Kauneimman värinen hiekka akvaariossa?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Kauneimman värinen hiekka akvaariossa?

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Niin, tää on makukysymys eli minkä sävyinen ja minkä valmistajan hiekka on teidän suosikkinne akvaariossa ? Olen hankkimassa isompaa allasta ja hiekansävy mietinnässä.

Itselläni kolmessa altaassa vaaleaa Bilteman puhallushiekkaa, joka ainakin mun silmiä hivelee. Kivasti kasvien värit korostuu vaaleaa hiekkaa vasten, mutta kakkapötköt kyllä erottuu paremmin. 200-litraisessa on Kaunistonsoran hiekkaa, punertavaa. Sekin on nättiä. Akvaario näyttää luonnolliselta, tosin pestävä oli kamalasti. Viidennessä altaassa Biltemaa ja Kaunistoa sekaisin : outo oranssi värisävy, en tykkää ! Yäk !
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Kauneimman värinen hiekka akvaariossa ?

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mulla on kahdessa altaassa kaunistonsoraa ja mä tykkään siitä. On punertavasävyistä eikä niin tasaisen väristä kuin bilteman vaalea hiekka. Mun silmään jotenkin luonnollisemman näköinen tuo punertava.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mä oon luottanu kauniston soraan jo parikytä vuotta. Muutamassa altaassa ollu mustaa basalttia, joka sekin ok. Kerran kokeilin englannin jokisoraa, mutta en tykänny siitä yhtään. Hiekkaa tähän asuntoon ei tuu grammaakaan. Niin, paitsi tietysti riuttaan korallihiekkaa:)
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Optirockiin/Maxittiin ollaan tykästytty täällä. Luonnollisen värinen hiekka.
Biltema liian vaaleaa ja Kauniston rakeisuudesta en pitänyt, basalttiin kertyi kakki rakeiden väliin, vaikka kaunis musta pohjamaateriaali olisi, ei siis kovin käytännöllinen.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Tykkään Maxitin hiekasta värin takia, mutta siinä oli viimeksi kauhea peseminen eikä siltikään puhdistunut, joten tällä kertaa otin Bilteman hiekkaa ja sekin nätti, mutta ei niin kauhea peseminen jos lainkaan pesemistä. Muita hiekkoja en ole kokeillut.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kiva kun tulee mielipiteitä ! Biltemaa en taida laittaa ainakaan. Omalla tavallaan nättiä, mutta kuten moni muukin täällä sanonut, ei tee niin luonnollista tuntua. Hyvä kun on sekin tullut kokeiltua kuitenkin !

Mitäs mieltä olette semmoisesta, että on hienoa hiekkaa ja vähän soraa seassa? Mulla 200- litraiseen jäi vähän soraa aikanaan hiekkaan vaihtaessani, ja oikeestaan se on aika kivan näköistä ! Vielä luonnollisemman oloista kuin pelkkä tasarakeinen hiekka. Ei sitä soraa ole siellä paljoa, mutta kivasti seassa pikkuisen. Näköjään hakeutuu kohti etulasia.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Mimosa X kirjoitti:Mitäs mieltä olette semmoisesta, että on hienoa hiekkaa ja vähän soraa seassa? .. Näköjään hakeutuu kohti etulasia.
Sora nousee hiekan päälle, joten laita soraa vain muutama kourallinen.. Vaikka hiekkarannalta/puhtaalta metsähiekkatieltä(sellaiseen kohtaan minne tyrsky/sadevesi on kuljettanut niitä isompia hiekkarakeita) haettua, ota sihti mukaan niin saat hienon hiekan ja pölyn pois heti paikanpäällä. :)
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Ai niin ja ajattelin laittaa tuon Bilteman hiekan päälle tammenlehtiä, piikkisilmät ja kardinaalitetrat tykkäävät varmasti siitä. Salamanteriplekoista en ole varma, mahtavatko järsiä lehdet läpikuultaviksi?
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

VesiEläin kirjoitti:
Mimosa X kirjoitti:Mitäs mieltä olette semmoisesta, että on hienoa hiekkaa ja vähän soraa seassa? .. Näköjään hakeutuu kohti etulasia.
Sora nousee hiekan päälle, joten laita soraa vain muutama kourallinen.. Vaikka hiekkarannalta/puhtaalta metsähiekkatieltä(sellaiseen kohtaan minne tyrsky/sadevesi on kuljettanut niitä isompia hiekkarakeita) haettua, ota sihti mukaan niin saat hienon hiekan ja pölyn pois heti paikanpäällä. :)
Kiitos vinkistä ! Luulen että tolleen teen. Ja jotain punertavanruskeeta. Pohjakaloiksi tulee partiksia ja punanoitamonneja. Ainaski. Piikkisilmille meillä on lajiallas (kutuyritys...).
calendula
Junior Member
Junior Member

Re: Kauneimman värinen hiekka akvaariossa?

Viesti Kirjoittaja calendula »

Minulla on satalitraisessa rakennustyömaalta varastettua :roll: tavallista hiekkaa, ja olen hyvin tyytyväinen. Isommassa on Englannin jokisoraa, joka toki on kaunista, mutta vaatisi lappoamisen, joka on sitten hankalaa runsaan kasviston takia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”