Tuleeko suoli ulos?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Member
Tuleeko suoli ulos?
Yksinkertainen kysymys.
Eli onko siis mahdollista että kalalla tulee suoli ulos peräsukosta?
Nyt mun mielestä vahvasti näyttäis siltä. Ei mun mielestä ole mato eikä varmasti uloste. En valitettavasti saa kuvaa kun ei ole paikkaa netissä mihin laittaa...
Eli onko siis mahdollista että kalalla tulee suoli ulos peräsukosta?
Nyt mun mielestä vahvasti näyttäis siltä. Ei mun mielestä ole mato eikä varmasti uloste. En valitettavasti saa kuvaa kun ei ole paikkaa netissä mihin laittaa...
Tämä harrastus vain rönsyää ja rönsyää...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Kerroppa hieman mikäkala olisi kyseessä.
Se vois olla vaikka mädinasetinputki jos kalasi ovat kutuhommeleissa ??
On se tietysti ehkä mahollista tuo suolenluiskahduskin mutta ei mun koulutuksella ja kokemuksella ole hyvä mennä sanomaan juuta eikä eitä.
Saat sitten lisää kommentteja varmasti asiaan kunhan tiietään mikä kala on kyseessä.
Se vois olla vaikka mädinasetinputki jos kalasi ovat kutuhommeleissa ??
On se tietysti ehkä mahollista tuo suolenluiskahduskin mutta ei mun koulutuksella ja kokemuksella ole hyvä mennä sanomaan juuta eikä eitä.
Saat sitten lisää kommentteja varmasti asiaan kunhan tiietään mikä kala on kyseessä.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-
- Member
Kiekko on ja sellanen kaikkien hyljeksimä ja varsinkin ison timantin retuuttama reppana... kokoluokkaa 15cm.
Ei se todellakaan ole mikään kutu juttuihin liittyvä, koska sen pystyisin tunnistamaan.
Tää on about 3cm pitkä vaaleanpunainen töppö päästään ja halkaisia ehkä jotain 2mm. Kala ei yhtään näytä häiriintyvän. Syö hyvin.
Ei se todellakaan ole mikään kutu juttuihin liittyvä, koska sen pystyisin tunnistamaan.
Tää on about 3cm pitkä vaaleanpunainen töppö päästään ja halkaisia ehkä jotain 2mm. Kala ei yhtään näytä häiriintyvän. Syö hyvin.
Ettei olisi sitä itteensä eli ulostetta. Oletkos syöttänyt surviaisilla?
Se on lähes varmaa ettei se suoli ole en ainakaan ole koskaan kuulut että mikään kala olis paskonnut suolensa ulos.
Toki isäni kertoi minulle kun olin kakara ,että oma isänsä oli huudellut ulkohuusistaan tulessaan "nyt lähti tästä äijästä suolet pihalle".
Totuus kuitenkin oli että äijällä oli lapamato joka sieltä oli huusin pohjalle pudonnut aamuistunnolla.
Eli voihan olla että kiekollasi on jokin suolisto "mato" muistaakseni sitä kutsuttiin hiusmadoksi ja myös suolistoflagellaati saattaa aiheuttaa kyseisen nauhamaisen ulosteen.
Mutta ymmärtääkseni kala ei silloin kylläkään ole hyvä syömään.
Varmuuden saat kun olet tutkituttanut uloste näytteen (onko se sitten taloudellisesti järkevää sen päättää jokainen itse).
Vesiarvot olet varmaankin tutkinut ettei niissä ole mitään hälyttävää.
Se on lähes varmaa ettei se suoli ole en ainakaan ole koskaan kuulut että mikään kala olis paskonnut suolensa ulos.
Toki isäni kertoi minulle kun olin kakara ,että oma isänsä oli huudellut ulkohuusistaan tulessaan "nyt lähti tästä äijästä suolet pihalle".
Totuus kuitenkin oli että äijällä oli lapamato joka sieltä oli huusin pohjalle pudonnut aamuistunnolla.
