Kierteissarvikotiloista, help!

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
halema
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Kierteissarvikotiloista, help!

Viesti Kirjoittaja halema »

En oikein muutakaan paikkaa tiennyt mihin olisin kirjoittanut joten ajattelin joskos täältä joku konkari tai edes vähän kokeneempi minua voisi neuvoa. Täällä ainakin tuntunut olevan asiantuntevaa porukkaa kun olen lueskellut.

Elikkäs on muutaman vuoden kokemus sorapohjaisesta akvaariosta ja nyt sitten puhallushiekkapohja akvaario. MInulle kerrottiin että kannattee ottaa muutama kierteinen pohjaa möyhentämään, ettei pohja tukkeudu.

NOh tänään menin akvaarioliikkeeseen ja minulla tuli tunne, että minä tiedän asiasta enemmän kuin myyjä 8O hän väitti ettei ole sellaista kalaa joka möyhii pohjaa... jos ne pelkää menee hiekkaan! Tuntui ettei millään meinannut ymmärtää mitä tarkoitan. Yritti eka mulle myydä sellaisia etanan näköisiä lasissa kiinni olevia isokoteloisia (en edes tienny mitä ne oli...) noh vihdoin sieltä hiekasta löytyi muutama kierteinen. Kerroin akvaarioni koon 224l ja myyjä ei edes osannut kertoa monta niitä nyt sinne alkuun ostan... voi pyhä jysäys. Meilläpäin kun noista liikkeistä ei ole hirveitä mitä valita. Jos olis kyllä marssisin toiseen kauppaan asioimaan ensi kerralla.

Yritin kysyä että miten ne akvaarioon kotiutan. Epämääräistä taas.

No menin kotiin, samalla tavalla pussi veteen kuin muillekkin kun uusia kaloja tulee. Sitten kun päästin kotilot veteen, ei mennyt kuin hetki kirjoahven pentele tuli ja alkuun söi heti 2! Ja ens ostanut edes kuin 4 alkuun, koska myyjä ei osannut kertoa niiden lisääntymisestä ja siitä määrästä mikä kannattaa ostaa... ne 2 muuta äkkiä peitin kevyesti hiekkaan (kai kesti sen kun muutenkin pohjahiekassa, ilman tätä toimenpidettä nekin olisi syöty). Nyt akvaariossa ehkä ainakin 2 kierteistä, en ole varma voi olla edellisen omistajan jäljiltä (hän neuvoi tuon kotilohomman) ehkä joku koska hiekalle oli ilmestynyt eilen aamulla tyhjä kotilon kuori.

Siis kysymys kuuluukin nyt, kuinka monta tarvin kotiloa akvaariooni 224l jotta homma lähtee käyntiin? Miten saan ne sinne ettei niitä heti syödä...
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Re: Kierteissarvikotiloista, help!

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Itse laitoin 200-litraiseen alkuun kymmenen kierteistä ja nyt olen joutunut niitä välillä karsimaan. Niitä on akvaariossa varmasti nytkin satoja. Olen viime aikoina lisäillyt sinne petokotiloita kierteiskantaa harventamaan, mutta eipä vaikutus ainakaan vielä näy. Petoja olen laittanut niitäkin jo varmaan kolmisenkymmentä sinne. Kaikki kotilot olen vain heittänyt akvaan, ja silloin kun kierteiset tulivat, mulla oli kaksi avainkirjoahventa. Ne ainakaan eivät kannankasvua rajoittaneet. Nykyisin ei ole kirjoahvenia.

En tiedä, missä asut, mutta ilmeisesti et missään kovin isolla paikkakunnalla, koska akvaliikkeitä on vain se yksi. Kannattaa etsiä joku toinen harrastaja ja pyytää kierteisiä häneltä tai sitten jos tämä ei onnistu, niin joku täältä Aqua-webistä varmasti voi pelkillä postikuluilla lähettää niitä, esim. minä :). Mulla niitä on tosiaankin aivan liikaa. Aika hyvin tosin pysyvät hiekan sisällä, mutta ruoka-aikaan niitä on joka paikka täynnä.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Mulle tuli kierteisiä kasvien mukana, joita lehtikala pari harventaa innolla.
Kotilot voisi laittaa pimeään akvaarioon kasvien joukkoon.
halema
Starting Member
Starting Member

