Apua kotilon kanssa?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ms4646
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Apua kotilon kanssa?

Viesti Kirjoittaja ms4646 »

Mulla olisi kysymys liittyen "tiikerikotiloon" (myydään faunattaressa tällä nimikkeellä), ensinnäkin mikäs tämän lajin "oikea" nimi onkaan? ...yritin löytää keskustelua aiheesta, mutta saapi linkittää tähän, jos löytää :mrgreen: Ongelma on, että kaveri ollut passiivinen tulopäivästään lähtien (muutaman kuukauden). Saattaa kääntyillä pikkuisen, muttei puuhaa muuta, on vetäytynyt syvälle kuoreensa. :? Kotilon kuori on kunnossa ja veden ph sen osilta kohdallaan.. Mikä avuksi? Miten näiden kotiloiden tulisi käyttäytyä, ovatko normaalisti aktiivisempia ja liikuskelevat?

Kiitos jo etukäteen [;)]
Psogu
Junior Member
Junior Member

Re: Apua kotilon kanssa?

Viesti Kirjoittaja Psogu »

Kuulostaisi seepralevä/tiikeri/seeprakotilolta eli virallisemmin neritina natalensis. Tuolla tieteellisellä nimellä voi haku antaa parempia tuloksia. Koita "kuukkelin" kuvahakua, että näyttääkö oikealta. Hyvää tietoa kotiloista ja kuvia löytyy mm. seuraavalta sivulta:

http://sademetsa.net/fi/kotilot.php

Ongelmaan en osaa syytä arvata, kun oma kotilokokemukseni rajoittuu kierteisiin ja yhteen tiikerikotiloon. Markku Varjon Akvaariokalat-kirjassa sanotaan, että tuolle pitäsi olla kovaa vettä, GH yli 8. Voisiko siinä olla syy vaisuun käytökseen? Ainakin minulle kotilon myynyt lemmikkiliikkeen työntekijä väitti veden kovuuden vaikuttavan kotiloiden aktiivisuuteen. Minun Sepponi on akvaarion suurin Luonne, ei väistä eikä anna periksi. Viipottaa välillä menemään niin kovaa ettei kotilosta uskoisi moista irtoavan. Välillä taas häviää päiviksi jonnekkin. Kasveja ei ole popsinut niin että mie sitä oisin huomannut. Ei oo muille elollisille häiriöksi (mitä nyt jyrää kierteiset tieltään) eikä syönyt monnisten kutupalleroitakaan. Viihdyttävä veijari kaiken kaikkiaan. :D
Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.
ms4646
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ms4646 »

Seeprakotilo kuulostikin tutulta :) Kiitos paljon! GH näyttäisi olevan kohdallaan, mutta ph:ta lienee sittenkin syytä nostaa :mrgreen: Katsotaan, josko se siitä virkoaisi, pitänee kokeilla houkutella vielä makupalalla, mutta sitten saa mun puolesta vetää horrostaan, ellei huvita liikkua :D
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Kysyitkö ostaessasi miten kovassa vedessä oli kaupassa asunut?
Mulla on 1 Neritida natalensis ja se asui ensimmäiset kuukaudet kipsillä kovetetussa omppualtaassa ja muni ainakin 50 munaa viikossa.
Puoli vuotta sitten siirsin sen tavalliseen seura-altaaseen jossa ei ole munia tullut, mutta levää rouskuttaa kovasti.
Sillä on ihme tapojakin: se kiipeää kuivalle reunalle ja olla köllöttää siellä monta tuntia paikallaan ja sitten pudottautuu veteen.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Psogu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Psogu »

Juu, Seppokin tekee kanssa tuota vedenpinnan yläpuolella kiipeilyä/mölläämistä. Olin alkuun aika huolissani, mutta edelleen porskuttaa. Ja muniaan liimailee ympäriinsä (jopa kierteisten kuoriin :twisted: ).
Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”