Eli voihan olla että kiekollasi on jokin suolisto "mato" muistaakseni sitä kutsuttiin hiusmadoksi ja myös suolistoflagellaati saattaa aiheuttaa kyseisen nauhamaisen ulosteen.
Mutta ymmärtääkseni kala ei silloin kylläkään ole hyvä syömään.
Varmuuden saat kun olet tutkituttanut uloste näytteen (onko se sitten taloudellisesti järkevää sen päättää jokainen itse).
Vesiarvot olet varmaankin tutkinut ettei niissä ole mitään hälyttävää.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Joo nyt kun kerroit kalan ja tuon pituuden niin ei siinä kutuhommeleista ole kysymys.
Sun täytyy viedä se eläinlääkäriin ???
Onko suomessa akvaariokaloihin erikoistunutta eläinlääkäreitä ??
SeaLife tai joku vastaava mesta voisi tietää.
En osaa kyllä muuta kuin ihmetellä.
En usko sen olevan heisimatokaan joka on hyvin yleinen kotimaisissa kaloissa erityisesti hauissa. Et kai vaan ole syöttänyt hauenmätiä kaloillesi ??
Sun täytyy viedä se eläinlääkäriin ???
Onko suomessa akvaariokaloihin erikoistunutta eläinlääkäreitä ??
SeaLife tai joku vastaava mesta voisi tietää.
En osaa kyllä muuta kuin ihmetellä.
En usko sen olevan heisimatokaan joka on hyvin yleinen kotimaisissa kaloissa erityisesti hauissa. Et kai vaan ole syöttänyt hauenmätiä kaloillesi ??
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Tiedän pari tapausta, missä suoli tosiaankin oli luiskahtanut pihalle. Toinen on vissiin partisten silloin tällöin saama tauti, missä kala kasvaa paljon valkeita kyhmyjä mahan puolelle ja lopulta heikolta kalalta pullahtaa suoli ulos
. Seurauksena pian kuolema. Toinen on eräs livenä nähty miljoonkala, mikä kesken synnytyksen vääntyi n.45 asteen kulmaan, suoli pihalle ja henki pois
. Mutta elävässä kalassa tuskin koskaan on tuollaista tapahtunut.

-
- Member
Aamulla tsekkasin tilannetta ja tilanne on normalisoitunu...
Eli kyseessä siis joku loinen varmaankin, ehkä jäänne aiemmasta kummastuttavan hämmästyttävästä ripuloinnista?!? Oireet näytti häipyneen kun olin viikon pitäny lämpöjä koholla ja parasite clear -kuurin pitäny.
Mutta mulle nyt on aivan uutta että loinen on noin ISO! En ole syöttäny mitään epämääräistä...
No nostelen taas lämpöjä ja katotaan kuis äijän käy.
Niin ja vesi kaikkineen ok.
Eli kyseessä siis joku loinen varmaankin, ehkä jäänne aiemmasta kummastuttavan hämmästyttävästä ripuloinnista?!? Oireet näytti häipyneen kun olin viikon pitäny lämpöjä koholla ja parasite clear -kuurin pitäny.
Mutta mulle nyt on aivan uutta että loinen on noin ISO! En ole syöttäny mitään epämääräistä...
No nostelen taas lämpöjä ja katotaan kuis äijän käy.
Niin ja vesi kaikkineen ok.
Re: Tuleeko suoli ulos?
Olisi kiintoisaa kuulla, mitä edellä kuvatussa tapauksessa lopulta kävi tai onko muilla ollut samankaltaisia kokemuksia. Itsellä on nimittäin tilanne päällä selkäuimarin kanssa. Naaraan peräaukon kohdalta törröttää noin 2-millinen uloke, halkaisijaltaan ehkä 1 mm. Väri vaihtelee täysin valkoisesta vaaleanpunaiseen, ajankohdasta riippuen. Kala käyttäytyy normaalisti ja on aina ensimmäisenä käymässä ruuan kimppuun. Naaraan ikä on noin kahdeksan vuotta ja se on erittäin pullea (mädistä?).
