suurinpiirtein pistää uuteen hiekkapohjaan? Altaan pohjankoko on 125*40. Olen lukenut täältä vaan kaikki kauhutarinat uuden hiekkapohjan tukkeutumisesta ja itse haluaisin välttyä tältä kaikin keinoin. Muutkin vinkit ja neuvot hiekkaan siirtymisestä otetaan vastaan...
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Re: Kierteisten määrä
Ei se mihinkään tukkeudu. Pakkaantua voi, mutta ei ihan hetkessä vaan siihen menee useampi kuukausi jos on ihan hienoa hiekkaa eikä kukaan sitä pöyhi.
Kierteisiä voi laittaa vaikka pari kourallista, mutta jos et niitä saa mistään niin paljoa niin alkuun pääset muutamalla aikuisella yksilöllä. Ne lisääntyvät kyllä sitä mukaa kuin niille riittää altaassa tehtävää.
Vinkkinä hiekkaan siirtyjälle, satsaa kunnolliseen pohjalannoitteeseen. Eli ei mitään tabletteja pari sinne ja yks tänne, vaan sellaista savirouhetta tms. oikeaa pohjalannoitetta vähintään sentin kerros hiekan alle. Hiekan raekoko olisi hyvä olla (kasvien kannalta) jotain 1,5-2 mm luokkaa. Voit halutessasi käyttää hienompaa hiekkaa akvaarion etuosaan/keskelle (kasvit eivät siinä kasva niin hyvin, joten suosittelen alle 0,5 mm raekokoa sellaisiin kohtiin mihin ei halua massiivista kasvustoa) tms. jos haluat tarjota esim. monnisille tai piikkisilmille hiekkalaatikon. Sitten jos haluat suojata jotkin akvaarion kohdat plekojen mylläykseltä, niin laita niihin kohtiin pari kourallista soraa (raekoko vähintään 10 mm).
Kierteisiä voi laittaa vaikka pari kourallista, mutta jos et niitä saa mistään niin paljoa niin alkuun pääset muutamalla aikuisella yksilöllä. Ne lisääntyvät kyllä sitä mukaa kuin niille riittää altaassa tehtävää.
Vinkkinä hiekkaan siirtyjälle, satsaa kunnolliseen pohjalannoitteeseen. Eli ei mitään tabletteja pari sinne ja yks tänne, vaan sellaista savirouhetta tms. oikeaa pohjalannoitetta vähintään sentin kerros hiekan alle. Hiekan raekoko olisi hyvä olla (kasvien kannalta) jotain 1,5-2 mm luokkaa. Voit halutessasi käyttää hienompaa hiekkaa akvaarion etuosaan/keskelle (kasvit eivät siinä kasva niin hyvin, joten suosittelen alle 0,5 mm raekokoa sellaisiin kohtiin mihin ei halua massiivista kasvustoa) tms. jos haluat tarjota esim. monnisille tai piikkisilmille hiekkalaatikon. Sitten jos haluat suojata jotkin akvaarion kohdat plekojen mylläykseltä, niin laita niihin kohtiin pari kourallista soraa (raekoko vähintään 10 mm).
Tää raekokojuttu aina kumastuttaa. No itse perustin olkkarin 300l aivan Bilteman 0-kokoa hiekkapohjan. Tässä altaassa kasvit kasvaa parhaiten, juurtuvat nopeiten, tekevät "luontevan oloisia pitkiä kapeita juuria jne". Kaikkea on kokeiltu 5mm sorasta tähän ja tää on kalojen, kasvien ja mun mieleen eniten. Pari kierteistä riittää, kohta niitä o riesaksi asti.
Edit: Poistettu välimerkkifloodit.
-Ylläpito
Edit: Poistettu välimerkkifloodit.
-Ylläpito
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Se on kuitenkin sen kokoista että raekoon pystyy mittaamaan.en kirjoitti:Tää raekokojuttu aina kumastuttaa. No itse perustin olkkarin 300l aivan Bilteman 0-kokoa hiekkapohjan.

