Harjaravun lisääntyminen

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Harjaravun lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Elikkäs mulle tuli ostamani akvan mukana muutama "rapu", luulin sukaravuiksi mutta kuvien perusteella ovat jonkin sortin harjarapuja, 3 isointa n. 6 cm kokoisia ja yksi vähän pienempi ja yhellä isoista näyttää olevan munia mukanaan. Lisääntyvät murtovedessä? Pitäisikö perustaa joku murtovesiakva vai mitä teen rapujen kanssa? Ja jos haluaisin pikkurapuja kasvattaa niin riittääkö että siirrän emoravun suolaveteen ja sitten takasin akvaan kun munat kuoriutunu vai kuin homma hoituu? ja mites poikasten hoito? Kaikki hoitovinkit kelpaa, mulla ei ole mitään kokemusta tuommosista rapusista.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
vastarannan kiiski
Starting Member
Starting Member

Re: Harjaravun lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja vastarannan kiiski »

Harjaravun poikaset tarvitsevat murtovettä. Itsellänikin ovat juovaharjaravut tehneet munia montakin kertaa, mutta makeassa vedessä jälkikasvu ei selviä. Itsekin aikanaan mietin poikasten kasvattamisen yrittämistä. Suoraan murtoveteen en emoa laittaisi. Luonnossa aikuiset ravut asustavat joissa. Emo kantaa munia muutaman viikon pyrstön alla. Ravun poikaset (toukkavaihe) huuhtoutuvat veden virtauksen mukana murtoveteen, mistä aikanaan palaavat jokeen pikkurapuina. Vastaavaa kiertoa on vaikeaa järjestää akvaario-olosuhteissa.
Muuten harjaravut ovat helppoja lemmikkejä. Altaassa ei vain saa olla isoja, rauhattomia ja petomaisia seuralaisia. Tarvitsevat kohtuullisen veden virtauksen. Jos veden virtaus vähenee (suodatin alkaa mennä tukkoon) rupeavat lähentelemään suodatinta etsiessään parempaa veden virtausta. Normaali kaloillekin riittävä vedenvaihtoväli on ok. Vedenparannusainetta pitäisi vedenvaihdoissa lisätä, koska ovat rapujen tapaan herkkiä kuparille ym. raskasmetalleille. Kuorenvaihdon ajaksi on hyvä olla piilopaikkoja, jos altaassa on myös kaloja. Syövät kyllä kaikkea ruokaa pohjaltakin, mutta mieluiten siivilöivät ruokaa harjoillaan. Itse olen lisäksi kasvattanut Hobby Protogen pelleteistä likoeläimiä harjaravuille vedestä siivilöitäväksi.
Harjaravut ovat hupaisia lemmikkejä. Sukarapuihin verrattuna ovat lisäksi pitkäikäisiä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”