Tilanne alkoi, kun siirsin akvaarion toiseen paikkaan. Mietinkin, johtuuko tämä siitä, että kala on pyydystettäessä vääntelehtinyt niin paljon (jäi kiinni haaviin ja kesti jonkin aikaa, ennen kuin se irtosi/irroitti itsensä melkoisella ponnistuksella) vai onko kyseessä kenties uuden veden aiheuttama kutuinto (munanasetinputki?): uivat ympäri akvaariota yhden koiraan kanssa melkoisella tohinalla päivän, pari. Siirrosta on nyt viikkoja - jäin odottelemaan, jos tilanne kehittyisi johonkin suuntaan, mutta mitään ei ole tapahtunut, suuntaan tai toiseen. Kutevatko edes näin vanhat kalat? Onko kukaan nähnyt selkäuimarilla munanasetinputkea ulkona? Neuvoja? Vedenhoitoainetta (Easy Life) olen käyttänyt ja vesiarvot ovat ok. Lämpötila noin 23.
Edellä mainittujen lisäksi vaihtoehdot taitavat olla
-loinen
-kasvain
Olen yrittänyt kuvata kalaa, mutta huonoin tuloksin: yleensä se piilottelee ja ruoka-aikana taas on sellainen vilske, että tuota nypyrää on todella hankala saada esiin. Laitan kuvan heti, jos onnistun sellaisen näppäämään...
Tilanne alkoi, kun siirsin akvaarion toiseen paikkaan. Mietinkin, johtuuko tämä siitä, että kala on pyydystettäessä vääntelehtinyt niin paljon (jäi kiinni haaviin ja kesti jonkin aikaa, ennen kuin se irtosi/irroitti itsensä melkoisella ponnistuksella) vai onko kyseessä kenties uuden veden aiheuttama kutuinto (munanasetinputki?): uivat ympäri akvaariota yhden koiraan kanssa melkoisella tohinalla päivän, pari. Siirrosta on nyt viikkoja - jäin odottelemaan, jos tilanne kehittyisi johonkin suuntaan, mutta mitään ei ole tapahtunut, suuntaan tai toiseen. Kutevatko edes näin vanhat kalat? Onko kukaan nähnyt selkäuimarilla munanasetinputkea ulkona? Neuvoja? Vedenhoitoainetta (Easy Life) olen käyttänyt ja vesiarvot ovat ok. Lämpötila noin 23.
Edellä mainittujen lisäksi vaihtoehdot taitavat olla
-loinen
-kasvain
Olen yrittänyt kuvata kalaa, mutta huonoin tuloksin: yleensä se piilottelee ja ruoka-aikana taas on sellainen vilske, että tuota nypyrää on todella hankala saada esiin. Laitan kuvan heti, jos onnistun sellaisen näppäämään...
Tässä pieni videopätkä, jossa tuo nupukka vilahtaa, tosin aika nopeasti, mutta tästä saa ainakin jonkin käsityksen sen koosta suhteessa kalan kokoon:
http://www.youtube.com/watch?v=YwSjpTvE77A" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutama minuuti tämän jälkeen nupukka muuttui ihan kirkkaanpunaiseksi, kun kala kiihtyi (yritti saada ruokapalaa partamonnilta itselleen).
Jos kellään olisi mitään näkemystä asiaan (mistä on kyse ja onko syytä tehdä jotain...), olisin tosi kiitollinen!
http://www.youtube.com/watch?v=YwSjpTvE77A" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutama minuuti tämän jälkeen nupukka muuttui ihan kirkkaanpunaiseksi, kun kala kiihtyi (yritti saada ruokapalaa partamonnilta itselleen).
Jos kellään olisi mitään näkemystä asiaan (mistä on kyse ja onko syytä tehdä jotain...), olisin tosi kiitollinen!