Mustavaris kirjoitti: En tiedä, missä asut, mutta ilmeisesti et missään kovin isolla paikkakunnalla, koska akvaliikkeitä on vain se yksi. Kannattaa etsiä joku toinen harrastaja ja pyytää kierteisiä häneltä tai sitten jos tämä ei onnistu, niin joku täältä Aqua-webistä varmasti voi pelkillä postikuluilla lähettää niitä, esim. minä :). Mulla niitä on tosiaankin aivan liikaa. Aika hyvin tosin pysyvät hiekan sisällä, mutta ruoka-aikaan niitä on joka paikka täynnä.
Joo ei missään suurella paikka kunnalla asuta, 2 liikettä täällä, toisessa isommassa kävin tänään. Se kala joka söi ne kotilot on sinileukakirjoahven, saman tien kun laitoin altaaseen, iski kiinni....

Saa nähdä miten kävi niiden, jotka sinne hiekkaan peitin :?

Mitenhän ne selviäisivät postimatkasta, kuinhan paljon postikulut sitten tulisi? Kuitenkin reilun vuorokauden ovat matkalla. Lähinnä sillä ajattelin noita ettei pohja tukkeudu, ovatko ne sen väärti? Pääseekö itse kuinka paljon vähemmällä? Jos ylikansoittuu miten sitä rajoittaa ja onko muuta haittaa kuin että näkyvät joka paikassa?

Ihan uus asia mulle koko kierteiset sekähiekkapohja. Aina olen haaveillut hiekkapohjaa sen helppohoitoisuudemman vuoksi.

* muoks laitoin sulle myös yksäriä

--------------------
R_R kirjoitti:Mulle tuli kierteisiä kasvien mukana, joita lehtikala pari harventaa innolla.
Kotilot voisi laittaa pimeään akvaarioon kasvien joukkoon.
Tuota pimeään akvaarioon voisi kokeilla kasvien joukkoon... Kiitos.
Viimeksi muokannut halema, 00:32, 24.06.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Ei ne välttämättömiä ol, meillä on osassa riesaksi asti, osaan en todellakaan halua niitä ja ilman ongelmia on vuosia ollut altaita...
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Hyvin selviävät postituksesta, esim. kostutetussa paperissa. Kulut euron luokkaa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Zaana_
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Zaana_ »

Minä nyt tyhmänä kysyn, kun ei ole kierteisistä minkäänlaisia kokemuksia. Voiko pitää pehmeässä tai keskikovassa vedessä?
><((((º>
halema
Starting Member
Starting Member

Zaana_ kirjoitti:Minä nyt tyhmänä kysyn, kun ei ole kierteisistä minkäänlaisia kokemuksia. Voiko pitää pehmeässä tai keskikovassa vedessä?
Mulla on sellainen käsitys etteivät ole niin tarkkoja veden kovuuden tai pehmeyden suhteen. Ainaskin mulla on sellanen keskikova vesi, johon niitä nyt aattelin "istuttaa".
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mulla on kierteiset pärjäänneet hyvin pehmeässä vedessä, kuten myös nuo roskakotilotkin. Omput ja esim. antennikotilot sit taas tarttevat sitä kovempaa vettä.
Akvarismia 1992-2014
Taamottu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja Taamottu »

Mulla on kierteisiä kaikissa altaissa, myös pehmeassä vedessä. Hyvin menevät. Sinileukoja otin ja petokotiloita on myös mutta kierteiset eikun porskuttaa... [;)]
Tälläkin hetkellä tuolla "kovalassa" on liikaa, sieltä joutais. Laita yv:tä jos kiinnostaa. Ja jos paikkakuntasi on sopivasti liikkujen äärellä niin voin tuodakin.

P.S. Ne isot lasissa liikkuvat kotilot ovat tod näk omenakotiloita, aivan symppiksiä, mulla niitä "yks altaallinen". Eivät tosin siivoa, päiv vastoin, mutta ovat muuten niin ukavia seurattavia...
2 koiraa, 180 "seurala", 63 "rapula", gerbiilejä ja 2 syyrialaista hamsteria
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”