Nutrafin CO2- levitin, nyt jännittää

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
olivea
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 07:33, 23.06.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Nutrafin CO2- levitin, nyt jännittää

Viesti Kirjoittaja olivea »

Nyt tuli vähän hätä! Eli ostin neljä viikkoa sitten tämmöisen Nutrafin CO2 -levittimen, eli tälläinen kiljupönttösysteemi. Aloituspaketti tuli mukana, eli sokeria, hiivaa ja liivatetta. Sen käyntiin lähteminen kesti pari vuorokautta ja tänään aamulla oli sitten loppunut. No päivällä lisäsin normi annoksen akvaarioihin (128 litraa ja 160 litraa) nestemäistä hiiltä ja ajattelin, että laitan illalla nämä "kiljupöntöt" käymään ihan kaupasta ostetulla normi sokerilla, liivatejauheella ja kuivahiivalla, vesi oli 42 asteista. Ja ilman muuta oletin, että käyminen lähtee hissunkissun käyntiin parin vuorokauden sisään.

No eikä mitään, hyvä jos puoli tuntia oli pullot ollut paikallaan, niin kauhea kuplajono nousee sellaista akvaarion seinustalla olevaa muovista spiraalirakennelmaa pitkin akvaarioitten veteen. No yö on tulossa ja valot sammuu, päivällä olen antanut nestemäistä hiiltä vajaa 1ml/50l vettä ja kasveja on aika reilusti molemmissa akvaarioissa. Pitäisikö nyt huolestua ja ottaa nuo pöntöt ainakin täksi yöksi pois? Molemmissa on kylläkin ylimääräinen ilmastus ja kaksi suodatinta, eli virtaustakin riittää. Tätä ennnen ei ole ollut mitään hiilarilevitinsysteemiä, ainoastaan nestemäisellä hiilellä olen pelannut. Toki tämä mennyt neljä viikkoa on sujunut hyvin, mutta nyt tosiaan jännittää tämä yö...

--------------------------

Unohdin tietysti mainita, että 128 litraisessa on hunnullisia seeprakaloja, nuolimonneja, marmorimonnisia, palettikalapariskunta, pari vasamamonnia ja partamonni. Lämpötila 25 astetta. 160 litraisessa on kuparitetroja, juovaperhosnuoliaisia, touhunuoliaisia, nuolimonneja, partamonni, kuparimonnisia ja helmirihmakalapariskunta, samoin 25 astetta.
Niina80
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 09:21, 12.06.2007
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nutrafin CO2- levitin, nyt jännittää

Viesti Kirjoittaja Niina80 »

Miten meni yö? Itse olen saanut aikaiseksi happikadon easygarbon ja kiljupullojen yhdistelmällä hyvin runsaskasvisessa altaassa, joten ei se huolesi ihan turha ole. Tosin sinulla oli sitä virtausta hyvin, joten se estää ongelmia varmaan. Itse lopettaisin tuon easygarbon käytön ja käyttäisin vain noita kiljuviritelmiä, mutta tästäkin ollaan montaa mieltä - joillain ne toimivat myös yhdessä.
Kaskelin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 10:29, 12.03.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Nutrafin CO2- levitin, nyt jännittää

Viesti Kirjoittaja Kaskelin »

Onko kukaan kokeillut tämmöistä ideaa hilarin levityksen 'sammuttamiseksi' yöksi?

Kellokytkimen taakse kytketään ihan tavallinen ilmapumppu siten, että se on käynnissä ainostaan pimeään aikaan. Ilmapumpun letkuun asennetaan takaiskuventtiili siten, että pumpun tuottama ilma pääsee siitä lävitse. Letkun toinen pää liitetään T-liitimellä hilariletkuun. Ilmapumpun käynistyttyä hilarisysteemin tuottama hiilidioksipitoisuus jää merkityksettömän pieneksi pumpun tuottamassa ilmamäärässä. Hilarilevittimen tyypistä riippuen ilmaletkun voi tietysti liittää myös suoraan itse levittimeen.
olivea
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 07:33, 23.06.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Nutrafin CO2- levitin, nyt jännittää

Viesti Kirjoittaja olivea »

Vähän surkeesti kävi, 160 litraisesta olen nyt löytänyt neljä nuolimonnia kuolleena, 128 litraisesta en yhtään. Nyt en olekkaan käyttänyt tuota nestemäistä hiiltä tämän kiljusysteemin kanssa samanaikaisesti, mutta tosiaan eilen kun nuo kuplat loppuivat, niin laitoin sitä nestemäistä hiiltä, kun oletin, että se käyntiin lähteminen kestää taas sen pari vuorokautta niinkuin sen aloituspaketin kanssa. Tiedä sitten, että eroaako nuo kaupan aineet kuinka paljon tässä aloituspaketissa olleisiin aineisiin. Täältä aqua-webin sivuilta löysin sen ohjeen nimenomaan tuohon Nutrafin levittimen ainemääriin. Tehokkaasti kyllä lähti käyntiin, se täytyy myöntää.

Harmittaa vaan, kun sitten itsekkin pähkäilin, että kyllä nuo suodattimet ja ilmastus varmaan riittää, mutta olisi sitten kuitenkin pitänyt ottaa vaan varman päälle ja rääpiä ne yöksi pois. Muut kalat ei näytä kärsineen, ainoat tappiot näyttää olevan nuo nuolimonnit. Tosin en kyllä ole löytänyt niitä kaikkia vielä kummastakaan akvasta, joten täytyy tässä illan mittaan yrittää laskeskella ja ettiä vielä tarkemmin, josko jostain vielä löytyy vainaa - harmittaa.

------------------------

128 litraisesta löysin kaikki hengissä :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”