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Videon perusteella on vaikea sanoa mitään, mutta tuo värinvaihtaminen voisi hyvinkin antaa ymmärtää että kyseessä on kutuputki. Varsinkin jos neidin touhut ovat muutenkin olleet vilkkaan puoleisia, niin voisihan sitä olla rakkautta ilmassa.
Ei kai 8 v. ole selkäuimarille mikääi han hirmuinen ikä? Käsittääkseni monet ripsarit elävät aivan mahdottoman vanhoiksi. Sitten taas toisaalta, mikäli kyseessä on suolenluiskahdus, sille ei hirveästi voi tehdä muuta kun seurata tilannetta. Joten seuraile rauhassa mikä on meininki, toivottavasti tulossa olisi selkäuimarivaaveja. 

"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Mulla oli aikanaan platy, jolla suolenmutka pilkisti ulos. Se oli vaalea ja tarkkaan katsottuna näkyi pienenpienet verisuonet. En nyt muista, oliko sillä muuta ongelmaa tai oiretta, lopetin sen kuitenkin.
No, nyt alkaa tuo kutuputkiteoria saada vahvistusta:
verimatojen antamisen ja vedenvaihdon jälkeen tämä naaras ja yksi koiras uivat kahdestaan hulluina ympäriinsä, minkä jälkeen ahtautuivat yhteen kukkaruukkuun kahdestaan ja pyörivät ja vääntyilivät siellä toistensa ympärillä useita minuutteja. Kukkaruukusta alkoi nousta myös ilmakuplia - jokin kuturituaali? Ympäriinsä uinti ja kukkaruukkuun ahtautuminen toistuivat useaan kertaan. Naaras näyttää hoikentuneen, mutta mätiä ei ole näkynyt...ehkä se on joutunut parempiin suihin... Jännittävää kuitenkin.
verimatojen antamisen ja vedenvaihdon jälkeen tämä naaras ja yksi koiras uivat kahdestaan hulluina ympäriinsä, minkä jälkeen ahtautuivat yhteen kukkaruukkuun kahdestaan ja pyörivät ja vääntyilivät siellä toistensa ympärillä useita minuutteja. Kukkaruukusta alkoi nousta myös ilmakuplia - jokin kuturituaali? Ympäriinsä uinti ja kukkaruukkuun ahtautuminen toistuivat useaan kertaan. Naaras näyttää hoikentuneen, mutta mätiä ei ole näkynyt...ehkä se on joutunut parempiin suihin... Jännittävää kuitenkin.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Loistavaa.kolina kirjoitti:No, nyt alkaa tuo kutuputkiteoria saada vahvistusta:

"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
-
- Junior Member
Täällä ois papukaijakirjoahvenella aloittajan tekstin mukainen ongelma.
Viikko sitten peräaukosta työntyi punertava,paksu "jokin" ulos. ihan pienesti vaan.
Seuraavat 4 päivää ja tämä "jokin" piteni, kala kuitenkin eli ihan normaalisti, söi ja liikkui.
Viidentenä päivänä ei syönyt ja jäi kyhjöttämään pusikkoon.
Maanantaina kyselin kalakaupasta neuvoja, ja alotettiin Sterazin-kuuri.
Kaks päivää kala oli syömättä, sitten tuli jo ruokinta-aikaan reippaasti paikalle ja kuivatut toukat maistui.
Mutta kyhnöttää siis pusikossa muun ajan.
Se "jokin" on noin vajaan sentin pitkä, paksuutta 2-3mm, hennon vaaleanpunainen ja siihen ilmestyi valkoisia täpliä. Tänä aamuna yksi täplistä oli kasvanut, ei leveyttä vaan pullahtanut esiin, ja juuri kun katsoin kalaa, on tämä täplä kasvanut lisää.
Siis mitä ihmettä???
Yritän ottaa kalasta kuvan ja laittaa siitä linkin. Mutta onko mitään ajatusta?