Mulla on kokemusta kahdesta (eiku kolmesta, mutta silloin kun se kolmas oli, niin olin aloittelija ja saattoi mennä vähän jotain muutakin pieleen) akvasta joissa oli hiekkakuopalta puuterin hienoa hiekkaa.
Se pakkaantui kovaksi ja kasvit ei enää kasvaneet mihinkään paitsi sen muutaman viikon mitä hiekka pysyi kuohkeana hämmennyksen jäljiltä. Kierteiset ei auta, koska ne ei pääse pakkautuneeseen hiekkaan sekaan.
Aine on siis ihan eri luokkaa kuin se mitä myydään jossain Biltemassa.
Toiseksi huonoimmin kasvoi kasvit 0,6-1,0 mm raekoon hiekkapuhallushiekassa, mutta sekin on varmaan katsojan silmässä miten kasvit kasvaa huonosti (kuvia).

Itse olen ollut tyytyväisin tuohon vähän reilun milliseen. Se ei pakkaannu.
Meillä ainoa mikä pakkautuu on musta hiekka mitä akvaariokaupassa myydään. Tuo Bilteman, minkä numeroarvoja en enää vuosien jälkeen muista, se hienompi kuitenkin. Bilteman on paljon pienempirakeista kuin se musta, musta ei mene keittiösiivilästä läpi, hiekka menee. Siviilöin juuri 3 * 10l hiekkaa et sain kierteiset pois kun ei niitä muuten saa rajoitettua, siis määrää.
-
- Starting Member
Olen ajatellut hakea Biltemasta hiekan 0,2-1,0mm hiekan, onko tämä sitten kuitenkin liian hienoa, että paakkuuntuu helposti.
Tuo savirouhe on varmasti hyvää, mutta altaaseeni ei juurikaan tule kasveja hiekkaan vaan kasvit ovat kiinnitetty kantoihin. Ajatuksena on tehdä vähäkasvinen allas, jossa vain paljon kiviä ja kantoja. Eikö tähän riitä vain nestemäinen kasvilannoitus?
Kierteisiä kyllä on reilusti vanhassa sorapohjassa ja siitä ajattelin niitä ottaa talteen. Elikkä kourallinen olisi riittävä vai?
Tuo savirouhe on varmasti hyvää, mutta altaaseeni ei juurikaan tule kasveja hiekkaan vaan kasvit ovat kiinnitetty kantoihin. Ajatuksena on tehdä vähäkasvinen allas, jossa vain paljon kiviä ja kantoja. Eikö tähän riitä vain nestemäinen kasvilannoitus?
Kierteisiä kyllä on reilusti vanhassa sorapohjassa ja siitä ajattelin niitä ottaa talteen. Elikkä kourallinen olisi riittävä vai?
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Niin siis jos ei hiekkaan ole juuri tulossa kasveja, niin ei sillä sitten ole mitään väliä pakkaantuuko hiekka vai ei. Pakkaantumisella siis tarkoitan sitä että hiekka tiivistyy vedessä, rakeet loksahtavat mahdollisimman lähelle toisiaan. Tiedät miltä hiekka tuntuu varpaisiin veden alla (kovaa) ja rannalla (kuohkeaa). Veden alla jos hiekkaa sekoittaa, niin se on kuin liejua, eli ei-pakkaantunutta.terhi-l kirjoitti:Olen ajatellut hakea Biltemasta hiekan 0,2-1,0mm hiekan, onko tämä sitten kuitenkin liian hienoa, että paakkuuntuu helposti.
Ajatuksena on tehdä vähäkasvinen allas, jossa vain paljon kiviä ja kantoja. Eikö tähän riitä vain nestemäinen kasvilannoitus?
Pohjalannoite on tarkoitettu riittämään runsaalle kasvustolle pariksi vuodeksi. Jos ei tule runsasta kasvustoa, niin ei sitä pohjalannoitettakaan silloin mihinkään tarvita. Kunhan nyt mainitsin (mitäs kysyit

Nestemäistä lannoitetta voit laittaa vaikka puolikkaan annoksen kerran viikossa. Luulisi riittävän muutamalle kannossa tai kivessä keikkuvalle sanias-/sammalkasville.
Onks sulla tulossa siitä imunuoliaisten paratiisi?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)