Neilikkaöljyllä lopettaminen

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
lauraxc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 222
Liittynyt: 13:39, 16.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Neilikkaöljyllä lopettaminen

Viesti Kirjoittaja lauraxc »

nallu80 kirjoitti:
bymoor kirjoitti:Minä ehdotan tehosekotinta. Ei tarvi yksitellen mätkiä. :roll:
Oletko aivan tosissasi 8O
Mahtaa vaan provosoida, toivottavasti ainakin :frown:
Substral kirjoitti:Jos se sama neilikkaöljy ensin nukuttaa sen kalan, eli saattaa tajuttomaan tilaan, niin miten se voisi aiheuttaa kärsimystä tappaessaan kalan hetkeä myöhemmin? Otetaan ihmisten unilääke verroksiksi. Annostus alkaa, tajunta hämärtyy, tolkku pois. Jos lääkettä tungetaan elimistöön lisää, loppuu elintoiminnot. Ei se ihminenkään siinä vaiheessa nouse sieltä sängyn pohjalta, että nukutuslääkäri taitaa olla juovuksissa töissä, kun yrittää minut näin saattaa manan maille! Jos nukutusaine aiheuttaisi kipua ENNEN nukuttamista, eikös kaikenlainen nukuttaminen kyseisellä aineella olisi tällöin eläinrääkkäystä?

Vai miten ajattelit tuon, että nukutusaine kykenee aiheuttamaan tuskaa?
Ohoi, mahtaa olla vielä aamuväsymystä kun tuo vertaus naurattaa niin paljon :mrgreen:
Talosta löytyy iloista vesimaailmaa 160 litraa! Ja omppuihin ihastunut puoliso.
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 734
Liittynyt: 13:13, 27.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Neilikkaöljyllä lopettaminen

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

Itse olen huomannut helpoimmaksi lopetus tavaksi sekä kaloille että itselleni tuon saksilla pää pois.
En suostuisi mistän hinnasta nuijimaan, keittämään kaloja hengiltä.
(kerran opiskelu paikassa tehtiin rapu ateria niin en voinut olla samassa huoneessa silloin kun elävät ravut keitettiin. Teki niin pahaa)
Ehkä hieman hölmö ajattelutapa mutta miltä itsestäni tuntuisi jos joku nuijisi minut lihanuijalla hengiltä, soseuttaisi tehosekoittimessa/sauvasekoittimessa tai keittiäisi hengiltä.
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Neilikkaöljyllä lopettaminen

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Jos hankkii eläimiä, pitää niiden hävittämiseenkin olla valmis. Karvaelukat voi viedä nukutetaviksi, mutta meille harrstajille jää kalojen asianmukainen ja kivuton lopettaminen. Pienelle kalalle on aivan sama murskaako sen vai saksiiko pään poikki, nopeampi ja kivuttomampi se on kuin keittämiset ja neilikkaöljykauhuskenaariot 8O Miten ihmeessä saisi tämän neilikkaöljuskomuksen häviämään lopullisesti :frown:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
IkanIkan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 13:13, 08.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku/Brändö

Re: Neilikkaöljyllä lopettaminen

Viesti Kirjoittaja IkanIkan »

Täytyy nyt tulla ja olla hankala ja eri mieltä; myrkyttäminen on minusta ainoa järkevä tapa saada tuollainen miljoonakalapopulaatio pois päiviltä.
Olen itse lopettanut puolet pienemmän porukan jotka olivat sairaita ja sisäsiittoisia, eikä se ollut mitenkään helppoa. Miljoonakalat olivat enimmäkseen pieniä, joten pelkkä ajatuskin että olisi leikannut jokaiselta pään erikseen poikki kun ei pienimmistä edes olisi nähnyt muuta kuin leikata suunnilleen keskeltä on pelottava. Onkijana koitin kopauttaa noita nopeasti hengiltä, mutta kävi aina niin että joku selvisi ja meni uusiksi...
Jälkiviisaana totean että myrkyttäminen olisi ollut paras vaihtoehto, joko omaan akvaarioon (ei olisi kalojen edes tarvinnut tuntea sitä paniikkia että heidät siirretään) tai erilliseen pyttyyn (toiseksi paras vaihtoehto, jos akvaariossa on muitakin).
Myrkyistä en tiedä, parasta ehkä soittaa eläinlääkärille ja kysyä mitä he käyttävät kalojen lopetukseen. Onhan niitä myrkkyjä saatavilla, mielestäni olen lukenut useamman kerran pullon kyljestä että haitallinen vesieliöille ja kaloille (esim tavallinen hyönteismyrkky), mutta mitä ne sitten tekevät kaloille, minkälaisen kuoleman tarjoavat, on eri asia. Siksi parasta soittaa eläinlääkärille (saat varmaan soittaa useamallekin ennen kuin tavoitat jonkun joka voi sanoa mitään kaloista) jos asia kalvaa omatuntoa.
bymoor
Member
Member
Viestit: 470
Liittynyt: 20:01, 07.12.2006
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere

Re: Neilikkaöljyllä lopettaminen

Viesti Kirjoittaja bymoor »

nallu80 kirjoitti:
bymoor kirjoitti:Minä ehdotan tehosekotinta. Ei tarvi yksitellen mätkiä. :roll:
Oletko aivan tosissasi 8O
Joo kyllä tuo ihan läppä oli. Jokatapauksessa siis ennemmin mekaanisesti henki pois, ku että tukahduttaa myrkyllä tai keittää elävältä.
Nalletar
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 21:40, 07.11.2004

Re: Neilikkaöljyllä lopettaminen

Viesti Kirjoittaja Nalletar »

Minäpä tiedustelin kahdeltakin eläinlääkäriasemalta, olisiko heillä mahdollisuutta lopettaa ämpärillistä miljoonakaloja. Ei ollut. Heiltä ei löytynyt lopettamiseen sopivaa ainetta, jonka pitoisuus saataisiin vedessä riittävän suureksi. Järkevimpänä, nopeana ja mahdollisimman vähän kärsimystä aiheuttavana tapana pidettiin kunnolla kiehuvaa vettä, johon haavissa upotetaan nopeasti muutama kala kerrallaan.
Jappe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 11:10, 17.06.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nurmo

Re: Neilikkaöljyllä lopettaminen

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Anna jollekkin joka omistaa kunnon kokoisia petokaloja... raakaa :(
juhani
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 16:11, 08.01.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Neilikkaöljyllä lopettaminen

Viesti Kirjoittaja juhani »

Voit huoletta käyttää neilikkaöljyä kalojesi lopettamiseen. Neilikkaöljyä saa useimmista luontaistuotekaupoista. Ei ne siinä mihinkään tukehdu, sitä käytetään kalatutkimuksessa yleisesti nukuttamiseen. Itse olen nukutellut sillä varmaan jo tuhansia kaloja. Voit tehdä kohtuullisen miedonkin liuoksen, jolloin kalat nukahtavat, mutta jos jätät ne siihen pitkäksi aikaa niin eivät enää herää. Ei ole oleellista, että saat ne pois päiviltä muutamassa sekunnissa. Itse olen huomannut, että korkeat neilikkaöljypitoisuudet voivat aiheuttaa kaloissa eräänlaisen pakoreaktion ja siksi oliskin parempi käyttää tappamiseenkin nukutuspitoisuuksia mutta pitkää altistusaikaa. Jos kalat sitten jättää tuohon liuokseen esim. 10-15 minuutiksi, niin ne ovat taatusti hengiltä. Kannattaa katsoa, että kidukset eivät enää liiku tuossa vaiheessa. Itse käytän kalojen lopettamiseen usein ensin nukutusta ja siihen päälle tappavaa iskua päälakeen/ niskan katkaisua, mutta pienillä miljoonakaloilla ei ole mielestäni tarpeen. Itse liuotan neilikkaöljyn ensin puhtaaseen alkoholiin (jota saan ja voin käyttää työni puolesta), jolloin se liukenee paremmin veteen, mutta pitäisi sen liueta yli 15 asteiseen veteen ilman alkoholiakin, mutta todennäköisesti jotain öljypisaroita näkyy veden pinnalla.
Juhani
sakosa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 690
Liittynyt: 11:42, 07.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neilikkaöljyllä lopettaminen