Olen koittanut käydä täältä muiden oireita läpi, ja kävi jo mielessä että tuleeko kalalta suoli ulos??
Akvaarioliikkeestä ehdotti jopa että kokeilepa ottaa kala kiinni ja pinseteillä vedät sen ulokkeen pois.
----enpä taida.....
Viikko sitten peräaukosta työntyi punertava,paksu "jokin" ulos. ihan pienesti vaan.
Seuraavat 4 päivää ja tämä "jokin" piteni, kala kuitenkin eli ihan normaalisti, söi ja liikkui.
Viidentenä päivänä ei syönyt ja jäi kyhjöttämään pusikkoon.
Maanantaina kyselin kalakaupasta neuvoja, ja alotettiin Sterazin-kuuri.
Kaks päivää kala oli syömättä, sitten tuli jo ruokinta-aikaan reippaasti paikalle ja kuivatut toukat maistui.
Mutta kyhnöttää siis pusikossa muun ajan.
Se "jokin" on noin vajaan sentin pitkä, paksuutta 2-3mm, hennon vaaleanpunainen ja siihen ilmestyi valkoisia täpliä. Tänä aamuna yksi täplistä oli kasvanut, ei leveyttä vaan pullahtanut esiin, ja juuri kun katsoin kalaa, on tämä täplä kasvanut lisää.
Siis mitä ihmettä???
Yritän ottaa kalasta kuvan ja laittaa siitä linkin. Mutta onko mitään ajatusta?
Olen koittanut käydä täältä muiden oireita läpi, ja kävi jo mielessä että tuleeko kalalta suoli ulos??
Akvaarioliikkeestä ehdotti jopa että kokeilepa ottaa kala kiinni ja pinseteillä vedät sen ulokkeen pois.
----enpä taida.....
-
- Junior Member
Eilen nappasin kalan haaviin ja tohon altaan pinnalle, paperia käteen ja pyyhkäsin tän ulokkeen peräaukosta pois.
Lihvasin sen mystisen ulokkeen, ja siinä näky sitte muutamia palleroita, oisko mätimunia? kolme pientä haaleankeltasta.
Kaloilla oli kutu viikonloppuna, kun keskiviikkona huomasin tän peräaukko-ongelman.
Voisko siis mätimunat olla syylliset, että ois tukkeutunu tohon?
Kala on nyt oikeen pirteä, ei piilottele enää. T'äytyy tarkkailla alkaako tulemaan normaalia ulostetta jossain vaiheessa.
Että tällänen tapaus.
Jatkan kuitenkin loislääkityksen loppuun.
Lihvasin sen mystisen ulokkeen, ja siinä näky sitte muutamia palleroita, oisko mätimunia? kolme pientä haaleankeltasta.
Kaloilla oli kutu viikonloppuna, kun keskiviikkona huomasin tän peräaukko-ongelman.
Voisko siis mätimunat olla syylliset, että ois tukkeutunu tohon?
Kala on nyt oikeen pirteä, ei piilottele enää. T'äytyy tarkkailla alkaako tulemaan normaalia ulostetta jossain vaiheessa.
Että tällänen tapaus.
Jatkan kuitenkin loislääkityksen loppuun.
-
- Starting Member
Mulla sama tilanne eräällä platyllä.
Mikä kumma tuo voi olla...
Peräaukosta tulee vaaleaa ulos,vähän kuin palloja.
Muutama isompi ja pari pienempää.
Yritän ottaa kuvan nähtäväks!
Mikä kumma tuo voi olla...
Peräaukosta tulee vaaleaa ulos,vähän kuin palloja.
Muutama isompi ja pari pienempää.
Yritän ottaa kuvan nähtäväks!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
En tiedä kaloista, mutta vanhainkodissa työskenneltyäni, voin kertoa, että ihmisellä voi tulla suoli ulos jopa 20cm. Nimim. ei ku hanska käteen ja.... 

Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä