Kauneimman värinen hiekka akvaariossa?
Valvoja: Moderaattorit
-
Mimosa X
- Senior Member

- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kauneimman värinen hiekka akvaariossa?
Niin, tää on makukysymys eli minkä sävyinen ja minkä valmistajan hiekka on teidän suosikkinne akvaariossa ? Olen hankkimassa isompaa allasta ja hiekansävy mietinnässä.
Itselläni kolmessa altaassa vaaleaa Bilteman puhallushiekkaa, joka ainakin mun silmiä hivelee. Kivasti kasvien värit korostuu vaaleaa hiekkaa vasten, mutta kakkapötköt kyllä erottuu paremmin. 200-litraisessa on Kaunistonsoran hiekkaa, punertavaa. Sekin on nättiä. Akvaario näyttää luonnolliselta, tosin pestävä oli kamalasti. Viidennessä altaassa Biltemaa ja Kaunistoa sekaisin : outo oranssi värisävy, en tykkää ! Yäk !
Itselläni kolmessa altaassa vaaleaa Bilteman puhallushiekkaa, joka ainakin mun silmiä hivelee. Kivasti kasvien värit korostuu vaaleaa hiekkaa vasten, mutta kakkapötköt kyllä erottuu paremmin. 200-litraisessa on Kaunistonsoran hiekkaa, punertavaa. Sekin on nättiä. Akvaario näyttää luonnolliselta, tosin pestävä oli kamalasti. Viidennessä altaassa Biltemaa ja Kaunistoa sekaisin : outo oranssi värisävy, en tykkää ! Yäk !
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
-
nepis76
- Advanced Member

- Viesti:
Re: Kauneimman värinen hiekka akvaariossa ?
Mulla on kahdessa altaassa kaunistonsoraa ja mä tykkään siitä. On punertavasävyistä eikä niin tasaisen väristä kuin bilteman vaalea hiekka. Mun silmään jotenkin luonnollisemman näköinen tuo punertava.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
-
Teemu Salonen
Mä oon luottanu kauniston soraan jo parikytä vuotta. Muutamassa altaassa ollu mustaa basalttia, joka sekin ok. Kerran kokeilin englannin jokisoraa, mutta en tykänny siitä yhtään. Hiekkaa tähän asuntoon ei tuu grammaakaan. Niin, paitsi tietysti riuttaan korallihiekkaa:)
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
Optirockiin/Maxittiin ollaan tykästytty täällä. Luonnollisen värinen hiekka.
Biltema liian vaaleaa ja Kauniston rakeisuudesta en pitänyt, basalttiin kertyi kakki rakeiden väliin, vaikka kaunis musta pohjamaateriaali olisi, ei siis kovin käytännöllinen.
Biltema liian vaaleaa ja Kauniston rakeisuudesta en pitänyt, basalttiin kertyi kakki rakeiden väliin, vaikka kaunis musta pohjamaateriaali olisi, ei siis kovin käytännöllinen.
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Viesti:
Tykkään Maxitin hiekasta värin takia, mutta siinä oli viimeksi kauhea peseminen eikä siltikään puhdistunut, joten tällä kertaa otin Bilteman hiekkaa ja sekin nätti, mutta ei niin kauhea peseminen jos lainkaan pesemistä. Muita hiekkoja en ole kokeillut.
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
-
Mimosa X
- Senior Member

- Viesti:
Kiva kun tulee mielipiteitä ! Biltemaa en taida laittaa ainakaan. Omalla tavallaan nättiä, mutta kuten moni muukin täällä sanonut, ei tee niin luonnollista tuntua. Hyvä kun on sekin tullut kokeiltua kuitenkin !
Mitäs mieltä olette semmoisesta, että on hienoa hiekkaa ja vähän soraa seassa? Mulla 200- litraiseen jäi vähän soraa aikanaan hiekkaan vaihtaessani, ja oikeestaan se on aika kivan näköistä ! Vielä luonnollisemman oloista kuin pelkkä tasarakeinen hiekka. Ei sitä soraa ole siellä paljoa, mutta kivasti seassa pikkuisen. Näköjään hakeutuu kohti etulasia.
Mitäs mieltä olette semmoisesta, että on hienoa hiekkaa ja vähän soraa seassa? Mulla 200- litraiseen jäi vähän soraa aikanaan hiekkaan vaihtaessani, ja oikeestaan se on aika kivan näköistä ! Vielä luonnollisemman oloista kuin pelkkä tasarakeinen hiekka. Ei sitä soraa ole siellä paljoa, mutta kivasti seassa pikkuisen. Näköjään hakeutuu kohti etulasia.
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
Sora nousee hiekan päälle, joten laita soraa vain muutama kourallinen.. Vaikka hiekkarannalta/puhtaalta metsähiekkatieltä(sellaiseen kohtaan minne tyrsky/sadevesi on kuljettanut niitä isompia hiekkarakeita) haettua, ota sihti mukaan niin saat hienon hiekan ja pölyn pois heti paikanpäällä.Mimosa X kirjoitti:Mitäs mieltä olette semmoisesta, että on hienoa hiekkaa ja vähän soraa seassa? .. Näköjään hakeutuu kohti etulasia.
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Viesti:
Ai niin ja ajattelin laittaa tuon Bilteman hiekan päälle tammenlehtiä, piikkisilmät ja kardinaalitetrat tykkäävät varmasti siitä. Salamanteriplekoista en ole varma, mahtavatko järsiä lehdet läpikuultaviksi?
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
-
Mimosa X
- Senior Member

- Viesti:
Kiitos vinkistä ! Luulen että tolleen teen. Ja jotain punertavanruskeeta. Pohjakaloiksi tulee partiksia ja punanoitamonneja. Ainaski. Piikkisilmille meillä on lajiallas (kutuyritys...).VesiEläin kirjoitti:Sora nousee hiekan päälle, joten laita soraa vain muutama kourallinen.. Vaikka hiekkarannalta/puhtaalta metsähiekkatieltä(sellaiseen kohtaan minne tyrsky/sadevesi on kuljettanut niitä isompia hiekkarakeita) haettua, ota sihti mukaan niin saat hienon hiekan ja pölyn pois heti paikanpäällä.Mimosa X kirjoitti:Mitäs mieltä olette semmoisesta, että on hienoa hiekkaa ja vähän soraa seassa? .. Näköjään hakeutuu kohti etulasia.
Re: Kauneimman värinen hiekka akvaariossa?
Minulla on satalitraisessa rakennustyömaalta varastettua
tavallista hiekkaa, ja olen hyvin tyytyväinen. Isommassa on Englannin jokisoraa, joka toki on kaunista, mutta vaatisi lappoamisen, joka on sitten hankalaa runsaan kasviston takia.