Viesti Kirjoittaja sakosa »

juhani kirjoitti:Voit huoletta käyttää neilikkaöljyä kalojesi lopettamiseen. Neilikkaöljyä saa useimmista luontaistuotekaupoista. Ei ne siinä mihinkään tukehdu, sitä käytetään kalatutkimuksessa yleisesti nukuttamiseen. Itse olen nukutellut sillä varmaan jo tuhansia kaloja. Voit tehdä kohtuullisen miedonkin liuoksen, jolloin kalat nukahtavat, mutta jos jätät ne siihen pitkäksi aikaa niin eivät enää herää. Ei ole oleellista, että saat ne pois päiviltä muutamassa sekunnissa. Itse olen huomannut, että korkeat neilikkaöljypitoisuudet voivat aiheuttaa kaloissa eräänlaisen pakoreaktion ja siksi oliskin parempi käyttää tappamiseenkin nukutuspitoisuuksia mutta pitkää altistusaikaa. Jos kalat sitten jättää tuohon liuokseen esim. 10-15 minuutiksi, niin ne ovat taatusti hengiltä. Kannattaa katsoa, että kidukset eivät enää liiku tuossa vaiheessa. Itse käytän kalojen lopettamiseen usein ensin nukutusta ja siihen päälle tappavaa iskua päälakeen/ niskan katkaisua, mutta pienillä miljoonakaloilla ei ole mielestäni tarpeen. Itse liuotan neilikkaöljyn ensin puhtaaseen alkoholiin (jota saan ja voin käyttää työni puolesta), jolloin se liukenee paremmin veteen, mutta pitäisi sen liueta yli 15 asteiseen veteen ilman alkoholiakin, mutta todennäköisesti jotain öljypisaroita näkyy veden pinnalla.
Kun sulla tuntuu olevan työsi puolesta kokemusta tästä, niin voitko esittää jonkin tieteellisen julkaisun missä todetaan, että kala todellakin NUKAHTAA eikä vain lihakset lamaannu?

Itse käytän pienten kalojen tappamiseen "pussiin ja vasaralla muusiksi"-tekniikkaa. Ei kivaa hommaa, mutta eihän sen pidäkään olla. (ja jos on kaloja hankkinut niin täytyy olla vastuuntuntoa myös saattaa ne hautaan asti kalojen parasta ajatellen eikä itsensä..) En todellakaan lähtisi tappamaan mitään elävää aineella jonka tuskattomuudesta ollaan näinkin erimielisiä, kuten neilikkaöljyn tapauksessa.
juhani
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 16:11, 08.01.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Neilikkaöljyllä lopettaminen

Viesti Kirjoittaja juhani »

Kuten aikaisemmassa viestissäni sanoin, niin neilikkaöljyä voi käyttää huoletta kalojen nukuttamiseen. Mikäli sen käyttöön liittyisi eettisiä ongelmia (esim. kala tukehtuu), ei sitä saisi käyttää kalatutkimuksessa, koska eläinkoelautakunnat eri maissa eivät myöntäisi lupia sen käyttöön eikä tutkimustuloksia pystyisi tietenkään julkaisemaan. Nykyisin kutenkin julkaistaan jatkuvasti tutkimuksia kokeista, joissa on käytetty neilikkaöljyä nukutusaineena. Tästä voinet vetää johtopäätökset ihan itse siitä, miten haitallista sen käyttö mahtaa olla.

USA:ssa sitä ei ole hyväksytty virallisesti nukutusaineeksi, koska kukaan ei ole alkanut tehdä kalliita kokeita, joissa voitasiin todeta täysin varmasti se, että sillä nukutetut kalat eivät aiheuttaisi pienintäkään uhkaa ko. kalan syöneelle henkilölle mahdollisten jäämien vuoksi. Itse en muista törmänneeni tutkimuksiin, joissa väitettäisiin sen aihettavan kalan tukehtumisen. Erimielisyyksiä aineen käytön suhteen näyttää olevan täällä kaikkitietävässä A-Wmaailmassa, mutta ei onneksi tiedemaailmassa. Jos neilikkaöljy todetaan kiistattomasti haitalliseksi kalojen nukutukseen, sen käyttö loppuu ihan varmasti välittömästi.
Juhani
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Re: Neilikkaöljyllä lopettaminen

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Mihin tuon neilikkaöljyn tappava vaikutus sitten perustuu?
*laa la laa*
Substral
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1394
Liittynyt: 17:24, 21.12.2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neilikkaöljyllä lopettaminen

Viesti Kirjoittaja Substral »

Samaan kuin ihmistenkin nukutusaineet. Ensin "turvallisella" annostuksella lähtee taju ja tuntoaisti. "Liian suurella" annostuksella hengityselimet lamaantuvat ja happi ei kulje aivoon.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”